Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. |
A2 |
Identificar organismos. |
A4 |
Obter, manexar, conservar e observar especímenes. |
A6 |
Catalogar, avaliar e xestionar recursos naturais. |
A10 |
Avaliar actividades metabólicas. |
A11 |
Identificar e analizar material de orixe biolóxica e as súas anomalías. |
A19 |
Analizar e interpretar o comportamento dous seres vivos. |
A20 |
Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades. |
A22 |
Describir, analizar, avaliar e planificar o medio físico. |
A23 |
Avaliar o impacto ambiental. Diagnosticar e solucionar problemas ambientais. |
A24 |
Xestionar, conservar e restaurar poboacións e ecosistemas. |
A26 |
Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados. |
A27 |
Dirixir, redactar e executar proxectos en Bioloxía. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B6 |
Organizar e planificar o traballo. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo. |
B8 |
Sintetizar a información. |
B9 |
Formarse unha opinión propia. |
B11 |
Debater en público. |
B13 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
- Adquirir coñecementos básicos que permitan comprender o funcionamento dos animais no seu medio, susceptíbeis de aplicación en estudos do medio natural, biodiversidade e manexo de organismos en condicións experimentais. |
A1 A2 A4 A10 A11 A19 A20 A22 A24 A29 A30 A31
|
B1 B2 B3 B5
|
|
- Habilidades de aplicación en estudos ambientais. |
A2 A4 A6 A11 A19 A20 A22 A23 A24
|
B2 B3 B4 B5
|
|
- Capacidade de definir conceptos, síntese e relación dos mesmos, abstracción e manexo de información de diferente procedencia (bibliográfica, manexos virtuais, etc.), redactar, coordinar e executar proxectos. |
A19 A22 A26 A27 A29
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B13
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
MARINE ENVIRONMENT. Units 1-7 |
Unit 1.- The marine environment. Factors affecting the distribution of fauna. Biotic divisions of the marine environment.
Unit 2.- The pelago: plankton and nekton. Plankton: generalities; spatial, temporal, vertical distribution and nictimeric migrations (significance). The nekton: concept and composition.
Unit 3. Adaptations of plankton and nekton to pelagic life. Plankton: suspension, flotation and swimming. Nekton: flotation, locomotion.
Unit 4. Respiratory and circulatory adaptations to diving: circulatory adjustments, metabolic changes, o2 deposits and hydrostatic pressure compensation.
Unit 5. Soft coastal bottoms: sediment characteristics and influence of animal activity on sediment structure. Adaptations and classification of fauna: habitat, mobility, size and feeding. Excavators and interstitial organisms. Feeding and burial mechanisms.
Unit 6.-. Life on hard coastal bottoms. Characteristics of the environment. Organisms and trophic adaptations to high temperatures and air exposure, waves and currents, maintenance of populations.
Unit 7. From the continental shelf to deep waters. Environmental stability in deep waters. The physical environment: general characteristics. Types of organisms. Morphological and functional adaptations to scarcity of food, absence of light, pressure. Deep benthos.
|
TERRESTRIAL ENVIRONMENTS. Units 8-14 |
Unit 8.- Introduction to terrestrial environments. Characteristics of terrestrial environments as habitat for animals, in relation to aquatic ones. Main constraints of terrestrial environments for animal life.
Unit 9.- Aquatic origin of life. Origin and evolution of land animals. First land animals. Main routes for the colonization of the terrestrial environments. Evolution of terrestrial animals. Categories of terrestrial animals. Interstitial, cryptozoic, hygrophilous and xerophilous fauna.
Unit 10.- Factors affecting animal life on land. Main factors affecting animal life on land: topographic, edaphic, climatic and biotic factors. The human impact: man's influence on land environments and terrestrial animals.
Unit 11.- Morphological adaptations to terrestrial life. Locomotive and mechanical adaptations of animals to terrestrial life. Size, shape and physical architecture of the animals on land.
Unit 12.- Physiological adaptations to terrestrial life. Main physiological adaptations of animals to life on land. Respiration, skin and cuticles. Water saving in the excretion.
