Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A3 |
Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A23 |
Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B4 |
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B9 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Saber analizar e comentar textos e discursos históricos utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A2
|
|
|
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A10
|
|
|
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
|
B1
|
|
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
|
B2
|
|
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
|
B5
|
|
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
|
B6
|
|
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
|
B7
|
|
Apreciar a diversidade. |
|
B8
|
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
B9
|
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
|
B10
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
|
|
C1
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
|
|
C5
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
|
|
C6
|
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
|
|
C7
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C8
|
Ter e saber aplicar os coñecementos básicos que permitan reflexionar sobre a disciplina histórica |
A2
|
B3
|
C4
|
Coñecer o uso que dos conceptos fundamentais tratados se ten feito polos propios historiadores |
A23
|
B3
|
C4
|
Coñecer a aportación da historia, a literatura e a memoria para a representación do pasado |
A2
|
B1
|
C1
|
Saber que os conceptos, as escrituras e a investigación histórica están en permanente construcción. |
A2 A23
|
B1 B3
|
C1 C6
|
Utilizar os coñecementos e técnicas propias da historia no ámbito doutras disciplinas, nomeadamente as relacionadas coa linguaxe como a lingüística e a literatura. |
A1 A2 A3 A23
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10
|
C1 C4 C7 C8
|
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar críticamente información especializada. |
A11
|
|
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Consideracións xerais acerca da Historia |
1.1. Conceito de Historia
1.2. Obxecto e suxeito da Historia
1.3. Método e Teoría
1.4. O espazo e o tempo na Historia |
2. O discurso histórico na Antiguidade |
2.1. Os precedentes de Egipto, Mesopotamia e outras altas culturas urbanas
2.2. Da historiografía grega ás interpretacións proféticas do cristianismo
|
3. Da teocracia medieval ao racionalismo da Ilustración |
3.1. A teoría das "tres ordes" do feudalismo
3.2. As crónicas medievais
3.3 A singularidade das historiografias non cristiás. Ibn Jaldun; a historiografía chinesa.
3.4. A crítica renacentista
3.4. A racionalidade ilustrada
|
4. Revolución francesa e liberalismo: o salto cara a construción da Historia como ciencia |
4.1. O nacimento da historiografía moderna.
4.2. Discurso histórico e nacionalización do pasado
4.3. As variantes do discurso histórico: liberalismo, romantismo, positivismo e historicismo alemán
4.4 A literatura histórica: literaturas nacionais e sistemas literarios
4.5 Alguns estudos de caso |
5. As multitudes na Historia |
5.1. A renovación dos "Annales" e a Historia Económica
5.2. O materialismo histórico
|
6. A crise do discurso histórico nos finais do século XX. |
6.1. A destrución da Historia como ciencia
6.2 A volta á narración e outras alternativas. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Workbook |
A3 A11 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 |
0 |
15 |
15 |
Guest lecture / keynote speech |
B1 B5 B6 B7 B8 C8 C5 |
21 |
0 |
21 |
Workshop |
A1 A2 A10 |
10 |
15 |
25 |
Objective test |
A11 C7 |
2 |
50 |
52 |
Directed discussion |
A11 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B10 C1 C4 C6 |
14 |
21 |
35 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Workbook |
Lecturas complementarias, por conta do alumnado, do material bibliográfico recomendado polo profesor e relacionado coas leccións do temario.
|
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral a cargo do profesor, centrada nos contidos do programa da materia. O seguimento das sesións maxistrais constitúe unha condición sine qua non pra debater de maneira axeitada nas clases interactivas. |
Workshop |
Debate na aula na base do libro Os Pazos de Ulloa, dos capítulos previamente indicados ao alumnado e lidos por este con anterioridade, en horas non presenciais. A profesora encargada do obradoiro dirixirá o debate. Deberán participar todos os alumnos matriculados (agás aqueles con dispensa académica e, se así o desexan, os repetidores). Valorizaranse as intervencións de cada alumno ao longo do obradoiro.
No apartado de Avaliación (Observacións 3.) indícase o traballo que sustitúe a asistencia a estas clases no caso do alumnado repetidor ou con dispensa académica. |
Objective test |
Proba escrita para a avaliación da aprendizaxe. Versará sobre os contidos estudados no curso e recollidos no temario da materia. |
Directed discussion |
Debate na aula na base de materiais previamente indicados polo profesor e lidos polo alumnado en horas non presenciais. O profesor dirixirá o debate. Deberán participar todos os alumnos (agás aqueles con dispensa académica e os repetidores con incompatibilidade horaria), o que implica a asistencia obrigatoria ás sesións interactivas.
