Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A6 |
Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. |
A12 |
Abordar e resolver problemas de disciplina. |
A18 |
Participar na definición do proxecto educativo e na actividade xeral do centro atendendo a criterios de xestión de calidade. |
A20 |
Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas. |
A21 |
Coñecer e saber exercer as funcións de titor e orientador en relación coa educación familiar no período 6-12. |
A22 |
Relacionar a educación co medio, e cooperar coas familias e a comunidade. |
A23 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalidade; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A24 |
Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B14 |
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
B15 |
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
B17 |
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. |
B21 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B22 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B23 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B24 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B25 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Determinar e propoñer propostas de acción para a atención á diversidade |
A6 A12
|
|
|
Enumerar as funcións do titor e orientador en relación cos diferentes axentes educativos e explicar o que isto conleva asegurando a calidade do proceso |
A18 A21 A22
|
B24
|
|
Lembrar o referente á familia (evolución, tipos, funcións, estilos de vida e educación) |
A24
|
|
|
Poñer en práctica as competencias sociais en relación con alumnado, familias, compañeiros e outros profesionais |
A20
|
B2 B14 B15
|
C3
|
Reflexionar sobre a incidencia de factores que afectan á educación familiar e escolar tendo en conta os principios éticos da práctica profesional e persoal. |
A23
|
B17 B23
|
|
Defender a necesidade da formación continua como profesional e cidadán |
|
|
C5 C7
|
Reproducir os aspectos máis relevantes da orientación e a titoría como factores chave da calidade do ensino e mostrar a súa aplicación a diferentes situacións. |
|
B21 B22 B25
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Conceptualización da orientación e titoría |
Carácter polisémico do concepto de orientación
A orientación na aula: concepto de titoría
|
Principios legais e psicopedagógicos que rexen a orientación e a acción tutorial |
Normativa legal vixente
Os principios da orientación
Aplicación dos principios na acción orientadora |
Liñas prioritarias da acción tutorial na Educación Primaria |
Áreas da orientación en Educación Primaria
A prevención e o desenvolvemento como prioridade |
Funcións do profesorado titor |
Co alumnado
Coas familias
Coa comunidade educativa
Coa comunidade en xeral |
O Plan de acción tutorial (P.A.T.) como elemento de calidade do sistema educativo |
Definición
Elaboración
Evaluación |
Recursos para a acción tutorial: Técnicas e instrumentos |
A entrevista
A observación
O sociograma
Dinámicas de grupo
As TIC |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A23 |
1 |
1 |
2 |
Análise de fontes documentais |
A21 A22 A24 B15 C3 |
1 |
20 |
21 |
Aprendizaxe colaborativa |
A6 A23 B14 B15 B17 B23 B25 C3 |
9 |
30 |
39 |
Sesión maxistral |
A18 A21 A22 A24 B2 |
9 |
10 |
19 |
Discusión dirixida |
A12 C7 |
2 |
0 |
2 |
Traballos tutelados |
A23 |
4 |
12 |
16 |
Presentación oral |
B2 B21 B22 B23 B24 C3 |
2 |
0 |
2 |
Mapa conceptual |
B14 B15 B17 B23 C3 |
6 |
0 |
6 |
Simulación |
A6 A12 A18 A20 A21 A22 B2 B14 B21 B22 B24 C5 |
4 |
16 |
20 |
Proba mixta |
B21 B22 B23 |
3 |
0 |
3 |
Portafolios do alumno |
B14 B15 B17 |
0 |
5 |
5 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
C7 |
1 |
9 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Nas que os estudantes mostrarán os seus preconceptos acerca da materia obxecto de estudo, a trávés de técnicas como o brainstorming |
Análise de fontes documentais |
Accederán a textos indicados pola profesora así como a outros aos que chegarán eles sós partindo dalgunha indicación. Teranos que ler e responder a algunhas cuestións que se expoñan. |
Aprendizaxe colaborativa |
Propoñeranse unha serie de actividades grupales, para realizar dentro e fora da aula. |
Sesión maxistral |
Na que a profesora explicará diferentes contidos teóricos do programa. |
Discusión dirixida |
Debates na aula partindo de temas que se presenten así como doutros que teñan que ver coa actualidade do campo de estudo. |
Traballos tutelados |
Haberá unha serie de traballos de diferente nivel de esixencia, que realizarán ao longo do curso baixo a tutela da profesora |
Presentación oral |
Pediráselles que presenten na aula algún dos traballos feitos. |
Mapa conceptual |
Realizarase un mapa conceptual da asignatura que permita ao estudante realizar unha síntese da mesma e visualizar, de maneira global, todos os contidos e a súa conceptualización |
Simulación |
Tenrán que deseñar unha actividade de tutoría e representala na aula, simulando unha situación o máis real posible. |
Proba mixta |
Terán que demostrar que teñen adquiridos os coñecementos propios da materia, así coma capacidade de relacionar a teoría e a práctica |
Portafolios do alumno |
No que se recollerá a actividade realizada nas sesións interactivas, a súa avaliación, así como as reflexións xeradas no grupo.
Ademáis, cada estudante tendrá que facer unha avaliación individual da materia e do traballo realizado nela. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Propiciarase a asistencia a algún evento que se realice na Universidade e que redunde na súa formación. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Simulación |
Mapa conceptual |
Traballos tutelados |
Portafolios do alumno |
|
Descrición |
Para a atención personalizada ao alumnado empregaránse os seguintes medios:
Correo electrónico, Campus Virtual e a plataforma Teams. Nos tres casos tratarase de axustar a súa utilización ás demandas dos estudantes así como as necesidades derivadas das metodoloxías de traballo propostas.