Unit 13.- Reproductive adaptations to terrestrial environments. Constraints of the terrestrial environments for reproduction of animals. Adaptations for protecting gametes in land. Using drops of sperm and spermatophores. Internal insemination. Reproductive adaptations to protect the offsprings. Cleidoic eggs. Oviparous and viviparous animals. Postnatal parental care.
Unit 14.- Animal adaptations to different terrestrial environments. Adaptive models: island populations. Adaptations of open herbaceous environments. Adaptation to seasonality. Adaptations to cold in Arctic, Antarctic environments and high mountains. Adaptations to drought and heat in arid environments. Other adaptations to terrestrial environments.
|
FRESHWATERS. Units 15-21 |
Unit 15.- Freshwaters. Typology of inland waters. Lotic and lentic environments: general characteristics. Groundwater and other special environments.
Unit 16.- Factors affecting the distribution of fauna: chemical characteristics of inland waters. River morphology and dynamics. Galician river ecosystems. Types of communities of organisms in aquatic environments.
Unit 17.- Benthos (I). Benthic macroinvertebrates. Reproductive adaptations and life cycles. Feeding adaptations.
Unit 18.- Benthos (II). Osmoregulation. The importance of temperature and the freezing problem. Respiratory adaptations. Adaptations to life in running waters.
Unit 19.- Drift. Composition of drift. Temporal and spatial variations. Functions of drift. Compensating mechanisms of drift.
Unit 20.- The neuston. Special features of the water surface. Major groups of neuston. General adaptations.
Unit 21.- The nekton. Composition. Way of life. Feeding strategies. Physiological and behavioural adaptations related to migration and reproduction.
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A6 A19 A20 A22 A29 B1 B3 B6 B8 |
28 |
84 |
112 |
Objective test |
A6 A10 A19 A22 A23 A24 A29 B1 B3 B4 B8 B9 |
3.03 |
0 |
3.03 |
Laboratory practice |
A1 A2 A4 A6 A11 A19 A20 A29 A30 A31 B1 B2 B3 B5 B6 B13 |
15 |
1.35 |
16.35 |
Seminar |
A6 A19 A20 A22 A23 A26 A27 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B11 |
8 |
7.68 |
15.68 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Leccións maxistrais presenciais, duns 50 minutos de duración, sobre aspectos teóricos do programa. O material gráfico (presentacións en PowerPoint ou outro tipo de imaxes) estará a disposición dos alumnos na UCV. Nestas sesións, cun contido que supón unha elaboración orixinal, trátase de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A docencia nas sesións maxistrais terá lugar seguindo o modelo híbrido establecido pola Facultade de Ciencias. |
Objective test |
Realización dun exame final ao remate do cuadrimestre. Esta proba combina distintos tipos de preguntas sobre os principais aspectos/contidos do programa teórico.
Alternativamente, os/as estudantes terán a posibilidade de realizar probas obxectivas parciais ao longo do curso (unha proba por cada bloque teórico, 3 probas en total) que lles permitirán superar a materia mediante unha avaliación continua. |
Laboratory practice |
CARÁCTER OBRIGATORIO. Desenvolvemento das mesmas en 3 sesións, que requiren do manexo de organismos mariños, de augas doces e terrestres, entroncando os datos obtidos con aspectos biolóxicos e do medio natural correspondente.
AO REMATE de cada sesión de prácticas de laboratorio, farán ENTREGA dun RESUME DE DATOS obtidos no seu desenvolvemento e CONCLUSIÓNS das mesmas (nunha folla por posto de traballo, común para os alumnos do mesmo). |
Seminar |
A desenvolver nas horas de teoría en grupos reducidos, nos que se poderá incidir sobre os aspectos máis relevantes tratados previamente nas sesións maxistrais, ou ben complementarios e de interese en relación coa materia.