No apartado de Avaliación (Observacións 4.) indícase o traballo que sustitúe a asistencia á clase interactiva no caso do alumnado repetidor ou con dispensa académica. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Objective test |
Directed discussion |
|
Description |
No que atinxe á proba obxectiva o profesor clarexará a modalidade de exame a realizar e a correspondente valorización de cada pregunta.
Na discusión dirixida o profesor intervirá pra resolver as dúbidas que cada alumno poda presentar ao longo dos debates. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Workshop |
A1 A2 A10 |
Comentario e debate na aula da novela Los Pazos de Ulloa, de Pardo Bazán. A participación do alumnado presupón a lectura previa dos capítulos que se comentarán no correspondente obradoiro, cada venres. Deberán asistir ao obradoiro todos os alumnos matriculados, agás nos casos de dispensa académica e, se así o desexan, os repetidores, que terán que entregar o traballo escrito que se indica en avaliación (Observacións 3.). |
20 |
Objective test |
A11 C7 |
Proba escrita para a avaliación da aprendizaxe. Versará sobre os contidos teóricos e prácticos estudados no curso e recollidos no temario da materia.
|
50 |
Directed discussion |
A11 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B10 C1 C4 C6 |
Debate na aula na base do exposto nas sesións maxistrais e dos materiais previamente distribuídos polo profesor e lidos polo alumno en horas non presenciais. O profesor dirixirá o debate. Deberán participar todos os alumnos (agás aqueles con dispensa académica e os repetidores con incompatibilidade horaria), o que implica a asistencia obrigatoria ás sesións interactivas.
Valorizaranse as intervencións do alumnado na clase interactiva. Poderanse facer controis de asistencia a estas clases.
No apartado de Avaliación (Observacións 4.) indícase o traballo que sustitúe a asistencia ás clases interactivas no caso do alumnado repetidor ou con dispensa académica.
|
30 |
|
Assessment comments |
1. Es obligatorio haber entregado en tiempo y forma las actividades encargadas durante el curso. 2. Las faltas de ortografía y/o las incorrecciones léxico-gramaticales podrán suponer una disminución en la nota. 3. Los alumnos en situación de matrícula a tiempo parcial (dispensa académica) y los alumnos repetidores que no asistan al taller (viernes) presentarán un resumen, capítulo a capítulo, con un comentario personal al final, de la novela Los Pazos de Ulloa, de Emilia Pardo Bazán. El trabajo, presentado en papel (NO digitalizado), tendrá las siguientes características: 10 folios (tamaño estándar) de extensión, de los que 5 serán de resumen y 5 de comentario personal; letra Times New Roman 12; interlineado 1,15. La fecha límite para entregar el trabajo será el 3 de mayo de 2022. El trabajo se hara llegar al profesor coordinador de la materia: Víctor Alonso Troncoso. Este trabajo sustitutivo computará el 20% de la nota final.
4. Los alumnos en situación de matrícula a tiempo parcial (dispensa académica) y los alumnos repetidores que no puedan asistir a las clases interactivas (discusión dirigida) deberán hacer la recensión bibliográfica del libro obligatorio el pasado curso 20-21: FONTANA, Josep (2013), El futuro es un país extraño: una reflexión sobre la crisis social de comienzos del siglo XXI. Barcelona, Pasado y Presente. El trabajo, presentado en papel (NO digitalizado), tendrá las siguientes características: 8 folios (tamaño estándar) de extensión, de los que 5 serán de resumen y 2 de comentario personal (no cuenta la páxina de cuberta del trabajo, con el nombre del alumno y el título del libro); letra Times New Roman 12; interlineado 1,15. La fecha límite para entregar el trabajo será el 3 de mayo de 2022. La recensión en papel (NO digitalizada) se hara llegar al profesor coordinador de la materia: Víctor Alonso Troncoso. Este trabajo sustitutivo computará el 30% de la nota final.
