Competencias del título |
Código
|
Competencias / Resultados del título
|
A1 |
CE1 - Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural y bibliográfico-documental. |
A3 |
CE3 - Saber manejar y aplicar las nuevas tecnologías en el campo del patrimonio cultural y bibliográfico-documental. |
A6 |
CE6 - Estar capacitado para la gestión en archivos históricos y bibliotecas patrimoniales. |
A8 |
CE8 - Estar capacitado para la puesta en valor y la difusión del patrimonio cultural y bibliográfico documental. |
A15 |
CE15 - Tener capacidad para catalogar y organizar colecciones patrimoniales. |
B1 |
CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación |
B2 |
CB7 - Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio |
B5 |
CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo |
B6 |
CG1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma |
B8 |
CG3 - Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión ya para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C1 |
CT1 - Capacidad de análisis y síntesis. |
C2 |
CT2 - Capacidad de resolución de problemas |
C3 |
CT3 - Habilidades para localizar y analizar información de fuentes diversas. |
C9 |
CT10 - Incorporar las TIC en el proceso de investigación y la gestión de la información, el análisis de datos y la difusión y comunicación de resultados. |
Resultados de aprendizaje |
Resultados de aprendizaje |
Competencias / Resultados del título |
Estar capacitado para investigar en temas de patrimonio cultural e bibliográfico documental |
AP1
|
|
|
Saber manexar e aplicar as novas tecnoloxías no eido do patrimonio cultural e bibliográfico documental |
AP3
|
|
|
Estar capacitado para a xestión en arquivos históricos e bibliotecas patrimoniais |
AP6
|
|
|
Estar capacitado para a posta en valor e a difusión do patrimonio culturale bibliográfico documental |
AP8
|
|
|
Ter capacidade para catalogar e organizar coleccións patrimoniais |
AP15
|
|
|
Posuir e comprender os coñecementos que acheguen una base u oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas a miúdo nun contexto de investigación |
|
BP1
|
|
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos nunha base ou oportunidade de resolución de problemas en contornos novos ou poco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
|
BP2
|
|
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de se en gran medida autodirixido ou autónomo |
|
BP5
|
|
Expresarse correctamente, tanto de xeito oral como escrita nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
|
BP6
|
|
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida |
|
BP8
|
|
Capacidade de análise e síntese |
|
|
CP1
|
Capacidade de resolución de problemas |
|
|
CP2
|
Habilidades para localizar e analizar información de fontes diversas |
|
|
CP3
|
Incorporas as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, no análise de datos e a difusión e comunicación de resultados |
|
|
CP9
|
Contenidos |
Tema |
Subtema |
1. Definición e obxectivos da disciplina. Introducción á historia do libro manuscrito durante a Antigüidade e a Idade Media. Orientacións actuais da Codicoloxía e novas metodoloxías. |
|
2. Soportes da escritura antiga e medieval: papiro, pergamiño e papel. |
|
3. Morfoloxía do libro antigo e medieval: táboas de cera, rolo e códice. |
|
4. Morfoloxía do códice (1): cadernos. |
|
5. Morfoloxía do códice (2): preparación da páxina. |
|
6. Morfoloxía do códice (3): outros aspectos (decoración, ilustración, encadernación). |
Estudo de caso: elaboración de «tabulae capitulorum» no «Liber diuinorum operum» de Hildegarde de Bingen: evidencias codicolóxicas. |
7. A escritura dos códices antigos: copistas e materiais de escritura. |
|
8. Descrición e catalogación de manuscritos: tipoloxía, fontes e problemas. |
|
Planificación |
Metodologías / pruebas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciales y virtuales) |
Horas trabajo autónomo |
Horas totales |
Lecturas |
A1 B5 C3 |
0 |
25 |
25 |
Trabajos tutelados |
A1 A3 A15 B1 B2 B6 B8 C1 C2 C3 C9 |
0 |
35 |
35 |
Sesión magistral |
A1 A3 A6 A8 A15 |
15 |
0 |
15 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
|
0 |
|
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías |
Metodologías |
Descripción |
Lecturas |
Lectura da literatura científica que se indique para completar a formación de cada tema. |
Trabajos tutelados |
Traballo individual que demostre a aplicación práctica dos contidos da materia (descrición e catalogación de códices). |
Sesión magistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Atención personalizada |
Metodologías
|
Trabajos tutelados |
|
Descripción |
Os alumnos e alumnas serán atendidos en horario de titorías para recibiren indicacións relativas á elaboración do traballo tutelado. |
|
Evaluación |
Metodologías
|
Competencias / Resultados |
Descripción
|
Calificación
|
Sesión magistral |
A1 A3 A6 A8 A15 |
Asistencia ás sesións maxistrais |
30 |
Lecturas |
A1 B5 C3 |
Avaliación dos traballos sobre a bibliografía indicada |
20 |
Trabajos tutelados |
A1 A3 A15 B1 B2 B6 B8 C1 C2 C3 C9 |
Traballo práctico individual |
50 |
|
Observaciones evaluación |
A avaliación terá en conta a asistencia activa ás aulas das sesións maxistrais e a realización dun traballo práctico de descrición dun códice. Tamén se indicarán ao longo do curso traballos a realizar sobre a bibliografía de lectura obrigatoria. Os traballos deberán ser entregados dentro do prazo máximo da data que se indique en cada caso. Na avaliación dos traballos prácticos terase en conta a boa calidade do contido e tamén a corrección lingüística, a claridade expositiva e a observación das normas estándar para a elaboración de traballos académicos (citas, bibliografía, etc.). Aqueles/as alumnos /as que teñan algún tipo de excepcionalidade para vir a clase legalmente concedida, que falen co/a pofesor/a á comezos de curso para establecer as titorías e os sistemas de avaliación correspondentes Aquellos/as alumnos/as que tengan alguna clase de excepcionalidad para asistir a clase legalmente concedida, que hablen con el/la profesor/a a comienzos del curso para establecer las tutorías y los sistemas de evaluación correspondientes.