Nestes seminarios levaranse a cabo debates conxuntamente, téndose en conta a participación dos diversos alumnos que conforman o grupo. Poderán traducirse en discusión e exames curtos no seminario, e que serán considerados como PARTE DA AVALIACIÓN INDIVIDUAL. O ALUMNO AUSENTE nun seminario terá unha cualificación de 0 puntos na actividade desenvolta nesa sesión. |
Personalized attention |
|
Description |
A atención personalizada non está restrinxida ao tratado nas sesións de seminario. Trátase de titorías, sempre que o alumno o requira, nas que se poderán consultar dúbidas e/ou debater sobre do tratado no programa teórico da materia e abordado nas sesións maxistrais, así como nos seminarios, ou ben nas sesións de prácticas de laboratorio.
No caso de que puidera haber alumnado matriculado asimilado como “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”, cabe contemplar que este contará coas titorías tradicionais como as de tódolos alumnos, e de xeito particular aquelas enfocadas a complementar a súa posíbel non participación nas actividades de seminario que tiveran lugar ao longo do curso académico.
Así mesmo, e no referente ás actividades prácticas que puideran non ter sido desenvoltas por estes alumnos -caso de contar coa dispensa oportuna-, contémplanse tamén titorías dirixidas a aportar información complementaria sobre das prácticas desenvoltas de xeito xeral polo alumnado, facilitando así a avaliación deste sector de alumnado.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Seminar |
A6 A19 A20 A22 A23 A26 A27 A29 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B11 |
Debates en forma de discusión + exames curtos desenvoltos por cada grupo reducido de alumnos, e que serán considerados como PARTE DA AVALIACIÓN INDIVIDUAL en función da participación/aportación de cada alumno no debate, e da cualificación obtida no exame curto desenvolto na fase final da sesión do seminario.
O ALUMNO AUSENTE nestes debates/exames curtos terá unha cualificación de 0 puntos na actividade desenvolta nesa xornada. |
25 |
Objective test |
A6 A10 A19 A22 A23 A24 A29 B1 B3 B4 B8 B9 |
Haberá un exame final escrito da materia ao remate do cuadrimestre.
Trátase dunha proba con distintos tipos de preguntas sobre os principais aspectos/contidos do programa teórico impartidos nas sesións maxistrais. A nota obtida supoñerá o 60% da cualificación final (máximo 6 puntos sobre 10). Non obstante, é preciso obter un mínimo de 4,5 puntos sobre 10 (2,7 sobre 6) nesta proba para superar a materia.
Alternativamente os/as estudantes terán a opción de facer 3 probas obxectivas parciais ao longo do curso. Ao igual que no caso da avaliación por medio dunha única proba, é preciso que os/as alumnos/as acaden un mínimo de 4,5 puntos sobre 10 en cada unha das probas parciais co gallo de superar a materia.
Aqueles alumnos/as que opten pola avaliación continua precisarán acadar un mínimo de 4,5 puntos en todas e cada unha das probas parciais. Os/as alumnos/as que non acaden dita puntuación nalgunha das probas quedarán automaticamente excluídos/as deste sistema de avaliación e deberán presentarse á proba obxectiva final de toda a materia.
|
60 |
Laboratory practice |
A1 A2 A4 A6 A11 A19 A20 A29 A30 A31 B1 B2 B3 B5 B6 B13 |
Destacar o seu CARÁCTER OBRIGATORIO. Serán avaliadas en base ao traballo realizado no laboratorio ao longo das mesmas e aos datos aportados por cada grupo de alumnos/posto de prácticas en cada sesión de laboratorio, dado que ao remate da sesión deberán facer ENTREGA dun RESUME DE DATOS e CONCLUSIÓNS obtidos no desenvolvemento das mesmas.
