Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as principais corrientes teóricas que teñen integrado e integran a reflexión sobre a literatura e a cultura, así como os seus antecedentes. Comprender os procesos históricos dos estudios literarios eculturais e os seus cambios de paradigma. Desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudios literarios e culturais. Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. Aplicar as técnicas de análisise cultural en contextos diversos. Ampliar o concepto de literatura, a través da sua relación coas TICS, os medios de comunicación, o cine, as artes, no marco da diversidade cultural. Analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación. Manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudios literarios e culturais. Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudios literarios e culturais. |
AM1 AM2 AM7 AM9 AP1 AI1 AI3
|
BM3 BP1 BP2 BP3 BP4 BP5 BP7
|
CM1 CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CI1
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Introdución. A literatura programática como xénero literario dentro da cultura do Renacemento |
|
2. As orixes da cultura do manifesto literario e do manifesto como literatura |
2.1.Francesco Petrarca, orixe dun novo tipo de intelectual
2.2. Giovanni Boccaccio e a reflexión sobre a poesía pagá
2.3. Leonardo Bruni. Florencia como fetiche do humanismo renacentista: Unha nova xeografía intelectual europea |
3. A cultura do manifesto chega á súa madurez. A expansión cara aos dominios da ficción, do trivium e da filosofía «sistemática» |
3.1. Leon Battista Alberti. Ficción e humor como instrumentos filosóficos.
3.2. Lorenzo Vala. A cimentación do humanismo renacentista. A gramática e a latinidade como alicerces na construción dunha nova cultura.
3.3. O retorno de Platón a Europa. A reconfiguración filosófica do poder da poesía. A intelectualización dun novo ideal amoroso
3.4. Pico della Mirandola. A dignidade do home como motivo central dentro da cultura dos humanistas italianos. Contraposición ao modelo medieval da miseria do home, precedentes cuatrocentistas e triunfo posterior.
3.5. Juan Luís Vives, Ensinar a través da ficción. Representar a verdade de forma indirecta. |
4. A recepción en segundo grao. O humanismo na cultura española |
|
5. Discusión e listaxe de temas posibles de traballo |
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A14 A7 A10 A9 A12 B5 B7 B8 C2 C3 C7 C5 |
10 |
0 |
10 |
Lecturas |
A1 A2 A7 A9 B5 B6 B7 B8 C2 C4 C7 C6 |
0 |
10 |
10 |
Obradoiro |
A1 A2 A7 A10 A9 B4 B5 B6 B7 B8 B3 C2 C4 C5 |
2 |
9 |
11 |
Estudo de casos |
A1 A14 A7 A10 A9 A12 B4 B5 B6 B7 B8 C1 C2 C3 C4 C7 C5 C6 |
2 |
9 |
11 |
Actividades iniciais |
A2 A12 B5 B6 B7 B8 C2 C3 C4 C5 |
1 |
0 |
1 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A14 A7 A10 A9 A12 B5 B6 B7 B8 B10 B3 C1 C3 C7 C6 |
0 |
31 |
31 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
O profesor presentará contidos teórico-criticos pertinentes da materia obxecto de estudo. |
Lecturas |
O alumno preparará diversas lecturas asignadas polo profesor. |
Obradoiro |
Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, debate, ejercicios, etc.) o alumno levará a cabo distintas actividades sobor diferentes aspectos do programa baixo a supervisión do profesor. |
Estudo de casos |
Debate sobre aspectos de creación, mediación e edición literaria relacionados coas lecturas obrigatorias. |
Actividades iniciais |
Identificación dos coñecementos previos do alumno relacionados coa materia obxeto de estudio, así como os seus intereses, morivación... Preténdese obter información para artellar unha docencia que favoreza a aprendizaxe significativa. |
Traballos tutelados |
Os alumnos desarrollarán un traballo, previamente consensuado co profesor, sobre calquer aspecto relacionado coa materia objeto de estudio nesta asignatura. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
|
Descrición |
