Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A1 |
Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. |
A2 |
Identificar organismos. |
A4 |
Obter, manexar, conservar e observar especímenes. |
A7 |
Reconstruír as relacións filogenéticas entre unidades operacionales e pór a proba hipóteses evolutivas. |
A11 |
Identificar e analizar material de orixe biolóxica e as súas anomalías. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B6 |
Organizar e planificar o traballo. |
B8 |
Sintetizar a información. |
B9 |
Formarse unha opinión propia. |
B11 |
Debater en público. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
Capacidade de recoñecemento da diversidade animal a gran escala, tanto dende o punto de vista anatómico como faunístico, e das relacións básicas de afinidade filoxenética. |
A1 A2 A4 A7 A11 A29 A30 A31
|
|
|
Capacidade de estudio autónomo e en grupo con capacidade de organización persoal do traballo. |
|
B4 B5 B6 B8
|
|
Capacidade de busca de bibliografía e información a partir de distintas fontes. |
|
B8
|
|
Capacidade de razoamento e interrelación da información, superando o estudio puramente memorístico. |
|
B1 B3 B6 B8 B9
|
|
Redacción, comunicación e debate en público de traballos seguindo o modelo habitual na comunicación da información científica. |
|
B8 B11
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
PART 1: Introduction to Zoology
Lesson 1.- INTRODUCTION.
Lesson 2.- BIOLOGICAL EVOLUTION .
Lesson 3.- ANIMAL CLASSIFICATION.
PART 2: Introduction to Metazoa
Lesson 4.- INTRODUCTION TO METAZOA.
PART 3: Placozoa, Porífera and Radiata
Lesson 5.- PLACOZOA.
Lesson 6.- RADIATA. CNIDARIA.
PART 4: Clado Lophotrochozoa
Lesson 7.- ACOELOMORPHA.
Lesson 8.- GNATHIFERA AND OTHER SMALLER LOPHOTROCHOZOA.
Lesson 9.- MOLLUSCA.
Lesson 10.- ANNELIDA.
Lesson 11.- LOPHOPHORATA.
PART 5: Clado Ecdysozoa
Lesson 12.- SMALLER ECDYSOZOA.
Lesson 13.- PANARTHROPODA. Fhyla ONICHOPHORA and TARDÍGRADA.
Lesson 14.- GENERAL CHARACTERISTICS OF ARTHROPODA.
|
PART 1: Introduction to Zoology
Lesson 1.- INTRODUCTION: Concept of Zoology, goal and subdisciplines. Levels of organization in animals. Concept of animal.
Lesson 2.- BIOLOGICAL EVOLUTION: Theories of evolution. Analogy and Homology. Concept of population and concept of specie. Sympatric speciation and allopatric speciation.
Lesson 3.- ANIMAL CLASSIFICATION : Taxonomy and Systematics. Zoologicsl systematics: msin schools of systematics. Taxonomic categories and rules of zoological nomenclature. The great divisions of the animal kingdoml.
PART 2: Introduction to Metazoans
Lesson 4.- INTRODUCTION TO METAZOANS: The origin of metazoans. Animal Simmetry. Metamerism. Cephalization. Reproductive process and the early stages of embryonic development. Body Cavities: acoelomates, Pseudocoelomates and true coelomates. Origin and formation of the mesoderm and coelom.
PART 3: Placozoans, Poríferans and Radiated
Lesson 5.- PLACOZOANS: General characteristics. PORIFERANS: General characteristics and types of organization. Cell types and skeletal formations. Reproduction and development. Overview of key groups.
Lesson 6 -. RADIATED. CNIDARIANS: General characteristics. Polymorphism. Anatomy, cell types and skeletal formations. Study of Hydrozoans, Scyphozoans, Cubozoans and Anthozoa. CTENOPHORES: General characteristics.
PART 4: Clado Lophotrochozoans
Lesson 7.- ACOELOMORPHA. General characteristics. PLATYHELMINTHES: General characteristics and classification. Study of Turbellarians, Trematodes and Cestodes. MESOZOANS: General characteristics. NEMERTEANS: General characteristics.
Lesson 8.- GNATHIFERANS AND OTHER SMALLER LOPHOTROCHOZOA: General characteristics. Overview of key groups.
