Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A2 |
Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones. |
A6 |
Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento. |
A7 |
Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones. |
A19 |
Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación. |
A30 |
Divulgar los hallazgos de investigación para críticas relevantes. |
A34 |
Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B4 |
Trabajar de forma autónoma con iniciativa. |
B8 |
Capacidad de análisis y de síntesis. |
B13 |
Resolución de problemas. |
B19 |
Comunicación oral y escrita en la lengua materna. |
B26 |
Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones. |
B28 |
Toma de decisiones. |
B29 |
Trabajo en equipo. |
B31 |
Apreciación de la diversidad y de la multiculturalidad. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecementos e capacidade para aplicar a Socioloxía dentro do contexto da Terapia Ocupacional, para aplicar a lexislación vixente dentro do contexto da Terapia Ocupacional e para utilizar os recursos sociosanitarios e económicos eficientemente.
|
A2 A6 A34
|
B4 B13 B26 B28
|
|
Capacidade para aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo apropiados e divulgar os resultados. |
A30
|
B3 B8 B19 B29
|
C1
|
Capacidade para traballar dunha maneira holística, tolerante, sen enjuiciamientos, coidadosa e sensible, asegurando que os dereitos, crenzas e desexos dos diferentes individuos ou grupos non se vexan comprometidos. |
A6 A7 A19
|
B31
|
C4 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1.- A socioloxía como disciplina científica. Concepto e obxecto. |
1.1.- Que é a socioloxía? Aproximación teórica ao concepto de socioloxía.
1.2.- Beneficios e problemas da perspectiva sociolóxica.
|
Tema 2.- A Socioloxía como ciencia. Métodos e técnicas da investigación cualitativa aplicadas á saúde. |
2.1.- Introdución á metodoloxía en Socioloxía. Distinción entre metodoloxía cuantitativa e cualitativa
2.2.- Entrevistas en profundidade.
2.3.- Grupos de discusión
2.4.- Observación participante
2.5.- As fases dun proxecto de investigación |
Tema 3.- As orixes teóricas da socioloxía e as súas principais correntes de pensamento
|
3.1.- Augusto Comte: a socioloxía como ciencia da sociedade
3.2.- Émile Durkheim e a paradigma funcionalista.
3.3.- Karl Marx e a socioloxía do conflito.
3.4.- Max Weber e a teoría da acción |
Tema 4.- A Socialización
|
4.1.- Que é o proceso de socialización?
4.2. Socialización primaria, socialización secundaria, resocialización
4.3. Os axentes socializadores: a familia, a escola, o grupo de pares, os medios de comunicación
4.4. A socialización diferencial segundo clase social, xénero e etnia |
Tema 5.- Estratificación social, desigualdades e exclusión |
5.1. As formas históricas de estratificación social
5.2. Clase social segundo Marx
5.3. Weber e a estratificación social
5.4. Teorías recentes da estratificación
5.5. A desigualdade na sociedade postindustrial |
Tema 6.- A construción social da saúde e da enfermidade |
6.1.- Saúde e xénero
6.2.- Saúde e etnia
6.3.- Saúde e clase social
6.4.- A contorna física e a súa influencia na saúde |
Tema 7. A dinamica da poboación |
7.1. Poboación e crecemento
7.2. Transicións demográficas
7.3. O envellecemento da poboación
7.4. A poboación dependente e as súas necesidades asistenciais |
Tema 8.- Política social e Servizos Sociais |
8.1.- A xénese do estado do benestar
8.2.- Un "modelo mediterráneo" do benestar en España
8.3.- Clasificación dos servizos sociais
8.4.- As necesidades sociais non cubertas a través da política social. O papel do terceiro sector.
