Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A26 |
Capacidade para describir os fundamentos do nivel primario de saúde e as actividades a desenvolver para proporcionar un coidado integral de enfermaría ao individuo, a familia e comunidade. |
A27 |
Comprender a función e actividades e actitude cooperativa que o profesional desenvolverá nun equipo de Atención Primaria de Saúde. |
A28 |
Promover a participación das persoas, familia e grupos no seu proceso de saúde-enfermidade. |
A29 |
Identificar os factores relacionados coa saúde e os problemas do entorno, para atender as persoas en situacións de saúde e enfermidade como integrantes dunha comunidade. |
A30 |
Identificar e analizar a influencia de factores internos e externos no nivel de saúde de individuos e grupos. |
A33 |
Educar, facilitar e apoiar a saúde e o benestar dos membros da comunidade, cuxas vidas están afectadas por problemas de saúde, risco, sufrimento, enfermidade, incapacidade ou morte. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B11 |
Capacidade e habilidade de xestión da información. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B13 |
Toma de decisións. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B18 |
Desenvolver a capacidade de liderado. |
B20 |
Sensibilidade cara a temas medioambientais. |
B22 |
Capacidade para motivarse e motivar a outros. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñeccer e profundizar no concepto, fundamentos e desenrolo da atención primaria de saúde para proporcionar un coidado integral de enfermaria ao individuo, familia e comunidade.
|
A26
|
B1 B3
|
C1
|
Definir o concepto do traballo en equipo de saúde, os príncipios que o determinan identificando o rol cooperativo da enfermaría familiar e comunitaria. |
A27
|
B1 B3
|
C1 C4
|
Identificar as necesidades de coidados da persoa, grupos e comunidades e promover a súa participación no proceso de saúde e enfermidade. |
A28 A29
|
B11 B13 B18 B20 B22 B24
|
C6 C7
|
Identificar os problemas de saúde (diagnóstico de enfermaría e complicacións potenciais) na persoa, grupos e comunidades. |
A29
|
B12
|
C7
|
Planificar coidados de enfermaría para os problemas de saúde das persoas, grupos e comundades |
A29 A30
|
|
|
Identificar e desenrolar as diferentes fases dos programas de prevención, promoción e educación para a saúde. |
A26 A27 A28 A29 A30 A33
|
B6 B8 B16
|
C10 C11 C12
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
UNIDADE DIDÁCTICA I- Atención primaria de saúde e saúde comunitaria:
|
Tema 1.
1.1.-Evolución do concepto de saúde.
1.2.-Factores determinantes da saúde.
1.3.-Saúde pública e saúde comunitaria.
1.4.-Relevancia da Conferencia de Alma Alta e da conferencia de Otawa.
Tema 2
2.1.-Factores determinantes da saúde.
2.2.-OMS e a Atención Primaria de saúde.
2.3.-Atención Primaria: contidos e elementos conceptuais.
2.4.-Estructura e organización da Atención Primaria en España e en Galicia.
2.5.-Aportacións da enfermeira de familia e comunitaria a saúde das persoas, grupos e comunidade. Coidado integral.
Tema 3
3.1.-Comunidade/ saúde comunitaria. A comunidade como obxetivo da atención primaria de saúde.
3.2.- Definición de comunidade: elementos que a conforman.
3.3. ¿ Qué implica a saúde comunitaria? Determinantes sociais da saúde. Intervencions comunitaias e protagonistas. Activos de saúde.
3.4.-A comunidade como suxeito de atención da enfermaría de saúde familiar e comunitaria.
3.5.-Participación comunitaria: protagonistas da participación comunitaria. Órganos de participación comunitaria: consellos de saúde.
3.6.-Programa PACAP, intervencions comunitarias.
|
UNIDADE TEMATICA II.- Enfermaría familiar e comunitaria.
|
Tema 4
4.1.-Coidados de enfermaría a nivel primario de saúde.
4.2.-Competencias da enfermaría familiar e comunitaria.
4.3.-Metodoloxía de traballo da enfermaría comunitaria.
4.5.-Organización funcional dentro do equipo de saúde.
4.6.-Consulta de enfermería.
4.7.-Relación asistencial na consulta de enfermaria.
4.8.-Entrevista clínica.
Tema 5
5.1.-A familia e saúde familiar como unidade básica da atención da enfermaría de familia e comunitaria.
5.2.-Atención domiciliaria: características, evidencias e obxetivos da atención domiciliaria.
5.3.- Perfil dos pacientes susceptibles da AD.
5.4.-Responsabilidadesdo equipo de saúde en AD.
5.5.-Visita domiciliaria: fases.
5.6.-Programa de atención domiciliaria/Programa de atención o paciente inmobilizado: guías de apoyo.
