Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales. |
A3 |
Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos. |
A4 |
Relaciones entre la población, los recursos y medio ambiente en su movimiento y estructura; y el estudio de las técnicas y métodos del análisis demográfico. |
A5 |
Aprendizaje de los conceptos y de las técnicas estadísticas aplicadas a la sociedad humana. |
A9 |
Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos. |
A14 |
Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social. |
A16 |
Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos. |
A25 |
Habilidades en el desarrollo de las organizaciones (asesoramiento, diseño y gestión de organizaciones e instituciones). |
A27 |
Conocimientos y habilidades de las técnicas de muestreo y de trabajo de campo. |
B1 |
Capacidad de organización y planificación. |
B2 |
Toma de decisiones. |
B3 |
Capacidad de análisis y síntesis. |
B4 |
Resolución de problemas. |
B9 |
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad. |
B10 |
Habilidades en las relaciones interpersonales. |
B21 |
Aprendizaje autónomo. |
B22 |
Liderazgo. |
B24 |
Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación. |
B27 |
Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Desenvolver as habilidades na información, na transmisión, na negociación, na comunicación e no coñecemento. Igualmente desenvolvense os perfís e significados da opinión pública |
A3 A4 A5 A9 A14 A16
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B21 B22 B24 B27
|
C1 C3 C7 C8
|
Desarrollar capacidad de aprendizaxe autónomo mediante a búsqueda guiada por la profesora, de textos relevantes da materia na Biblioteca o noutros canles de búsqueda |
A1 A3 A4 A5 A9 A14 A16 A25 A27
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B21 B22 B24 B27
|
C1 C3 C7 C8
|
Desenvolver coñecementos e habilidades terminolóxicas e categoriais mediante a exposición na aula, en clases prácticas |
A1 A3 A4 A5 A9 A14 A16 A25 A27
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B21 B22 B24 B27
|
C1 C3 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Lección 1.Ámbitos, contextos, actores e manifestacions da socioloxía da comunicación e opinión pública |
1.1.Iinformación, comunicación e coñecemento.
1.2.-Estado (Poder); Sociedade; Mercado; e Individuo
1.3.-Actitudes; comportamentos; e opinions.
|
Lección 2.-O estudio da comunicación e opinión pública. |
2.1.- Suxeito, obxecto e actividades
2.2.-Variables: lugar, tempo e relación
2.3.-Procesos e resultados. Signos, señales, indicios, imaxes, símbolos e mitos
|
Lección 3.Comunicación social: interacción e socialización |
3.1.-Tipos de comunicación: animal; human; de masas; e masiva
3.2.-Modelos de comunicación: funcionalistas, conductistas, dialécticos, estructuralistas, matemáticos, sistémicos, semióticos e comunicacionales
3.3.-Interacción, socialización e empatía
|
Lección 4.O proceso informativo. Os medios de comunicación
|
4.1.-Emisor
4.2.-Mensaxe (transmisor e código)
4.3.-Receptor (audiencias)
|
Lección 5.-A producción social do coñocemento |
5.1.Referencias e imaxinarios
5.2.-Referentes. Visualización
5.3.-Entendemento, comprensión, explicación
|
Lección 6.-O Actitudes e comportamentos |
6.1.- A yoicidade.Eu; Mi, Se.(axente-actor-espectador-observador-interprete-tradutor)
. Tu. Outro Demais. Alteridade
6.2.-Relación: outro, demais, alguen, alteridades
6.3.-Actitudes reactivas e proactivas: antagónicas, interesadas, coexistenciales, convivenciales, comunitarias e comunicativas
|
Lección 7.-A opinión pública como categoría mediática |
7.1.-A opinión pública nos clásicos da socioloxía
2.-Lipmann e a Escola de Chicago
7.3.-Os enfoques modernos no estudio da opinión pública
|
Lección 8.-A opinión pública e a pedagoxía social |
8.1. O xornalismo
8.2.-A publicidade
8.3.-A propaganda
|
Lección 9.-Comunicación e pensamento social |
9.1.-Perspectivas existenciais, dialóxicas e analíticas,
9.2.-Teoría crítica: a racionalidade instrumental
9.3.-Pragmatismo, fenomenoloxía e hemenéutica
|
Lección 10.-Teorías explicativas da comunicación de masas |
10.1.-T. da Axenda
10.2.-Espiral do silencio
10.3.-T. dos usos e gratificacións
|
Lección 11.-A investigación dos medios de comunicación de masas.- |
11.1.A realidade, a actualidade, o intanxible, a imaxe,o virtual,a visualización e o discurso
11.2.-Enfoque cualitativo da comunicación de masas.-
11.3.-Enfoque cuantitativo da comunicación de masas
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba obxectiva |
A5 A9 A14 A16 B3 B9 B27 C8 |
2 |
16 |
18 |
Sesión maxistral |
A3 B3 B9 B27 |
25 |
25 |
50 |
Obradoiro |
A1 A4 A27 B10 B21 B24 C1 C7 |
13 |
26 |
39 |
Traballos tutelados |
A14 A16 A25 B1 B2 B4 B22 C3 |
13 |
26 |
39 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba obxectiva |
Realizarase unha proba obxectiva para valorar a correcta comprensión e aplicación dos contidos da materia. A proba combinará preguntas tipo test con preguntas de resposta curta. |
Sesión maxistral |
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso casi exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
A sesión se complementará co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Motivarase e valorarase a participación dos/as alumnos/as, mediante preguntas ou/e debates
|
Obradoiro |
Realización de actividades prácticas (de carácter grupal ou individual) nas que se combinan diferentes probas: lecturas, debates, análises de fontes secundarias, resolución de problemas, roll play, trátase de prácticas sobre un tema específico, realizadas co apoio e supervisión das profesoras da materia. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía diseñada para promover o aprendizaxe autónomo dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do “como facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensinanza basease en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguemento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Realización dun traballo en grupo de carácter empírico que consistirá no Seguimento e Análise (cuantitativa e cualitativa) dun tema de actualidade nos Medios de Comunicación. As instrucións para a súa realización estarán a disposición dos e das estudantes na aula virtual da materia.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
Obradoiro |
|
Descrición |
A atención personalizada será de carácter individual (ou grupal) para solucionar dúbidas e/ou problemas que xurdan durante as clases, a realización das prácticas ou a elaboración do traballo de investigación grupal.
A atención farase durante a celebración das sesións ou no horario de titorías, a través das distintas canles de comunicación: Correo electrónico, Teams (chat ou video conferencia), ou no depacho da profesora.
Para concertar unha titoría é necesario solicitar cita previamente mediante correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A14 A16 A25 B1 B2 B4 B22 C3 |
Realización dun traballo en grupo de carácter empírico que consistirá no Seguimento e Análise (cuantitativa e cualitativa) dun tema de actualidade nos Medios de Comunicación. As instrucións para a súa realización estarán a disposición dos e das estudantes na aula virtual da materia. |
30 |
Proba obxectiva |
A5 A9 A14 A16 B3 B9 B27 C8 |
Realizarase unha proba obxectiva para valorar a correcta comprensión e aplicación dos contidos da materia. A proba combinará preguntas tipo test con preguntas de resposta curta. |
40 |
Obradoiro |
A1 A4 A27 B10 B21 B24 C1 C7 |
Realización de actividades prácticas (de carácter grupal ou individual) nas que se combinan diferentes probas: lecturas, debates, análises de fontes secundarias, resolución de problemas, roll play, trátase de prácticas sobre un tema específico, realizadas co apoio e supervisión das profesoras da materia. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Todas as actividades, tarefas e traballos a realizar
ao longo do cuadrimestre contabilizan para a nota final. As prácticas do obradoiro e o traballo de
investigación realizaranse ao longo do cuadrimestre e a proba obxectiva
(exame) na data oficial de primeira convocatoria.
Tanto as prácticas como o traballo de investigación tutelado serán entregados
nas datas marcadas polas profesoras, non se corrixirá ningunha práctica fóra de
prazo.
O traballo tutelado só corrixirase unha vez tras a data de entrega (non haberá
segunda corrección), o/a alumno/a xa conta coas instrucións e a guía das
profesoras nas sesións interactivas e nas titorías
Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto os traballos tutelados e
prácticas (60%) como o exame (40%).
A nota mínima para superar cada unha das partes é un 5 (aprobado)
Gardarase a nota da parte superada para a segunda oportunidade.
No caso de non superar unha das partes na primeira convocatoria, constará
a cualificación da parte suspensa.
Para superar a parte práctica na segunda oportunidade deberán entregarse as
actividades e/ou traballo de investigación suspensos ou non presentados. A data
e horas límite de entrega serán as mesmas que as do exame oficial de segunda
oportunidade.
Para superar a parte teórica en segunda oportunidade deberá realizarse a proba
obxectiva, nas datas oficiais.
