Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A2 |
To identify the personal, psycho-social and / or educative factors that may put human health at risk. |
A3 |
Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion. |
A4 |
Being able to achieve an adequate level of understanding of the recipient's demand in every situation or application context. |
A5 |
Being able to perform a psychological evaluation in the context of a scientific investigation. |
A9 |
Knowing the quasi-quantitative and quantitative methods and techniques for gathering information in applied psychology. |
A12 |
To acquire a basic theoretical knowledge about the state of the art in the different areas involved in applied psychology. |
A14 |
Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work. |
A15 |
Being able to critically analyze the scientific literature. |
A18 |
To show an ethical and professional compromise with respect to civic, social and global responsibilities. |
A19 |
Knowing and complying with the deontologic obligations of Applied Psychology. |
A20 |
Knowing the different models of assessment and intervention in the field of Applied Social Psychology. |
B2 |
Capacity for organization and planning. |
B6 |
Critical thinking. |
B18 |
Ability to work autonomously. |
C1 |
To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region. |
C2 |
To dominate the expression and understanding of a spoken and written foreign language. |
C4 |
To develop for the exercise of an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship, capable of analyzing reality, diagnose problems, develop and deploy solutions based on knowledge and oriented to common good. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
|
AR2
|
|
|
|
AR3
|
|
|
|
AR4
|
|
|
|
AR5
|
|
|
|
AR9
|
|
|
|
AR12
|
|
|
|
AR14
|
|
|
|
AR15
|
|
|
|
AR18
|
|
|
|
AR19
|
|
|
|
AR20
|
|
|
|
|
BR2
|
|
|
|
BR6
|
|
|
|
BR18
|
|
|
|
|
CC1
|
|
|
|
CC2
|
|
|
|
CC4
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducción a la Psicología Social Aplicada |
Conceptos y definiciones
Modelos de intervención
Áreas de aplicación |
Psicología de la violencia y de la delincuencia |
Agresividad, agresión y violencia
Teorías psicológicas sobre la violencia
Teorías psicosociales sobre la violencia
Teorías sociales y societales sobre la violencia |
Psicología Jurídica |
Psicología y Cuerpos de Seguridad
Psicología e Investigación Judicial
Psicología Penitenciaria
Psicología y Prevención del delito |
Psicología y Menores |
Menores en desamparo (Protección)
Menores infractores (Riesgo)
Menores y ruptura de la convivencia de los progenitores |
Desviación y marginación social |
Los centros de menores en conflicto social
Los centros de menores en dificultad social
Los centros penitenciarios
Los puntos de encuentro familiar
Los centros de información a las mujeres
Los centros de tratamiento familiar
|
Psicología de los procesos migratorios y relaciones intergrupales |
Los procesos migratorios en un mundo globalizado
Sociedad de llegada y sociedad de acogida
Teorías sobre la aculturación
Modelos y políticas sociales |
Psicología Comunitaria y Problemas Sociales |
La comunidad como entorno del individuo
Los nuevos contextos sociales de las comunidades
Apoyo social
Programas de intervención comunitaria |
Psicología Social del desempleo |
Consecuencias psicosociales del desempleo
Conclusiones que pueden extraerse
Implicaciones para la intervención |
Otras áreas de la Psicología Social Aplicada |
Psicología Ambiental
Psicología del Consumo
Psicología del Conflicto y la Mediación
Otras áreas |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A12 A14 A20 |
18 |
0 |
18 |
Objective test |
A3 A4 A9 |
2 |
25 |
27 |
Supervised projects |
A5 A15 A18 A19 B2 B6 B18 C1 C2 C4 |
3 |
25 |
