Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecemento das principais institucións xurídicas. |
A2 |
Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais. |
A3 |
Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A5 |
Coñecemento dos principios e valores constitucionais. |
A7 |
Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional. |
A8 |
Coñecementos básicos de argumentación xurídica. |
A9 |
Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais). |
A10 |
Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico. |
A11 |
Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos. |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B3 |
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B7 |
Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
B8 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora. |
B10 |
Traballar de forma colaborativa. |
B11 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B13 |
Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional |
A1 A7
|
B8 B11 B2 B3
|
C6 C7
|
Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais.
|
A2 A5
|
|
|
Coñecemento dos principios e valores constitucionais. |
A5
|
|
|
Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A3
|
|
|
Coñecementos básicos de argumentación xurídica. |
A8
|
|
|
Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico. |
A10
|
|
|
Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos |
A11
|
|
|
Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais). |
A9
|
|
|
Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
B7
|
|
Traballar de forma colaborativa |
|
B10
|
|
Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión. |
|
B13
|
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1: A DIVISIÓN DE PODER NUN ESTADO DE DEREITO. 1) Formulación e significado actual.
TEMA 2: A COROA. 1) A forma política do Estado: a monarquía parlamentaria. 2) A figura e posición do Rei como Xefe do Estado. Estatuto persoal: inviolabilidade e irresponsabilidade. 3) Importancia que outorga a Constitución española á institución monárquica. Lexitimación da monarquía. 4) A sucesión na Coroa. A figura da Princesa herdeira. A Rexencia. 5) As facultades e funcións do Rei. 6) O referendo dos actos do Rei.
TEMA 3: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS I. 1) A orixe histórica do Parlamento e a súa organización: sistemas monocamerais e bicamerais. 2) O bicameralismo imperfecto. Sistemas electorais. A composición das Cámaras parlamentarias en España: Congreso dos Deputados e Senado.
TEMA 4: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS II. 1) A organización interna do Parlamento. 2) O estatuto xurídico dos parlamentarios. 2a) O mandato parlamentario. 2 b) Incompatibilidades. 2 c) Prerrogativas dos parlamentarios: inviolabilidade, inmunidade e foro especial.
TEMA 5: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS III. 1) Funcións do Parlamento: 1a) A función representativa: o Parlamento como órgano de representación política. 1 b) A función financeira e orzamentaria. 1 c) A función de impulso e dirección política. 1d) A función de control: as relacións entre o Parlamento e o Goberno: a) Preguntas, interpelacións e comparecencias. b) Comisións parlamentarias de investigación. c) A cuestión de confianza. d) A moción de censura. e) A disolución das Cámaras. 2) Os órganos auxiliares do Parlamento: Tribunal de Contas e Defensor del Pobo.
TEMA 6: O PODER EXECUTIVO. O GOBERNO E A ADMINISTRACIÓN. 1) Composición do Goberno e estrutura orgánica. 2) A Presidencia do Goberno e o procedemento de investidura. 3) O estatuto xurídico dos membros do Goberno. 4) As funcións do Goberno. 5) O Goberno en funcións. 6) Responsabilidade política do Goberno e a facultade de disolución parlamentaria. 7) O Goberno e a Administración Pública: principios organizativos e de funcionamento.
TEMA 7: DEFENSA DA CONSITUCIÓN E TRIBUNAL CONSTITUCIONAL: XURISDICIÓN CONSTITUCIONAL CONCENTRADA VS. CONTROL DIFUSO . 1) Os distintos modelos de defensa da Constitución: defensa política e defensa xurídica da Constitución. 2) Os modelos difuso e concentrado de defensa xurisdicional da Constitución.
TEMA 8 O TRIBUNAL CONSTITUCIONAL ESPAÑOL: 1) Natureza. 2) Composición e organización.
TEMA 9 FUNCIÓNS DO TRIBUNAL CONSTITUCIONAL. ESPAÑOL: 1) O recurso de inconstitucionalidade. 2) A cuestión de inconstitucionalidade 3) A Declaración sobre a constitucionalidade dos Tratados Internacionais 4) O conflito en defensa da autonomía local 5) O conflito positivo de competencias 6) Os conflitos negativos de competencias 7) As impugnacións do Título V da Lei Orgánica do Tribunal Constitucional 8) Os conflitos entre órganos constitucionais do Estado.