Aqueles/as alumnos/as con dispensa ou recoñecemento de dedicación a tempo
parcial deberán contactar coa profesora responsable da materia ao comezo de
curso. A parte práctica será avaliada por medio dun traballo de
investigación individual (diferente ao do alumnado presencial), que suporá o
60% da nota. As instrucións para a súa realización estarán a disposición na
Aula Virtual da Materia. A avaliación da parte teórica será nas mesmas
condicións que o alumnado presencial.
As condicións de avaliación para o alumnado de oportunidade adiantada,
serán as establecidas para o alumnado non presencial: A parte práctica será
avaliada por medio dun traballo de investigación individual (diferente ao do
alumnado presencial), que suporá o 60% da nota, e a avaliación da parte teórica
coa realización da proba obxectiva.
O sistema de avaliación para o alumnado
dos programas de intercambio será o mesmo que para o resto dos e das
estudantes. Os materiais utilizados nas sesións:
presentacións, audiovisuais, lecturas e prácticas tamén serán postos a
disposición do/a alumno/a en formato dixital a través da plataforma
Moodle. Os traballos e prácticas entregaranse en
formato dixital a través da ferramenta habilitada na Aula Virtual, sen
necesidade de imprimilos. Tanto nos contidos como no sistema de
avaliación atenderanse ás recomendacións de axustes razoables propostas pola
Unidade de Atención á Diversidade (ADI) no caso do alumnado con diversidade
funcional ou NEAE, proporcionadas pola Coordinación do PAT do centro.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Berganza Conde, M.R. (2001). Comunicación, opinión pública y prensa en la sociología de Robert E. Park. Madrid : CIS : Siglo XXI
Fracassetti, L. (2010). La opinión pública. [Santander] : Acopos, Universidad de Cantabria
Bauer, W (2009). La opinión pública y sus bases históricas. Santander : Universidad de Cantabria
Roiz, M. (2005). Sociología de la comunicación y cultura de masas. Madrid : Laberinto
Varela, J. (ed.) (2002). Sociología e información. Madrid : La piqueta
González Radío, V (2006). El estudio de la sociología en la sociedad de la información. Santiago de Compostela: Tórculo
Berlo, D. K. (2000). El proceso de la comunicación : introducción a la teoría y a la práctica. Buenos Aires : Librería "El Ateneo"
Espinar, E. et. al (2006). Introducción a la Sociología de la Comunicación. Universidad de Alicante
Bougnoux, D. (1999). Introducción a las ciencias de la comunicación. Buenos Aires : Buena Visión
González Radío, V (2005). La opinión pública. Santiago de Compostela : Tórculo
Luhmann, N. (2000). La realidad de los medios de masas. Rubí (Barcelona) : Anthropos
Thompson, J.B. (2003). Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidos
González, M.J. et. al (2004). Sociología de la comunicación . Alicante : Compas
Martín López, E. (1998). Sociología de la comunicación humana. Madrid : Fundación para la Formación de Altos Profesionales
Martín López, E. (1990). Sociología de la opinión pública. Madrid : Beramar
Hernández Sánchez, A (2008). Sociología de la opinión pública. Valladolid : Universidad de Valladolid
González Radío, V (2006). Socioloxía da comunicación e opinión pública. Santiago de Compostela: Lea
Habermas, J (1998). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus
Martín Serrano, M. (2007). Teoría de la comunicación : la comunicación, la vida y la sociedad. Madrid : McGraw-Hill
De Fleur, Melvin L., et al. (1982). Teorías de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós |
|
Bibliografía complementaria
|
Habermas, J (2002). Acción comunicativa y razón sin transcendencia. Barcelona : Paidós
Dewey, J. (2004). La opinión pública y sus problemas. Madrid : Morata
Del Valle Rojas, C. (2016). Nuevas formas de expresión en comunicación . Madrid : McGraw Hill
Jones, O (2012). Chavs : la demonización de la clase obrera. Madrid : Capitán Swing
Mirzoeff, N (2016). Cómo ver el mundo : una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona : Paidós
González Radío, V (2004). Comunicación e corpo. Santiago de Compostela : Lea
González Radío, V (2007). Comunicación e interpretación de la vida en el refranero : cosificación ética y didáctica de las costumbres en España. Lugo : Deputación Provincial, Área de Cultura
Gil Calvo, E (2018). Comunicación política : caja de herramientas. Madrid : Catarata
