Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A1 |
Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales. |
A3 |
Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos. |
A4 |
Relaciones entre la población, los recursos y medio ambiente en su movimiento y estructura; y el estudio de las técnicas y métodos del análisis demográfico. |
A5 |
Aprendizaje de los conceptos y de las técnicas estadísticas aplicadas a la sociedad humana. |
A9 |
Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos. |
A14 |
Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social. |
A16 |
Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos. |
A25 |
Habilidades en el desarrollo de las organizaciones (asesoramiento, diseño y gestión de organizaciones e instituciones). |
A27 |
Conocimientos y habilidades de las técnicas de muestreo y de trabajo de campo. |
B1 |
Capacidad de organización y planificación. |
B2 |
Toma de decisiones. |
B3 |
Capacidad de análisis y síntesis. |
B4 |
Resolución de problemas. |
B9 |
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad. |
B10 |
Habilidades en las relaciones interpersonales. |
B21 |
Aprendizaje autónomo. |
B22 |
Liderazgo. |
B24 |
Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación. |
B27 |
Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
Desenvolver as habilidades na información, na transmisión, na negociación, na comunicación e no coñecemento. Igualmente desenvolvense os perfís e significados da opinión pública |
A3 A4 A5 A9 A14 A16
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B21 B22 B24 B27
|
C1 C3 C7 C8
|
Desarrollar capacidad de aprendizaxe autónomo mediante a búsqueda guiada por la profesora, de textos relevantes da materia na Biblioteca o noutros canles de búsqueda |
A1 A3 A4 A5 A9 A14 A16 A25 A27
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B21 B22 B24 B27
|
C1 C3 C7 C8
|
Desenvolver coñecementos e habilidades terminolóxicas e categoriais mediante a exposición na aula, en clases prácticas |
A1 A3 A4 A5 A9 A14 A16 A25 A27
|
B1 B2 B3 B4 B9 B10 B21 B22 B24 B27
|
C1 C3 C7 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Lesson 1.- Spheres, contexts, actors and manifestations of the sociology of communication and public opinion |
1.1.Iinformación, comunicación e coñecemento.
1.2.-Estado (Poder); Sociedade; Mercado; e Individuo
1.3.-Actitudes; comportamentos; e opinions.
|
Lesson 2.-The study of communication and public opinion. |
2.1.- Suxeito, obxecto e actividades
2.2.-Variables: lugar, tempo e relación
2.3.-Procesos e resultados. Signos, señales, indicios, imaxes, símbolos e mitos
|
Lesson 3.-Social communication: interaction, socialisation and empathy. |
3.1.-Tipos de comunicación: animal; human; de masas; e masiva
3.2.-Modelos de comunicación: funcionalistas, conductistas, dialécticos, estructuralistas, matemáticos, sistémicos, semióticos e comunicacionales
3.3.-Interacción, socialización e empatía
|
Lesson 4.- The information process. The information and communication media |
4.1.-Emisor
4.2.-Mensaxe (transmisor e código)
4.3.-Receptor (audiencias)
|
Lesson 5.-The social production of knowledge |
5.1.Referencias e imaxinarios
5.2.-Referentes. Visualización
5.3.-Entendemento, comprensión, explicación
|
Lesson 6.-Attitudes and Behaviours |
6.1.- A yoicidade.Eu; Mi, Se.(axente-actor-espectador-observador-interprete-tradutor)
. Tu. Outro Demais. Alteridade
6.2.-Relación: outro, demais, alguen, alteridades
6.3.-Actitudes reactivas e proactivas: antagónicas, interesadas, coexistenciales, convivenciales, comunitarias e comunicativas
|
Lesson 7.- Public Opinion as a Media Category |
7.1.-A opinión pública nos clásicos da socioloxía
2.-Lipmann e a Escola de Chicago
7.3.-Os enfoques modernos no estudio da opinión pública
|
Lesson 8.-Public opinion: support and extension. Social pedagogy |
8.1. O xornalismo
8.2.-A publicidade
8.3.-A propaganda
|
