Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A3 |
E3: Avaliar a práctica docente. |
A4 |
E4: Detectar necesidades de formación continua e propiciar respostas a nivel institucional como requisito asociado á mellora educativa. |
B2 |
CB7: Que o estudantado saiba aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B3 |
CB8: Que o estudiantado sexa capaz de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
B4 |
CB9: Que o estudantado saiba comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
B15 |
G10: Promover a formación do profesorado e a creación de redes de aprendizaxe colaborativo intra e interinstitucionais. |
C1 |
T1: Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas línguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
T3: Empregar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercizo da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C7 |
T7: Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social. |
C9 |
T9: Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer plazos e cumplilos. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Ser capaz de impulsar e desenvolver estratexias que impulsen a cultura de traballo en rede. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Utilizar modelos colaborativos de acción socioeducativa que promovan verdadeiras comunidades de aprendizaxe, favorecendo o traballo en contornos multiprofesionais |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Traballo colaborativo |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Capacidade de organización e planificación |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3
|
Capacidade de innovar |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Desenvolver proxectos educativos de centro e/ou propostas pedagóxicas innovadoras baseadas na xustiza, a democracia e a diversidade. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Ser capaz de detectar necesidades de formación continua e da súa institucionalización como requisito asociado á mellora educativa. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM7 CM9
|
Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Comunicar as conclusións -e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan- a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Aplicar os coñecementos adquiridos e a capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Capacidade de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos, valorando criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que debe enfrontarse. |
AM3 AM4
|
BM2 BM3 BM4 BM15
|
CM1 CM3 CM7 CM9
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Formación do profesorado: aprendizaxe e socialización profesional docente |
-Teorías, modelos e fases da aprendizaxe e o desenvolvemento profesional.
-Perspectivas de análise da socialización profesional.
|
Conceptualización, estructuras e estratexias para o desenvolvemento profesional docente. |
-Definicións e compoñentes do desenvolvemento profesional do profesorado.
-Institucións, plans e programas de formación do profesorado.
-Formación a través de sistemas innovadores: Moocs, PLE e outros formatos de aprendizaxe en liña. |
O centro educativo como comunidade de aprendizaxe: definición, principios e posibilidades. |
-Os centros educativos como institucións de aprendizaxe.
-Dimensións das escolas e procesos de cambio.
-institucións e comunidades democráticas. |
Comunidades e redes de aprendizaxe. Novos escenarios e retos educativos. |
-Antecedentes e bases das comunidades de aprendizaxe.
-O uso das Tecnoloxías da Información e a Comunicación en comunidades de práctica. |
Desenvolvemento profesional e organizativo a través de escenarios de aprendizaxe para a comunidade educativa dos centros. Proxectos e fases. |
-O Equipo Directivo na planificación do desenvolvemento profesional do centro.
-Deseño de traballo colaborativo en institucións educativas.
-Participación da comunidade educativa en comunidades de aprendizaxe. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Estudo de casos |
A3 |
4 |
12 |
16 |
Sesión maxistral |
A4 B3 B15 C9 |
5 |
6 |
11 |
Lecturas |
B2 B4 C1 |
4 |
8 |
12 |
Análise de fontes documentais |
A4 B2 B15 C3 |
2 |
12 |
14 |
Proba oral |
B4 C7 C1 |
2 |
8 |
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
C3 C7 |
3 |
8 |
11 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Estudo de casos |
Metodoloxía onde estudantes se enfrontan ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Sesión maxistral |
Exporanse os principios e conceptos básicos da materia. |
Lecturas |
Recomendarase un dossier de textos en diversos formatos para comprender os aspectos conceptuais da materia. |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que implica o uso de documentos audiovisuais e / ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes ou películas documentais, noticias, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para o tema con actividades deseñadas especificamente para a análise de o mesmo. Pode usarse como introdución xeral a un tema, como instrumento para a aplicación do estudo de caso, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contido teórico ou práctico. |
Proba oral |
Proba na que se busca responder, de forma oral, a preguntas cortas ou de certa amplitude, valorando a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico. Permite medir as habilidades que non poden avaliarse con probas obxectivas como a capacidade de crítica, de síntese, de comparación, de elaboración e de orixinalidade do estudante; polo que implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións. |
Aprendizaxe colaborativa |
Aprender a cooperar no traballo grupal. Desarrollar habilidades de Equipo |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Aprendizaxe colaborativa |
|
Descrición |
En tutorías orientarase ós estudantes na realización das actividades propostas e solventaranse as dúbidas que poidan xurdir.