González Radío, V (1996). Comunicación y pensamiento social periodismo y postperiodismo : convergencias teóricas y el marco social. Santiago de Compostela: Tórculo
Galindo, J (Coord.) (2008). Comunicación, ciencia e historia : fuentes científicas históricas hacia una comunicología posible. Madrid: McGrawHill
Tierno Galván, E. (1973). Conocimiento y ciencias sociales. Madrid: Tecnos
Lash, S. (2005). Crítica de la información. Buenos Aires : Amorrortu
Simmel, G. (2002). Cuestiones fundamentales de sociología. Barcelona : Gedisa
Williams, R (1982). Cultura sociología de la comunicación y del arte. Barcelona : Paidós
Hernández Sánchez, A (2010). Diccionario de la opinión pública. Madrid : Paraninfo
Bourdieu, P. (2008). El sentido práctico / Pierre Bourdieu ; [traducción de Ariel Dilon]. Madrid : Siglo XXI
Habermas J. (1994). Historia y crítica de la opinión pública. México : Gustavo Gili
De Moragas Spà, M (2011). Interpretar la comunicación : estudios sobre medios en América y Europa. Barcelona: Gedisa
Gándara, S. (2016). INTERVENCIONES. Medios y estado. Los términos de un largo debate (2008-2016). Buenos Aires: Cazador de tormentas
Mazzoleni, G (2010). La comunicación política. Madrid: Alianza
Berger, P. L. (1968 (2015 reimp.)). La construcción social de la realidad/ Peter L. Berger, Thomas Luckmann. Buenos Aires : Amorrortu
Fernández-Cid Enríquez, M. (2008). La imagen de las personas mayores en los medios de comunicación de masas y la opinión pública. Madrid : UDP
Castilla del Pino, C. (1990). La incomunicación. Madrid : Península
Lippmann, W. (2003). La opinión pública. Madrid : Langre
Dewey, J. (2004). La opinión pública y sus problemas. Madrid : Morata
Wolton, D. (2009). La otra mundialización : las batallas contemporáneas por la diversidad cultural. Barcelona : Gedisa
Breton, P. (2000). La utopía de la comunicación : el mito de la aldea global . Buenos Aires : Nueva Visión
Gándara, S., & Heram, Y. (2021). Los estudios latinoamericanos de comunicación (2000-2018)¿ Consolidación académica, estancamiento burocrático o dispersión temática?. Astrolabio
Xambó i Olmo, R. (2010). Los medios de comunicación social. En García Ferrando (Coord) Pensar nuestra sociedad globalizada : una invitación a la sociología (pp 431-458). Valencia : Tirant lo Blanch
Roda Fernández, R (1989). Medios de comunicación de masas : su influencia en la sociedad y en la cultura contemporáneas. Madrid : Centro de Investigaciones Sociológicas
Lull, J. (2009). Medios, comunicación, cultura : aproximación global. Madrid : Amorrortu
Izquierdo , A. (1985). Prensa y Opinión Política. Barcelona:Mitre
Miller, G. A. (1980). Psicología de la comunicación. Barcelona : Paidós
Stewart, D. K. (1973). Psicología de la comunicación teoría y análisis. Buenos Aires : Paidós
Holzer, H (1978). Sociología de la comunicación. Madrid : Akal
Lucas Marín, A (1999). Sociología de la comunicación. Madrid : Trotta
Leydesdorff, L. (2015). Una teoría sociológica de la comunicación : la autoorganización de la sociedad basada en el conocimiento. México D.F. : Universidad Iberoaméricana
Martín Serrano, M. (2006). ¿ Para qué sirve estudiar Teoría de la Comunicación?.. Contratexto: Revista digital de la Facultad de Comunicación, (4).
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios?. Buenos Aires : Amorrortu |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Introdución á socioloxía/615G01103 | Métodos e técnicas de Investigación social/615G01105 | Teoría sociolóxica 1/615G01110 | Teoría sociolóxica 2/615G01203 | Estrutura e cambio social/615G01208 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Socioloxía do consumo e investigación de mercados/615G01309 |
|
Materias que continúan o temario |
Análise sociolóxica de textos e discursos/615G01407 | Fontes de datos secundarios para o estudo da sociedade/615G01408 |
|
Observacións |
Nesta materia: 1. Débese facer un uso
sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio
natural 2. Débese ter en conta a
importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade
nos comportamentos persoais e profesionais 3. Traballarase para
identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na
contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 4. Facilitarase a plena
integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou
socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e
proveitoso á vida universitaria |
|