8.5.- Os novos retos do estado do benestar. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A19 A30 A34 B19 B31 C1 C4 C6 C7 C8 |
24 |
18 |
42 |
Traballos tutelados |
A6 A7 A19 A30 A34 B3 B4 B8 B13 B19 B26 B28 B29 C1 C4 C6 C7 C8 |
20 |
25 |
45 |
Obradoiro |
A6 A7 A19 A34 B3 B4 B8 B13 B19 B26 B28 B29 C1 C4 C6 C7 C8 |
25 |
12 |
37 |
Proba obxectiva |
A2 B19 C1 C4 |
2 |
20 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Motivarase e valorarase a participación dos alumnos, mediante preguntas ou/e debates.
* Debido á situación de COVID-19, as sesións mestras celebraranse a través de Teams. |
Traballos tutelados |
Realización dun traballo en grupo, de carácter empírico relacionado coa temática da materia.
Deberase expor oralmente na aula. |
Obradoiro |
Realización de actividades prácticas (de carácter grupal ou individual) nas que se combinan diferentes probas: lecturas, debates, análises de fontes secundarias, resolución de problemas, roll play, trátase de prácticas sobre un tema específico, realizadas co apoio e supervisión da profesora. |
Proba obxectiva |
Exame correspondente ás convocatorias oficiais sobre a totalidade do temario.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
Obradoiro |
|
Descrición |
A atención personalizada será de carácter individual (ou grupal) para solucionar dúbidas e/ou problemas que xurdan durante as clases, a realización das prácticas ou a elaboración do traballo grupal.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
A2 B19 C1 C4 |
Exame correspondente ás convocatorias oficiais coa totalidade do temario. Realizarase de xeito persoal ou a través de Moodle.
|
40 |
Traballos tutelados |
A6 A7 A19 A30 A34 B3 B4 B8 B13 B19 B26 B28 B29 C1 C4 C6 C7 C8 |
Traballo grupal de carácter práctico relacionado coa materia da asignatura que será exposto oralmente na clase |
30 |
Obradoiro |
A6 A7 A19 A34 B3 B4 B8 B13 B19 B26 B28 B29 C1 C4 C6 C7 C8 |
Prácticas, actividades, asistencia e participación ao longo do curso |
30 |
|
Observacións avaliación |
Todas as actividades, tarefas e traballos a realizar ao longo do cuadrimestre van contabilizarse para a nota final. O conxunto de prácticas (Obradoiro e traballo tutelado) asistencia e participación suporán o 60% da cualificación, o exame final o 40%. Desta forma valórase e compénsase todo o traballo realizado. As prácticas do
obradoiro e o traballo tutelado realizaranse ao longo do cuadrimestre. O exame final terá lugar nas datas oficiais marcadas pola UDC. Para aprobar a
materia é necesario aprobar tanto a parte práctica (traballos e prácticas) como
o exame. Aqueles/as alumnos/as
que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial (os que non se
acollan á avaliación continua presencial), deberán pórse en contacto coa
profesora ao inicio do curso. A súa avaliación basearase nun traballo empírico individual sobre un
tema relacionado coa materia (30% da nota), un traballo individual sobre un
libro ou unha película (30% da nota) e o exame presencial realizado na data
oficial estipulada pola UDC (40% da nota). Para aprobar a
materia é necesario aprobar tanto os traballos tutelados e prácticas (60%) como o exame (40%) Gardaranse as notas
dos traballos e das prácticas para a segunda oportunidade. Os materias
utilizados nas sesións, presentacións, audiovisuais, lecturas e prácticas
tamén serán postos a disposición do/a alumno/a en formato dixital a través da
plataforma Moodle. Na medida do posible
os traballos e prácticas entregaranse en formato dixital a través da plataforma
Moodle, sen necesidade de imprimilos.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Wright Millis, Ch. (1961). La imaginación sociológica. México: Fondo Cultura Económica
Durán, M.A. (1983). Desigualdad social y enfermedad. Madrid: Tecnos
Solsona Cisternas, D. (2018). Enseñar metodologías de investigación en la formación profesional un diálogo interdisciplinario entre la sociología y la terapia ocupacional. Argentina: Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social
Fernández Maíllo, G. (2019). Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Madrid: Fundación FOESSA
Tezanos, F. (2014). Introducción general Qué es la sociología. UNED
Durkheim, E. (1997). Las reglas del método sociológico. Madrid : Akal
Bauman, Z. y May, T. (1994). Pensando sociologicamente. Buenos Aires: Nueva Visión
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores
Giddens, A. (2002). Sociología . Madrid: Alianza
Tobío Soler, C. (2007). Sociología del género y sociología de la mujer. Madrid: CIS, FES
Durán, M.A. (2007). Tiempo de salud, tiempo de enfermedad: Diferencias de edad, género y clase social. Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política: Inguruak, 44 |
As lecturas obrigatorias, serán postas a disposición dos/as alumnos/as en formato dixital a través da plataforma Moodle. |
Bibliografía complementaria
|
Giner, S., Lamo de Espinosa, E. y Torres, C. (2006). Diccionario de Sociología. . Madrid: Alianza Editorial.
