Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e comprender a morfoloxía, a fisioloxía, a patoloxía e a conduta das persoas, tanto sas como enfermas, no medio natural e social. |
A2 |
Coñecer e comprender as ciencias, os modelos, as técnicas e os instrumentos sobre os que se fundamenta, articula e desenvolve a fisioterapia. |
A3 |
Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas, encamiñados tanto á terapéutica propiamente dita a aplicar na clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción e mantemento da saúde. |
A6 |
Valoración diagnóstica de coidados de fisioterapia segundo as normas e cos instrumentos de validación recoñecidos internacionalmente. |
A7 |
Deseñar o plan de intervención de fisioterapia atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia. |
A8 |
Executar, dirixir e coordinar o plan de intervención de fisioterapia, utilizando as ferramentas terapéuticas propias e atendendo á individualidade do usuario. |
B1 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B2 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B3 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B4 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B5 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables. |
C9 |
Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e comprender as bases científicas, os modelos, as técnicas e os instrumentos sobre os que se fundamenta, articula e desenvolve o Exercicio terapéutico |
A2 A3
|
B3 B5
|
C1
|
Elaborar un Plan de Exercicio Terapéutico atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia |
A2 A3 A6 A7
|
B3 B4 B5
|
C1 C6 C9
|
Definir as bases anatómicas, biomecánicas e fisiolóxicas do Exercicio Terapéutico |
A2 A3
|
B1 B5
|
C1
|
Coñecer e relacionar os efectos fisiolóxicos e terapéuticos do exercicio sobre os diferentes sistemas e tecidos orgánicos |
A1 A2 A3
|
B5
|
C1 C6
|
Coñecer o concepto de Exercicio Terapéutico así como os seus obxectivos, indicacións e modalidades de avaliación e aplicación/execución |
A2 A3 A6
|
B5
|
C1 C6
|
Saber executar as distintas modalidades e técnicas de exercicio terapéutico e avaliar os resultados. |
A2 A3 A7 A8
|
B2 B4 B5
|
C1 C6 C9
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Introdución ao exercicio terapéutico en Fisioterapia |
Concepto de Exercicio terapéutico
Efectos e beneficios xerais do exercicio
Consideracións xerais sobre a estrutura do movemento. |
2. Adaptación e exercicio físico. |
Adaptación. Tipos de adaptación
Fatiga
Carga: concepto e tipos
Principios xerais do adestramento e aplicación no eido terapéutico
|
3. Respostas e adaptacións dos sistemas e tecidos orgánicos ao exercicio terapéutico |
Adaptacións do aparello locomotor ao exercicio terapéutico
Adaptacións cardiovasculares ao exercicio
Adaptacións respiratorias e exercicio terapéutico
Outras adaptación e exercicio terapéutico
|
4. Capacidades físicas e metodoloxía de desenvolvemento no ámbito terapéutico.
|
Capacidades Físicas. Xeneralidades
Forza
Velocidade
Resistencia
Flexibilidade
Coordinación
Equilibrio
|
5. Deseño de un programa de exercicio terapéutico |
Modelo de intervención con exercicio terapéutico
Partes da sesión
Sinais de alarma
Principios de tratamento e ensinanza de exercicios |
6. Métodos de intervención con exercicio terapéutico en fisioterapia. |
Introducción aos métodos de intervención con exercicio terapéutico
Adestramento funcional
Fisioterapia acuática
Métodos de relaxación
Outros métodos |
7. Sistemas de avaliación e rexistro en exercicio terapéutico |
Probas antropométricas
Probas cardiorrespiratorias
Probas neuromusculares
Probas biomecánicas
Outras probas |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A6 A7 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
20 |
50 |
70 |
Prácticas de laboratorio |
A6 A7 A8 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
29 |
20 |
49 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
8.5 |
18 |
26.5 |
Proba práctica |
A6 A7 A8 B4 C1 C9 |
0.5 |
0 |
0.5 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A6 A7 B1 B4 B5 C1 C9 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Efectuarase a exposición oral do temario da materia, complementándose a mesma co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas a os/as estudantes.
Durante estas sesións tamén se poderá realizar unha docencia máis interactiva na que o alumnado resolverá tarefas e/ou realizará traballos propostos polo profesorado, ben de xeito individual ou en pequenos grupos, asistidos polo profesorado e co fin de acadar unha mellor comprensión da materia. |
Prácticas de laboratorio |
Estas sesións servirán para por en práctica os contidos teóricos impartidos mostrando ao alumnado a execución, os procedementos e as técnicas de prescrición do exercicio terapéutico en fisioterapia así como distintos sistemas de avaliación/rexistro. Así mesmo se afondará na execución práctica e o control das distintas modalidades de exercicio terapéutico.
Durante estas sesions tamén se poderán propoñer tarefas nas que o alumnado teña que deseñar e executar distintas técnicas de exercicio terapéutico. |
Traballos tutelados |
Realización de un ou varios traballos de temática relacionada coa materia. O profesorado tutorizará os mesmos segundo as necesidades do alumnado e promoverá que o seu desarrollo, entrega e exposición sea consensuada co alumnado. |
Proba práctica |
Proba de carácter manipulativo e oral na que se valorará fundamentalmente a a execución das distintas técnicas de tratamento e valoración así como o deseño de exercicios/programas no eido do exercicio terapéutico. |
Proba mixta |
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe que pode conter distintos tipos de preguntas: preguntas test, de resposta breve e de desenvolvemento. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Tanto nas sesións maxistrais, como nas prácticas de laboratorio, fomentarase a participación activa do alumnado, estimulando a formulación de dúbidas e intervención deste. En todas e cada unha das metodoloxías, o alumnado terá acceso a unha atención personalizada a través das tutorías presenciais e/ou virtuais (a través da plataformas institucionais).
Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia potenciarase o emprego da atención personalizada a través das tutorías virtuais e/ou presenciais. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba práctica |
A6 A7 A8 B4 C1 C9 |
Exame práctico de todos os contidos da materia.
Superar esta proba será requisito indispensable para aprobar a materia.
Se o profesorado e a maioría simple do alumnado así o acorda ao comezo curso, poderá realizarse unha o varias probas prácticas da materia durante o curso, de forma que no caso de superalas, o alumnado poida liberar parte ou toda a materia da proba práctica nas convocatorias oficiais. |
20 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A6 A7 B1 B4 B5 C1 C9 |
Exame de todos os contidos da materia. O tipo de exame poderá incluír preguntas tipo test e/ou preguntas de resposta breve e/ou para desenvolver.
Superar esta proba será requisito indispensable para aprobar a materia.
Se o profesorado e a maioría simple do alumnado así o acorda ao comezo curso, poderá realizarse unha o varias probas teóricas da materia durante o curso, de forma que no caso de superalas, o alumnado poida liberar parte ou toda a materia da proba mixta nas convocatorias oficiais. |
40 |
Prácticas de laboratorio |
A6 A7 A8 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
Os contidos tratados nestas prácticas serán obxecto de avaliación mediante a proba práctica e/ou proba mixta.
Valorarase tamén a asistencia, puntualidade, actitude, participación razoada e realización de traballos propostos, de forma continuada durante todo o curso. A avaliación continuada das prácticas suporá un 10 % da nota final en caso de superar a proba práctica e a proba mixta. |
10 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A6 A7 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
Os contenidos tratados nestas sesions serán obxecto de avaliación mediante a proba práctica e/ou a proba mixta.
Se valorará tamén a asistencia, puntualidade, participación razoada e a realización de traballos propostos, de forma continuada durante o curso. Esta avaliación suporá un 10% da nota final, no caso de superar a proba práctica e a proba mixta.
|
10 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A6 A7 A8 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
Valorarase a realización e exposición dos traballos propostos |
20 |
|
Observacións avaliación |
A calificación de Non Presentado otorgarase a todo o alumnado que non se presente á proba práctica e á
proba mixta en cada unha das oportunidades oficiais. No caso de
presentarse a unha de ditas probas, o alumnado non poderá obter esta
calificación. No caso de non superar a proba mixta e/o a proba práctica, a
calificación que aparecerá nas actas será a da proba non
superada coa la calificación máis elevada. O profesorado da materia poderá decidir libremente o número de
Matrículas de Honra a otorgar entre as máximas estabrecidas
anualmente. Estas poderán concederse entre o alumnado que
teña a calificación de sobresaínte, adxudicándose por orden de
calificación según a media entre a nota da avaliación
continuada da sesión maxistral e a das prácticas de
laboratorio. O alumnado que xa cursase a materia en anos anteriores, os
alumnado con matrícula a tempo parcial, dispensa académica de exención de asistencia e o alumnado que se presente á oportunidade de xullo; poderá ser evaluado mediante a proba mixta; a proba práctica; os traballos tutelados; e un traballo có mesmo valor da avaliación continuada das sesións maxistrais e das prácticas. Os prazos de entrega, a temática e normas deste traballo serán publicados no moodle da materia.
A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, implicará directamente a calificación de suspenso na materia da convocatoria correspondente, invalidando así calquera calificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara á convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
García Manso JM, Navarro M, Ruiz JA (1998). Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Madrid: Gymnos
Sharman, S (2006). Diagnóstico y tratamiento de las alteraciones del movimiento. Barcelona: Paidotribo
Kisner C, Colby LA (2010). Ejercicio terapéutico fundamentos y técnicas. Barcelona: Paidotribo
Hall CM, Brody LT. (2006). Ejercicio Terapéutico. Recuperación funcional.. Barcelona: Paidotribo
Lesmes, D (2007). Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogota: Panamericana
López Chicharro, J, Fernández Vaquero, A (2007). Fisiología del Ejercicio. Madrid: Panamericana |
|
Bibliografía complementaria
|
Cook, G. (2010). Movement : functional movement systems : screening, assessment, and corrective strategies. Aptos : On Target Publications
Cook, G. (2003). Athletic body in balance. Champaign : Human Kinetics
Boyle, M. (). Functional Training for Sports. United States: Human Kinetics |
Boyle, M. Functional Training for Sports. United States: Human Kinetics; 2004 Reiman, M.P., Manske, R.C. Functional Testing in Human Performance. United States: Human Kinetics; 2009 Heyward, V.H. Evaluación de la aptitud física y Prescripción del ejercicio. Madrid: Panamericana. 2008 Hall, C.M., Brody, L.T. Therapeutic Exercise: Moving Toward Function. Baltimore: Lippincott Williams & Williams. 2005 Ellenbecker,
T.S., Davies, G.J. Closed Kinetic Chain Exercise: A Comprehensive Guide
to Multiple-Joint Exercises. United States: Human Kinetics. 2001 Huber, F.E., Wells, C.L. Therapeutic Exercise: Treatment Planning for Progression. United States: Elsevier. 2006 Bandy,
W.D., Sanders, B. Therapeutic Exercise for Physical Therapist
Assistants: Techniques for Intervention. United States: Lippincott
Williams & Williams. 2008 Lesmes, D. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogota: Panamericana. 2007 |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
ANATOMÍA I E HISTOLOXÍA/651G01001 | ANATOMÍA II/651G01002 | FISIOLOXÍA/651G01003 | CINESITERAPIA XERAL/651G01005 | VALORACIÓN FUNCIONAL E PSICOSOCIAL/651G01007 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
BIOMECÁNICA/651G01009 | FISIOTERAPIA NEUROLÓXICA E PSICOMOTRIZ/651G01016 |
|
Materias que continúan o temario |
FISIOTERAPIA NAS ALTERACIÓNS ESTÁTICAS E DINÁMICAS DO RAQUIS/651G01015 | REHABILITACIÓN CARDIO-RESPIRATORIA E VASCULAR/651G01020 | FISIOTERAPIA NAS DISFUNCIÓNS DO APARELLO LOCOMOTOR/651G01024 | FISIOTERAPIA DA ACTIVIDADE FÍSICA E DEPORTIVA/651G01025 | ESTANCIAS CLÍNICAS I/651G01035 | ESTANCIAS CLÍNICAS II/651G01036 |
|
Observacións |
Para
axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o
obxectivo estratéxico 11 do Plan Green Campus da Facultade de
Fisioterapia, os traballos documentais
que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato
papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel,
seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores. |
|