Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Patoloxía Podolóxica 1 Código 750G02021
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Saúde
Coordinación
Rosende Bautista, Carolina
Correo electrónico
carolina.rosende@udc.es
Profesorado
Pérez García, Sergio
Rosende Bautista, Carolina
Correo electrónico
sergio.perez.garcia@udc.es
carolina.rosende@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral A materia de Patoloxía podológica I, integrará os temas necesarios para adquirir os coñecementos para realizar un diagnóstico, prognóstico e plan de tratamento dos procesos patolóxicos, morfolóxicos e funcionais do pé.
A abordaxe do estudo as diferentes patologias e afeccións realizarase desde o punto de vista clínico e funcional, integrandose deste xeito o estudo da semiología das patologias podológicas e as manobras de exploración física así como o uso e interpretación de probas complementarias nos diferentes procesos patolóxicos do pé.
A Patoloxía Podológica atópase dividida en dúas materias no actual título de grao, esta primeira materia que aborda un estudo xeral das patologias e alteracións morfofuncionales do pé que no curso posterior completarase co estudo das patologias do pé asociadas a procesos sistémicos e cos procesos patolóxicos característicos de diferentes etapas da vida.

Os contidos a desenvolver na materia son: Técnicas de exploración, para emitir un diagnóstico e prognóstico, e deseñar o plan de tratamento integral da patoloxía da extremidade inferior. Traumatismos óseos e músculo ligamentosos. Patoloxía do antepié e do retropié. Deformidades congénitas. Lesións neurolóxicas. Amputacións. Pé de risco e os parámetros clínicos patolóxicos das afeccións estruturais e funcionais do aparello locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos:
Non hai modificacions de contidos.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
Proba Mixta
Proba Práctica

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: Manteranse os entornos virtuais para facer a atnción persoalizada ó alumnado.

4. Modificacións na avaliación
Proba mixta 100%

*Observacións de avaliación:
En caso dunha nova situación de confinamento a avaliación pasará a realizarse nun entorno virtual constando como proba mixtana que se incluirán os contidos das sesions maxistrais, seminarios estudo de casos e prácticas de laboratorio.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer e identificar as causas biomecánicas dos procesos patolóxicos morfolóxicos e funcionais do pé. A19
A20
B1
B3
B9
B11
B18
C1
C3
C7
Coñecer, utilizar racionalmente e interpretar as probas complementarias necesarias para o diagnóstico dos procesos patolóxicos morfolóxicos e funcionais do pé. A19
A20
B1
B3
B7
B11
C1
C3
C7
O alumno/a coñece e desenvolve as técnicas de exploración, para emitir un diagnóstico e prognóstico. A19
A20
B1
B3
B7
B9
B11
B12
B18
B19
C1
C3
C4
C7
Coñece e deseña o plan de tratamento ortopodolóxico da patoloxía da extremidade inferior. Coñece a patoloxía do antepié e do retropié. Deformidades conxénitas. Lesións neurolóxicas. Amputacións. Asimetrías. A19
A20
B1
B3
B7
B9
B11
B12
B18
B19
C1
C3
C7
O alumno/a coñece e identifica os procesos patolóxicos do pé e sistémicos con repercusión podológica, pé de risco e os parámetros clínicos patolóxicos das afeccións estruturais e funcionais do aparello locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica. A19
A20
B1
B3
B7
B9
B11
B12
B18
B19
C1
C3
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas
Técnicas de exploración, para emitir un diagnóstico e prognóstico Tema 1: Conceptos teóricos do diagnóstico en Podoloxía
Tema 2: Modelos teóricos sobre a función/ disfunción do pé
Parámetros clínicos patolóxicos das afeccións estruturais e funcionais do aparato locomotor en decúbito, bipedestación estática e dinámica Tema 3: Alteracións da columna vertebral
Tema 4: Alteracións da articualción coxofemoral e o xeonllo e o morna
Tema 5: Alteracións lonxitudinais do membro inferior

Patoloxía do retropié Tema 6: Alteracións morfolóxicas e funcionais da articulación tibioperonea astragalina
Tema 7: Alteracións morfolóxicas e funcionais da articulación subastragalina
TEMA 8: Sindromes dolorosos: Talaxias
Patoloxía do antepie Tema 9: Alteracións morfolóxicas e funcionais do antepiei
Tema 10: Síndromes dolorosas: Metatarsalgias
Tema 11: Alteracións morfolóxicas e Funcionais do primeiro raio
Tema 12: Alteracións dos sesamoideos
Tema 13: Alteracións morfolóxicas e Funcionais dos dedos
Tema 14: Alteracións morfolóxicas e Funcionais do quinto raio
Amputacións. Pé de risco. Lesións neurolóxicas. Traumatismos óseos e músculo ligamentosos. Deformidades conxénitas Tema 15: Introdución ao pé de risco: definición e fisiopatoloxía.
Tema 16: Introdución ás amputacións: Definición, epidemioloxía e custo social.
Tema 17: Lesións neurolóxicas. . Traumatismos óseos e músculo ligamentosos. Deformidades conxénitas
UNIDADE TEÓRICO PRÁCTICA
Técnicas de exploración, para emitir un diagnóstico e prognóstico, e deseñar o plan de tratamento integral da patoloxía da extremidade inferior
Tema 18: Semioloxía da exploración física
Tema 19: Parámetros clínicos anormais da exploración en descarga.
Tema 20: Parámetros clínicos anormais da exploración en bipedestación e dinámica
Tema 21: análise da pegada plantar e a marcha en situacións patolóxicas
Tema 22: Solicitude e interpretación de probas complementarias