Prácticas realizadas en cursos previos no caso de alumnos repetidores, gárdase a cualificación por 3 anos. |
15 |
|
Assessment comments |
The evaluation of the subject will take into account the knowledge of the theoretical programme, the practical laboratory activities and the debates developed in the seminar sessions. The knowledge acquired, comprehension and ability to synthesise, clarity of exposition and skills acquired will be assessed. -In the first opportunity of evaluation, those students who do not attend the objective test, having or not previously carried out the laboratory practicals, and/or participated or not in the debates developed in the seminars, will be NOT PRESENTED. -Those students who, having taken the objective test, do not achieve the minimum qualification mentioned in the Evaluation section, whether or not they have previously taken the laboratory practicals, and/or whether or not they participate in the debates held in the seminars, will be SUSPENDED. -Students who, attending a second evaluation opportunity, have not taken the laboratory practicals, will have to take a supplementary exam with questions related to them as part of the objective test, having to obtain a minimum grade of 5.0 in these questions. Those students who do not attend the objective test, having or not previously completed the laboratory practicals and participated or not in the debates developed in the seminars, will be considered as NOT PRESENTED. Those students who have taken the objective test but do not achieve the minimum qualification mentioned in the Evaluation section will be graded with SUSPENSED. In the case of "Students with recognition of part-time dedication and academic dispensation of exemption from attendance", and who may not have taken the laboratory practicals, these students must specifically take the practical exam. For this, the information they may have obtained in specific tutorials will be essential, which will include documentation prepared by the students as part of the practical sessions previously carried out. Passing the objective test of the subject, which represents 60% of the final grade, must be complemented by obtaining at least a grade of 5.0 in the aforementioned practical exam. These students, both in the first and in the second evaluation opportunity, must take the aforementioned practice exam. Students who do not achieve the minimum grade indicated in the objective test will be given a maximum mark of 4.5. Students who request to take the exam in the December exam session will be governed by what is indicated in the teaching guide for the previous academic year. The consequences of fraudulent performance of the tests or activities are set out in Article 14 of the Rules for assessment, review and complaints of the qualifications of university degree and master's degree courses, and the UDC Student Statute. The fraudulent performance of the tests or
evaluation activities, once verified, will directly imply a failure grade
"0" in the subject at the corresponding opportunity.
|
Sources of information |
Basic
|
|
MEDIO MARIÑO
-Castro, P. & M.E. Huber,
2007. Biología Marina (6ª ed.). Madrid: McGraw-Hill/Interamericana,
486pp.
-Hill, R.W., G.A. Wyse & M. Anderson, 2006. Fisiología
Animal. Ed. Panamericana.
-Morrissey, J. & J.L. Sumich
2009. Introduction to the Biology of Marine Life (9th ed.). Sudbury: Jones
& Bartlett Publishers, 454pp.
-Nybakken, J.W. & M.D.
Bertness, 2005. Marine Biology. An Ecological Approach (6th ed). New
York: Pearson- Benjamin Cummings Publishers, 579pp.
-Levinton,
J.S., 2013. Marine Biology. Function, Biodiversity, Ecology (International 4ª ed.). New York:
Oxford University Press, 516pp.+glosario e índice.
-Randall, D., W. Burggren & K. French,
2002. Eckert Animal
Physiology. Mechanisms and Adaptations. (5ª ed.). W.H. Freeman and Company. -Little, C., 2009. The Biology of Soft Shores and Estuaries. New
York: Oxford University Press. 219pp.+glosario e índice.
-Little, C; Williams ,G.A., Trowbridge, C.D. 2010. (2ª ed.)The Biology of Rocky Shores. New
York: Oxford University Press. 316pp.+glosario e índice.
AUGAS DOCES
-González, M.A. & F. Cobo, 2006. Macroinvertebrados
de las aguas dulces de Galicia. Hércules de Ediciones.
-Margalef,
R., 1983. Limnología. Omega.
-Petts, G. & P. Calow (eds.), 1996. River biota. Diversity
and dynamics. Blackwell Science.
-Tachet, H., P. Ricoux, M. Bournaud & P.
Usseglio-Polatera, 2002. Invertébrés d’eau douce. Systématique, biologie,
écologie. CNRS Editions.
MEDIO TERRESTRE
-Pough, F. H., C.M. Janis. & J.B. Heiser 2009. Vertebrate
Life (8th ed.). London: Prentice Hall.
-Rose, E. 2006. Animal Adaptations for Survival.
New York: The Rosen Publishing Group.
