Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Recoñecer as enfermidades de transmisión sexual (ETS) máis frecuentes e as súas medidas de prevención. |
A40 A41
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7 C10 C11 C12
|
Planificar coidados de enfermaría nas mulleres con cancro de mama e xinecolóxico |
A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
Identificar os diferentes métodos anticonceptivos. |
A40
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7 C10
|
Describir os principais procesos patolóxicos na idade neonatal, na infancia e na adolescencia, as probas diagnósticas e os procedementos terapéuticos |
A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3
|
C1
|
Describir as necesidades de coidado do neno e nena e da súa familia, identificando e priorizando os diagnósticos de enfermaría e as complicacións potenciais. Planificar coidados relacionados coa especificidade dos pacientes pediátricos e o seu desenvolvemento. |
A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
|
Desenvolver habilidades na realización das técnicas e procedementos enfermeiros máis usuais en pediatría, a súa indicación e base científica. |
A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
Demostrar interese e sensibilidade pola infancia, a adolescencia e os seus problemas de saúde na sociedade actual. |
A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
Comprender os principais problemas da saúde reprodutiva. |
A40 A41
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C10 C11 C12
|
Describir o proceso de fecundación, implantación e desenvolvemento fetal ata o momento do nacemento. |
A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
Identificar as necesidades de coidado das mulleres nas diferentes etapas da xestión, parto e puerperio. |
A40 A41 A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
Planificar os cuidaos de enfermaría nos diferentes estadíos da xestación partos e puerperio. |
A40 A41
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
identificar las características do neonato/a, a infancia e adolescencia e factores que condicionan o patrón normal de crecemento e y desenvolvimento |
A42 A43 A44 A45 A46 A47 A48
|
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B13 B14 B15
|
C1 C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
UNIDADE 1: REPRODUCIÓN HUMANA |
Tema 1.1: Anatomía feminina. Patoloxía e disfunción do só pélvico.
Tema 1.2: Ciclo feminino e alteración do ciclo menstrual.
Tema 1.3: Consulta xinecolóxica: entrevista clínica e anamnese. Dor pélvico.
Tema 1.4: Desenvolvemento prenatal humano.
Tema 1.5: Actuación sanitaria nos delitos contra a liberdade sexual da muller. Perspectiva VIOXEN
|
UNIDADE 2: EMBARAZO NORMAL. CONSULTA DE MATRON/A.
|
Tema 2.1: Cambios anatomofuncionais no embarazo.
Tema 2.2: Protocolo de seguimento no embarazo de baixo risco. Calendario de probas.
Tema 2.3: Consulta dea matron/a en atención primaria.
Tema 2.4: Profilaxe do risco obstétrico. Actividades de promoción da saúde.
|
UNIDADE 3: PARTO E PUERPERIO NORMAIS. |
Tema 3.1: O parto normal. Estática fetal. Fases do parto normal. Cuidados de enfermaría.
Tema 3.2: Valoración da xestante en urxencias. Estratexia de saúde sexual e reproductiva. Novas esixencias de actuación e coidados. O plan de parto, unidades UTPR.
Tema 3.3: Analxesia obstétrica. Métodos alternativos á epidural para o alivio da dor. Coidados de enfermaría.
Tema 3.4: O puerperio normal. Cambios involutivos. Coidados na estancia hospitalaria e despois da alta. |
UNIDADE 4: EMBARAZO DE ALTO RISCO E PATOLOXÍA XESTACIONAL. PARTO E PUERPERIO PATOLÓXICOS.
|
Tema 4.1. Enfermidades gravídicas. Metrorraxias na xestación.
Tema 4.2: Mortalidade perinatal e dó perinatal.
Tema 4.3: Partos distócicos.
Tema 4.4: Puerperio patolóxico. |
UNIDADE 5: A MULLER ANTE A PERSPECTIVA DO EMBARAZO. |
Tema 5.1: Defectos conxénitos. Técnicas de detección.