5. Los alumnos
de segunda convocatoria y los de diciembre deberán concurrir en las mismas
condiciones que en la primera convocatoria: se presentarán al examen final escrito
(prueba objetiva) y conservarán las calificaciones obtenidas en las clases
interactivas (discusión dirigida) y en el taller (viernes). En el caso del
alumnado con dispensa académica o repetidor, este conservará las calificaciones de
las recensiones bibliográficas sustitutivas, que deberán haber entregado en plazo,
el 3 de mayo. Se entenderá como no presentado el alumnado que no se haya
presentado al examen final escrito (prueba objetiva).
6. Todos los alumnos matriculados en la materia (incluídos los que la tuvieren pendiente de cursos anteriores y con dispensa académica) deben entregar una ficha impresa con foto actualizada al profesor coordinador, a fin de facilitar rl seguimiento y consigna de sus actividades en el aula o fuera de ella.
|
Sources of information |
Basic
|
Kelley, Donald (1998). Faces of History. Historical Inquiry from Herodotus to Herder. Yale University
Burrows, John (2007). Historia de las historias. Barcelona, Crítica |
O historiador que ten a achega máis sobranceira á historia da historiografía occidental ata o século XX é, con diferenza, Arnaldo Momigliano (1908-1987). A súa traxectoria investigadora non se pode exemplificar nun libro en particular, aínda que os seus sparsa collecta nos Contributi alla storia degli studi classici (10 vols., Milano 1955-2012) constitúen o título más recoñecido, tanto pola súa amplitude cronolóxica como pola variedade de contidos. |
Complementary
|
Fernández Pérez-Sanjulián, C. (2003). A construción nacional no discurso literario de Ramón Otero Pedrayo. Concello de Pontevedra e Fundación Caixa Galicia
Ferreira da Cunha, C. M. (2002). A construçäo do discurso da história literária na literatura portuguesa do século XIX.. Universidade do Minho. Centro de Estudos Humanísticos
Hobsbawm, E. e Ranger, T. (1984). A invençäo de tradiçöes. Rio de Janeiro, Paz e Terra
Thompson, J. (2009). As novelas da memoria: trauma e representación da historia na Galicia contemporánea.. Vigo, Galaxia
Velasco Souto, C. F. (2011). Discurso histórico e construçom da identidade nacional. O caso da Galiza. http://illa.udc.es/novelahistoricagalega/estudos/estudos.html
Salinas Portugal, F. (2003). Emerxencia literaria e construción nacional: o romance fundacional. A Tavares (0rg.):Estudos Galego Brasileiros. Rio de Janeiro
González -Stephan, B. (2002). Fundaciones: canon, historia y cultura nacional. La historiografía literaria del liberalismo hispanoamericano del siglo XIX.. París/Frankfort, Iberoamericana-Vervuert.
Vega, Mª J. (2003). Imperios de papel. Introducción a la crítica postcolonial. Barcelona, Crítica
Ainsa, F. (1997). Intervención literaria y "reconstrucción" histórica en la nueva narrativa latinoamericana.. K. Kohut (ed.): La invención del pasado. La novela histórica en el marco de la posmodernidad. Frankf
Thiesse, A. M. (2010). La creación de las identidades nacionales. Madrid, Ezaro
Casanova, P. (2001). La República mundial de las letras.. Barcelona, Anagrama
Moradiellos, E. (2002). Las caras de Clío. Introducción a la historia. Madrid, Siglo XXI editores
Velasco Souto, C. F. (2011). Memoria histórica, identidade nacional e discurso literário na Galiza. Helena Rebelo (org.): Lusofonia. Tempo de reciprocidades. Porto, Ed. Afrontamento
LLorens, I. (1998). Nacionalismo y literatura. Constitución e institucionalización de la "república de las letras cubanas". Universitat de LLeida
Bermejo Barrera, J. C. (2000). Pensa-la Historia. Ensaios de Historia teórica. Vigo, Ir Indo
Hernández Sandoica, E. (2004). Tendencias historiográficas actuales. Madrid, Akal
Carr, E. H. (2003). ¿Qué es la historia?. Barcelona, Ariel |
BIBLIOGRAFÍA DEL PROF. COORDINADOR: Tendencias historiográficas de Edad Contemporánea Filología Clásica Reseña de F. Creuzer, Sileno. Idea y
validez del simbolismo antiguo, Madrid 1991, Cuadernos de Filología Clásica
408 (1993) 408-410. Reseña de C. García Gual, Introducción a la
mitología griega, Madrid 1992, Estudios Clásicos 103 (1993) 175-178. Reseña de G. Dumézil, Mito y epopeya II.
