Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A2 |
To identify the personal, psycho-social and / or educative factors that may put human health at risk. |
A3 |
Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion. |
A5 |
Being able to perform a psychological evaluation in the context of a scientific investigation. |
A8 |
To know the basis for hypotheses establishment with respect to a particular case, and from them to deduce contrastable statements. |
A13 |
Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit. |
A18 |
To show an ethical and professional compromise with respect to civic, social and global responsibilities. |
B1 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B2 |
Capacity for organization and planning. |
B3 |
Teamwork. |
B5 |
Skills in interpersonal relations. |
B6 |
Critical thinking. |
B7 |
Ethical commitment. |
B8 |
Autonomous learning. |
B9 |
Initiative and enterprising spirit. |
B12 |
Decision-making. |
C1 |
To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region. |
C3 |
Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning. |
C4 |
To develop for the exercise of an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship, capable of analyzing reality, diagnose problems, develop and deploy solutions based on knowledge and oriented to common good. |
C6 |
To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face. |
C7 |
To assume as professionals and citizens the importance of lifelong learning. |
C8 |
Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Conocer las posibilidades y la eficacia de la evaluación y el tratamiento psicológico en problemas de salud física
|
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR5 BR6 BR7 BR8 BR9 BR12
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC7 CC8
|
Conocer las variables psicológicas implicadas en la prevención, tratamiento y rehabilitación de problemas de salud física |
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR6 BR7 BR8 BR9 BR12
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC7 CC8
|
Conocer el estado actual de la investigación en el ámbito de la intervención en Psicología Clínica de la Salud |
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13
|
BR1 BR2 BR3 BR6 BR7
|
CC3 CC4 CC6 CC7
|
Ser capaz de evaluar las necesidades y definir los objetivos de la intervención psicológica en problemas de salud física |
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR5 BR6 BR7 BR8 BR9 BR12
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC7 CC8
|
Ser capaz de diseñar programas de intervención psicológica para la prevención, tratamiento y/o rehabilitación de problemas de salud física |
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR5 BR6 BR7 BR8 BR9 BR12
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC7 CC8
|
Ser capaz de diseñar una investigación científica en el ámbito de la intervención psicológica para la prevención, tratamiento y/o rehabilitación de problemas de salud física |
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR5 BR6 BR7 BR8 BR9 BR12
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC7 CC8
|
Saber realizar un informe científico |
AR2 AR3 AR5 AR8 AR13 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR5 BR6 BR7 BR8 BR9 BR12
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC7 CC8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Trastornos gastrointestinales |
Mecanismos conductuales implicados en los trastornos gastrointestinales
Evaluación de los trastornos gastrointestinales
Técnicas de tratamiento conductual
|
Trastornos del sueño |
Clasificación Internacional de los trastornos del sueño
Métodos y técnicas de evaluación de los trastornos del sueño
Tratamiento conductual de los trastornos del sueño
|
Accidentes cerebrovasculares
|
Objetivos de la intervención psicológica en los accidentes cerebrovasculares
Áreas de intervención
Líneas de trabajo futuro |
Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida (SIDA) |
Objetivos de la intervención psicológica en el SIDA
Eficacia de los programas de intervención psicológica en el SIDA
Perspectivas de investigación |
Trastornos musculoesqueléticos y osteoarticulares |
Objetivos de la intervención psicológica en los trastornos musculoesqueléticos y osteoarticulares
Principales técnicas de evaluación y tratamiento conductual
Áreas de aplicación |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A8 A13 A18 C3 C6 C7 |
14 |
22 |
36 |
Objective test |
B1 B2 |
1 |
0 |
1 |
Workshop |
A2 A5 A8 A18 B1 B3 B5 B7 B9 |
6 |
6 |
12 |
Supervised projects |
A3 A8 A13 B2 B3 B6 B8 B12 C1 C4 C8 |
0 |
19 |
19 |
|
Personalized attention |
|
7 |
0 |