5.7.-Coidados de enfermaría o coidador familiar. Valoración e recursos de apoyo o cuidador.
5.8.-Diferencias entre un programa de Atención Domicliiaria e un programa de Hospitalización a Domicilio: HADO
|
UNIDADE TEMÁTICA III.- Equipo interdisciplinario de saúde.
|
Tema 6
6.1.-Concepto de equipo de saúde: ventaxas e inconvenientes.
6.2.-Composición do equipo de saúde, área de influencia, marco legal. Xustificación e situación en Galicia.
6.3.-Organización do traballo en equipo, funciones e actividades.
6.4.-Modelos organizativos de prestación de coidados da enfermeira de familia e comunitaria dentro do equipo.
6.5.-Profesionales da atención familiar e comunitaria: competencias e relacións con outros profesionais.
6.6.-Dinámica do traballo en equipo.
6.7.-Como optimizarun equipo de saúde. Puntos de mellora..
|
UNIDADE TEMÁTICA IV.- Atención de enfermaría os problemas de saúde prevalentes na comunidade.
|
Tema 7
7.1.-Atención primaria orientada a comunidade, estado de saúde da comunidade.
7.2.-Mapa de recursos comunitarios.
7.3.-Planificación sanitaria. Estrategias SERGAS.
Tema 8
8.1.-Enfermaría e programas preventivos, niveles de prevención.
8.2.-PAPPS. Programas preventivos e ciclo vital.
Tema 9
9.1.-Atención de enfermaría o paciente con Hipertensión arterial.
9.2.-Mapa. Ampa.
Tema 10
10.1.-Atención de enfermaría o paciente con EPOC. 11.2.-Espirometrías.
11.3.-Uso de inhaladores.
Tema 11
10.1.-Atención de enfermaría no paciente con Diabetes Mellitus tipo2.
11.2.-Retinografías.
11.3.-Coidados do pé diabético.
|
UNIDADE TEMATICA V.- Educación sanitaria.
|
Tema 12
12.1.-Evolución e concepto da educación sanitaria.
12.2.-Comunicación e educación sanitaria.
12.3.-Modelos.
12.4.-Axentes.
12.5.-Funcions dos educadores sanitarios.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A26 A27 A28 A29 A30 A33 B1 B3 B6 B8 B11 B12 B16 B20 B22 B24 C1 C4 C6 C10 C11 C12 |
14 |
37 |
51 |
Análise de fontes documentais |
A26 A27 A28 A29 A30 A33 B1 B3 B8 B11 B12 B16 |
0 |
23 |
23 |
Traballos tutelados |
A26 A27 A28 A29 A30 A33 B1 B3 B8 B12 B13 B16 B18 B20 C4 |
12 |
38 |
50 |
Proba obxectiva |
A26 A27 A28 A29 A30 A33 B1 B3 B8 B11 B16 B22 B24 C4 C6 C7 |
2 |
23 |
25 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia. |
Análise de fontes documentais |
Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
|
Proba obxectiva |
Prueba escrita utilizada para la evaluación del aprendizaje, cuyo rasgo distintivo es la posibilidad de determinar si las respuestas dadas son o no correctas. Constituye un instrumento de medida, elaborado rigurosamente, que permite evaluar conocimientos, capacidades, destrezas, rendimiento, aptitudes, actitudes, inteligencia, etc. Es de aplicación tanto para la evaluación diagnóstica, formativa como sumativa.
La prueba objetiva puede combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de respuesta múltiple, de ordenación, de respuesta breve, de discriminación, de completar y/o de asociación. También se pode construir con un solo tipo de alguna de estas preguntas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba obxectiva |
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizado relacionada coa proba mixta ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial, Moodle diariamente, Teams/ 1 sesion /semanal ou a través do correo electrónico.
A atención personalizada relacionada cos traballos tutelados ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos traballos. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
Para a súa realización é importante consultar co profesor os avances que se vaian realizando progresivamente para ofrecer as orientacións necesarias en cada caso para asegurar a calidade dos traballos de acordo aos criterios que se indicarán. O seguimento farase preferentemente de forma individualizada a través dos espazos de comunicación da ferramenta Moodle diariamente e Teams 1/sesión semanal.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
A26 A27 A28 A29 A30 A33 B1 B3 B8 B11 B16 B22 B24 C4 C6 C7 |
|
60 |
Traballos tutelados |
A26 A27 A28 A29 A30 A33 B1 B3 B8 B12 B13 B16 B18 B20 C4 |
|
40 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia e necesario ter aprobado os dous bloques:
-Proba obxectiva 60% de la nota final.
-Traballos de grupo tutelados: 1 sesión semanal en pequeño grupo, 30 estudantes; para o avance dos contidos teóricos e na franxa horaria que ten asignada a materia no calendario de aulas da facultade.