Durante a primeira sesión do curso, consultarase cos alumnos cal é o horario de titorías máis cómodo para eles, e o docente adaptarase á súa elección. Os alumnos sempre poden fixar unha cita a través do correo electrónico do docente j.ledo[ at]udc.es |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A1 A2 A14 A7 A10 A9 A12 B5 B6 B7 B8 B10 B3 C1 C3 C7 C6 |
Se valorará a capacidade de investigación literaria do alumno en función do anáilis crítico do tema obxecto de estudo, o razoamento ordenado da exposición, as referencias pertinentes á bibliografía e o uso correcto do idioma castelá. Data de entrega: último día de clase. |
60 |
Obradoiro |
A1 A2 A7 A10 A9 B4 B5 B6 B7 B8 B3 C2 C4 C5 |
Se valorará a comprensión e capacidade crítica do alumno mediante Presentacións breves individuais, consensuadas có profesor, sobor temas pertinentes ás lecturas de: a) as obras literarias obligatorias; e b) as lecturas bibliográficas indicadas polo profesor. |
20 |
Estudo de casos |
A1 A14 A7 A10 A9 A12 B4 B5 B6 B7 B8 C1 C2 C3 C4 C7 C5 C6 |
Se valorará a orixinalidade na correlación textual (consideración hermenéutica do texto) e contextual (histórico-social:recepción crítica, bibliografía específica, canon, etc.). |
20 |
|
Observacións avaliación |
1. Observacións xerais 1.1. Tanto as actividades como as probas deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística —ortografía, puntuación, concordancia sintáctica, ausencia de reiteracións, precisión léxica, rexistro formal…—; no caso de deficiencias lingüístico-expresivas, estas poderán serán ser penalizadas. (V. Criterios de corrección de traballos). 1.2. As presentacións orais realizaranse ao longo do curso. A partir da terceira/cuarta sesión. 1.3. Aplicarase unha penalización do 25% sobre a cualificación final de actividades se estas foren realizadas fóra de prazo sen causa xustificada. Alén diso, se se detectar plaxio, este levará consigo un 0,0 inapelable. 1.4. O alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade poderá recuperala total ou parcialmente na segunda oportunidade (xullo) segundo as normas detalladas na epígrafe seguinte. 1.5. Os traballos presentados polo alumnado poderán ser incorporados ao Turnitin, ferramenta para a detección do plaxio (mesmo de traballos previamente presentados nesta ou noutras universidades polo/a estudante). En caso de se producir plaxio, poderán ser aplicadas as medidas contempladas nas “Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da Universidade da Coruña” (artigo 14.4). 2. Cualificación final na segunda oportunidade (xullo) 2.1. Os estudantes que suspenderen a presentación oral deberán facer outra proba do mesmo tipo na data, hora e lugar estabelecidos no calendario oficial de exames da facultade para a segunda oportunidade. Esta proba suporá igualmente o 20% da cualificación final e será preciso obter 5 puntos sobre 10 para aprobar. 2.2. Os estudantes que suspenderen as actividades programadas (que se corresponden co apartado "Obradoiro") deberán realizar outras actividades substitutivas que se lles encomendaren e que constituirán o 20% da cualificación final. Para este efecto, o profesorado da materia fará públicas, xunto coas cualificacións da primeira oportunidade, as instrucións correspondentes (actividades asignadas, datas de recollida e entrega etc.). 3. Cualificación de non presentado/a 3.1. Se o alumno non presentase o seu ensaio final, nin fixese a súa presentación, recibirá unha cualificación. 4. Alumnado a tempo parcial con dispensa académica 4.1. O alumnado matriculado a tempo parcial e con dispensa académica recoñecida deberá pórse en contacto co profesorado da materia no inicio do curso para planificar, en cada situación concreta, os axustes necesarios na avaliación no tocante ás actividades presenciais (que serán substituídas por outras non presenciais equivalentes). 4.2. No caso de que algún estudante teña calquera dificultade para cumprir no calendario previsto coas actividades avaliábeis exixidas (e non se lle teña concedido a dispensa académica), deberá dirixirse á docente, coa maior antecedencia posíbel, para fixar en conxunto datas alternativas. * Nota Bene: Na convocatoria adiantada de decembro será aplicado o mesmo sistema de avaliación indicado para o alumnado a tempo parcial ou con dispensa académica. O alumnado deberá contactar co profesor antes do mes de novembro.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Elio Antonio de Nebrija (2014). Apología, ed. y trad. B. Macías Rosendo y P. Martín Baños. Huelva: Universidad de Huelva