Con estes medios se poderá orientar na consulta de fontes bibliográficas de interés e facilitar outras axeitadas as necesidades de cada alumno/a, se fará un seguimento dos traballos propostos para desenvolver tanto no contexto da aula coma fora de ela, se farán indicacións axustadas a cada suxeito de cara as exposicións orais propostas e, finalmente, se poderá facer un seguimento da realizacion do mapa conceptual, atendendo ós diferentes xeitos de plantexalo por parte de cada alumno/a.
En cualquera caso, a atención ao alumnado no marco das titorías, configúrase como unha parte esencial do traballo docente.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Simulación |
A6 A12 A18 A20 A21 A22 B2 B14 B21 B22 B24 C5 |
Valórase a capacidade do alumnado para deseñar unha acción de titoría así como a "posta en escena" da mesma.
|
20 |
Mapa conceptual |
B14 B15 B17 B23 C3 |
Valórase a selección de contidos, a relación entre os mesmos así coma o soporte dixital empregado |
10 |
Presentación oral |
B2 B21 B22 B23 B24 C3 |
Valóranse tanto as habilidades comunicativas coma que os contidos presentados sexan claros e estén ben xustificados |
10 |
Portafolios do alumno |
B14 B15 B17 |
No que se recollerá a actividade realizada nas sesións interactivas, a súa avaliación, así coma as reflexións xeradas no grupo.
Ademáis, cada estudante terá que facer unha avaliación individual da materia e do traballo realizado nela. |
20 |
Proba mixta |
B21 B22 B23 |
Valorarase a claridade conceptual e o xeito de relacionar teoría e práctica |
40 |
|
Observacións avaliación |
Para que poidan ser avaliados
según a planificación anterior, o alumnado debe asistir, alomenos, ao 80% das
sesións interactivas. A proba mixta se compondrá de dúas partes: proba obxectiva e preguntas de resposta breve. Será preciso obter alomenos o 50% en cada parte para aprobar. O alumno/a que non
cumpra o anterior criterio (80% de asistencia ás sesións interactivas), deberá
realizar un exame (proba mixta similar á do alumnado que teña asistido habitualmente ás se sesións interactivas), que será o 100% da cualificación final. O alumando "non presencial", terá a
posibilidade de facer entrega das actividades suxeridas ao alumnado presencial,
facéndoas de xeito individual e cumprindo os mesmos prazos. Estas entregas valoraránse
de cara á nota final, unha vez que se obtivese unha puntuación de 5 puntos, ou superior,
no exame. Estas actividades non terán un carácter obrigatorio.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Uruñuela, P.M. (2016 ). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Narcea
Carrera, C., López, T., Matías, P. e Santamaría, C. (2016). Agenda de trabajo del orientador en centros educativos de Educación Infantil y Primaria. Narcea
Vallespir-Soler, J. y Morey-López, M. (2019). La formación del profesorado de educación primaria respecto a la participación de las familias.. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 77-92
Marrodán Gironés, M.J. (2003). La acción tutorial en educación primaria. ICCE
Pantoja, A. (2013). La acción tutorial en la Escuela. Síntesis
Urosa, B. y Lázaro, S. (2017). La función tutorial en educación infantil y primaria: actividades que implica y dificultad percibida por el profesorado en su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 35(2), 111-138
Rodicio García, M.L. (2001). La Orientación en Galicia. RIE
Angulo Vargas, A. (2009). La tutoría en la Educación Primaria. Wolters Kluwer
Bisquerra, R. (Coord.) (2008). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Praxis
Sobrado, L.; Fernández, E. y Rodicio, M.L. (2012). Orientación educativa. Nuevas perspectivas. Biblioteca Nueva
Monge Crespo, C. (2009). Tutoría y orientación educativa. Wolters kluwer |
|
Bibliografía complementaria
|
Rodicio-García, M.L. e Iglesias-Cortizas, M.J. (2011). Acoso Escolar. Diagnóstico y prevención. Biblioteca Nueva
Hunter,C. (2016). Comprender y mejorar la conducta trabajando en grupo. Una metodología centrada en el alumnado. Narcea
Renom, A. (2011). Educación emocional. Programa para educación primaria (6-12 años). (Libro electrónico).. Wolters Kluwer
Sola Martínez, T. y López Sánchez, M. (2008). El Plan de Orientación y acción tutorial en Educación Infantil y Primaria: Recursos prácticos para su programación y ejecución . Ed. Universitas S.A.
Marrodán Gironés, M.J. y Balebona Martínez, J.M. (2008). La calidad en la Orientación escolar. ICCE
Galve, J.L. et al. (2009). PUES, ¡CLARO! Programa de estrategias de resolución de problemas y refuerzo de las operaciones básicas. (Col. De 6-12 años).. CEPE
Uruñuela, P.M. (2016). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Narcea
Rodríguez Montoya, F. (2018). ¿Cómo vive el alumnado la transición de la educación primaria a la educación secundaria . Revista de Orientación Educacional, 32(62), 77-87 |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
- Non se pedirá facer ningunha entrega en formato papel, todo terá que ser dixital vía Campus Virtual ou calquera outra plataforma que se indique. En caso de facela, non se terá en conta de cara a avaliación final da asignatura. - Para poder atender axeitadamente ó alumnado, os contactos coa profesora se realizarán vía Campus Virtual, non no correo electrónico da profesora. - É imprescindible a utilización dunha liguaxe inclusiva, tanto a nivel oral coma escrito. - Penalizarase o plaxio, seguindo o recollido no Art. 14. 4. Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario. - Atenderase á diversidade para facer as adaptacións oportunas a esta guía, tanto si son suxeridas pola UADI, como si son consideradas necesarias, por parte da profesora. - Recoméndase non empregar plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores e traballos sempre que sexa posible. A asignatura contribúe a elo non admitindo nada en papel, como xa se indicou. - Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|