7 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introducción dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes. Ao longo destas sesións proporcionarase unha panorámica xeral da intervención psicolóxica nos problemas de saúde abordados en cada un dos temas do programa. |
Objective test |
Ao finalizar o curso realizarase unha proba obxectiva para avaliar os coñecementos do alumnado acerca dos contidos do programa |
Workshop |
O alumnado será adestrado no desenvolvemento de competencias e habilidades terapéuticas para intervir no ámbito da psicoloxía clínica da saúde. |
Supervised projects |
Cada alumno/a deberá realizar un traballo consistente na búsqueda e análise dun artículo no que se revise a literatura científica acerca dalgún dos temas da asignatura. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Workshop |
Supervised projects |
|
Description |
A simulación das técnicas psicolóxicas e o traballo tutelado requiren, para a súa adecuada realización, de atención personalizada. Para dar resposta a esta necesidade, o profesor/a da asignatura guiará ao estudante na súa realización. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Objective test |
B1 B2 |
Proba obxectiva mediante a que se avaliarán os coñecementos adquiridos sobre os contidos do programa da asignatura. Para aprobar a asignatura é imprescindible obter unha puntuación mínima de 5. |
50 |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A8 A13 A18 C3 C6 C7 |
Valorarase a asistencia ás sesións maxistrais |
10 |
Supervised projects |
A3 A8 A13 B2 B3 B6 B8 B12 C1 C4 C8 |
Avaliación do traballo de análise do artigo de revisión presentado polo alumno/a. |
40 |
|
Assessment comments |
Para aprobar a materia, xa sexa en primeira ou en segunda oportunidade, deberán cumprirse dous requisitos imprescindibles:
1. Obter, como mínimo, unha cualificación de 5 puntos (nunha escala 0- 10) en el examen final de la asignatura.
2. Haber entregado, no prazo que se estableza a tal efecto, o traballo de análise do artigo de revisión.
En aplicación da "Norma que regula o réximen de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e máster universitario na UDC" (aprobada en Consello de Goberno de 4 de mayo de 2017), os alumnos aos que se reconozca a condición de estudantes a tempo parcial e a correspondente dispensa académica, quedarán eximidos da asistencia a clase; no obstante, estos alumnos deberán entregar o correspondente traballo antes da data establecida para a realización do exame da asignatura.
|
Sources of information |
Basic
|
Belar, C. D. y Deardorff, W. W. (2009). Clinical health psychology in medical settings : a practitioner's guidebook. Washington, DC. American Psychological Association
Boyer, B. A. y Paharia, M. I. (Eds.) (2008). Comprehensive handbook of clinical health psychology. Hoboken, New Jersey. John Wiley & Sons
Pérez, M., Fernández, J. R., Fernández, C. y Amigo, I. (Eds.) (2003). Guía de Tratamientos Psicológicos Eficaces II: Psicología de la Salud. Madrid. Pirámide
Suls, J. M.; Davidson, K. W. y Kaplan, R. M. (Eds.) (2010). Handbook of health psychology and behavioral medicine. New York. Guilford Press
Buceta, J. M., Bueno, A. M. y Mas, B. (Eds.) (2000). Intervención psicológica en trastornos de la salud. Madrid. Dykinson
Buceta, J. M., Bueno, A. M. y Mas, B. (Eds.) (2001). Intervención psicológica y salud: control del estrés y conductas de riesgo. Madrid. Dykinson
Simón, M. A. y Amenedo, E. (Eds.) (2001). Manual de Psicofisiología Clínica. Madrid. Pirrámide
Amigo, I., Fernández, C. y Pérez, M. (2003). Manual de Psicología de la Salud. Madrid. Pirámide
Ortigosa, J. M., Quiles, M. J. y Méndez, F. X. (Eds.) (2003). Manual de Psicología de la Salud con niños, adolescentes y familias. Madrid. Pirámide
Simón, M. A. (Ed.) (1999). Manual de Psicología de la Salud. Fundamentos, Metodología y Aplicaciones. Madrid. Biblioteca Nueva
Simón, M. A. (Ed.) (1993). Psicología de la Salud. Aplicaciones clínicas y estrategias de intervención. Madrid. Pirámide
Gil, J. (Ed.) (2004). Psicología de la Salud: aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Madrid. Pirámide
Simón, M. A. y Lara, M. J. (1996). Técnicas de intervención psicológica en los trastornos defecatorios. Nuevas alternativas terapéuticas. Madrid. Biblioteca Nueva
Friedman, H. S. (ed.) (2011). The Oxford handbook of health psychology. New York: Oxford University Press |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Clinical Health Psychology/652438014 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Areas of intervention in clinical health psychology I/652438016 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Recoméndase o envío dos traballos telemáticamente ou a impresión a doble cara na entrega de traballos. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|