Tema 5.2: Interrupción legal do embarazo.
Tema 5.3: Infeccións de transimisón sexual e estratexias de prevención.
Tema 5.4: Métodos anticonceptivos. ïndice PEARL e criterios de elexiblidade da OMS.
Tema 5.5: Epidemioloxia, prevención e diagnóstico precoz dos tumores malignos xinecolóxicos e de mama. Virus do papiloma humano e cancro de cérvix. Perspectiva actual do programa de cribado. Técnicas citolóxicas. |
UNIDADE 6: LACTANCIA MATERNA. |
Tema 6.1: Impronta e vínculo. Pérdida da cultura de aleitamento materno. Fisioloxía da lactancia, superioridade do leite humano. Inicio da lactancia.
Tema 6.2: Dificultades no establecemento e mantemento da LM. Tipos de lactancia. Abandono precoz. Ingurxitación e mastite.
Tema 6.3: Iniciativa IHANM, estratexias da UNICEF-OMS para o fomento da LM. Implicacións de coidado de enfermaría para as nais lactantes.
Tema 6.4: Lactancia, dereito familiar e conciliación laboral. |
UNIDADE 7: INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA PEDIÁTRICA |
Tema 7.1.: Características especiais da enfermaría infantil
Tema 7.2.: Evolución histórica dos coidados infantís |
UNIDADE 8: COIDADOS DE ENFERMARÍA AOS RECÉN NADOS OU NADAS |
Tema 8.1.: Atención ao recen nado ou nada durante o nacemento
Tema 8.2.: O recen nado ou nada san
Tema 8.3.: O recen nado ou nada con problemas de saúde |
UNIDADE 9: ATENCIÓN DE ENFERMARÍA AO NENO SAN E Á NENA SANA. |
Tema 9.1: Crecemento de desenrolo durante as distintas etapas evolutivas.
Tema 9.2: A necesidade de hixiene do neno e da nena.
Tema 9.3: A necesidade de alimentación.
Tema 9.4: A necesidade de actividade, descanso e sono.
Tema 9.5: A necesidade de seguridade física. Calendario de vacinacións. Prevención de accidentes. |
UNIDADE 10: O NENO E A NENA NO HOSPITAL |
Tema 10.1: As unidades de enfermaría infantil.
Tema 10.2: Coidados de enfermaría ao neno e a nena hospitalizados.
Tema 10.3: Valoración e tratamiento da dor.
Tema 10.4: O nena e a nena con febre.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A3 A4 A5 A6 A8 A9 A12 A15 A40 A42 A43 A44 |
35 |
45 |
80 |
Análise de fontes documentais |
B1 B2 B3 B11 B12 |
10 |
10 |
20 |
Proba obxectiva |
A45 A46 B2 B3 B7 B12 B13 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 |
2 |
85 |
87 |
Estudo de casos |
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 |
23 |
10 |
33 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia. |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Proba obxectiva |
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa. |
Estudo de casos |
Sesiones dirigidas a la resolución de casos prácticos que requieren soluciones
creativas y novedosas, para hacer frente a los nuevos escenarios sociales
propios de esta sociedad global.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
|
Descrición |
Atención personalizada a demanda do alumnado, coa finalidade de esclarecerle dudas en torno aos contenidos da materia o a calquer problema que lle poda dificultar a comprensión ou seguemento da materia.
Esíxese petición formal de tutoría virtual mediante envío de correo institucional ao profesor/a responsable da docencia.
Ferramenta empreada Moodle e Teams con frecuencia semanal. Sesión semanal para avance dos conidos teóricos na franxa horaria que ten asinada no calendaro para desarrollar discusiones dirixidas a través das que se poñen en práctica o contido teórico da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
B1 B2 B3 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 |
Obradoiros o seminarios:Sesiones dirixidas á resolución de casos prácticos que requiren solucións creativas e novedosas, para facer fronte aos novos escenarios sociais propios de esta sociedade global.