Tipos épicos indoeuropeos: un héroe, un brujo, un rey, México 1996, y Mito y epopeya III. Historias romanas,
México 1996, Revista de Libros 21 (1998) 16. “El emperador ensimismado”,
reseña de P. Grimal, Marco Aurelio, México 1997, Nova Tellus 17 (1999)
175-182. Edad Antigua "Moses I. Finley (1912-1986)", Estudios Clásicos 92
(1987) 75-88. "Sir Ronald Syme (1903-1989)", Historia 16 164 (1989) 113-115. “Contra la conspiración del silencio en torno a G. Busolt”, reseña de H. Chambers, Georg
Busolt. His
Career in his Letters, Leiden 1990, Tempus 17
(1997) 77-84 "Desesperadamente ajeno: Sir Ronald Syme y The Roman Revolution", Estudios
Clásicos 97 (1990) 41-62. Reseña de A. B. Bosworth, Alejandro Magno,
Cambridge University Press 1996, Revista de Libros 7-8
(1997) 12-13. “Edouard Will: Una trayectoria de
la historiografía francesa”, reseña de Éd. Will,
El mundo griego y el oriente. Tomo I: el
siglo V (510-403), Madrid 1997, Revista de Libros 13 (1998) 5-6. "Géza Alföldy: De Roma a Europa pasando por
Hispania", Argos 35 (2012) 195-199. "La cultura castreña en Galicia: historiografía arqueológica de los
últimos años (1980-1996)", Cuadernos
de Prehistoria y Arqueología de la UAM 22 (1995) 101-124. "Leandro de Saralegui e a historiografía ferrolá no cambio de
século", en Víctor Alonso (ed.) Ferrolterra Galaico-Romana Ferrol 1997, 203-219. "Römische Geschichte und Altertumswissenschaften:
Gespräch mit Géza Alföldy", Iberia 4 (2001) 7-16. Edad Media “Banquete,
hospitalidad y regalo en la poesía épica española", Hispania 51 (1991) 835-874. "En la Córdoba de los Omeyas, con Antonio Muñoz Molina", Cuadernos Hispanoamericanos 504 (1992) 33-51. "Otto Brunner, en español, y los estudios clásicos (I)", Gerión 11 (1993) 11-36. Edad Moderna "Tradición clásica y conquista de América", Tempus (1992) 91-109. "Una biografía de Cervantes", Anales Cervantinos 31 (1993) 183-199. "Otto Brunner, en español, y los estudios clásicos (y II)", Gerión 12 (1994) 1-31. Edad Contemporánea Reseña de Karl Polanyi, La gran
transformación. Crítica del liberalismo económico, Madrid 1989, Tempus 4 (1993) 104-109. "Dejar hablar a la Historia", Prólogo a R. Ramos Ardá, El desembarco de Doniños en la documentación
británica, Ferrol 2000, 15-18. "Tedio y civilización", Papeis Ártabros 1 (2004) 9-17. "Miguel Artola. Obituario", La Voz de Galicia 29, 5, 2020 Historia y memoria oral (edades
Antigua a Contemporánea) "Xestión do patrimonio: Consideracións críticas dun historiador", en V. Alonso (ed.) Patrimonio histórico de As Pontes de García Rodríguez , UDC, A Coruña 2003, 283-294. "El ciclo mitológico eumés: corpus y estudio",
en Víctor Alonso, José M. Yáñez, Álvaro Iglesias (eds.) Las Fragas del Eume. Historia y cultura, Andavira, Santiago de
Compostela 2019, 383-453. "A carón do Camiño: as lendas de cidades asolagadas", en José
Leira (dir.) Aulas no Camiño: o camiño
inglés e as rutas atlánticas de peregrinación a Compostela , UDC, A Coruña
1997, 43-58. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
O profesor recomenda para un desenvolvemento satisfactorio da materia: seguemento das clases, realización das lecturas previstas, recorrer ao profesor no momento en que ao alumno se lle apresentaren dúbidas e problemas. Recoméndase vivamente aos alumnos repetidores e a tempo parcial que entren en contacto persoal co profesor coordinador (V. Alonso Troncoso) na primeira semana lectiva. |
|