Lesson 9.-Communication and social thinking |
9.1.-Perspectivas existenciais, dialóxicas e analíticas,
9.2.-Teoría crítica: a racionalidade instrumental
9.3.-Pragmatismo, fenomenoloxía e hemenéutica
|
Lesson 10.- Explanatory Theories of Mass Communication |
10.1.-T. da Axenda
10.2.-Espiral do silencio
10.3.-T. dos usos e gratificacións
|
Lesson 11.- Opinion and mass media research. |
11.1.A realidade, a actualidade, o intanxible, a imaxe,o virtual,a visualización e o discurso
11.2.-Enfoque cualitativo da comunicación de masas.-
11.3.-Enfoque cuantitativo da comunicación de masas
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Objective test |
A5 A9 A14 A16 B3 B9 B27 C8 |
2 |
16 |
18 |
Guest lecture / keynote speech |
A3 B3 B9 B27 |
25 |
25 |
50 |
Workshop |
A1 A4 A27 B10 B21 B24 C1 C7 |
13 |
26 |
39 |
Supervised projects |
A14 A16 A25 B1 B2 B4 B22 C3 |
13 |
26 |
39 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Objective test |
There will be an objective test to assess the correct understanding and application of the contents of the subject. It will consist of multiple-choice and short-answer questions. |
Guest lecture / keynote speech |
The master class is also known as a "lecture", "expository method" or "master class". The latter is usually reserved for a special type of lesson given by a teacher on special occasions, with a content which involves an original elaboration and based on the almost exclusive use of the spoken word as a means of conveying information to the audience.
The session will be complemented by the use of audiovisual media and the introduction of some questions addressed to the students, with the aim of transmitting knowledge and facilitating learning.
Student participation will be motivated and valued, through questions and/or debates.
|
Workshop |
Practical activities (group or individual) combining different tests: readings, debates, analysis of secondary sources, problem solving, roll play, etc. These are practical activities on a specific topic, carried out with the support and supervision of the teachers of the subject. |
Supervised projects |
Methodology designed to promote students' autonomous learning, under the guidance of the teacher and in a variety of scenarios (academic and professional). It is primarily concerned with learning "how to do things". It is an option based on students taking responsibility for their own learning.
This teaching system is based on two basic elements: independent learning by students and monitoring of this learning by the teacher-tutor.
The students will carry out an empirical group work consisting of Media Monitoring and Analysis. The instructions for its completion will be available to students in the virtual classroom of the subject.
|
Personalized attention |
Methodologies
|
Guest lecture / keynote speech |
Supervised projects |
Workshop |
|
Description |
The personalised attention will be individual (or group) in order to solve doubts and/or problems that arise during the classes, the completion of the practicals or the preparation of the group research work.
The attention will be given during the sessions or during tutorial hours, through the different communication channels: email, Teams (chat or videoconference), or in the teacher's office.
To arrange a tutoring session it is necessary to request an appointment in advance by email.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A14 A16 A25 B1 B2 B4 B22 C3 |
Carrying out an empirical group work consisting of the monitoring and analysis (quantitative and qualitative) of a current issue in the media. The instructions for its completion will be available to students in the virtual classroom of the subject. |
30 |
Objective test |
A5 A9 A14 A16 B3 B9 B27 C8 |
There will be an objective test with the theoretical content of the subject, on the official dates approved by the Faculty Board.