As Ferramenta virtuais de atención personalizada tal e como se mencionan anteriormente no Plan de Continxencia: Teams e Correo electrónico.
Sempre que sexa necesario comunicarse.
Segundo establece a "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na UDC” (Art.3.b e 4.5) e as “Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario (Art. 3 e 8b), se recolle nesta Guías docente de maneira específica as medidas de dedicación para o “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”.as metodoloxías (dinámicas de traballo) que se desenvolverán con este alumnado para o estudo da materia serán a tutorización exclusiva acerca de cualquier contido da materia en horarios adaptados a súa situación.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A3 |
Metodoloxía onde estudantes se enfrontan ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Conleva a realización final -como equipo directivo- dun proxecto de formación en centros educativos. |
60 |
Análise de fontes documentais |
A4 B2 B15 C3 |
Utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos.
Conleva o estudo en diversos formatos sobre a información e a actualidade sobre o tópico de estudio elegidos polos grupos. |
20 |
Proba oral |
B4 C7 C1 |
Proba na que se busca responder, de forma oral, a preguntas cortas ou de certa amplitude, valorando a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico. Permite medir as habilidades que non poden avaliarse con probas obxectivas como a capacidade de crítica, de síntese, de comparación, de elaboración e de orixinalidade do estudante; polo que implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
Conleva a exposición oral do traballo realizado,valorarase a orixinalidade e a propia exposición,a congruencia do proxecto, o rigor, a fundamentación e a capacidades de síntese.
|
20 |
|
Observacións avaliación |
Tanto para a primerira como para a segunda oportunidade de avaliación os criterios serán os mesmos. Os estudantes a tempo parcial poden
solicitar aos decanos / directores dos centros responsables da súa titulación
ou aos coordinadores dos másteres, se é o caso, a dispensación académica que os
exime de asistir á clase desas materias ou partes das materias nas que admítese
a mencionada dispensa na súa guía docente; non obstante, en calquera caso,
serán avaliados polo sistema de avaliación continua. Neste caso se adaptarán horarios para títorias e probas de avaliación contínua e final a cada un dos estudiantes con dispensa.
A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación (plaxio) implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
BOLIVAR, A. (2006): La identidad profesional del profesorado de Secundaria: crisis y reconstrucción. Málaga, Aljibe.
COCHRAN-SMITH, M. y ZEICHNER, K. (Eds.) (2005): Studying Teacher Education. The Report of AERA. Panel on Research and Teacher Education. New Jersey, Lawrence Erlbaum Assciates.
COCHRAN-SMITH, M., FEIMAN-NEMSER, S.; McINTYRE, D.J. y DEMERS, K.E.: (2008): Handbook of Research on Teacher Education. New York, Routledge.
DAY, C. (2005): Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid. Narcea.
DAY, C. (2006): Pasión por enseñar : la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid Narcea.
DAY, C. y GU, Q. (2012): Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas. Madrid, Nancea.
ESCUDERO, J.M. y LUIS, A. (2006): La formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona, Octaedro.
GIMENO, J. (Comp.)(2008): Educar por competencias ¿qué hay de nuevo?. Madrid, Morata.
GONZALEZ SANMAMED, M. (1994): Aprender a enseñar: Mitos y realidades. A Coruña, Servicio de Publicaciones de la Universidad.
GONZALEZ SANMAMED, M. (1995): Formación docente: perspectivas desde el desarrollo del conocimiento y la socialización profesional. Barcelona, PPU.
HARGREAVES, A. y FULLAN, M. (2014). Capital profesional. Madrid, Morata.
KNIGHT, P. (2005): El profesorado de Educación Superior. Madrid, Nancea.
MARCELO, C. (2009): El profesorado principiante. Inserción a la docencia. Barcelona, Octaedro.