Lesson 9.- MOLLUSCS: General characteristics and fundamental plan of organization. Classification. Organization, reproduction and development of gastropods, bivalves and cephalopods. References to other groups of molluscs.
Lesson 10.- ANNELIDS. General characteristics and classification. Organization, reproduction and development of Polychaetes, Oligochaetes and Hirudineans. References to related groups.
Lesson 11.-. Lophophorans. General characteristics of Lophophorans. Main elements of the external and internal anatomy of bryozoans. General characteristics of brachiopods and Phoronides Phylogenetic relationships.
PART 5: Clado Ecdysozoans
Lesson 12.- SMALLER ECDYSOZOANS. General characteristics.
Lesson 13.- PANARTHROPODA. Phyla Onychophora and Tardigrada. General characteristics.
Lesson 14.-. ARTHROPOD GENERAL CHARACTERISTICS. Definition of Arthropod and position in the animal kingdom. Arthropodization process. Major groups of arthropods. Classification. Integument and integument formations. Formation and change of the cuticle. General organization of the body of an Arthropod. The arthropod appendage. Tagmosis process. General organization of the different body systems.
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Short answer questions |
A1 A7 |
2 |
0 |
2 |
Introductory activities |
B6 |
1 |
0 |
1 |
Directed discussion |
A29 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B11 |
8 |
14.4 |
22.4 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A29 B1 B3 B8 B9 B11 |
28 |
64.4 |
92.4 |
Short answer questions |
A1 A2 |
1 |
0 |
1 |
Laboratory practice |
A1 A2 A4 A11 A30 A31 |
15 |
15 |
30 |
|
Personalized attention |
|
1.2 |
0 |
1.2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Short answer questions |
Exames sobre os contidos teóricos da materia impartida nas leccións maxistrais e, eventualmente, da preparada polo alumnado por indicación expresa do profesorado. |
Introductory activities |
Presentación da materia e explicación en detalle das distintas actividades a realizar durante o curso e mais dos criterios para a súa avaliación. |
Directed discussion |
Clases en grupos reducidos, en que se realizarán e avaliarán actividades de distinta natureza (vídeos, presentación de traballos, discusión de temas propostos, etc.) |
Guest lecture / keynote speech |
Clases teóricas presenciais de 50 minutos de duración sobre contidos teóricos do programa. Para o seu óptimo aproveitamento, o alumnado disporá con anterioridade (plataforma Moodle, servizo de reprografía) das presentacións que empregará o profesor para a súa explicación na aula. |
Short answer questions |
Examen sobre os contidos prácticos en relación coas prácticas realizadas. |
Laboratory practice |
Clases prácticas de laboratorio en sesións de 2 horas de duración, en que o alumnado poderá recoñecer a diversidade dos principais grupos animais obxecto de estudo na materia e centrarse no recoñecemento da súa organización corporal e da súa anatomía externa e interna, a traveso de observacións con lupa binocular e microscopio, e coa práctica de diseccións. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Short answer questions |
Short answer questions |
Guest lecture / keynote speech |
Introductory activities |
Directed discussion |
Laboratory practice |
|
Description |
La atención personalizada es una forma complementaria a las tradicionales pruebas escritas de gran valor en la evaluación de la progresión del alumno. Permite el seguimiento continuado . Además permite reconocer en el alumno habilidades no reflejadas en las pruebas escritas.
