Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A20 |
Knowledge and application of information technologies used at the units of information services and in the process of information transfer. |
A21 |
Skills to analyze, advice and train producers, users and customers of information services, as well as skills in negotiation and communication processes. |
B1 |
Learn to learn. |
B2 |
To solve problems effectively. |
B3 |
Apply a critical, logical and creative thinking. |
B4 |
Work independently with initiative. |
B5 |
Work collaboratively. |
B7 |
Communicate effectively in a work environment. |
B11 |
Ability to manage the relevant information. |
B12 |
Ability to integrate themselves into multidisciplinary teams. |
B16 |
Ability to adapt to changes in the environment. |
B23 |
Ability to use generic software. |
B25 |
Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to. |
B26 |
Assess the importance of research, innovation and technological development in the economic and cultural progress of society |
B31 |
CB4-That the students can transmit information, ideas, problems and solutions both to skilled and non-skilled public. |
B32 |
CB5-That the students have developed those skills of learning necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy. |
C1 |
Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region. |
C2 |
Control the expression and understanding of a foreign language. |
C3 |
Using basic tools of information technology and communication (ICT), necessary for the exercise of their profession and for learning throughout her life |
C6 |
Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to. |
C8 |
Assess the importance of research, innovation and technological development in the economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Saber manejar el sistema de archivos y organizar la información en un ordenador personal. |
A20
|
B1 B2 B4 B11 B23 B25
|
C1
|
Saber crear documentos de texto complejos con secciones, estilos, figuras, tablas y referencias cruzadas. |
A20
|
B1 B2 B4 B5 B11 B23 B25
|
C1 C3 C6 C8
|
Saber utilizar un gestor de referencias bibliográficas. |
A20
|
B1 B2 B4 B5 B26
|
C1 C3 C6 C8
|
Saber gestionar información en una hoja de cálculo. |
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C1 C3 C6 C8
|
Saber gestionar información en una base de datos. |
A20
|
B1 B2 B3 B4 B5 B12
|
C1 C3 C6 C8
|
Saber crear contenido multimedia de diversos tipos (imágenes, gráficos, sonido, vídeo, etc.) |
A20
|
B1 B2 B3 B4
|
C1 C2 C3 C6 C8
|
Saber crear presentaciones multimedia. |
A21
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B16 B31 B32
|
C1 C3 C6 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Computadores y Fundamentos de sistemas de archivos |
-- Historia de los computadores
-- Hardware
-- Software
-- Sistemas Operativos
-- Redes de ordenadores
-- Internet |
Edición de documentos de texto |
-- Introducción
-- Estilos de texto
-- Estructuración de contenidos |
Gestión de la información en hojas de cálculo |
-- Introducción
-- Datos
-- Gráficos
-- Procesado |
Gestión de la información en bases de datos |
-- Introducción
-- Modelización
-- Consultas
-- Formularios |
Creación de contenido multimedia |
-- Imágenes digitales
-- Gráficos
-- Sonido y vídeo
-- Presentaciones |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Supervised projects |
A20 A21 B1 B2 B4 B5 B25 |
12 |
48 |
60 |
Mixed objective/subjective test |
A20 A21 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B11 B12 B16 B23 B25 B26 B31 B32 C1 C2 C3 C6 C8 |
2 |
10 |
12 |
Case study |
B7 C6 C8 |
12 |
12 |
24 |
Collaborative learning |
B1 B2 B3 B4 B12 C3 C8 |
12 |
12 |
24 |
Introductory activities |
B1 C8 |
1 |
0 |
1 |
Guest lecture / keynote speech |
B26 C8 |
12 |
12 |
24 |
|
Personalized attention |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Supervised projects |
Realización, por parte de cada alumno y de forma individual, de proyectos en los que se ponga en práctica lo aprendido en cada tema de la materia. |
Mixed objective/subjective test |
Realización de una prueba escrita individual donde habrá preguntas abiertas de desarrollo y preguntas de respuesta breve. |
Case study |
Presentación a los alumnos de casos reales que deben ser resueltos utilizando los conocimientos impartidos en la materia. |
Collaborative learning |
Resolución, por parte de equipos de alumnos, de problemas de tamaño reducido relacionados con los contenidos de la materia. |
Introductory activities |
Prueba inicial para establecer las competencias y conocimientos tecnológicos del alumnado de la materia. |
Guest lecture / keynote speech |
Se impartirán aulas en las que se presentarán contenidos teóricos en combinación con ejercicios prácticos. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Guest lecture / keynote speech |
Collaborative learning |
Case study |
|
Description |
Se estima que entre el alumnado habrá diferencias notables tanto en cuanto a su familiarización con conceptos y términos informáticos, como en cuanto a las habilidades para el manejo de herramentas informáticas. Por ello, se prevé desarrollar una atención personalizada para las prácticas en el aula y para los trabajos que desarrollarán de forma individual.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Mixed objective/subjective test |
A20 A21 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B11 B12 B16 B23 B25 B26 B31 B32 C1 C2 C3 C6 C8 |
Prueba individual escrita sobre contenido teórico-práctico |
100 |
|
Assessment comments |
O exame contará con partes prácticas para avaliar a adquisición dos coñecementos relativos ás ferramentas informáticas (procesador de textos, follas de cálculo, bases de datos) e partes teóricas de resposta multiple e/ou resposta breve
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|