Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A77 |
CE13 - Coñecer o concepto de saúde e enfermidade, os determinantes da saúde na poboación e analizar os factores que inflúen no fenómeno saúde-enfermidade. Coñecer o concepto de saúde pública e organización sanitaria |
A79 |
CE15 - Adquirir e aplicar os coñecementos teóricos e prácticos implicados nos aspectos psicolóxicos sociais intervintes na relación terapeuta-paciente e coñecer os aspectos psicolóxicos da dor |
A80 |
CE16 - Coñecer os principios do desenvolvemento cognitivo, emocional e psicosocial do ser humano. Psicoloxía social |
B24 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B25 |
CB3 -- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B26 |
CB4 -Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B27 |
CB5 -Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
B32 |
CG05 - Colaborar cos profesionais sanitarios especificamente formados na materia, na adaptación e uso de prótese e axudas técnicas necesarias, segundo as condicións físicas, psicolóxicas e sociais dos doentes |
B34 |
CG07 - Coñecer, deseñar e aplicar programas preventivos relacionados coa podoloxía e o fomento da atención podolóxica na poboación |
B35 |
CG08 - Adquirir habilidades de traballo nas contornas educativo e investigador, asistencial-sanitario, así como en equipos uniprofesionais e multiprofesionais. Asesorar na elaboración e execución de políticas de atención e educación sobre temas relacionados coa prevención e asistencia podolóxica |
B36 |
CG09 -Valorar de forma crítica a terminoloxía, ensaios clínicos e metodoloxía utilizados na investigación relacionada coa podoloxía |
B37 |
CG10 - Identificar que o exercicio da profesión está asentado no respecto á autonomía do paciente, ás súas crenzas, cultura, determinantes xenéticos, demográficos e socioeconómicos, aplicando os principios de xustiza social e comprendendo as implicacións éticas nun contexto mundial en transformación |
B38 |
CG11 -Incorporar os principios éticos e legais da profesión na práctica, actuando sempre en base ao cumprimento das obrigacións deontolóxicas, da lexislación vixente e dos criterios de normopraxis, integrando os aspectos sociais e comunitarios na toma de decisións |
B39 |
CG12 -Capacidade para a cooperación, o traballo en equipo e a aprendizaxe colaborativo en contornas interdisciplinares |
C11 |
CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida |
C14 |
CT06 -Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables |
C15 |
CT07 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sustentable ambiental, económico, político e social |
C16 |
CT08 - V- Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Introducir ao alumno no estudo do comportamento humano |
A80
|
|
|
Introducir ao alumno na valoración psicolóxica-social do paciente como elemento de exploración e tratamento |
A79
|
B24 B25 B26 B27 B36 B37
|
|
Coñecer os aspectos psicolóxicos da dor |
A79 A80
|
B38 B39
|
C15
|
Coñecer e identificar os aspectos psicolóxicos e sociais que interveñen na relación paciente-terapeuta |
A79 A80
|
B24 B25 B26 B35 B38 B39
|
C14
|
Comprender os aspectos fundamentais de saúde e enfermidade, os seus determinantes, así como os diferentes niveis de prevención |
A77
|
B24 B25 B26 B27 B34 B35
|
C14 C15 C16
|
Definir os conceptos básicos de saúde pública. O seu campo de actuación e as funcións que lle son propias |
A77
|
B24 B26 B27 B35
|
C11 C14 C15 C16
|
Identificar os principais problemas de saúde pública e os principais mecanismos de control que se empregan |
A77
|
B24 B26 B27 B34 B35 B36
|
C11 C14 C15 C16
|
Coñecer as actividades de protección de saúde, promoción da saúde e prevención da enfermidade |
A77
|
B24 B25 B26 B27 B34 B35 B36
|
C14 C15 C16
|
Coñecer a organización sanitaria en España e en Galicia. Coñecer o marco normativo fundamental de saúde pública no noso ámbito |
A77
|
B26 B34 B35 B37 B38 B39
|
C14 C15 C16
|
Coñecer os sistemas de información sanitaria máis relevantes para a sanidade pública |
A77
|
B24 B25 B27 B34 B35 B37 B38 B39
|
C11 C15 C16
|
Coñecer os conceptos xerais e aplicacións da demografía. Identificar as fontes de datos que posibilitan a elaboración de indicadores sanitarios |
A77
|
B24 B25 B26 B27 B35
|
C11 C16
|
Adquirir y aplicar los conocimientos teóricos y prácticos implicados en los aspectos psicológicos sociales intervinientes en la relación terapeuta-paciente y conocer los aspectos psicológicos del dolor |
A79
|
|
|
Colaborar con los profesionales sanitarios específicamente formados en la materia, en la adaptación y uso de prótesis y ayudas técnicas necesarias, según las condiciones físicas, psicológicas y sociales de los pacientes |
|
B32
|
|
CG10 - Identificar que o exercicio da profesión está asentado no respecto á autonomía do paciente, ás súas crenzas, cultura, determinantes xenéticos, demográficos e socioeconómicos, aplicando os principios de xustiza social e comprendendo as implicacións éticas nun contexto mundial en transformación |
|
B37
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Concepto Psicoloxía. Procesos psicolóxicos básicos
|
A ciencia da Psicoloxía. Percepción. Atención. memoria Aprendizaxe. |
Psicoloxía social |
Introducción á Psicoloxía Social.