Farase una entrega de tarefas planificada a través de Moodle.
Supondrá 40% nota final.
A asistencia as clases de grupo tutelados e obrigatoria, solo se permiten 3 faltas de asistencia. A partir de 3 faltas a materia estará suspensa.
As probas superadas na primeira oportunidade (maio/xuño), proba obxetiva e traballos tutelados conservaranse só para a segunda oportunidade (xullo).
-Segunda oportunidade (xullo) as condicions serán as mesmas.
Para os estudantes que no teñan superada a parte presencial obrigatoria dos traballos tutelados realizaran proba obxetiva: 100% nota final
-Adianto de oportunidade: proba obxetiva: 100% nota final.
-Estudantes matricula a tempo parcial: proba obxetiva: 100% nota final.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Fisterra.com (). .
ROL DE ENFERMERIA (,). ,. ,
ENFERMERÍA CLÍNICA (,). ,. ,
MARTÍN ZURRO A, JODAR SOLA G. (2011). ATENCIÓN FAMILIAR Y SALUD COMUNITARIA: Conceptos y materiales para docentes y estudiantes.. BARCELONA:ELSEVIER
MARTIN ZURRO, A, CANO PEREZ, J.F., Y GENÉ BADÍA, J. (2014). ATENCIÓN PRIMARIA. PRINCIPIOS, ORGANIZACIÓN Y MÉTODOS EN MEDICINA DE FAMILIA. SÉPTIMA EDICIÓN.. BARCELONA: ELSEVIER.
BUTCHER HK, GM, DOCHTERMAN JM, WAGNER CM. (2018). Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC).. Ed. Elsevier. Madrid
MOORHEAD S, SWANSON E. JOHNSON M, MAAS ML, (2018). Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC). Ed. Elsevier. Madrid
SALLERAS SANMARTÍ L. (1985). EDUCACIÓN SANITARIA: PRINCIPIOS, MÉTODOS Y APLICACIONES.. MADRID: DÍAZ DE SANTOS.
CAJA LÓPEZ C, LÓPEZ PISA RM. (1993). ENFERMERÍA COMUNITARIA III. BARCELONA: EDICIONES CIENTÍFICAS Y TÉCNICAS.
SÁNCHEZ MORENO A. (2000). ENFERMERÍA COMUNITARIA III. ACTUACIÓN EN ENFERMERÍA COMUNITARIA. LOS SISTEMAS Y PROGRAMAS DE SALUD.. MADRID: MACGRW-HILL. INTERAMERICANA.
FRÍAS OSUNA A. (2000). ENFERMERÍA COMUNITARIA.. BARCELONA: MASSÓN.
ASTHON J, SYMOURH. (1990). LA NUEVA SALUD PÚBLICA.. BARCELONA: MASSÓNS.
PRITCHARD P. (1981). MANUAL DE ATENCIÓN PRIMARIA DE SALUD. SU NATURALEZA Y ORGANIZACIÓN.. MADRID: DÍAZ DE SANTOS.
LOZANO ALONSO R. (2012). MANUAL DE ENFERMERÍA FAMILIAR Y COMUNITARIA.. CTO EDITORIAL
GARCIA RODRIGUEZ MA, GARCÍA QUINTANS A. (2002). MANUAL DE PROCEDEMENTOS DE ATENCIÓN PRIMARIA: PERSOAL DE ENFERMARÍA.. SANTIAGO DE COMPOSTELA: CONSELLERÍA DE SANIDADE.
MARTINEZ RIERA JR, DEL PINO CASADO R. (2013). MANUAL PRÁCTICO DE ENFERMERIA COMUNITARIA. ELSEVIER
NANDA Internacional. (2018). NANDA Internacional. Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y Clasificación: 2018-2020. . Ed. Elsevier. Madrid
SANCHEZ GARCIA AM, MERELLES TORMO T, APARICIO RAMÓN V. (2003). SALUD PÚBLICA Y ENFERMERÍA COMUNITARIA.. MADRID: MCGRAW-HILL/INTERAMERICANA. |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Bioloxía/661G01002 | Nutrición/661G01009 | Farmacoloxía/661G01011 | Enfermaría Comunitaria I/661G01014 | Enfermaría da Saúde Mental/661G01015 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Estancias Clinicas I/661G01025 | Enfermaría Clínica I/661G01034 | Enfermaría Clínica II/661G01035 | Fundamentos de Enfermaría/661G01107 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Enfermaría clínica III/661G01017 | Enfermaría Xerontolóxica/661G01020 | Xestión dos servizos da Enfermaría/661G01021 |
|
Materias que continúan o temario |
Estancias Clínicas IV/661G01028 | Practicum/661G01032 |
|
|