There will be contemplated the particular needs of those students by recognition of part-time dedication and academic dispensation of exemption of assistance. This way, besides the attention personalized in the different tests of evaluation and, in general, any educational activity at which it could be present, these students will be able to request the tutorships and you interview with the teachers of the matter that they consider to be necessary to be able to overcome the tests of evaluation. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies |
Description
|
Qualification
|
Short answer questions |
A1 A2 |
Preguntas de resposta escrita e diferente grao de amplitude sobre a materia das clases prácticas. |
20 |
Short answer questions |
A1 A7 |
Preguntas de resposta escrita e diferente grao de amplitude sobre a materia teórica do programa. |
65 |
Directed discussion |
A29 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B11 |
Preguntas personalizadas de contido concreto; elaboración e defensa de traballos; e exámes escritos de tipo test ou ben compostos por preguntas curtas. |
15 |
|
Assessment comments |
Consideraciones generales • La evaluación de la materia se sustentará en un examen de contenidos teóricos (representando el 65% de la calificación total), un examen de contenidos prácticos (20% de la calificación total) y una evaluación de las actividades realizadas en grupo reducido (15% de la calificación total). • Obtendrán la calificación de No Presentado (NP) las/los estudiantes que no se hayan presentado al examen de contenidos teóricos. Aspectos y Criterios de Evaluación • Mediante el examen de contenidos teóricos se evalúan las competencias A1/A7 Mediante el examen de contenidos prácticos se evalúan las competencias A1/A2. Mediante la evaluación de contenidos tratados en grupos reducidos se evalúan las competencias A29/B1/B3/B4/B5/B6/B8/B9/B11. Para la superación de la materia en la primera oportunidad de evaluación es imprescindible cumprir los siguientes requisitos: 1) Presentarse al examen de contidos teóricos. 2) Obtener en el examen teórico una calificación mínima de 4,5 sobre 10 (2,9 sobre 6,5) en el examen teórico y alcanzar, como mínimo, un total de 5 puntos sobre 10, añadiendo la puntuación alcanzada en el examen de contenidos prácticos y en las pruebas de evaluación en grupo reducido. Los/las estudiantes que no alcancen como mínimo un 4,5 sobre 10 en el examen de contenidos teóricos, y aunque con la suma del resto de contenidos alcancen 5 puntos, obtendrán la calificación final de "Suspenso", consignándose como nota la alcanzada en el examen de contenidos teóricos. Los/as alumnos/as que se presenten el examen de teoría y/o prácticas en la segunda oportunidad recibirán la calificación obtenida en los mismos de cara a la calificación final, renunciando, en su caso, a las correspondientes calificaciones de la primera oportunidad. Para la superación de la materia en la 2ª oportunidad de evaluación y para la consignación de la calificación en el expediente académico se consideran los mismos requisitos que los señalados para la 1ª oportunidad. Estudiantes a tiempo parcial y dispensa académica de exención de asistencia, y casos excepcionales • En caso de que el/la estudiante, por razones debidamente justificadas, no pudiera realizar determinadas actividades y/o pruebas de evaluación, podrá ponerlo en conocimiento del profesorado, quien valorará la situación y podrá adoptar las medidas que considere oportunas y viables para tratar de paliarla. La realización fraudulenta de las pruebas o actividades de evaluación, una vez comprobada, implicará directamente la calificación de suspenso '0' en la materia en la oportunidad correspondiente.
|
Sources of information |
Basic
|
BRUSCA, R. C. y BRUSCA, G. J. (2005). Invertebrados. Mc Graw-Hill, Interamericana. 2ª edición
BRUSCA, R.C.; MOORE, W. e SHUSTER, S.M. (2016). Invertebrates. Sinauer Associates, Inc. - Third edition
HICKMAN, C. P.; KEEN, S.L.; EISENHOUR, D.J. ; LARSON, A. e L'ANSON, H. (2020). Principios integrales de Zoología. . Edra - 18 edición |
|
Complementary
|
NIETO NAFRIA, J. M. e MIER DURANTE, M. P. (1994). Tratado de Entomología. Omega
DE LA FUENTE, J. A. (1994). Zoología de Artrópodos. . Mc Graw-Hill, Interamericana.
RUPPERT, E. E. e BARNES, R. D. (1996). Zoología de los Invertebrados.. Mc Graw-Hill, Interamericana. |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Biology: Basic Levels of Organisation of Life I (Cells)/610G02007 | Biology: Basic Levels of Organisation of Life II (Tissues)/610G02008 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
Zoology II/610G02032 | Animal Biodiversity and the Environment/610G02033 |
|
Other comments |
Recoméndase ter: • Coñecementos básicos en citoloxía e histoloxía animal e desenvolvemento embrionario.
• Certa experiencia no prantexamento, desenrolo e presentación de traballos tanto a nivel individual como en equipa.
• Coñecementos básicos a nivel de usuario de Internet e distintos programas informáticos, particularmente de procesado de textos e realización de presentacións.
• Coñecemento de inglés, especialmente a nivel de comprensión lectora.
|
|