-Wilmer, P., G. Stone & I. Johnston 2009. Environmental
Physiology of Animals (2nd ed.). John Wiley & Sons.
|
|
|
|
Complementary
|
|
MEDIO MARIÑO -Berta, A., J.L. Sumich & K.M.
Kovacs 2006. Marine Mammals: Evolutionary
Biology (2nd ed). Burlington: Academic Press, 547pp.
-Eddy, F.B. & R.D. Handy 2012. Ecological and Environmental Physiology of Fishes. Oxford: Oxford University Press, 253pp. -Herring, P. 2002. The Biology of the Deep Ocean. Oxford:
Oxford University Press, 314pp. -Jamieson, A. 2015. The Hadal Zone. Life in the Deepest Oceans. Cambridge: Cambridge University Press, 372pp. -Little, C., G.A. Williams & C.D. Trowbridge,
2010. The Biology of Rocky Shores (2nd ed.). Oxford University
Press, 356pp. -Ponganis, P.J. 2015. Diving Physiology of Marine Mammals and Seabirds. Cambridge: Cambridge University Press, 333pp. -Williams, T.M. & G.A.J. Worthy
2002. Anatomy and Physiology: the Challenge of Aquatic Living. In, Marine Mammal Biology. An Evolutionary
Approach. Hoelzel, A.R. (ed.) pp.
73-97. Oxford: Blackwell Science, 432pp. AUGAS DOCES -Gibert, J., D.L. Danielopol & J.A. Stanford (eds.)
1994. Groundwater ecology. Academic Press. -Guthrie, M. 1989. Animals of the surface film.
Richmond Publishing. -Lancaster, J. & R.A. Briers 2008. Aquatic insects.
Challenges to populations. CAB International. -Thorp, J.H. & A. Covich (eds.) 2001. Ecology and
classification of North American freshwater invertebrates. Academic Press. MEDIO TERRESTRE -Biewener, A.A. 2003. Animal Locomotion. Oxford
Animal Biology Series. Oxford: Oxford University Press. -Chapin, III, F.S., P.A. Matson & H.A. Mooney 2012. Principles
of Terrestrial Ecosystem Ecology (2nd ed.). Birkhäuser. -Daly, H.V., J.T. Doyen & A. H. Purcell 1998. Introduction
to Insect Biology and Diversity. Oxford University Press USA. -Pechenik, J.A. 2010. Biology of the Invertebrates.
McGraw Hill. -Linzey, D.W. 2011. Vertebrate Biology (2nd ed.).
Johns Hopkins University Press. -Shugart, H. H. 1998. Terrestrial Ecosystems in Changing
Environments. Cambridge University Press. -Vaughan, T.A., J.M. Ryan & N.J. Czaplewski, 2011. Mammalogy.
(5th ed.). Sudbury: Jones and Bartlett Publishers. -Vitt, L.J. & J.P. Caldwell, 2009. Herpetology (3rd. ed.). San Diego, CA: Elsevier. Academic Press. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Zoology I/610G02031 | Zoology II/610G02032 | Animal Physiology I/610G02035 | Animal Physiology II/610G02036 | Ecology I: Individuals and Ecosystems/610G02039 | Ecology II: Populations and Communities/610G02040 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
-As sesións maxistrais son especialmente recomendábeis
con vistas ao seguimento do programa teórico da materia. Particularmente, dado
que non se segue ningún texto concreto, recoméndase o seguimento das sesións
maxistrais como o xeito máis idóneo para abordar a materia. -Igualmente esencial para os alumnos facer uso da Plataforma
Virtual da UCV para o desenvolvemento da materia. -Recoméndase contar con coñecementos a nivel de usuario de
ferramentas informáticas básicas (navegación, procesador de textos, preparación
de presentacións, etc). -Recoméndase coñecemento de inglés cun nivel de
comprensión de lectura medio. Para axudar a conseguir unha contorna
inmediata sostible e cumprir co punto 6 da "Declaración Ambiental da
Facultade de Ciencias (2020)", os traballos documentais que se realicen
nesta materia: a. Solicitaranse maioritariamente en
formato virtual e soporte informático. b. De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a realización de borradores. |
|