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Proba práctica A20 B1 B12 B18 B19 C3 1 10 11
Proba mixta A19 A20 B1 B3 B7 B9 B11 B12 B18 B19 C1 C3 C4 C7 2 130 132
 
Atención personalizada 7 0 7
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba práctica O alumnado que non teña superadas as prácticas en cursos anteriores, deberá facer unha proba práctica na que demostre a adquisición de competencias vinculadas ó modulo práctico.
No caso de non ter cursadas as prácticas ó alumnado poderá incorporarse as prácticas da materia Patoloxía Podolóxica 1 do novo plan de estudos e facer a proba práctica da mesma.
Proba mixta Exame con 30 preguntas de proba obxectiva e 3 preguntas de proba de desenvolvemento. No exame incluirá preguntas relacionadas cos contidos desenvolvidos tanto nas sesións maxistrais, como nos seminarios, e o estudo de casos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Descrición
A atención personalizada desenvolverase de forma programada nos horarios do profesor de atención ao alumno esta atención poderá desenvolverse de forma virtual ou presencial.
O alumno deberá realizar unha entrega dos traballos indicados en ambas as metodoloxías e o profesor poderá realizar cuestións sobre os mesmos durante a atención personalizada. Establecerase ao longo do curso o momento obrigatorio de asistencia a esta atención.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A19 A20 B1 B3 B7 B9 B11 B12 B18 B19 C1 C3 C4 C7 Realizarase un exame con 20 preguntas de proba obxectiva e 3 preguntas de proba ensaio. Os contidos que se avaliarán neste exame serán os desenvolvidos durante as sesións maxistrais, as prácticas de laboratorio e os seminarios do curso académico 2019/2020.
Na proba haberá preguntas sobre os contidos de toda a materia

80
Proba práctica A20 B1 B12 B18 B19 C3 Realizarase unha proba práctica oral no laboratorio durante a cual ó alumnado debrá demostrar ter adquiridas as competencias asignadas ó modulo práctico. 20
 
Observacións avaliación

Ao ser unha materia en extinción o alumnado non terá programadas actividades presenciais. Terá acceso aos materiais da materia na Plataforma Moodle.

No caso de non ter cursadas as prácticas en cursos anteriores o alumnado terá que incorporarse ás prácticas da materia Patoloxía Podológica I do novo plan de estudos.


Fontes de información
Bibliografía básica

MICHAUD, T.C. Foot Orthoses and Other Forms of Conservative Foot Care. Baltimore: Williams Wilkins, 1993.

MICHAUD, T.CHuman Locomotion. The conservative Management of Gait_related disorders.Massachusetts. Newton Biomechanics.2011 

VALMASSY, RL. Clinical Biomechanics of the lower extremities. St. Louis: Mosby, 1996

TACHDJIAN, M.O. Ortopedia Clínica Pediátrica. Diagnóstico y tratamiento. Buenos Aires: Médica Panamericana, 1999

M. O. SEIBEL, Función del pie: texto programado, Madrid, Ortocen, 1994

ROOT M, Normal and abnormal function of the foot, Vol. 2, Clinical Biomechanics Corporation, 1997 

Root. M. Función Normal y Anormal del pie. Ed. Base. Barcelona. 2012

ROOT M. Exploración biomecánica del pie, Vol 1. Madrid: Ortocen Editores, 1991

MUNUERA P. El primer radio: Biomecánica y ortopodología. Santander :EXA Editores, 2008

MCRAE R. Exploración clínica ortopédica. Madrid: Ed Harcourt Brace, 1998

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Anatomía específica do membro inferior/750G02002
Sistemas de Información e Comunicación en Ciencias da Saude/750G02010
Podología xeral/750G02012
Biomecánica do membro inferior/750G02013
Ortopodoloxía 1/750G02017

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Farmacoloxía/750G02009
Radiodiagnóstico e Radioprotección/750G02014
Ortopodoloxía 2/750G02018

Materias que continúan o temario
Ortopodoloxía 3/750G02019
Patoloxía Podolóxica 2/750G02022
Podoloxía Física/750G02023
Podoloxía Deportiva/750G02025
Pe de risco/750G02031
Prácticum 1/750G02033
Prácticum 2/750G02034
Prácticum 3/750G02035

Observacións

Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol":

  • A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase entregaranse en formato dixital e en papel sen empregar plásticos, con impresións a dobre cara, empregando papel reciclado e evitando a impresión de borradores.
  • Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais
  • Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria
  • Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade, no caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero tomaranse medidas para corrixilas.

Na realización dos traballos da materia, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, será cualificado con suspenso (0,0) na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías