Study programme competencies |
Code
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Study programme competences / results
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A1 |
Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales. |
A8 |
Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas. |
A9 |
Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos. |
A10 |
Introducción a las teorías sobre el poder, la legitimidad y el Estado. Formas de organización política y su evolución histórica, con especial atención a los sistemas contemporáneos. |
A12 |
Conocimiento de la especie humana a través de la cultura, parentesco y hábitat con especial atención a los pueblos preindustriales. |
A19 |
Capacidades para definir, localizar y contactar la población objeto de integración social. |
A20 |
Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos. |
A21 |
Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos. |
A23 |
Capacidades en evaluar los costes y beneficios ecológicos y sociales (presentes y futuros). |
A25 |
Habilidades en el desarrollo de las organizaciones (asesoramiento, diseño y gestión de organizaciones e instituciones). |
A29 |
Habilidades para el desarrollo de los recursos humanos en las organizaciones. |
A31 |
Habilidades en implantación y gestión de los servicios sociales. |
A32 |
Capacidades en contribuir al diseño de políticas públicas orientadas a abordar problemas sociales. |
A33 |
Capacidades en reconocer la diversidad de estudiantes y la complejidad del proceso de aprendizaje. |
A34 |
Conocimientos y actitudes de ética profesional. |
A35 |
Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales. |
A36 |
Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales. |
B5 |
Capacidad de gestión de la información. |
B10 |
Habilidades en las relaciones interpersonales. |
B12 |
Trabajo en equipo. |
B13 |
Razonamiento crítico. |
B16 |
Sensibilidad hacia temas medio ambientales. |
B18 |
Creatividad. |
B19 |
Adaptación a nuevas situaciones. |
B20 |
Conocimiento de otras culturas y costumbres. |
B24 |
Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación. |
B25 |
Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines. |
B27 |
Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Capacidades para tomar e elaborar apuntes propios a partir das explicacións nas aulas e do material das lecturas e videos a empregar para a súa correcta elaboración. Capacidade para traballar con documentos orixinais de información e para elaborar información propia de cara a encamiñar os traballos individualmente e/ou en equipo que teñan por obxecto detectar posibles poboacións obxecto de integración, de intervencións principalmente educativas para paliar ou recuperar a súa vulnerabilidade económica, política, social, ecolóxica, de desigualdade, violencia, etc. Adquisición de habilidades para a xestión de recursos humanos e de organizacións e para traballar en grupo dentro e fóra da aula. |
A8 A9 A19 A20 A21 A23 A25 A29 A31 A32 A33
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B5 B10 B12 B13 B24 B27
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C1
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Coñecemento das principais teorías sociolóxicas sobre a sociedade e os seus procesos educativos, sobre os compoñentes básicos das desigualdades sociais e as diferencias culturais e de educación, sobre as transformacións e a evolución das sociedades contemporáneas, sobre o poder, a lexitimidade e o Estado. Comprensión da organización política e institucional da educación dende unha perspectiva sociohistórica, dende o nacemento da sociedade industrial ata os nosos días. Comprensión da variedade e da pluralidade do estudantado e da complexidade do proceso de ensinanza-aprendizaxe. |
A1 A8 A9 A10 A12 A33
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B20
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Manter unha actitude crítica, creativa, construtiva, científica e dialóxica fronte ás doutrinas e prácticas sociais, así como amosar actitudes de compromiso, diálogo e empatía ante problemas sociais e culturais, atendendo por exemplo ás desigualdades de xénero respecto da educación, ás violencias e tamén ao respeto á ecoloxía e ao medio ambiente. Manter unha actitude de respeto e de escoita activa, e involucrarse no traballo colaborativo, en equipo, flexible e adaptado ás diferentes situacións. Desenvolverse no exercicio dunha cidadanía aberta, atenta, coidadora, activa, crítica, comprometida, democrática e solidaria. Ser capaz de atender, entender, escoitar, debatir, observar, analizar a realidade, facer diagnósticos dalgúns problemas e propoñer solucións baseadas no ben común e nunha ecoloxía plural de saberes. |
A35 A36
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B5 B12 B13 B16 B18 B19 B25
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C4 C6 C7 C8
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Respetar, aprender e disfrutar das aportacións dos demais, así como ser capaz de superar os inconvenientes xurdidos a través das aprendizaxes colaborativas como ferramenta elemental dunha ética dialóxica que sexa capaz de manter ao longo do tempo a argumentación das evidencias para defender unha actitude crítica e responsable a nivel profesional e personal. |
A34 A35
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Contents |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Orixes da Socioloxía da Educación. |
1. O ser humano como animal simbólico.
2. A educación como un asunto de Estado.
3. Os distintos obxectos de estudo da Socioloxía da Educación. A educación/socialización formal e non formal ou informal.
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Tema 2. As liñas mestras da Socioloxía da Educación. |
1. Durkheim: o proceso de socialización e o sistema educativo como subsistema social.
2. Marx: As relacións humanas materiais, a estrutura de clases e a súa relación coa educación.
3. Weber: As relacións humanas inmateriais, a dominación e as organizacións educativas.
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Tema 3. Os neoclásicos da Socioloxía da Educación. |
1. Gramsci (neomarxista)
2. Parsons (estructural-funcionalista) |
Tema 4. A Socioloxía da Educación Contemporánea. |
1. As teorías da reprodución.
2. As teorías da resistencia.
3. O xénero e a educación.
4. As violencias e a educación.
5. A globalización e o mercado educativo.
6. Experiencias e pedagoxías alternativas.
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Tema 5. A Socioloxía da Educación en España e en Galicia. |
1. Análisis sociohistórico da Socioloxía da Educación en España.
2. Análisis sociohistórico da Socioloxía da Educación en Galicia. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A8 A9 A10 A12 A34 A35 A36 B5 B10 B12 B13 B16 B18 B19 B20 B24 B25 B27 |
24 |
24 |
48 |
Collaborative learning |
A21 A23 A25 A29 A32 A33 A34 A35 B5 B10 B12 B13 B18 B19 B24 B27 C4 C7 C8 |
10 |
35 |
45 |
Supervised projects |
A1 A8 A9 A10 A12 A21 A34 A35 A36 B5 B10 B13 B18 B19 B20 B24 B25 B27 C1 C4 C8 |
8 |
44 |
52 |
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Personalized attention |
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5 |
0 |
5 |
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(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ó estudantado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar as aprendizaxes dos contidos da asignatura a través do estudo da bibliografía e a confección de apuntes propios polo alumnado. |
Collaborative learning |
Participación e colaboración de principio a fin en traballos que deberán ser presentados na clase por un grupo ou equipo de traballo conformado por estudantes. As aprendizaxes colaborativas axudan a darlle significación á educación e serven para experienciar academicamente o significado sociolóxico do proceso de cambio socioformativo que se está a desenvolver na actualidade. |
Supervised projects |
Baixo tutela docente durante as clases interactivas presenciais, así como fora da aula como traballo autónomo, os estudantes realizarán en grupo un traballo de análise e aplicación dos conceptos aprendidos relacionados coa socioloxía da educación que se presentará de forma escrita, seguindo instrucións detalladas. Complementarase coa presentación oral dos resultados a final de curso. |
Personalized attention |
Methodologies
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Supervised projects |
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Description |
Terase en conta a asistencia e a participación do alumnado nas diferentes actividades da materia, de xeito moi especial todas aquelas que conleven a responsabilidade de acadar obxectivos grupais, para o ben común que formará parte da avaliación final de cada persoa. Neste senso, aconséllase ó alumnado propiciar consultas co profesor da asignatura para resolver calqueira dúbida.
* Os criterios e a planificación desta guía docente son de carácter orientativo. Considerando a heteroxeneidade do alumnado e segundo o criterio do profesor, poderán ser obxecto dalgunha adaptación se algunha situación específica así o require.
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Assessment |
Methodologies
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Competencies / Results |
Description
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Qualification
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Supervised projects |
A1 A8 A9 A10 A12 A21 A34 A35 A36 B5 B10 B13 B18 B19 B20 B24 B25 B27 C1 C4 C8 |
Baixo tutela docente durante as clases interactivas presenciais, así como fora da aula como traballo autónomo, os estudantes realizarán en grupo un traballo de análise e aplicación dos conceptos aprendidos relacionados coa socioloxía da educación que se presentará de forma escrita, seguindo instrucións detalladas. Complementarase coa presentación oral dos resultados a final de curso. Admítese a posibilidade de presentar traballos individuais. |
50 |
Collaborative learning |
A21 A23 A25 A29 A32 A33 A34 A35 B5 B10 B12 B13 B18 B19 B24 B27 C4 C7 C8 |
A aprendizaxe colaborativa esixe empatía, madurez e responsabilidade individual e colectiva; serve para incrementar as aprendizaxes teórico-experienciais e para activar mecanismos de comportamento en favor da comunidade e dun bo clima social.
Formaranse grupos nas clases interactivas para traballar sobre casos prácticos e lecturas asignadas que supoñan o esforzo de interpretar a teoría e chegar a un consenso sobre a mellor resposta ás preguntas e retos expostos en cada exercicio. Aínda que se traballe en grupo, algúns dos resultados das prácticas poderán ser requiridas de forma individualizada.
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50 |
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Assessment comments |
A planificación exposta supón a
aplicación dun sistema de avaliación continua. Prevese contemplar traballos sustitutivos
non-presenciais optativos para o estudantado con recoñecemento de dedicación a
tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia. Fóra do sistema
de avaliación continua, para as avaliacións das convocatorias oficiais,
realizarase unha proba mixta sobre os contidos das lecturas asignadas e os
debates traballados durante o curso, aos cales se terá acceso a través de
Moodle.
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Sources of information |
Basic
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Terrén, Eduardo ( 2001). El contacto intercultural en la escuela: la experiencia educativa de gitanos e hijos de inmigrantes en el área metropolitana de A Coruña. A Coruña : Universidade da Coruña
Pichardo Galán, José Ignacio (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual: homofobia en los centros educativos. Madrid : La Catarata
Willis, Paul (1988). Aprendiendo a trabajar: cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal
Varela, Julia (1991). Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta
Moncada, A. (1989). Cien años de educación en España. Madrid: Visor
Bernstein, Basil (1985). Clase social, lenguaje y socialización. Educación y Sociedad, 4: 129-168
Moreno, Montserrat (2000). Cómo se enseña a ser niña. El sexismo en la escuela. Barcelona: Icaria
Olweus, Dan (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata
Giroux, Henry (2001). Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó
Assadourian, Erik (2017). Educacion ecosocial: cómo educar frente a la crisis ecológica. Madrid: Fuhem Ecosocial
Fernández Rouco, Noelia (2017). Educación sexual y ética de las relaciones sexuales y amorosas: cómo trabajar en favor del placer y el bienestar. Madrid: Pirámide
Herrero, Yayo (2007). Educación y ecología: el currículum oculto antiecológico de los libros de texto. Madrid: Editorial Popular
Apple, Michael (1987). Educación y poder. Barcelona: Paidós
Durkheim, Émile (2000). Educación y sociología. Barcelona: Península
Althuser, Louis (1985). El aparato ideológico del estado escolar como aparato dominante. Madrid: Narcea
Torres Santomé, Jurjo (1994). El curriculum oculto. Madrid: Morata
Rancière, Jacques (2003). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Leartes
Lerena, Carlos (1991). Escuela, ideología y clases sociales en España. Barcelona: Ariel
Robinson, Ken (2015). Escuelas creativas: la revolución que está transformando la educación. Barcelona: Grijalbo
Taberner Guasp, Josñe (2012). Familia y educación: instituciones reflexivas en una sociedad cambiante. Madrid: Tecnos
Ball, Stephen J. (1993). Foucault y la educación: disciplinas y saber. Madrid: Morata
Chomsky, Noam (2014). La (des)educación. Barcelona : Crítica
Fernández Enguita, Mariano (1990). La cara oculta de la escuela. Educación y trabajo en el capitalismo. Madrid: Siglo Veintiuno
Freire, Paulo (2009). La educación como práctica de libertad. Madrid: Siglo XXI
Dubet, François (2005). La Escuela de las oportunidades: ¿qué es una escuela justa?. Barcelona : Gedisa
Laval, Christian (2004). La escuela no es una empresa. El ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona: Paidós
Collins, Randall (1989). La sociedad credencialista: sociología histórica de la educación y de la estratificación. Madrid: Akal
Illich, Ivan (1978). La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral
Jackson, Philip W. (1991). La vida en las aulas. Madrid: Morata
Velasco, Honorio y Díaz de Rada, Ángel (2003). Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar. Madrid: Trotta
Askew, Sue (1991). Los chicos no lloran. El sexismo en educación. Barcelona: Paidós
Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean Claude (1969). Los estudiantes y la cultura. Barcelona: Labor
Marco, Aurora (2002). Mulleres e educación en Galiza. Vidas de mestras. A Coruña: Ediciós do Castro
García, Almudena (2017). Otra educación ya es posible: una introducción a las pedagogías alternativas. Valencia: Litera
Subirats, Marina (1988). Rosa y Azul. La transmisión de los gneros en la escuela mixta. Madrid: Instituo de la Mujer
Bauman, Zygmunt (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Barcelona: Paidós
Lledó, Emilio (2018). Sobre la educación. La necesidad de la literatura y la vigencia de la filosofía. Barcelona: Taurus
Querrien, Anne (1994). Trabajos elementales sobre la escuela primaria. Madrid: La Piqueta
Foucault, Michel (1990). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo Veintiuno
Rockwell, Elsie (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias: antología esencial.. Buenos Aires: CLACSO
Tonucci, Francesco (1990). ¿Enseñar o aprender? La escuela como investigación quince años después. Barcelona: Grao |
Separadamente da bibliografía básica, traballarase sobre unha
serie de artigos, dispoñibles na plataforma moodle, sobre a que se realizarán
a proba final e os exercicios presenciais. Ao longo do curso presentarase e discutirá abundante
bibliografía complementaria e outras fontes de información dispoñibles para
profundar sobre o temario do programa. |
Complementary
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Separadamente da bibliografía básica, traballarase sobre unha serie de artigos, dispoñibles na plataforma moodle, sobre a que se realizarán a proba final e os exercicios presenciais. Ao longo do curso presentarase e discutirá abundante bibliografía complementaria e outras fontes de información dispoñibles para profundar sobre o temario do programa. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Social and Cultural Anthropology/615G01102 | Introduction to Sociology/615G01103 | Contemporary political and social history/615G01109 | Sociological Theory 1/615G01110 | Sociology of Gender/615G01205 | Industrial Sociology/615G01209 |
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Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
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Subjects that continue the syllabus |
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