Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender o concepto de saude e identificar e analizar os factores determinantes da saúde (biolóxicos, ambientais, estilos de vida, e sistemas sanitarios). |
A29 A30
|
B1 B16 B20
|
C8 C10 C11 C12
|
Describir a evolución histórica da saude pública e a enfermaría comunitaria |
A30 A33
|
B3 B6 B24
|
C6
|
Desenvolver habilidades para identificar, analizar e interpretar datos estadísticos referidos a estudos poblacionais. |
A31 A32
|
B1 B20
|
C4 C6 C8 C11 C12
|
Describir as características e os obxetivos dos distintos tipos de estudos epidemiolóxicos. Técnicas e instrumentos de recollida de datos. |
A31 A32
|
B1 B3 B6 B10
|
C4 C8 C11
|
Describir a epidemioloxía das enfermidades transmisibles e non transmisibles na comunidade. |
A29 A30 A31 A32
|
|
C10
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
A SAUDE E OS SEUS FACTORES DETERMINANTES |
- Aproximacións ao concepto de saúde
- Factores determinantes da saúde:
Biolóxicos
Ambientais
Estilo de vida
Sistema sanitario
- Repercusion na saúde individual, familiar e comunitaria |
FUNDAMENTACIÓN TEÓRICA E XERALIDADES DA SAÚDE PÚBLICA E ENFERMARÍA COMUNITARIA
|
- Concepto e funcións da saúde pública. A saúde pública en España.
- Funcións e actividades da Saúde pública:
--- A promoción da saúde e a súa axenda internacional. Papps
--- A prevención da enfermidade. Niveis e tipos.
- Da enfermaría de saúde pública a enfermaría comunitaria. Situación actual.
- As enfermeiras especialistas en enfermaría comunitaria.
- A enfermeira comunitaria de enlace. Conecta 72.
- A comunidade como suxeito de atención da enfermeira comunitaria.
- O diagnóstico de saúde na comunidade e a planificación sanitaria para enfermeiros comunitarios. |
DEMOGRAFIA SANITARIA |
- Estadísticas demográficas.
- Poboacións e modelos de crecemento.
- Interese para os profesionais de enfermaria comunitaria. |
EPIDEMIOLOXIA CLÍNICA |
- Epidemioloxía de saúde pública. Método epidemiolóxico e aplicacións da epidemioloxía. Vixiancia epidemioloxica
- Coidados de enfermaría baseados na evidencia.
- Epidemioloxía aplicada aos problemas de saúde máis prevalentes. Interese para os profesionais de enfermaría. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A30 B1 |
1.5 |
0.375 |
1.875 |
Sesión maxistral |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B3 B6 B16 B20 B24 C6 C8 |
19.5 |
29.25 |
48.75 |
Lecturas |
A30 A32 A33 B3 B16 C4 C8 |
10 |
10 |
20 |
Traballos tutelados |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B3 B6 B10 C4 C6 C8 C10 C11 C12 |
11 |
33 |
44 |
Proba obxectiva |
A29 A30 A31 A32 A33 B16 B20 B24 C10 C11 C12 |
2 |
20 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividades iniciais dirixidas a que o alumno dispoña de información organizada sobre a súa propia saúde e o seu estilo de vida, a fin de poder utilizala como unha liña de base sobre a que articular o proceso de ensino aprendizaxe. |
Sesión maxistral |
Sesións utilizadas para introducir os novos temas ou subtemas, axudando ao alumno a articula-los en torno ao coñecemento do que xa dispón, poñendo atención nos aspectos claves do tema, como en aqueles de máis difícil comprensión, e nas mellores estratexias para aborda-los.
Esta metodoloxía realizarase de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre profesorado e alumnado. |
Lecturas |
Textos que permiten afondar nos contidos da materia, ou coñecer aspectos novidosos que non se atopan regularmente nos libros de referencia dos que dispomos.
- Unha parte desta metodoloxía poderase realizar de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre profesorado e alumnado. |
Traballos tutelados |
Traballo dirixido a aprender o xeito en que se realizan determinados aspectos do coidado para a saúde ou cómo se utilizan os coñecementos, instrumentos ou ferramentas de que dispomos para facilitar o proceso.
- Unha parte desta metodoloxía poderase realizar de maneira virtual utilizando as ferramentas informáticas institucionais, sendo o Campus Virtual a canle principal de comunicación entre profesorado e alumnado. |
Proba obxectiva |
Proba de carácter obxetivo dirixida a avaliar se o alumno acada os obxetivos da asignatura, podendo estar conformada por diferentes tipos de preguntas sexan test, cortas, de asociación, etc... |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Atención persoalizada que se proporcionará a demanda do alumnado a fin de que éste poida seguir con aproveitamento o ritmo de aprendizaxe do grupo. É de especial interese para guiar o estudo daqueles alumnos e alumnas que non participan regularmente na aula. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
A29 A30 A31 A32 A33 B16 B20 B24 C10 C11 C12 |
Proba de carácter obxectivo dirixida a avaliar se o alumnado alcanza os obxectivos da materia, podendo estar conformada por diferentes tipos de preguntas sexan test, curtas, de asociación, etc.