TEMA 10 As RESOLUCIÓNS DO TRIBUNAL CONSTITUCIONAL: 1) As peculiaridades do Dereito procesual constitucional. 2) Tipoloxía da resolucións do Tribunal constitucional 3) A estrutura, tipoloxía e efectos da sentenzas do Tribunal Constitucional
TEMA 11 A ORGANIZACIÓN TERRITORIAL DO ESTADO. 1) O marco constitucional da organización territorial na tipoloxía das formas de Estado. 2) A autonomía de nacionalidades e rexións. 3) O proceso de formación das Comunidades Autónomas.. 4) A distribución de competencias entre o Estado e as Comunidades Autónomas. 5) A evolución do modelo territorial español e os seus límites. 6) A autonomía local na Constitución.
TEMA 12 O FINANCIAMENTO AUTONÓMICO E LOCAL. 1) Sistema de financiamento de Comunidades Autónomas de Réxime Común 2) Sistema de financiamento de Comunidades Autónomas de Réxime Especial. 3) Sistema de financiamento das entidades locais.
|
TEMA 1: A DIVISIÓN DE PODER NUN ESTADO DE DEREITO. 1) Formulación e significado actual.
TEMA 2: A COROA. 1) A forma política do Estado: a monarquía parlamentaria. 2) A figura e posición do Rei como Xefe do Estado. Estatuto persoal: inviolabilidade e irresponsabilidade. 3) Importancia que outorga a Constitución española á institución monárquica. Lexitimación da monarquía. 4) A sucesión na Coroa. A figura da Princesa herdeira. A Rexencia. 5) As facultades e funcións do Rei. 6) O referendo dos actos do Rei.
TEMA 3: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS I. 1) A orixe histórica do Parlamento e a súa organización: sistemas monocamerais e bicamerais. 2) O bicameralismo imperfecto. Sistemas electorais. A composición das Cámaras parlamentarias en España: Congreso dos Deputados e Senado.
TEMA 4: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS II. 1) A organización interna do Parlamento. 2) O estatuto xurídico dos parlamentarios. 2a) O mandato parlamentario. 2 b) Incompatibilidades. 2 c) Prerrogativas dos parlamentarios: inviolabilidade, inmunidade e foro especial.
TEMA 5: O PODER LEXISLATIVO. CORTES XERAIS III. 1) Funcións do Parlamento: 1a) A función representativa: o Parlamento como órgano de representación política. 1 b) A función financeira e orzamentaria. 1 c) A función de impulso e dirección política. 1d) A función de control: as relacións entre o Parlamento e o Goberno: a) Preguntas, interpelacións e comparecencias. b) Comisións parlamentarias de investigación. c) A cuestión de confianza. d) A moción de censura. e) A disolución das Cámaras. 2) Os órganos auxiliares do Parlamento: Tribunal de Contas e Defensor del Pobo.
TEMA 6: O PODER EXECUTIVO. O GOBERNO E A ADMINISTRACIÓN. 1) Composición do Goberno e estrutura orgánica. 2) A Presidencia do Goberno e o procedemento de investidura. 3) O estatuto xurídico dos membros do Goberno. 4) As funcións do Goberno. 5) O Goberno en funcións. 6) Responsabilidade política do Goberno e a facultade de disolución parlamentaria. 7) O Goberno e a Administración Pública: principios organizativos e de funcionamento.
TEMA 7: DEFENSA DA CONSITUCIÓN E TRIBUNAL CONSTITUCIONAL: XURISDICIÓN CONSTITUCIONAL CONCENTRADA VS. CONTROL DIFUSO . 1) Os distintos modelos de defensa da Constitución: defensa política e defensa xurídica da Constitución. 2) Os modelos difuso e concentrado de defensa xurisdicional da Constitución.
TEMA 8 O TRIBUNAL CONSTITUCIONAL ESPAÑOL: 1) Natureza. 2) Composición e organización.
TEMA 9 FUNCIÓNS DO TRIBUNAL CONSTITUCIONAL. ESPAÑOL: 1) O recurso de inconstitucionalidade. 2) A cuestión de inconstitucionalidade 3) A Declaración sobre a constitucionalidade dos Tratados Internacionais 4) O conflito en defensa da autonomía local 5) O conflito positivo de competencias 6) Os conflitos negativos de competencias 7) As impugnacións do Título V da Lei Orgánica do Tribunal Constitucional 8) Os conflitos entre órganos constitucionais do Estado.