MARCELO, C. (2002) (Ed.): E-Learning-Teleformación. Diseño, desarrollo y evaluación de la formación a través de Internet. Barcelona, Gestión 2000
MARCHESI, A. (2007): Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores. Madrid, Alianza.
MUÑOZ CARRIL, P.C. Y GONZÁLEZ SANMAMED, M. (2009). Plataformas de teleformación y herramientas telemáticas. Barcelona, UOC.
OCDE (2005): Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Paris, OCDE.
Palloff, R.M.. & Pratt, K. (2007). Building Online Learning Communities: Effective Strategies for the Virtual Classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
PEREZ GOMEZ, A.; BARQUIN, J. y ANGULO RASCO, F. (Eds.)(1999): Desarrollo profesional del docente: política, investigación y práctica. Madrid, Akal.
PÉREZ GÓMEZ, A. et al. (2007): Profesorado y otros profesionales de la educación. Barcelona, Octaedro.
Sánchez Gómez, J. L. (2009). Comunidades de aprendizaje: transformando nuestro entorno. Aula de innovación educativa, 187, 55-60. ISSN 1131-995X
SANGRÀ, A. y GONZÁLEZ SANMAMED, M. (2004): La transformación de las universidades a través de las TIC: Discursos y prácticas. Barcelona, Ediuoc.
TARDIF, M. (2004): Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
TOLCHINSKY, L. Et al. (2002): Procesos de aprendizaje y formación docente en condiciones de extrema diversidad. Barcelona, Octaedro.
TORRES SANTOME, J. (2005): La desmotivación del profesorado. Madrid, Morata.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós Ibérica. ISBN 84-493-1111-X.
ZEICHNER, K. (2011): La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid, Morata. |
Bibliografía complementaria
|
|
ALTET, M.; PAQUEY, M. y PERRENOUD, P. (2005): La formación de profesionales de la enseñanza. Sevilla, Diada. BIDDLE, B.J.; GOOD, Th.L. y GOOSON, I. (2000): La enseñanza y los profesores. (3 Vol.). Barcelona, Paidós. Bielaczyc, K. & Collins A. (2001). “Comunidades de aprendizaje en el aula: una reconceptualización de la práctica de la enseñanza”. En: Reigeluth, C. M. (coord.) Diseño de la instrucción: teorías y modelos: un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción. Madrid: Santillana, p. 279-304 (Aula XXI: 76-77) ISBN 84-294-6661-4. COCHRAN-SMITH, M., FEIMAN-NEMSER, S.; McINTYRE, D.J. y DEMERS, K.E.: (2008): Handbook of Research on Teacher Education. New York, Routledge. DARLING-HAMMOND, L. y BRANSFORD, J. (Eds.)(2005): Preparing teachers for a changing world. San Francisco, Jossey Bass. DARLING-HAMMOND, L. y SYKES, G. (Eds.) (1999): Teaching as a Learning Preofessional. Handbook of Policy and Practice . San Francisco, Jossey-Bass. Gómez, J. (2008) “Las comunidades de aprendizaje como proyectos de formación”. En: Armengol Asparó, C.; Gairín Sallán, J. (coords.) Estrategias de formación para el cambio organizacional. Madrid: Wolters Kluwer, p. 410-414. ISBN 978-84-7197-905-6. Harasim, L.; Hilz, S.R.; Turoff, M. & Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje. Barcelona: Gedisa. HARGREAVES, A. et al. (1998): International Handbook of Educational Change. Londres, Kluver. IMBERNÓN, F. (2005) (Ed.): Vivencias de maestros y maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona, Grão. IMBERNÓN, F. (2007): 10 ideas clave. La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona, Grão. Racionero, S.; Ortega, S.; García, R.; Flecha, R. (2012). Aprendiendo contigo. Barcelona: Hipatia Editorial. ISBN: 978-84-938226-3-7. Smith, M. (2009). Jean Lave, Etienne Wenger and communities of practice. http://infed.org/mobi/jean-lave-etienne-wenger-and-communities-of-practice/ ZABALZA, M.A. (2002): La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. Madrid, Narcea. ZABALZA, M.A. y ZABALZA, M.A. (2012): Profesores y profesión docente. Madrid, Nancea. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Requírese ordenador, tablet y/o portátil con conexión na aula. |
|