O comportamento de grupo
Influencia social |
Factores psicosociais da enfermidade humana |
O estrés e a sua influencia na saúde.
Estratexias de afrontamento.
O apoio social e a súa influencia na saúde.
Resiliencia psicolóxica
|
Relación e comunicación persoal sanitario-paciente |
Principios de comunicación.
Estilos de comunicación interpersonal.
Comportamento non verbal
A entrevista sanitario-paciente
|
Saúde e enfermidade |
Concepto de saúde e enfermidade.
A saúde e os seus determinantes
Principais problemas de Saúde Pública.
Funcións da Saúde Pública. |
Educación para a saúde |
Educación sanitaria.
Promoción da saúde. |
Organización sanitaria |
Servizos de Saúde Pública no Sistema Sanitario Español e Galego.
Marco Normativo |
Indicadores de Saúde |
Fontes de datos e sistemas de información.
Demografía sanitaria e Saúde Pública.
Demografía estática e dinámica.
Axuste de taxas.
Indicadores de saúde. |
Desigualdades en saúde |
Xénero e saúde
Discapacidade e saúde
Cultura e saúde |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A77 A79 B24 B25 B27 B32 B34 B35 B36 B37 B38 B39 C14 C15 C16 |
40 |
28 |
68 |
Estudo de casos |
A79 A80 B39 C14 C15 |
5 |
5 |
10 |
Discusión dirixida |
A79 A80 B38 C14 C15 |
5 |
5 |
10 |
Traballos tutelados |
A77 A79 A80 B25 B26 B39 C16 |
0 |
10 |
10 |
Obradoiro |
A79 B37 C11 C14 C15 |
5 |
0 |
5 |
Portafolios do alumno |
A79 B37 C11 C14 C15 |
0 |
7.5 |
7.5 |
Prácticas a través de TIC |
B25 B26 B27 C11 C15 |
5 |
10 |
15 |
Solución de problemas |
B25 B26 B27 B36 C11 |
0 |
5 |
5 |
Análise de fontes documentais |
B24 B25 B26 C14 C15 C16 |
0 |
2.5 |
2.5 |
Presentación oral |
B24 B25 B26 B35 |
0 |
5 |
5 |
Proba obxectiva |
A77 B24 B25 B26 B27 B34 B35 B36 B37 B38 B39 C11 C14 C15 C16 |
0 |
10 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. Expoñeranse os principais conceptos de Psicoloxía e Saúde Pública facilitando a documentación adicional e indicando a fontes bibliográficas onde o estudante poderá completar a adquisición dos devanditos coñecementos. |
Estudo de casos |
Presentaranse situación prácticas relacionadas cos contidos de Psicoloxía da asignatura |
Discusión dirixida |
En este tipo de actividad, partiendo de los textos y de las explicaciones docentes, se animará al alumnado a participar por medio de preguntas ou temas de debate. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor. |
Obradoiro |
Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden
combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución
de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas
eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do
profesorado |
Portafolios do alumno |
Carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou
etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de
aprendizaxe realizadas polo alumno, como: apuntes ou notas de clases, comentarios
de notas, resumes, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso
do alumno realizado polo profesor, etc. |
Prácticas a través de TIC |
Realizaranse supostos prácticos con datos que serán analizados en computador por medio de software bioestatístico. Grazas a esta metodoloxía o estudante aplicará e poñerán en práctica os coñecementos adquiridos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado. |
Solución de problemas |
Con axuda de software o estudante realizará supostos propostos polo profesor e resolverá problemas concretos a partir dos coñecementos adquiridos nas sesións maxistrais. Trátase dunha metodoloxía que permite avaliar as competencias do estudante á hora de aplicar e poñer en práctica os coñecementos adquiridos. |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Presentación oral |
Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. |
Proba obxectiva |
Proba de preguntas tipo test. Plantexaranse dúas probas independentes para o bloque de contidos de Psicoloxía e de Saúde Pública |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas a través de TIC |
Análise de fontes documentais |
Estudo de casos |
Discusión dirixida |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Utilizaranse as seguintes ferramentas na atención personalizada ó alumnado:
- Correo electrónico: De uso para facer consultas e solicitar tutorías presenciais ou virtuais.