Juan de Lucena (2014). Diálogo sobre la vida feliz. Epístola exhortatoria a las letras, ed. Jerónimo Miguel. Madrid: RAE
Baltasar de Céspedes (2018). Discurso de las letras humanas, llamado «El humanista», ed. Mercedes Comella. Madrid: RAE - CECE
Alonso de Freylas (1603). Discurso si los melancólicos pueden saber lo que está por veni. http://bit.ly/2Iz8s98
Elio Antonio de Nebrija (2011). Gramática sobre la lengua castellana. Paginae Nebrissenses, eds. Carmen Lozano y Felipe González Vega. Madrid - Barcelona: RAE - Galaxia Gutenberg
Alonso de Cartagena (2018). La génesis del humanismo cívico en Castilla: Alfonso de Cartagena (1385–1456), ed. de Tomás González Rolán, Antonio López Fonseca y José Manuel Ruiz Vila. Madrid: Escolar y Mayo
Juan Maldonado (1980). Paraenesis ad litteras, ed. y trad. J. Alcina, est. introd. E. Asensio. Madrid: Fundación Universitaria Española
Diego de Saavedra Fajardo (2006). República literaria, ed. J. García López. Barcelona: Crítica
Fernán Pérez de Oliva (2010). «Diálogo de la dignidad del hombre», ed. M. L. Cerrón Puga, en Diálogos españoles del Renacimiento, coord. A. Vian, pp. 417-475. Granada, Almuzara
Cristóbal de Villalón (2010). «Ingeniosa comparación entre lo antiguo y lo presente», ed.. A. Vian, en Diálogos españoles del Renacimiento, coord. A. Vian, pp. 311–399. Granada: Almuzara |
Os alumnos non teñen que mercar ningún libro para este curso. Todos os materiais necesarios —programación das sesións, bibliografía secundaria, fontes primarias— atópanse no dossier que pode adquirirse en reprografía. En todo caso, inclúese aquí a listaxe por se os estudantes quixesen facerse cunha copia antes de empezar as sesións. O resto de información necesaria ou complementaria —ligazóns, fontes complementarias, recursos dixitais, etc.— pode atoparse no moodle da materia, que se actualiza de maneira continua durante o curso, polo que se recomenda que os alumnos fagan uso del. Os textos do dossier 2 (textos casteláns) subiranse ao moodle da materia. En todo caso, inclúese aquí a listaxe por se os estudantes quixesen facerse cunha copia antes de empezar as sesións. A función desas edicións, salvo que se indique o contrario, é informativa; se algún alumno quere facer un traballo sobre algunha desas obras, indicaráselle cal é a edición ou edicións críticas a ter en conta. |
Bibliografía complementaria
|
Copenhaver, Brian P. y Charles B. Schmitt (1992). A History of Western Philosophy. 3. Renaissance Philosophy. Oxford: Oxford University Press
Cappelli, Guido Maria (2007). El humanismo italiano. Un capítulo de la cultura Europea entre Petrarca y Valla. Madrid: Alianza editorial
Rico, Francisco (2002). El sueño del humanismo. De Petrarca a Erasmo. Barcelona: Destino
Rico, Francisco (2007). Esbozo del humanismo Español. Studi Francesi CLIII, pp. 528-533
Gómez Moreno, Ángel (1994). España y la Italia de los humanistas. Primeros ecos. Madrid: Gredos
Kristeller, Paul Oskar (1988). Humanism. The Cambridge History of Renaissance Philosophy, ed. C. B. Schmitt, Q. Skinner, E. Kessler, J. Kraye
Gil Fernández, Luis (1997). Panorama social del humanismo español. Madrid: Tecnos
Rico, Francisco (2018). Prólogo. Baltasar de Céspedes, Discurso de las letras humanas, llamado «El humanista», ed. de Mercedes Comell |
Recoméndanse aquí algunhas lecturas introdutorias de carácter xeral que os participantes no curso poden leer antes de comezarmos coas sesións. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|