Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
CE1 - Coñecer e comprender os principios teóricos e metodolóxicos da xestión e documentación da información para aplicalos na súa actividade profesional |
A3 |
CE3 - Coñecer a realidade e os condicionantes sociais que inflúen na xestión da información |
A4 |
CE4 - Dominar os fundamentos do comportamento dos individuos na busca, recuperación e uso da información, tomando como punto de referencia os aspectos de motivación, contorna e contexto |
A6 |
CE6 - Buscar e obtér información en diversos medios para responder á demanda dos usuarios de información |
A9 |
CE9 - Dominar os fundamentos métodos e modelos de recuperación de información e estar capacitados para utilizar e planificar sistemas de recuperación de información e datos |
A12 |
CE12 - Desenvolver servizos de apoio á comunicación científica en todas as súas fases desde a creación ata a divulgación de resultados científicos tanto no sector público como no privado |
A13 |
CE13 - Coñecer e dominar as técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión, intercambio e avaliación de recursos e servizos de información |
A14 |
CE14 - Aplicar as disposicións e procedementos legais e regulamentarios relacionados coa actividade de información e documentación en xeral e no ámbito dixital en particular |
A15 |
CE15 - Coñecer e asumir a perspectiva ética e os valores deontolóxicos da xestión da información no seu conxunto e do ámbito dixital en particular |
A16 |
CE16 - Dominar e utilizar criterios e indicadores para a avaliación de produtos e servizos de información incluíndo métricas e estudos cualitativos |
B2 |
CB2 - Aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en ambientes novos ou descoñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
B3 |
CB3 - Ser capaz de integrar coñecementos e afrontar a complexidade de facer xuízos a partir de información que, estando incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre responsabilidades sociais e éticas relacionadas coa aplicación dos seus coñecementos e xuízos |
B4 |
CB4 - Saber comunicar as súas conclusións -e os coñecementos e os motivos finais que os sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades |
B6 |
CG1 - Capacidade de cooperación, traballo en equipo e aprendizaxe colaborativa |
B7 |
CG2 - Capacidade de reflexión e razoamento crítico |
B8 |
CG3 - Capacidade de planificación, organización e xestión de recursos, información e operacións |
B9 |
CG4 - Capacidade de análise, diagnóstico e toma de decisións |
B10 |
CG5 - Capacidade para traballar nun contexto global e internacional |
B11 |
CG6 - Capacidade para comprender a importancia, valor e función da xestión dixital da información e documentación na actual sociedade das TIC |
C1 |
CT1 - Expresarse correctamente, oralmente e por escrito, nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
C2 |
CT2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e comunicación (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo das súas vidas |
C3 |
CT3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía que respecta a cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero |
C7 |
CT7 - Valorar a importancia da investigación, a innovación eo desenvolvemento tecnolóxico no progreso socioeconómico e cultural da sociedade |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e utilizar os principais servizos e fontes de información. |
A1 A3 A9
|
|
C7
|
Coñecer e comprender as oportunidades e riscos potenciais que ofrecen as tecnoloxías da información e a comunicación. |
A4 A6
|
B2 B3
|
|
Ser capaz de buscar, recuperar e tratar información, seleccionando a máis relevante. |
A4 A6 A12
|
|
C7
|
Determinar a validez e fiabilidade da información dispoñible.
|
A13
|
B7 B8 B9 B10
|
|
Utilizar a información de maneira crítica e sistemática, avaliando a súa pertinencia.
|
A1 A3 A6 A13
|
B4 B6 B11
|
C1 C2 C3
|
Ser capaz de promover a comunicación e o intercambio de información.