Asistencia obrigatoria aos obradoiros grupales. Os alumnos e alumnas deben entregar o traballo plantexado pola profesora no plazo marcado na tarefa de Moodle.
No caso de alumnos e alumnas con matrícula parcial VER apartado AVALiACIÖN |
50 |
Proba obxectiva |
A45 A46 B2 B3 B7 B12 B13 B16 B24 C1 C7 C10 C11 C12 |
Realización dun exame teórico tipo test sobre os temas explicados nas leccións maxistrais, obradoiros e seminarios.
Cuestionario tipo test 40 preguntas de escolla única. Pondera 50% sobre o total da materia. Farase preferentemente baixo plataforma Moodle.
|
50 |
|
Observacións avaliación |
- Proba obxectiva: constará dunha Proba tipo test: realizarase unha proba escrita coincidindo coa data oficial da materia ao finalizar o curso. A proeba consta de 40 preguntas tipo test con 4 ou máis alternativas nas que solo unha opción e válida. Os contidos que se evaluarán serán os desarrollados durante as sesions maxistraiss e os seminarios (estudos de casos, obradoiros ou charlas divulgativas) Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10 puntos. A puntuación mínima para superar a proba será de 5 puntos. - Estudo de casos: A asistencia virtual ou presencial ás sesions de estudos de casos durante os seminarios non será obrigatoria para aprobar. Débese xustificar a ausencia e se é posible antes da celebración. Quedan excluidos desta esixencia os alumnos/as que teñan concedida a matrícula parcial e así conste en secretaría virtual. Estos alumnos e alumnas deben realizar as actividades que se lles indiquen e entregalas no momento indicado: esta programación se realizará cando se presente o caso particular personal. Ao inicio do curso deben poñerse en contacto coas profesoras. Deben solicitar a dispensa académica ao Decanato nol mesmo momento de remitir a documentación Xustificativa. Nos estudos de caso valorarase a capacidade para relacionar o coñecemento con problemas concretos, a capacidade de análise ecomprensión de situación, así como a capacidade de interacción dentro do grupo e as aportacions no proceso de reflexión. Ao comenzo de cada sesión, o alumno demostrará a asistencia. Cada grupo debe entregar o caso no que se traballara no plazo marcado pola docente. Aentrega será en tarefas de Moodle ou a través do correo electrónico e non rebasará o plazo marcado. As actividades relacionadas cos estudos de casos son de carácter sumativo e non se poden recuperar ou substituir por outras actividades da materia, salvo o disposto para os alumnos e alumnas de matrícula parcial. Ao longo do curso se realizarán os estudos de caso planificados no cronograma damateria. OBSERVACIONES DE EVALUACIÓN: - Fórmula para calcular a calificación da prueba tipo test: Cada respuesta correcta puntúa 1 punto. Al número de aciertos hay que restar el producto siguiente (0.33 x nº de fallos) La puntuación se dividirá entre 4 para obtener la nota. Las preguntas contestadas en blanco no suman ni restan. Os traballos tutelados e seminarios constituúen o outro 50% da asignatura e se consideran evaluación contínua - Calificación final da asignatura Enfermería Materno-Infantil: A nota final de Enfermería Materno-infantil calcularase facendo unha media ponderada dacalificación obtida en Enfermería Maternal e Enfermería Infantil por separado. Ol peso sobre a nota final é o seguinte: - Enfermería Maternal 40% - Enfermería Infantil 60%
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Fernández del Castillo, I. La nueva revolución del
nacimiento. El camino hacia un nuevo paradigma. Editorial Ob Stare. 2014.
|
Navarro Martín, JA.;Trillo Fernández, C.; Luque
Barea, MA.; Seoane García, J.; Alonso Llamazares, MJ.; Gotor Montoro, S.
Anticoncepción y salud sexual en Atención Primaria. 2013
|
González Merlo, J.;Lainilla Vicens, JM; Fabre
Gonzalez, E.; González Bosquet, E. Obstetricia. 6a edición, Elsevier Masson.