- Moodle: Disporase de foros para formular as consultas necesarias sobre os contidos da materia. Utilizarase para a entrega e comentarios de retroalimentación aos traballos que se soliciten no desenvolvemento da materia.
- Temas: empregarase para tutorías virtuais de xeito individual ou grupal para a resolución das dudas relacionadas cos contidos da materia e a elaboración das tarefas propostas
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Solución de problemas |
B25 B26 B27 B36 C11 |
Propoñeranse casos e exercicios que serán desenvoltos polos estudantes. |
15 |
Presentación oral |
B24 B25 B26 B35 |
O Traballo tutelado deberá ser presentado de forma sincronía o asíncrona dependiendo das características do alumnado |
7 |
Estudo de casos |
A79 A80 B39 C14 C15 |
Presentación de situación prácticas, e información que axude a desenrolar e a asimilar os contidos da materia |
21 |
Traballos tutelados |
A77 A79 A80 B25 B26 B39 C16 |
Se propondrá una temática o inicio do cuatrimestre para realizar un traballo de curso |
14 |
Portafolios do alumno |
A79 B37 C11 C14 C15 |
Carpeta ou arquivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou
etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de
aprendizaxe realizadas polo alumno, como: apuntes ou notas de clases, comentarios
de notas, resumes, autoavaliacións, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso
do alumno realizado polo profesor, etc. |
5 |
Proba obxectiva |
A77 B24 B25 B26 B27 B34 B35 B36 B37 B38 B39 C11 C14 C15 C16 |
Proba tipo test sobre os contidos da asignatura. Realizaranse dúas probas independentes sobre os contidos dos bloques de Psicoloxía e Saúde Pública |
38 |
|
Observacións avaliación |
As diferente partes da materia serán cualificadasde forma independente, obtendo en cada unha delas unha puntuación entre 0 e 10 puntos. Para superar a materia é necesario superar tanto a parte de Psicoloxía como a de Saúde Pública, de acordo cos criterios establecidos polo/a profesor/a correspondente, así como ter presentado o portafolio relativo ós contidos de Desigualdades en Saúde (Enfermería). No caso de que non se supere unha das partes na 1ª oportunidade, a nota que figurará será de 4, e para a 2ª oportunidade manterase aprobada a parte que se teña superada na 1ª oportunidade dentro da mesma convocatoria. A cualificación final calcularase tendo presente o número de créditos de cada unha das partes da materia. Por tanto, a nota final será a media ponderada calculada coa fórmula: Nota final = 0,7 * Nota Psicoloxía + 0,25 * Nota Saúde Pública + 0,05 * Nota Desigualdades Saúde Por limitacións da plataforma, o contido deste apartado é orientativo. Nos primeiros días de clase cada profesor/a comentará cómo se realizará a avaliación da súa parte. MATRÍCULA DE HONRA Poderán optar á calificación de Matrícula de Honra aqueles/as alumnos/as coas calificacións máis elevadas que obteñan unha nota final por encima de 9 NON PRESENTADO A cualificación de Non Presentado corresponderá ao alumno/a que non se presente ás probas de avaliación esixidas nalgunha das tres partes das que consta a materia. CRITERIOS DE AVALIACIÓN PARA AS UNIDADESDIDÁCTICAS DE SAÚDE PÚBLICA Proba mixta: Realizarase unha proba obxetiva na data oficial do exameda materia. A proba constará de preguntas tipo test relacionadas cos contidos teóricos, as lecturas propostase os problemas expostos no desenvolvemento da materia. Puntuará sobre un mínimode 0 e un máximo de 10. O resultado desta proba representará o 40% dacualificación global desta parte da materia. Solución de problemas: formulación aos alumnos de casos prácticos que debenresolver facendo uso dos coñecementos teóricos que se traballan na materia, ecuxa entrega será puntuable nos casos nos que así se indique. Todos ostraballos puntuaranse sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A cualificación mediadestes traballos representará o 60% da cualificación global desta parte damateria. A cualificación final desta parte da materia calcularase de acordo coas porcentaxes anteriores. A puntuación mínima para superar esta parte da materia será de 5 puntos. A metodoloxía de avaliación descrita é obrigatoria para os/ as alumnos/ as de matrícula ordinaria en primeira e segunda oportunidade. En segunda e sucesivas matrículas non computarán as calificacións dos cursos anteriores Os/as alumnos/ as de matrícula parcial e dispensa académica de exención de asistencia, deberán poñerse en contacto cos profesores desta parte da materia ao comezo do curso. Deberán entregar os boletins de exercicios no tempo e forma que se lles solicite para ser avaliados/as. CRITERIOS DE AVALIACIÓN PARA AS UNIDADES DIDÁCTICAS DE PSICOLOXÍA A cualificación final da parte da materia que corresponde a contidos de Psicoloxía calcularase segundo as seguintes porcentaxes:
Estudios de casos -> 30% Traballos tutelados -> 20% Presentación oral -> 10% Proba test -> 40% CRITERIOS DE AVALIACIÓN PARA AS UNIDADES DIDÁCTICAS DE DESIGUALDADES EN SAÚDE A cualificación desta parte da materia corresponderá á elaboración dun portafolio sobre os contidos desenvolvidos, que se calificará de 0 a 10. A cualificación máxima (10 puntos) corresponderá a 0,5 puntos da calificación final. Para axudar a conseguir unha contornainmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do "I Plan deSustentabilidade Medio-Ambiental Green Campus FCS", os traballos que se realicen nesta materia solicitaranse en formato virtual e soporte informático. De realizarse en papel: a.- Non se empregarán plásticos. b.- Realizaranse impresións a dobre cara. c.- Empregarase papel reciclado. d.- Evitarase a impresión de borradores, moiespecialmente en cor.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
http://www.fisterra.com/formacion/metodologia-investigacion/ (). .
López Pérez, R. (2016). Comportamiento no verbal. Madrid: Pirámide
Cuesta, U. (2012). Comunicación y salud. Madrid: Fragua
Ekman, P (2015). El rostro de las emociones: cómo leer las expresiones faciales. Barcelona. RBA
Llaneza, J (2009). Ergonomía y Psicosociología Aplicada. Valladolid: Lex Nova
Delgado Losada, M.L. (2015). Fundamentos de Psicología para Ciencias Sociales y de la Salud . Madrid: Panamericana
Merayo, A.,Bravo, E., Gordón, F. (2014). La comunicación con el paciente.Habilidades emocionales para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier
Ildefonso Hernández-Aguado y Blanca Lumbreras Lacarra (2018). Manual de Epidemiología y Salud Pública para Grados en Ciencias de la Salud. Ed Panamericana
Caballo, V. (2015). Manual de evaluación y entrenamiento en habilidades sociales. Madrid. Siglo XXI
Amigo Vázquez, I. (2017). Manual de Psicología de la Salud. Madrid: Pirámide
Piedrola Gil (2015). Medicina preventiva y salud pública 12ª edición. Elsevier-Masson
Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J (1999). Métodos de investigación clínica y epidemiológica 2ª ed. HARCOURT
Kanheman, D. (2013). Pensar rápido, pensar despacio. Barcelona. Penguin Randon House
Castanyer, O. (2010). Por qué no logro ser asertivo. Bilbao. Desclée Brouwer
Sanjuan, P. y Rueda, B (2014). Promoción y prevención de la salud desde la psicología.. Madrid: Síntesis
Barón, A. Y Byrne, D. (2005). Psicología Social. Madrid. Prentice Hall
Rodríguez Marín, J. (2014). Psicología Social de la Salud. Madrid: Síntesis
León Rubio, J. M. (2013). Psicología Social de la Salud: Fundamentos teóricos y metodológicos.. Madrid: comunicación social ediciones y publicaciones
Martínez Navarro F et al (1997). Salud Pública. MacGraw-Hill-Interamericana |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
RECOMENDACIÓNS POR PARTE DEL PROFESORADO DE PSICOLOXÍA: Se recomienda que los alumnos lleven la asignatura al día, tanto en lo que se refiere a las clases expositivas como a las interactivas (prácticas). Convén a asistencia ás aulas, a realización de todas as actividades que se planifiquen nestas e a participación nos actos tanto académicos como non académicos, organizados polo docentes que imparten a materia como pola propia Facultade de Enfermería e Podoloxía, sen prexuízo da asistencia a actos organizados por outras institucións. En aras a contribuír cun medio ambiente responsable, desde esta materia pretendese contribuír, non utilizando máis que o papel imprescindible, no caso de los exámenes e algúns traballos de importancia, todo o demais realizarase por medios telemáticos. Los alumnos adquirirán habilidades para la vida y hábitos, rutinas y estilos de vida saludables. A materia impartirase baixo un ángulo de xénero, para que o alumno estea sensibilizado coa igualdade. |
|
|