|
A12 A13 A14
|
|
|
Utilizar de maneira segura, legal e ética a información. |
A15 A16
|
|
C1 C2 C3
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Introducción |
0.1 Internet
0.2 Procuras na web
0.3 Qué son as habilidades informacionales e dixitais? |
Tema 1. Acceso e recuperación da información
|
1.1 Universidade e sociedade do coñecemento
1.2 Por qué formar en habilidades informacionales e dixitais?
1.3 Selección
1.4 Recuperación
1.5 Avaliación
1.6 Estratexias de procura |
Tema 2. Fontes e recursos de referencia |
2.1 Estratexias
2.2 Instrumentos
2.3 Avaliación nas unidades da información: bibliotecas e arquivos
2.1 Obras de referencia
2.2 Fontes para localizar obras de referencia e bases de datos
2.3 Fontes de información en publicacións periódicas
2.4 BBDD de Documentación; catálogos; normas; noticiarios; organismos; directorios e tesauros
2.5 A documentación de oficina
2.6 A documentación europea |
Tema 3. Comunicación e intercambio de información
|
3.1 Multialfabetización na rede
3.2 Uso e xestión das redes sociais
3.3 Ciencia aberta: acceso universal á cultura |
Tema 4. Identidade dixital
|
4.1 Qué é a identidade dixital?
4.2 Visibilidade, reputación e privacidade
4.3 Xestión da identidade no ámbito da información |
Tema 5. Uso seguro, legal e ético da información |
5.1 Plaxios na contorna dixital
5.2 Dereitos de autor, propiedade intelectual e industrial
5.3 Comportamento ético ante o uso da información |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas a través de TIC |
A4 A6 A9 A12 |
5 |
16 |
21 |
Traballos tutelados |
A16 A15 A14 A13 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B10 B11 |
5 |
15 |
20 |
Proba mixta |
A16 A15 A14 A13 A12 A6 A4 A3 A1 C1 C2 |
2 |
15 |
17 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A4 A6 C3 C7 |
10 |
5 |
15 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas a través de TIC |
Realízaranse prácticas en clase mediante o uso de computadores e Internet para o manexo de fontes de información, procura documental, etc. |
Traballos tutelados |
Traballo en grupo de aprendizaxe independente dos alumnos orientado á aplicación dos conceptos e as técnicas da materia, contando sempre coa atención personalizada e o seguimento dos profesores. Elaborarase seguindo as pautas formais e de contido indicadas. |
Proba mixta |
Proba que pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos. |
Sesión maxistral |
Exposición oral por parte dos profesores, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte da profesora. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas a través de TIC |
Traballos tutelados |
Proba mixta |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
Atención personalizada a través de titorías individualizadas ou en grupo, nas que se tratarán todos os asuntos plantexados. Fixarasw un horario de titorías que, seguindo as directrices da UDC para este curso académico, serán online. Nas titorías atenderanse principalmente asuntos relativos ás metodoloxías empregadas nesta materia.
Realizaranse titorías individualizadas nas que se abordarán dudas, interpretacións e outras cuestións vinculadas cos contidos da materia e os traballos.
Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales os docentes irán marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.
Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, e si a situación o permite, utilizaranse tamén as titorías presenciais, o correo electrónico e Moodle, a plataforma informática da UDC.
NOTA:
De maneira específica, as medidas de dedicación para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son as que seguen:
-Os/as alumnos/as deben poñerse de acordo cos profesores para fixar varias titorías co fin de seguir a materia con efectividade.
-Deben asistir a clase o mínimo de horas fixadas no regulamento.
-Deben realizar tanto o examen como as prácticas, as lecturas de clase e o traballo.
-As datas de entregas oficiais fixadas para os/as alumnos/as que asisten a clase non aplican para estos/as alumnos/as quenes entregarán todo o que haia que entregar como moi tarde 15 días antes do exame oficial.
Aqueles alumnos/as que dispoñen de algún tipo de dispensa oficial para asistir a clase deben comunicarllo aos profesores e asistir a titorías previamente acordadas para que podan facer un bo seguemento da materia. É imprescindible que estos/as alumnos/as asistan ao mínimo de clases oficialmente fixado y que realicen as tarefas de clase.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas a través de TIC |
A4 A6 A9 A12 |
Realizaranse actividades que utilizarán as TICs, sendo imprescindíbel a asistencia a clase. |
30 |
Traballos tutelados |
A16 A15 A14 A13 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B9 B10 B11 |
Valorarase a adecuación do traballo presentado ao tema proposto, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos respecto ás fontes e á bibliografía utilizada, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación. Valoración, polo tanto, de contidos, achegas innovadoras, sentido crítico e argumentación.
Entregarase na data indicada polos profesores.
