Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales. |
A3 |
Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos. |
A4 |
Relaciones entre la población, los recursos y medio ambiente en su movimiento y estructura; y el estudio de las técnicas y métodos del análisis demográfico. |
A7 |
Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación. |
A8 |
Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas. |
A15 |
Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad. |
A16 |
Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos. |
A17 |
Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.). |
A18 |
Capacidades en evaluar los proyectos de políticas públicas y de intervención social, así como sus resultados. |
A19 |
Capacidades para definir, localizar y contactar la población objeto de integración social. |
A20 |
Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos. |
A21 |
Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos. |
A22 |
Habilidades en gestión y organización de las personas y de las redes sociales que participan en proyectos colectivos. |
A26 |
Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento. |
A30 |
Capacidades en establecer, programar y ejecutar programas y proyectos de intervención social. |
A32 |
Capacidades en contribuir al diseño de políticas públicas orientadas a abordar problemas sociales. |
A34 |
Conocimientos y actitudes de ética profesional. |
A36 |
Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales. |
B1 |
Capacidad de organización y planificación. |
B2 |
Toma de decisiones. |
B3 |
Capacidad de análisis y síntesis. |
B4 |
Resolución de problemas. |
B5 |
Capacidad de gestión de la información. |
B6 |
Comunicación oral y escrita en la lengua nativa. |
B7 |
Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio. |
B9 |
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad. |
B10 |
Habilidades en las relaciones interpersonales. |
B11 |
Compromiso ético. |
B12 |
Trabajo en equipo. |
B13 |
Razonamiento crítico. |
B14 |
Trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar. |
B15 |
Trabajo en un contexto internacional. |
B17 |
Motivación por la calidad. |
B18 |
Creatividad. |
B19 |
Adaptación a nuevas situaciones. |
B20 |
Conocimiento de otras culturas y costumbres. |
B21 |
Aprendizaje autónomo. |
B22 |
Liderazgo. |
B23 |
Iniciativa y espíritu emprendedor. |
B24 |
Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación. |
B25 |
Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines. |
B26 |
Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales. |
B27 |
Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C2 |
Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C5 |
Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprensión dos procesos migratorios, desde un punto de vista interdisciplinar e formación dun enfoque propio |
A1 A4 A8 A16 A17 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B18 B19 B20 B21 B22 B24 B25 B26 B27
|
C1 C3 C4 C7 C8
|
Capacidade para a análise comparativa do desenvolvemento dos movementos migratorios a escala internacional |
A7 A30 A32 A34 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B11 B12 B13 B18 B19 B22 B23 B24
|
C1 C3 C4 C5 C7 C8
|
Coñecementos e habilidades para o deseño dunha investigación sobre migracións internacionais |
A1 A3 A4 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A26 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B11 B12 B13 B15 B17 B19 B20 B22 B24 B25 B26 B27
|
C2 C4 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
A VIAXE: UN PERCORRIDO HISTÓRICO POLAS MIGRACIÓNS CONTEMPORÁNEAS |
- Industrialización e movementos migratorios. As migracións masivas transoceánicas.