The test will consist of multiple-choice and short-answer questions. |
40 |
Workshop |
A1 A4 A27 B10 B21 B24 C1 C7 |
Practical activities (group or individual) combining different tests: readings, debates, analysis of secondary sources, problem solving, roll play, etc. These are practical activities on a specific topic, carried out with the support and supervision of the teachers of the subject. |
30 |
|
Assessment comments |
All the activities, tasks and work to be carried out throughout the term count towards the final mark. The practicals and the research work will be carried out throughout the term and the objective test (exam) on the official date of the first call. Both the workshop practicals and the supervised research work will be handed in on the dates set by the lecturers; no practicals will be corrected after the deadline. The tutored work will only be corrected once after the delivery date (there will be no second correction), the student already has the instructions and guidance of the teachers in the interactive sessions and in the tutorials. In order to pass the subject, it is necessary to pass both the tutored assignments and practicals (60%) and the exam (40%). The minimum mark to pass each of the parts is a 5 (pass). The mark of the part passed will be kept for the second opportunity. In the case of failing one of the parts in the first sitting, the grade of the failed part will be kept. In order to pass the practical part at the second opportunity, the failed or unsubmitted activities and/or research work must be handed in. The deadline date and time will be the same as for the official second chance exam. In order to pass the theoretical part at the second opportunity, the objective test must be taken on the official dates. Those students with dispensation or recognition of part-time dedication should contact the teacher responsible for the subject at the beginning of the course. The practical part will be assessed by means of an individual research project (different from that of the on-site students), which will account for 60% of the mark. Instructions for its completion will be available in the Virtual Classroom of the subject. The evaluation of the theoretical part will be under the same conditions as for the face-to-face students. The evaluation conditions for students with an advanced opportunity will be the same as those established for non-attendance students: The practical part will be evaluated by means of an individual research project (different from the one for attendance students), which will account for 60% of the mark, and the evaluation of the theoretical part by means of an exam. The evaluation system for exchange students will be the same as for the rest of the students. The materials used in the sessions: presentations, audiovisuals, readings and practicals will also be made available to students in digital format through the Virtual Classroom. The assignments and practicals will be delivered in digital format through the tool provided in the Virtual Classroom, without the need to print them. Both the contents and the assessment system will follow the recommendations for reasonable adjustments proposed by the Unit for Attention to Diversity (ADI) in the case of students with functional diversity or SEN, provided by the Coordination of the centre's PAT.
|
Sources of information |
Basic
|
Berganza Conde, M.R. (2001). Comunicación, opinión pública y prensa en la sociología de Robert E. Park. Madrid : CIS : Siglo XXI
Fracassetti, L. (2010). La opinión pública. [Santander] : Acopos, Universidad de Cantabria
Bauer, W (2009). La opinión pública y sus bases históricas. Santander : Universidad de Cantabria
Roiz, M. (2005). Sociología de la comunicación y cultura de masas. Madrid : Laberinto
Varela, J. (ed.) (2002). Sociología e información. Madrid : La piqueta
González Radío, V (2006). El estudio de la sociología en la sociedad de la información. Santiago de Compostela: Tórculo
Berlo, D. K. (2000). El proceso de la comunicación : introducción a la teoría y a la práctica. Buenos Aires : Librería "El Ateneo"
Espinar, E. et. al (2006). Introducción a la Sociología de la Comunicación. Universidad de Alicante
Bougnoux, D. (1999). Introducción a las ciencias de la comunicación. Buenos Aires : Buena Visión
González Radío, V (2005). La opinión pública. Santiago de Compostela : Tórculo
Luhmann, N. (2000). La realidad de los medios de masas. Rubí (Barcelona) : Anthropos
Thompson, J.B. (2003). Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidos
González, M.J. et. al (2004). Sociología de la comunicación . Alicante : Compas
Martín López, E. (1998). Sociología de la comunicación humana. Madrid : Fundación para la Formación de Altos Profesionales
Martín López, E. (1990). Sociología de la opinión pública. Madrid : Beramar
Hernández Sánchez, A (2008). Sociología de la opinión pública. Valladolid : Universidad de Valladolid
González Radío, V (2006). Socioloxía da comunicación e opinión pública. Santiago de Compostela: Lea
Habermas, J (1998). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus
Martín Serrano, M. (2007). Teoría de la comunicación : la comunicación, la vida y la sociedad. Madrid : McGraw-Hill
De Fleur, Melvin L., et al. (1982). Teorías de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós |
|
Complementary
|
Habermas, J (2002). Acción comunicativa y razón sin transcendencia. Barcelona : Paidós
Dewey, J. (2004). La opinión pública y sus problemas. Madrid : Morata
Del Valle Rojas, C. (2016). Nuevas formas de expresión en comunicación . Madrid : McGraw Hill
Jones, O (2012). Chavs : la demonización de la clase obrera. Madrid : Capitán Swing
Mirzoeff, N (2016). Cómo ver el mundo : una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona : Paidós
González Radío, V (2004). Comunicación e corpo. Santiago de Compostela : Lea
González Radío, V (2007). Comunicación e interpretación de la vida en el refranero : cosificación ética y didáctica de las costumbres en España. Lugo : Deputación Provincial, Área de Cultura
Gil Calvo, E (2018). Comunicación política : caja de herramientas. Madrid : Catarata
González Radío, V (1996). Comunicación y pensamiento social periodismo y postperiodismo : convergencias teóricas y el marco social. Santiago de Compostela: Tórculo
Galindo, J (Coord.) (2008). Comunicación, ciencia e historia : fuentes científicas históricas hacia una comunicología posible. Madrid: McGrawHill
Tierno Galván, E. (1973). Conocimiento y ciencias sociales. Madrid: Tecnos
Lash, S. (2005). Crítica de la información. Buenos Aires : Amorrortu
Simmel, G. (2002). Cuestiones fundamentales de sociología. Barcelona : Gedisa
Williams, R (1982). Cultura sociología de la comunicación y del arte. Barcelona : Paidós
Hernández Sánchez, A (2010). Diccionario de la opinión pública. Madrid : Paraninfo
Bourdieu, P. (2008). El sentido práctico / Pierre Bourdieu ; [traducción de Ariel Dilon]. Madrid : Siglo XXI
Habermas J. (1994). Historia y crítica de la opinión pública. México : Gustavo Gili
De Moragas Spà, M (2011). Interpretar la comunicación : estudios sobre medios en América y Europa. Barcelona: Gedisa
Gándara, S. (2016). INTERVENCIONES. Medios y estado. Los términos de un largo debate (2008-2016). Buenos Aires: Cazador de tormentas
Mazzoleni, G (2010). La comunicación política. Madrid: Alianza
Berger, P. L. (1968 (2015 reimp.)). La construcción social de la realidad/ Peter L. Berger, Thomas Luckmann. Buenos Aires : Amorrortu
Fernández-Cid Enríquez, M. (2008). La imagen de las personas mayores en los medios de comunicación de masas y la opinión pública. Madrid : UDP
Castilla del Pino, C. (1990). La incomunicación. Madrid : Península
Lippmann, W. (2003). La opinión pública. Madrid : Langre
Dewey, J. (2004). La opinión pública y sus problemas. Madrid : Morata
Wolton, D. (2009). La otra mundialización : las batallas contemporáneas por la diversidad cultural. Barcelona : Gedisa
Breton, P. (2000). La utopía de la comunicación : el mito de la aldea global . Buenos Aires : Nueva Visión
Gándara, S., & Heram, Y. (2021). Los estudios latinoamericanos de comunicación (2000-2018)¿ Consolidación académica, estancamiento burocrático o dispersión temática?. Astrolabio
Xambó i Olmo, R. (2010). Los medios de comunicación social. En García Ferrando (Coord) Pensar nuestra sociedad globalizada : una invitación a la sociología (pp 431-458). Valencia : Tirant lo Blanch
Roda Fernández, R (1989). Medios de comunicación de masas : su influencia en la sociedad y en la cultura contemporáneas. Madrid : Centro de Investigaciones Sociológicas
Lull, J. (2009). Medios, comunicación, cultura : aproximación global. Madrid : Amorrortu
Izquierdo , A. (1985). Prensa y Opinión Política. Barcelona:Mitre
Miller, G. A. (1980). Psicología de la comunicación. Barcelona : Paidós
Stewart, D. K. (1973). Psicología de la comunicación teoría y análisis. Buenos Aires : Paidós
Holzer, H (1978). Sociología de la comunicación. Madrid : Akal
Lucas Marín, A (1999). Sociología de la comunicación. Madrid : Trotta
Leydesdorff, L. (2015). Una teoría sociológica de la comunicación : la autoorganización de la sociedad basada en el conocimiento. México D.F. : Universidad Iberoaméricana
Martín Serrano, M. (2006). ¿ Para qué sirve estudiar Teoría de la Comunicación?.. Contratexto: Revista digital de la Facultad de Comunicación, (4).
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios?. Buenos Aires : Amorrortu |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Introduction to Sociology/615G01103 | Social Research Methods and Techniques/615G01105 | Sociological Theory 1/615G01110 | Sociological Theory 2/615G01203 | Social Structure and Social Change/615G01208 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Sociology of consumption and market research/615G01309 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Sociological Analysis of Texts and Speeches/615G01407 | Secondary data sources for the study of society/615G01408 |
|
Other comments |
Nesta materia: 1. Débese facer un uso
sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio
natural 2. Débese ter en conta a
importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade
nos comportamentos persoais e profesionais 3. Traballarase para
identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na
contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 4. Facilitarase a plena
integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou
socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e
proveitoso á vida universitaria |
|