Non se avaliarán os traballos presentados fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aqueles que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración. |
30 |
Proba mixta |
A16 A15 A14 A13 A12 A6 A4 A3 A1 C1 C2 |
Avaliaranse os contidos das respostas, a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas, a capacidade de argumentación, o emprego da terminoloxía, a expresión escrita, a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), a creatividade e o espírito crítico.
Non se corrixirán aquelas respostas que conteñan faltas de ortografía ou non contesten ó tema exposto. |
40 |
|
Observacións avaliación |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Abadal Falgueras, Ernest; Anglada Ferrer, Lluis, “Ciencia abierta: cómo han evolucionado la denominación y el concepto”, Anales de documentación: Revista de biblioteconomía y documentación, 23-1 (2020). Alonso Arévalo, Julio; Lopes, Carlos, “El conocimiento es de todos y para todos: ¿Qué es y qué implica la Ciencia Abierta?”, Desiderata, 12 (2019), pp. 72-82. Anglada i de Ferrer, Lluis M.; Abadal, Ernest, “¿Qué es la ciencia abierta?”, Anuario ThinkEPI, 12-1 (2018), pp. 292-298. Benito Amat, Carlos. Recuperación en Internet: cuatro modelos complementarios y una agenda para su integración. En: Boletín de la RedIRIS nº 48, 1999, pp.36-51.
Caldera Serrano, Jorge, “Repositorios públicos frente a la mercantilización de la Ciencia: apostando por la ciencia abierta y la evaluación cualitativa”, MÉI: Métodos de Información, 9-17 (2018), pp. 74-101. Dávila Muro, Jorge, “La nueva identidad digital europea”, Revista SIC: ciberseguridad, seguridad de la información y privacidad, 26-126 (2017), pp. 132-136. Domingo, Víctor, “¿Por qué es importante salvaguardar nuestra identidad digital?”, Escritura pública, 104 (2017), p. 27. Eito Brun, Ricardo. "Una nueva forma de recuperar información: los robots personales". En: Information World en Español, nº 46, julio-agosto 1996, pp. 15-19
Fernández Burgueño, Pablo, “Aspectos jurídicos de la identidad digital y la reputación online”, adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 3 (2012), pp. 125-142.
Hernández Pérez, Antonio. "La búsqueda y recuperación de información en Internet." En: La sociedad de la información: política, tecnología e industria de los contenidos. Madrid : Centro de Estudios Ramón Areces, 1999. (lo mismo está en http://rayuela.uc3m.es/~tony/tecnol/titema18.htm)
Hernández-Pérez, Tony, “Repositorios institucionales y redes sociales académicas: el acceso abierto a las publicaciones científicas como objetivo y como negocio”, PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 28-100 (2020), pp. 117-119. León Cobos, Juan Jesús; López Navarro, Roberto, “La gestión de la identidad digital y de los accesos: retos de presente y de futuro”, Revista SIC: ciberseguridad, seguridad de la información y privacidad, 110 (2014), pp. 60-65. Maldonado Martínez, Angeles ; Fernández Sánchez, Elena. "Evaluación de los principales “buscadores” desde un punto de vista documental: recogida, análisis y recuperación de recursos de información". En: VI Jornadas Españolas de Documentación. Valencia : FESABID, 1998, pp. 529-551
Ruiz Bejarano, Aurora María, “Fuentes digitales y fuentes impresas. Prácticas letradas y plagio en el marco universitario”, Revista chilena de literatura, 94 (2016), pp. 215-230. Schiavi, Pablo, “Reputación on line ¿la identidad digital es tan importante como la real?”, Informática y Derecho: Revista Iberoamericana de Derecho Informático, 6 (2019), pp. 153-164. Shefner-Rogers, Corinne L., “Identidad digital, vidas privadas”, Tabula: revista de archivos de Castilla y León, 17 (2014), pp. 31-44. Ubieto Artur, Antonio Paulo. "Redes de comunicaciones: la red Internet". En: Manual de información y documentación. Madrid : Ediciones Pirámide, 1996, pp.447-476
Vendito, Gus. "Search Engine Showdown." En: Internet World. nº5, mayo 1996, pp. 79-86
Zacca González, Grisel, “Los repositorios en función de la ciencia abierta”, Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 30-4 (2019), pp. 1-3. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|