Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A1 |
CE1 - Comprender los conceptos, principios, teorías y hechos fundamentales relacionados con la Nanociencia y Nanotecnología. |
A2 |
CE2 - Aplicar los conceptos, principios, teorías y hechos fundamentales relacionados con la Nanociencia y Nanotecnología a la resolución de problemas de naturaleza cuantitativa o cualitativa. |
A3 |
CE3 - Reconocer y analizar problemas físicos, químicos, matemáticos, biológicos en el ámbito de la Nanociencia y Nanotecnología, así como plantear respuestas o trabajos adecuados para su resolución, incluyendo el uso de fuentes bibliográficas. |
A5 |
CE5 - Conocer los rasgos estructurales de los nanomateriales, incluyendo las principales técnicas para su identificación y caracterización |
A7 |
CE7 - Interpretar los datos obtenidos mediante medidas experimentales y simulaciones, incluyendo el uso de herramientas informáticas, identificar su significado y relacionarlos con las teorías químicas, físicas o biológicas apropiadas. |
B2 |
CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio |
B3 |
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética |
B6 |
CG1 - Aprender a aprender |
B7 |
CG2 - Resolver problemas de forma efectiva. |
C2 |
CT2 - Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero |
C3 |
CT3 - Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida |
C8 |
CT8 - Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
· To understand structural characteristics in nanoscience, as well as the main technical of structural characterisation. |
A1 A2 A3
|
B2 B3
|
|
· To understand, recognise and analyse new problems, and be able to plan strategies to solve them. |
A5 A7
|
B7
|
C8
|
· To be able to interpret the data from observations and measurements in the laboratory. |
A7
|
B2 B3 B6 B7
|
C3
|
· To be able to apply spectroscopic techniques as tools in identification of nanostructures and nanoparticles. |
A2 A3 A5 A7
|
B2 B3
|
C2 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Introduction to spectroscopy. |
Electromagnetic radiation and matter. Resonant and non resonant processes.
Transition dipole moment.
Spontaneous emission.
Selection rules.
Types of spectra.
Population of energy levels. Lmbert-Beer Law.
Factors that determine the shape and width of spectral bands.
Principles of laser action. |
2. Vibrational spectroscopy. |
Symmetry in Chemistry. Applications to Spectroscopy.
IR spectroscopy
Electron energy loss spectroscopy: EELS
Raman spectroscopy |
3. Electronic spectroscopy |
UV-Vis spectroscopy
Diffuse reflectance spectroscopy
Luminescence: fluorescence, phosphorescence
Surface plasmon resonance
Size quantum effects |
4. Photoelectron spectroscopy |
UPS spectroscopy
XPS spectroscopy
Auger spectroscopy
Other |
5. Introduction to diffraction techniques |
XR diffraction: XRD, SAXS
XR fluorescence
Electron diffraction: LEED
Neutron diffraction |
6. Electron microscopy |
Scanning electron microscopy (SEM, SEM-EDS)
Transmission electron microscopy (TEM)
Atomic force microscopy (AFM) |
7. Magnetic resonance techniques |
Nuclear magnetic resonance: NMR, SS-NMR, MAS-NMR
Electron and paramagnetic resonance: EPR |
8. Other spectroscopies |
Mössbauer spectroscopy
Ionic spectrometry: RBS, SIMS
Dielectric response spectroscopy |
|
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Seminar |
A2 A3 A7 B2 B3 B7 C3 |
8 |
16 |
24 |
Case study |
A2 A3 A5 A7 B2 B3 B6 B7 C2 C3 C8 |
8 |
16 |
24 |
Mixed objective/subjective test |
A1 A2 A5 A7 B2 B3 B7 |
4 |
0 |
4 |
Oral presentation |
A7 A2 B2 B3 C3 C2 |
2 |
0 |
2 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A2 A5 A7 B2 B3 C8 |
31 |
62 |
93 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Seminar |
This activity is planned to be carried out in groups as reduced as possible, with the aim to deepen in a dynamic and argumentative way in the distinct topics. The success of this methodology depends on the active participation of the students. |
Case study |
This activity is designed so that the students work with real cases, debate in a dynamic way the possible alternatives for their resolution, with his pros and cons, given by diverse authors or at a professional level, and the reason for them. |
Mixed objective/subjective test |
Combination of different types of questions, tests and problems, brief answer or short essay, evaluating knowledge, capacity of reasoning and critical ability. |
Oral presentation |
Oral presentation of a case taken from the case studies activity, or a similar one proposed by the lecturer. The activity includes debate on the subject that is presented. |
Guest lecture / keynote speech |
Lectures with audiovisual or blackboard support in which the fundamental aspects of the subject are put forward, with possibility of participation of the students. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Case study |
Oral presentation |
|
Description |
It aims to guide to the students in the understanding of the problem posed and of the possible strategies to solve it.