TEMA 10 As RESOLUCIÓNS DO TRIBUNAL CONSTITUCIONAL: 1) As peculiaridades do Dereito procesual constitucional. 2) Tipoloxía da resolucións do Tribunal constitucional 3) A estrutura, tipoloxía e efectos da sentenzas do Tribunal Constitucional
TEMA 11 A ORGANIZACIÓN TERRITORIAL DO ESTADO. 1) O marco constitucional da organización territorial na tipoloxía das formas de Estado. 2) A autonomía de nacionalidades e rexións. 3) O proceso de formación das Comunidades Autónomas.. 4) A distribución de competencias entre o Estado e as Comunidades Autónomas. 5) A evolución do modelo territorial español e os seus límites. 6) A autonomía local na Constitución.
TEMA 12 O FINANCIAMENTO AUTONÓMICO E LOCAL. 1) Sistema de financiamento de Comunidades Autónomas de Réxime Común 2) Sistema de financiamento de Comunidades Autónomas de Réxime Especial. 3) Sistema de financiamento das entidades locais.
|
|
|
|
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 A2 A3 A5 A7 A8 A9 A10 A11 B7 B8 B10 B11 B13 B2 B3 C4 C6 C7 |
1 |
1 |
2 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A7 A8 |
19 |
38 |
57 |
Seminario |
B7 B8 B10 |
11 |
22 |
33 |
Estudo de casos |
B7 B8 B10 B2 B3 |
10 |
10 |
20 |
Análise de fontes documentais |
A9 A10 A11 |
3 |
6 |
9 |
Discusión dirixida |
A11 B7 B2 B3 |
3 |
3 |
6 |
Lecturas |
A1 A2 A3 A5 A7 |
3 |
0 |
3 |
Proba obxectiva |
B2 B3 |
1 |
0 |
1 |
Proba oral |
B7 B8 B3 |
1 |
0 |
1 |
Traballos tutelados |
A9 A11 B7 B3 |
7 |
7 |
14 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O primeiro día de clase, cada un dos profesores responsables dos diferentes grupos procederá a explicar aos seus alumnos/ as a estrutura da guía docente personalizada, así como as materias concretas obxecto de estudo, a distribución aproximada do cronograma e as fontes documentais máis útiles para seguir o curso académico. |
Sesión maxistral |
As sesións maxistrais constituirán a base teórica que facilite os coñecementos esenciais ao alumno sobre a materia |
Seminario |
Os seminarios son sesións de traballo cun perfil teórico-práctico especializadas nun tema concreto. |
Estudo de casos |
Estudo de casos prácticos, análises de textos xurídicos ou de xurisprudencia que os docentes expoñan aos alumnos/ as. Esta actividade poderá ser presencial ou non presencial. |
Análise de fontes documentais |
Estudar ou comentar documentos xurídicos, documentos doctrinales ou xurisprudencia do Tribunal Constitucional, Tribunal Europeo de Dereitos Humanos, etc... |
Discusión dirixida |
Esta actividade será realizada de modo presencial e consistirá na posta en común de opinións sobre unha materia, ou ben, na resolución común de problemas actuais que estean directamente relacionados co obxecto de estudo |
Lecturas |
Lecturas en sesións presenciais ou non presenciais |
Proba obxectiva |
Exame final e, no seu caso, exame parcial (se así o establece o profesor encargado dese grupo).
Durante a primeira semana lectiva do cuadrimestre, o profesor responsable do grupo tamén poñerá de manifesto os mecanismos concretos de avaliación que serán empregados durante o cuadrimestre. |
Proba oral |
Posibilidade de proba final ou parcial oral (establecerase por cada profesor) |
Traballos tutelados |
Os profesores das diferentes materias integradas no Módulo poderán suxerir o desenvolvemento de traballos individuais ou por grupos sobre un tema concreto.