28 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje. La clase magistral también es conocida como "conferencia", "método expositivo" o "lección magistral". Esta última modalidad se suele reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasiones especiales, con un contenido que supone una elaboración original y basada en el uso casi exclusivo de la palabra como vía de transmisión de la información a la audiencia. |
Objective test |
Realización de un examen tipo test sobre las lecturas designadas que comprenden los contenidos de la materia. El modo de respuesta será verdadero o falso (dos alternativas) y se descuentan los errores según la fórmula de corrección del azar. |
Supervised projects |
Metodología diseñada para promover el aprendizaje autónomo de los estudiantes, bajo la tutela del profesor y en escenarios variados (académicos y profesionales). Esta referida prioritariamente al aprendizaje de "como hacer las cosas. Constituye una opción basada en la asunción por los estudiantes de la responsabilidad por su propio aprendizaje. Este sistema de enseñanza se basa en dos elementos básicos: el aprendizaje independiente de los estudiantes y el seguimiento de ese aprendizaje por el profesor-tutor. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Objective test |
|
Description |
Monitorización de los trabajos individuales que realiza cada alumno. Orientación sobre la metodología y las fuentes documentales que debe manejar y sobre la redacción del informe final del trabajo. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A5 A15 A18 A19 B2 B6 B18 C1 C2 C4 |
Metodología diseñada para promover el aprendizaje autónomo de los estudiantes, bajo la tutela del profesor y en escenarios variados (académicos y profesionales). Esta referida prioritariamente al aprendizaje de "como hacer las cosas. Constituye una opción basada en la asunción por los estudiantes de la responsabilidad por su propio aprendizaje. Este sistema de enseñanza se basa en dos elementos básicos: el aprendizaje independiente de los estudiantes y el seguimiento de ese aprendizaje por el profesor-tutor. |
50 |
Objective test |
A3 A4 A9 |
Realización de prueba tipo test sobre las lecturas que comprenden la materia. Se descuentan los errores según la fórmula de evitación del azar. |
50 |
|
Assessment comments |
<p>Es necesario aprobar con el 50% de la calificación máxima cada una de las evaluaciones para superar la asignatura</p>
|
Sources of information |
Basic
|
MUCHINSKY, P.M. (1994). Psicología Aplicada al Trabajo: Una Introducción a la Psicología Industrial y Organizacional. Bilbao: Desclée de Brouwer.
GOMEZ L. y otros (1993). Aplicaciones de la Psicología Social. Málaga: Miguel Gómez Ediciones.
GRACIA, E. (1997). El apoyo social en la intervención comunitaria. Barcelona: Piados
SANCHEZ A. y MUSITU, G. (1996). Intervención Comunitaria. Aspectos científicos, técnicos y valorativos. Barcelona: PPU.
MUSITU, G., BERJANO, E. y BUENO, J. R. (1993 (1993). Intervención Psicosocial. Programas y Experiencias. Madrid: Editorial Popular
OVEJERO, A. (1998). Las Relaciones Humanas: Psicología Social teórica y aplicada. Madrid: Biblioteca Nueva
ROMAY MARTÍNEZ, J. (2007). Perspectivas y retrospectivas de la Psicología Social en los albores del siglo XXI. Madrid: Biblioteca Nueva
MARTIN, A. (1998). Psicología Comunitaria. Madrid: Síntesis.
PEIRO, J.M. (1984). Psicología de las Organizaciones. Madrid: UNED
ALVARO, J.L., GARRIDO, A. TORREGROSA, J.R. (Coords.) (1996). Psicología Social Aplicada. Madrid: McGraw-Hill
CLEMENTE, M. (1992b). Psicología Social Aplicada. Madrid: Eudema
SÁNCHEZ, A. (2002). Psicología Social Aplicada. Madrid: Prentice-Hall
HERNÁNDEZ-RUIZ, B. &amp;amp; VALERA i PERTEGÁS, S (2008). Psicología Social Aplicada e Intervención Psicosocial. Santa Cruz de Tenerife: Resma
CLEMENTE, M. (1992). Psicología Social. Métodos y técnicas de invesgtgación. Madrid: Pirámide
PEIRO, J.M. y PRIETO, F. (1996). Tratado de Psicología del Trabajo. Madrid, Síntesis. |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|