Barcelona 2016.
|
González, C. Un regalo para toda la vida. Guía de la
lactancia materna. Temas de Hoy; 2012.
|
Torrens Sigalés RM, Martinez Bueno C. Enfermería de
la mujer. Madrid: Ediciones DAE grupo Paradigma;2009.
|
Usandizaga JA. Tratado de obstetricia y ginecología.
Vol.I. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2011.
|
Smulders, B. Parto Seguro. Una guía completa.
Ediciones Medici, SA. 2002.
|
Calais-Germain, B. El periné femenino y el parto.
Anatomía para el movimiento. Editorial La Liebre de Marzo, S.L.
2013. Observatorio de salud de las mujeres. Estrategia de atención al parto normal en el Sistema Nacional de Salud. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.Gobierno de España. 2012. |
Enfermería Pediátrica:
Kyle Terri. Guía clínica de enfermería pediátrica.
Wolters Kluwer Health; 2014.
|
NANDA
INTERNACIONAL. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación
2012-2014. Elsevier; 2013.
|
Aguilar Cordero MJ. Tratado de Enfermería del niño y
el adolescente. Cuidados Pediátricos. 2ª ed. Barcelona: Elsevier Science;
2012.
|
Ball, Jane W. Enfermería pediátrica: Asistencia
infantil. Pearson; 2011.
|
Ruza F.Manual Cuidados intensivos pediátricos. Ed.
Norma-Capitel; 2010
|
Asociación Española de Pediatría de Atención
Primaria. Programa de Salud Infantil. Madrid; 2009.
|
Acerbo F y Garrahan JP. Cuidados en Enfermería
Neonatal. 3ª edición. Ediciones Journal. Argentina; 2009.
|
Lawrence Ruth, Lawrence Robert. Lactancia materna.
Una guía para la profesión médica. Elsevier; 2007.
|
Díaz Gómez M y cols. Tratado de Enfermería de la
Infancia y la Adolescencia. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2006.
|
Bras i Marquillas J y de la Flor i Brú JE. Pediatría
en Atención Primaria. 2ª edición. Ed. Masson SA. Barcelona; 2005.
|
Chaure López I y Inarejos García M. Enfermería
Pediátrica. Barcelona: Masson; 2004.
|
Hernández Rodríguez M. Alimentación Infantil. 3ª ed.
Madrid: Díaz de Santos; 2001.
|
|
Bibliografía complementaria
|
|
Enlaces de interés Enfermería Maternal:
Enlaces de interés Enfermería Pediátrica: |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía/750G01001 | Fisioloxía I/750G01005 | Fundamentos da Enfermaría/750G01007 | Enfermaría Clínica (I y II)/750G01012 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/750G01016 | Fundamentos de Enfermaría/750G01107 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Enfermaría Comunitaria II/750G01019 | Estadías Clínicas III/750G01027 |
|
Materias que continúan o temario |
Estancias Clínicas VI/750G01030 | Estancias Clínicas VII/750G01031 | Practicum/750G01032 | Traballo fin de grao/750G01033 |
|
Observacións |
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir
co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e
sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus
Ferrol"
A entrega dos traballos documentais que se realicen
nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen
necesidade de imprimilos, no caso de se realizar en papel: non se
empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase
papel reciclado e evitarase a impresión de borradores. Débese
facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos
sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos
relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais
e profesionais Facilitarase a plena integración do alumnado que
por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais,
experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso
á vida universitaria Traballaráse para identificar e modificar
prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para
modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade, no caso de
detectar situacións de discriminación por razón de xénero tomaranse
medidas para corrixilas.Na realización dos traballos da
materia, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído
aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa
procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, será cualificado
con suspenso (0,0) na actividade. Todo iso sen prexuízo das
responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o
correspondente procedemento. |
|