Devanditos traballos poderán influír positivamente, no seu caso, na avaliación global do cuadrimestre.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada ao estudante non estará vinculada a só unha metodoloxía, senón que será constante. Neste sentido, tanto o contido das clases teóricas, como o estudo persoal do alumno, coma calquera das actividades que integran o curso contarán coa posibilidade dunha tutorización por parte do docente, co fin de que o estudante poida formular as súas dúbidas e dificultades e que o docente poida axustar as súas metodoloxías ás especificidades da persoa concreta. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Análise de fontes documentais |
A9 A10 A11 |
Lecturas / Estudo de Casos / Discusión dirixida / Traballos prácticos individuais ou colectivos |
15 |
Proba obxectiva |
B2 B3 |
Prueba obxetiva: oral, escrita ou tipo test |
85 |
|
Observacións avaliación |
SITUACIÓN DOS ESTUDANTES CON
DEDICACIÓN OU DISPENSA A TEMPO PARCIAL:
Os estudantes con dedicación ou dispensa a
tempo parcial, é dicir, que solicitaran e lles fose concedida polo Decano da
Facultade de Dereito a exención de asistencia ás aulas presenciais (pódese
consultar a normativa que regula o réxime de estudos a tempo parcial), poderán
ser avaliados mediante unha proba obxectiva que representará o 100% da nota
final da materia, sen necesidade de que entreguen as prácticas ou actividades
interactivas. Non obstante, se o alumno desexa optar polo sistema de avaliación
continua, deberá facelo constar por escrito ao profesor e obter a súa
aprobación tamén por escrito.
SANCIÓN POR COPIA OU PLAXIO:
Calquera intento de copiar nos exames ou
plaxiar os traballos ou as prácticas pode ser penalizado cunha nota directa de
"SUSPENSO: 0 puntos", independentemente do desenvolvemento do resto
do exercicio ou exame.
PREVISIÓNS PARA A PRIMEIRA
OPORTUNIDADE:
Para aprobar o curso, os estudantes deberán
acadar unha nota mínima de 5 sobre 10 nas probas obxectivas. Así as cousas,
calcularase o 85% e engadiranse as puntuacións obtidas nas tarefas prácticas e
interactivas, no seu caso.
O tipo de exame será confirmado, con
antelación suficiente, por cada un dos profesores responsables aos seus alumnos
na aula.
PREVISIÓNS PARA A SEGUNDA
OPORTUNIDADE:
Para aprobar o curso, os estudantes deberán
acadar unha nota mínima de 5 sobre 10 puntos nas probas obxectivas. Así as
cousas, calcularase o 85% desa cualificación e engadiranse as puntuacións
obtidas nas tarefas prácticas e interactivas, no seu caso.
O tipo de exame será confirmado por cada un
dos profesores responsables de cada grupo aos seus alumnos na aula.
As cualificacións das actividades prácticas e
interactivas manteranse para a segunda oportunidade (xullo).
Como
regra xeral, non está permitida a recuperación de actividades prácticas para a
segunda oportunidade. Atendendo a circunstancias graves ou excepcionais
previstas na normativa e debidamente acreditadas, o persoal docente podería
permitir esta recuperación. |
Bibliografía complementaria
|
|
· José Antonio Portero Molina, “Contribución al debate sobre la reforma del Senado”, Revista de Estudios Políticos, n.º 87 (1995), págs. 81-105.
· Javier Ruipérez, La protección constitucional de la autonomía, Tecnos, Madrid, 1993
. Javier Ruipérez, Constitución y Autodeterminación, Tecnos, Madrid, 1995
. Javier Ruipérez, El constitucionalismo democrático en los tiempos de la globalización, UNAM, México, 2005
· Santiago Roura Gómez, Federalismo y Justicia Constitucional. El Tribunal Constitucional y las Comunidades Autónomas, Biblioteca Nueva, Madrid, 2003
Santiago Roura y Javier Tajadura (Dir.), La reforma constitucional, Bilioteca Nueva, Madrid, 2005.
· Sonia Garcìa Vàzquez, La controvertida reforma de la Ley Orgànica del Tribunal Constitucional, Andavira, A Coruña, 2009.
· Francisco Tomás y Valiente, El reparto competencial en la jurisprudencia del Tribunal Constitucional, Tecnos, Madrid, 1998.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Constitución e poder xudicial/612G01014 | Dereito da Unión Europea/612G01021 | Dereito Público Autonómico/612G01030 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Comunicación oral e escrita/612G01004 |
|
Materias que continúan o temario |
Dereito Constitucional: Fontes e Dereitos/612G01003 |
|
|