|
Fuentes de información |
Básica
|
Maniaci, M. (2002). Archeologia del manoscritto. Metodi, problemi, bibliografia recente. Roma: Viella
(). Biblioteca Nacional de España. Manuscritos <http://www.bne.es/es/Colecciones/Manuscritos/>. Madrid: Biblioteca Nacional
(). Codices Electronici Sangallenses (CESG) <http://www.cesg.unifr.ch/en/>. Sankt Gallen: Stiftsbibliothek
(). Digitalisierte Sammlungen der Staatsbibliothek zu Berlin <http://digital.staatsbibliothek-berlin.de/>. Berlin: Staatsbibliothek
(). Electronic Resources: Paleography and Codicology <http://medieval.berkeley.edu/resources/electronic/paleography-and-codicology>. Berkeley: University of California
Agati, M. L. (2003). Il libro manoscritto. Introduzione alla Codilogia. Roma: L'Erma
(). Internet Resources for the Study of Early Medieval Monasticism, 1. Digital Latin Medieval Manuscripts <http://www.earlymedievalmonasticism.org/listoflinks.html>. Wisconsin: Institute for Research in Humanities
Ruiz, E. (2002). Introducción a la Codicología. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
Sánchez Mariana, M. (1995). Introducción al libro manuscrito. Madrid: Arco Libros
Lemaire, J. (1989). Introduction à la Codicologie. Louvain-La-Neuve
Clemens, R. (2007). Introduction to manuscript studies. Ithaca: Cornell U. P.
Rehbein, M.-Schaßan, T.-Sahle, P. (eds.) (2009). Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter - Codicology and Palaeography in the Digital Age. Norderstedt
Fischer, F.-Fritze, C.-Vogeler, G. (eds.) (2011). Kodikologie und Paläographie im digitalen Zeitalter 2 - Codicology and Palaeography in the Digital Age 2. Norderstedt
Petrucci, A. (1984). La descrizione del manoscritto: storia, problemi, modelli. Roma: Nuova Italia Scientica
Ruiz, E. (1988). Manual de Codicología. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
(). Manuscripta medievalia <http://www.manuscripta-mediaevalia.de/#|4>.
Szirmai, J. A. (1999). The Archaeology of Medieval Bookbinding. Ashgate
(). Universiteit Leiden. Medieval Manuscripts <http://www.library.leiden.edu/special-collections/manuscripts/subcollections-whs-medieval-mss.html#information-retrieval-databases>. Leiden: Universiteit
(). Universität Heidelberg. Digitale Bibliothek <http://www.ub.uni-heidelberg.de/helios/digi/handschriften.html>. Heidelberg: Universität
(). Österreichische Nationalbibliothek. Handschriften <http://www.onb.ac.at/sammlungen/hschrift/bibliographie.htm>. Wien: ÖNB |
|
Complementária
|
Suárez González, A. (1999). Cómo se elabora un libro en el siglo XII. El proceso de confección bibliográfica a través de los manuscritos calagurritanos . Kalakorikos 4, pp. 105-122
Beccaria, A. (1956). I Codici di medicina del periodo presalernitano, (secoli IX, X e XII) . Roma : Edizioni di Storia e Letteratura
Smith, W. A. (2014). A Study of the Gospels in Codex Alexandrinus. Codicology, Palaeography, and Scribal Hands. Brill
Díaz y Díaz, M. C. (1988). El códice calixtino de la catedral de Santiago. Estudio codicológico y de contenido. Santiago de Compostela
Díaz y Díaz, M. C. (1983). En torno a la codicología actual, en Unidad y pluralidad en el mundo antiguo:actas del VI Congreso Español de Estudios Clásicos, pp. 293-304. Madrid: Gredos
Lemaire, J. (1989). Introduction à la codicologie. Louvain-la-Neuve : L'Institut d'Etudes Medievales de l'Université Catholique
Boillon, B. (1983). Introduction aux techniques du livre. Grenoble: Bibliothèque Universitaire
VV. AA. (2011). La fabbrica del codice. Materiali per la storia del libro nel tardo medioevo. Roma: Viella
Pacht, O. (1993). La miniatura medieval: una introducción. Madrid: Alianza
Gillisen, L. (1977). Prolégomènes d'une codicologie. Recherches sur la construction des cahiers et la mise en page des manuscrits médiévaux. Gand
Muzerelle, D. (1997). Vocabulario de codicología. Madrid: Arco Libros
Santos Paz, J. C. (2019). «Tabulae capitulorum» de las obras profética de Hildegarde de Bingen (en: Diagnostica testuale. Le «tabulae capitulorum», pp. 223-260). Firenze: Edizioni del Galluzzo |
|
Recomendaciones |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
|
Asignaturas que continúan el temario |
|
|