- Globalización e migracións internacionais
- O sistema migratorio do Sur de Europa
- Galicia, terra de migrantes |
AS LENTES: MIRADAS TEÓRICAS PARA ENTENDER A MOBILIDADE |
- A Teoría Push-Pull
- A Nova Economía da familia
- A Segmentación do mercado de traballo
- Teoría de redes
- Globalización e perspectiva transnacional
|
O TREN: A ARMADURA DOS CONCEPTOS MIGRANTES |
- Inmigración, emigración, migración
- Regular/irregular, ilegal
- Integración, exclusión, inserción
- Asimilacionismo, segregacionismo, multiculturalismo, interculturalidad
|
MIGRACIÓNS E MERCADOS DE TRABALLO |
- Migración na era global: o exército de reserva migrante
- Peóns agrícolas
- Obreiros da construción
- Migracións e mobilidade social
|
XÉNERO E MIGRACIÓN: A REPRODUCIÓN ENTRA EN ACCIÓN |
- O discurso sobre a feminización das migracións
- Migración e globalización da reprodución social
- As cadeas globais de coidados: domésticas e coidadoras
- Migracións, estratexias familiares e protección social |
A MOCHILA: FERRAMENTAS METODOLÓXICAS PARA O ESTUDO DA MIGRACIÓN |
- Traballos de campo: do enfoque na cidade á etnografía
multisituada
- A entrevista en profundidade e os grupos de discusión aplicados ao estudo das migracións internacionais
- Historias de vida e método biográfico na investigación sobre movementos poboacionais |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A3 A4 A8 A15 A16 A17 A18 A20 A19 A30 A32 A34 B26 B27 C1 C4 C6 C8 |
40 |
0 |
40 |
Discusión dirixida |
A7 A26 A36 B3 B5 B11 B13 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 |
16 |
0 |
16 |
Traballos tutelados |
A7 A15 A16 A17 A20 A19 A21 A22 A26 B1 B2 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B15 B20 C2 C3 C5 C7 |
10.5 |
45 |
55.5 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Durante as clases maxistrais presentaranse as claves e debates fundamentais do temario. As sesións poderán ser presenciais ou poderán desenvolverse e gravarse a través da plataforma Teams. |
Discusión dirixida |
Organizaranse debates en clase para escoitar e discutir a opinión do alumnado sobre o exposto nas clases maxistrais e, no seu caso, sobre as lecturas recomendadas. Os debates poderán ser presenciais ou organizarse online a través de foros de debate na aula virtual |
Traballos tutelados |
Cada alumno/a elixirá un tema sobre o que realizar un traballo tutelado sobre o temario da materia. Manteranse tutorías (presenciais/ online a través da plataforma Teams) coa profesora para o seguimento do traballo (previa cita por email) |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Poderanse solicitar tutorías presenciais ou online (plataforma Teams) baixo cita previa por email. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Discusión dirixida |
A7 A26 A36 B3 B5 B11 B13 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 |
Valorarase a iniciativa e a capacidade para expor e defender oralmente as opinións, así como a participación activa nos debates en clase. A discusión dirixida poderá desenvolverse durante as clases presenciais ou online (a través de clases desenvolvidas e gravadas na plataforma Teams). Tamén poderá avaliarse a discusión dirixida a través da participación en foros de discusión, habilitados na aula virtual. |
10 |
Traballos tutelados |
A7 A15 A16 A17 A20 A19 A21 A22 A26 B1 B2 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B15 B20 C2 C3 C5 C7 |
Valorarase que os traballos reflictan os coñecementos adquiridos a través das lecturas e dos debates mantidos en clase, así como a aplicación destes á análise de datos empíricos (material de traballo de campo) Así mesmo, valorarase a procura de información bibliográfica sobre a temática do traballo. |
90 |
|
Observacións avaliación |
A avaliaión non e continua. É necesario supera o traballo tutelado para aprobar a materia. Esta proba computa un 90% da nota, o resto (10%) avalíase polo medio da discusión dirixida (xa sexa participando nos debates en clase presencial/Teams ou polo medio da participación nos foros de discusión habilitados na aula virtual. A avaliación do alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia será igual que a do alumnado con dedicación completa. Na 2ª oportunidade, os criterios de avaliación e os traballos cualificables serán iguais aos propostos para a 1ª convocatoria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Bibliografía recomendada: Álvaro Rengifo Calderón; Antonio Oporto del Olmo (2005): “HISTORIA, PRESENTE Y PROSPECTIVA DE LAS MIGRACIONES EN ESPAÑA”, 75 AÑOS DE POLÍTICA ECONÓMICA ESPAÑOLA, Noviembre 2005. N.º 826 ICE. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1710473 Arango Vila-Belda Joaquín (2007): Las migraciones internacionales en un mundo globalizado, Árbore académica. Vanguardia dossier, ISSN 1579-3370, Nº. 22, 2007 (Exemplar dedicado a: Inmigrantes, el continente móvil), páxs. 6-15. http://insyde.org.mx/pdf/movilidad-humana/arango_2007_las_migraciones_internacionales.pdf Bertrand, Jean-René (1999): “La emigración gallega, ¿sistema original?, Semata, Ciencias Sociais e Humanidades, Vol. 11: 439-455, ISSN 1137-9669 https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/4673 Blanco F. de Valderrama , Cristina (2007): Transnacionalismo. Emergencia y fundamentos de una nueva perspectiva migratoria, Papers 85, 20: 13-29. https://papers.uab.cat/article/view/V85-blanco Domenech, Eduardo; Gil Araujo, Sandra. La Sociología de las Migraciones: una breve historia. Espacio Abierto, vol. 25, núm. 4, octubre-diciembre, 2016, pp. 169-181. Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12249087013 Gil Araujo, Sandra y Agrela Romero, Belén (2008) “Un mundo en movimiento. Contextualización de las migraciones internacionales en Europa y Amérca Latina”, en Revista de Derecho Migratorio y Extranjería. ISSN 1695-3509, Nº. 19, 2008, páxs. 263-283 https://www.flacsoandes.edu.ec/agora/un-mundo-en-movimiento-contextualizacion-de-las-migraciones-internacionales-en-europa-y Glosario sobre Migración y Asilo 2.0. Un instrumento para una mayor comparabilidad, COMISIÓN EUROPEA. Red Europea de Migraciones – EMN. Enero de 2012, segunda edición https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/networks/european_migration_network/docs/emn-glossary-es-version.pdf Glosario sobre Migración. Organización Internacional para las Migraciones (OIM). Derecho Internacional sobre Migración, nº7, ISSN 1816-1014, 2006 https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml_7_sp.pdf Informe sobre Desarrollo Humano 2009. Superando barreras: Movilidad y desarrollo humanos, PNUD, 2009, ISBN 9788484763796. http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2009_es_complete.pdf Rama, Carlos (1974). Elementos para una sociología de las migraciones: el caso de los europeos en América Latina. Revista de Sociología, No. 2, pp. 126-146. https://papers.uab.cat/article/view/v2-rama Rocío García Abad (2005): UN ESTADO DE LA CUESTIÓN DE LAS TEORÍAS DE LAS MIGRACIONES, Historia Contemporánea 26, 329-351 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=813895 Solé, Carlota; Rosa Alcalde, Josep Pont, Kàtia Lurbe y Sònia Parella (2002): El concepto de integración de de la sociología de las migraciones, Migraciones 12(2002): 9-41.https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/7194/7034 Zapata-Barrero, Ricard, Yalaz, Evren (Eds.) (2018): Qualitative Research in European Migration Studies, Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-319-76861-8.pdf
Bibliografía complementaria: BLANCO, Cristina (2000): Las migraciones contemporáneas. Madrid: Alianza Editonal, 2000 Carlos Vargas-Silva (ed.) (2013): Handbook of Research Methods in Migration, Edward Elgar Publishing, ISBN: 978 1 78100 542 Lacomba, Josep, Historia de las migraciones internacionales. Historia, geografía análisis e interpretación. Madrid, Catarata, 2008, 253 pp. Livi Bacci, Massimo (2012): Historia mínima de la población mundial, Barcelona : Ariel. Malgesini, Graciela y Carlos Giménez Romero Guía de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad, Árbore académica, Madrid : La Cueva del Oso, 1997. ISBN 84-922114-2-3 Massey, Douglas S., Joaquín Arango Vila-Belda Árbore académica, Graeme Hugo, Ali Kouaouci, Adela Pellegrino (2006): Theories of International Migration: A Review and Appraisal. The migration reader: exploring politics and policies / coord. por Anthony M. Messina, Gallya Lahav, 2006, ISBN 1-58826-314-2, páxs. 34-62 Portes, Alejandro (2012): Sociología económica de las migraciones internacionales, Anthropos Editorial Barcelona. ISBN: 9788415260301 |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Análise demográfica/615G01301 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Globalización, medio ambiente e poboación/615G01409 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recomendacións: 1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: 1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático 1.2. Realizarase a través da aula virtual, en formato dixital sen necesidade de imprimilos 1.3. De se realizar en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a impresión de borradores. 2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural 3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais 4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...) 5.- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas 7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria 8. Nas clases sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respectando todas as opinións diversas ao redor dos temas tratados, tanto de parte do profesorado como do alumnado |
|