It will be jointly scheduled between lecturers and students, as needed. It will be carried out at lecturers' office. Will be distributed in 12 sessions of 15 min along the semester.
The students with recognition of part time dedication and exemption of assistance will have to assist to at least a personal tutory for each seminar (=8 tutories) and one out of two case studies (=4 tutories), previously scheduled in agreement with the lecturers. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies |
Description
|
Qualification
|
Case study |
A2 A3 A5 A7 B2 B3 B6 B7 C2 C3 C8 |
Assessment includes: operational aspects, understanding strategies and methodologies used to solve cases, critical analysis of results. |
20 |
Mixed objective/subjective test |
A1 A2 A5 A7 B2 B3 B7 |
Final examination with two parts, one of a theoretical type (50%), including test questions, of short answer and/or essay, and another of problems solution (50 %), in which the ability to apply theoretical contents for problems solution will be assessed. |
60 |
Oral presentation |
A7 A2 B2 B3 C3 C2 |
Quality of the presented information.
Abilities shown in the presentation.
Capacity to defend the own presentation. |
20 |
|
Assessment comments |
Trátase de avaliar a adquisición de coñecementos, a capacidade crítica, de síntese, de comparación, de elaboración, de aplicación e de orixinalidade do alumnado. Para un aproveitamento idóneo da materia, o alumnado debe asistir a todas as actividades presenciais. Primera oportunidade. Para que se teñan en conta as actividades de estudos de casos e da presentación oral é preciso obter unha cualificación mínima de 4.5/10 en cada unha das dúas partes da proba mixta. A cualificación final obtense aplicando as porcentaxes establecidas e as restricións previamente fixadas. Segunda oportunidade. Repetición da proba mixta, por considerarse irrepetibles as actividades relativas a estudo de casos e presentación oral, ao non ser xa posible o debate das mesmas con presencia de todo o alumnado. A cualificación final obtense aplicando as porcentaxes establecidas e as restricións previamente fixadas. En calqueira de ambas oportunidades, de no acadarse unha cualificación mínima de 4.5/10 en cada unha das partes da proba mixta, a asignatura figurará como suspensa ainda que a cualificación final, calculada segundo as porcentaxes correspondientes, sexa igual ou superior a 5/10. Nese caso, a cualificación final será 4.5/10. Matrículas de honra: no caso de que houbese varios estudantes con idéntica cualificación que poidan optar á MH, e o número de MH dispoñibles sexa inferior ao de estudantes, se lles convocará a unha proba escrita. Os estudantes avaliados na segunda oportunidade só poderán optar a MH se o número destas non foi cuberto na súa totalidade na primeira oportunidade. Cualificación de "non presentado": aplícase a estudantes que participaran en actividades avaliables que representen menos (<) do 40% da cualificación final. Sucesivos cursos académicos. O proceso de ensino-aprendizaxe, incluida a avaliación, refírese a un curso académico e, polo tanto, volta a comenzar de cero con cada novo curso. Alumnado con reconocimiento de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia. Son de aplicación, en ambas oportunidades, os criterios anteriores. Neste caso poderán achegar actividades polo medio telemático que oportunamente se dispoña. Emprego desta asignatura como complemento de formación para estudos de doutoramento: a cualificación será "apto" o "no
apto".
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Advanced Crystallography/610G04042 | Fundamentals of Quantum Theory/610G04015 | Physics: Electricity and Magnetism/610G04007 | Chemistry: Structure and Bonding/610G04005 | Physics: Mechanics and Waves/610G04002 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Synthesis and Preparation of Nanomaterials/610G04020 | Instrumental Analysis/610G04014 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Techniques of Characterisation of Nanomaterials 2/610G04030 | Techniques of Characterisation of Nanomaterials 1/610G04025 | Surface Science/610G04021 | Solid State/610G04022 |
|
Other comments |
- Recoméndase revisar con asiduidade os conceptos teóricos introducidos nas leccións maxistrais, así como resolver simultáneamente as cuestións en exercicios que se irán propoñendo. - Desaconséllase estudar únicamente polos apuntes de clase. Aconséllase elaborar os propios materiais completando os apuntes. - Recoméndase fortemente facer uso das horas de titoría para aclarar dúbidas e profundizar nos coñecementos. - Programa Green Campus da Facultade de Ciencias. Para axudar a conseguir
unha contorna inmediata sostible e cumprir co punto 6 da
"Declaración
Ambiental de la Facultad de Ciencias (2020)", os traballos desta
materia solicitaránse en formato virtual e soporte informático. |
|