Realizarase unha proba obxectiva sobre os contidos relativos a:
A saúde e os seus determinantes/Fundamentación teórica e xeneralidades da Saúde pública e a Enfermaría comunitaria 20%
Demografía e estatísticas de poboación/ Epidemioloxía xeral e clínica 30%
|
50 |
Traballos tutelados |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B3 B6 B10 C4 C6 C8 C10 C11 C12 |
Traballos tutelados individuais o grupais aos que se asignarán 5 puntos (50%) na nota final da materia. Na avaliación seguiranse criterios de calidade sobre: presentación, estrutura, contidos e bibliografía.
A entrega dos traballos é obrigatoria.
Os traballos que non se presenten en tempo e forma non serán avaliados.
A puntuación obtida aplicarase en primeira e en segunda oportunidade só durante o curso académico actual.
Ante situacións de plaxio aplicarase o que se recolle na normativa da UDC.
Valoraránse as tarefas e exercicios que se soliciten polo Campus Virtual nas siguientes proporcións:
Enfermaría comunitaria Lecturas 15%
Enfermaría comunitaria Prevención e Promoción 15%
Demografía e estatísticas de poboación/ Epidemioloxía xeral e clínica 20% |
50 |
|
Observacións avaliación |
A metodoloxía de avaliación descrita é obligada para o alumnado de matrícula ordinaria en primeira oportunidade (xuño). O alumnado que concorra á segunda oportunidade (xullo) poderá elixir o mesmo sistema de avaliación da primeira e conservarase a puntuación dos traballos tutelados en primeira oportunidade (Poderá presentar as actividades académicas
pendentes, ou as non superadas, e acudir á proba obxectiva), ou acollerse a un sistema de avaliación de exame único onde cada parte dos contidos achegará o 50% da nota final. (Sen realizar o traballo tutelado). O alumnado con matrícula a tempo parcial con o sin dispensa académica que lle exima da asistencia a clase poderá acollerse ao sistema de avaliación de exame único tanto na convocatoria de xuño como na de xullo, debendo solicitar esta opción por escrito ao profesorado antes da data oficial de avaliación. A calificación de Matrícula de Honra poderá obtela o alumnado que puntúe a lo menos un 9, con preferencia para as calificacións de 10. O profesorado poderá dirimir quen obtén esta calificación utilizando a tal fin o contido do exame e dos traballos tutelados. En caso de igualdade de condicións e habendo máis aspirantes que matrículas, se pode convocar aos aspirantes para a realización de unha proba voluntaria que dirimirá quen obtén a calificación MH ata o máximo de matrículas permitido.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Campo Osaba, A. (2009). Enfermería comunitaria . Madrid : Difusión Avances de enfermería
Martínez Riera, J.R., Del Pino Casado, R. (2014). Manual práctico de enfermeria comunitaria . Elsevier
Martín Zurro, A., Jodar Solà, G. (2018). Atención familiar y salud comunitaria : conceptos y materiales para docentes y estudiantes. Barcelona. Elsevier
Flores Bienert, M.D., González Cuello, A.M. (2013). Bases de la enfermería comunitaria y educación para la salud. Diego Marin Librero Editor
Sánchez Moreno, A. (2000). Enfermería Comunitaria 2. Epidemiología y Enfermería. Madrid. McGraw Hill Interamericana
Icart Isern, M.T., Guàrdia Olmos, J., Isla Pera, P. (2003). Enfermería Comunitaria II. Epidemiología. Barcelona. Ed. Masson.
García Suso A., Vera Cortés M., Campo Osaba A. (2001). Enfermería Comunitaria. Bases teóricas.. Madrid. Difusión avances de Enfermería.
Sánchez Moreno A, Aparicio Ramón V, Germán Bes C, Mazarrasa L. (2000). Enfermería Comunitaria. Tomo 1. Madrid. McGraw Hill Interamericana.
Acinas Acinas et al. (2018). Enfermería Familiar y Comunitaria. Formación Alcalá
Fernández-Crehuet Navajas, J., Espigares García, M. (2016). Piédrola Gil, Gonzalo (1907-1996). Medicina preventiva y salud pública. Elsevier
Frías Osuna, A. (2002). Salud pública y educación para la salud. Masson |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Bioloxía/750G01002 | Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde/750G01004 | Bases para a interpretación do coñecemento científico/750G01008 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Enfermaría Comunitaria II/750G01019 | Estancias Clínicas IV/750G01028 |
|
Observacións |
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": 1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos 2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural 3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais 4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas…) 5.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas 7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria. |
|