Goffman, E. (1987). a presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu
Lostao, L. y Regidor, E (2002). Desigualdades sociales en salud en España. Madrid: Pearson
Abercrombie, N. (1984). Diccionario de Sociología. Madrid: Ed. Cátedra.
Barton, L. (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata
Amin, S. (1974). El desarrollo desigual.. Barcelona: Fotanella
Comelles, J. M., y Martínez, A. (1993). Enfermedad, Cultura y Sociedad. Madrid: Eudema
Kerbo, H. R. (2003). Estratificación social y desigualdad. Madrid: McGrawHill
Lengermann, Patricia M.; Niebrugge, Gillian (2019). Fundadoras de la sociología y la teoría social 1830-1930. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas
Izquierdo, A. (1989). Fundamentos de Sociología. Madrid: Playor.
Esping-Andersen, G. (2000). Fundamentos sociales de las economías postindustriales. Barcelona: Ariel
Birnbaum, N. (1984). Hacia una sociología crítica. Barcelona: Península
Berger, P. (1971). Iniciación a la Sociología: una perspectiva humanística.. México: Ed. Limusa.
Rocher, G. (1996). Introducción a la Sociología general. . Barcelona: Herder.
Touraine, A. (1978). Introducción a la sociología.. Barcelona: Ed. Ariel.
Bottomore, T.B. (1989). Introducción a la Sociología.. Barcelona: Península.
Goldthorpe, J. E. (1982). Introducción a la sociología.. Madrid: Alianza.
Pérez Díaz, V. (1980). Introducción a la Sociología: concepto y método de la ciencia social en su historia. . Madrid: Alianza.
Ayala, F. (1994). Introducción a las Ciencias Sociales. Madrid: Ed. Cátedra.
Beltrán, M. (1991). La realidad social. Madrid: Ed. Tecnos.
Adorno, T.H. y Horkheimer, M. (1971). La sociedad. Lecciones de Sociología. Buenos Aires: Ed. Proteo
Wilkinson, S. y Kitzinger, C. (coord.) (1996). Mujer y salud. Una perspectiva feminista. Barcelona: Paidós.
Tezanos Tortajada, J. F. (2000). niciación a la Sociología: La Sociedad. Madrid: UNED
De Miguel, J. (1990). Salud y poder. Madrid: Siglo XXI
Macionis, J.J. y Plumer,K. (2012). Sociología. Madrid: Pearson
Burke, P. (1987). Sociología e historia. . Madrid: Alianza Ed. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Antropoloxía Social e Cultural/653G01104 | Antropoloxía Social e Cultural/653G01C01 | Documentación, metodoloxía cuantitativa e cualitativa/653G01C03 |
|
Materias que continúan o temario |
Antropoloxía Social e Cultural/653G01104 | Antropoloxía Social e Cultural/653G01C01 | Documentación, metodoloxía cuantitativa e cualitativa/653G01C03 |
|
|