Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía. |
A2 |
Coñecer e integrar os fundamentos psicolóxicos da Logopedia: o desenvolvemento da linguaxe, o desenvolvemento psicolóxico, a Neuropsicoloxía da linguaxe, os procesos básicos e a Psicolingüística. |
A6 |
Coñecer a clasificación, a terminoloxía e a descrición dos trastornos da comunicación, a linguaxe, a fala, a voz e a audición e as funcións orais non verbais. |
A7 |
Coñecer, recoñecer e discriminar entre a variedade das alteracións: os trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe, trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A8 |
Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico. |
A9 |
Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación. |
A10 |
Realizar a avaliación das alteracións da linguaxe nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A11 |
Redactar un informe de avaliación logopédica. |
A12 |
Realizar unha avaliación tras a intervención. |
A13 |
Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica. |
A14 |
Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento. |
A15 |
Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención. |
A16 |
Coñecer as características diferenciais da intervención logopédica nos ámbitos familiar, escolar, clínico-sanitario e asistencial. |
A17 |
Coñecer e realizar a intervención logopédica nos trastornos específicos do desenvolvemento da linguaxe: trastorno específico da linguaxe, retrasos da linguaxe, trastornos fonéticos e fonolóxicos; os trastornos da comunicación e a linguaxe asociados a déficit auditivos e visuais, o déficit de atención, a deficiencia mental, o trastorno xeneralizado do desenvolvemento, os trastornos do espectro autista, a parálise cerebral infantil e as plurideficiencias; os trastornos específicos da linguaxe escrita; as discalculias; as alteracións no desenvolvemento da linguaxe por deprivación social e as asociadas a contextos multiculturais e plurilingüismo; os trastornos da fluidez da fala; as afasias e os trastornos asociados; as disartrias; as disfonías; as disglosias; as alteracións da linguaxe no avellentamento e os trastornos dexenerativos; as alteracións da linguaxe e a comunicación en enfermidades mentais; o mutismo e as inhibicións da linguaxe; as alteracións das funcións orais non verbais: deglución atípica, disfagia e alteracións tubáricas. |
A21 |
Saber deseñar e elaborar informes logopédicos. |
A22 |
Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica. |
A27 |
Realizar a planificación estratéxica da intervención logopédica. |
A28 |
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais). |
B1 |
Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional. |
B2 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B3 |
Apreciar as distintas manifestacións da diversidade. |
B5 |
Aprender autonomamente, e motivarse para facelo de forma continuada. |
B7 |
Capacidade de análise e síntese. |
B9 |
Capacidade de organizar e planificar. |
B11 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B14 |
Destreza e empatía nas relacións interpersoais. |
B16 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B17 |
Saber expresarse en público. |
B19 |
Ter compromiso ético. |
B24 |
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e integrar os fundamentos biolóxicos da Logopedia: a Anatomía e Fisioloxía. |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A13 A14 A16 A21 A22 A27 A28
|
B3 B14 B24
|
|
Coñecer e saber facer os principios xerais, métodos específicos de intervención logopédica nas distintas patoloxías impartidas. |
A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A17 A21 A22 A27
|
B1 B2 B5 B7 B9 B11 B16 B17 B19
|
C1 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1. Fundamentos básicos para a intervención da afasia. |
1.1. Semioloxía.
1.2 Tipos clínicos.
1.3. Diagnótico deferencial.
1.4. Factores pronósticos. |
TEMA 2. Evaluación da afasia.
|
2.1 Aspectos xerais.
2.2 Principais probas estandarizadas. |
TEMA 3. Intervención semiolóxica da afasia.
|
3.1 Sintase.
3.2. Denominación.
3.3. Comprensión.
3.4. Lectura.
3.5. Escritura. |
TEMA 4. Fundamentos básicos para intervencións dos trastornos da linguaxe no neno. |
4.1. Trastornos primarios do desenvolvemento do linguaxe..
4.2. Trastornos secundarios do desenvolvemento do linguaxe.
4.3. Avaliación de áreas non lingüísticas. |
TEMA 5. Avaliacións do linguaxe.
|
5.1. Aspectos lingüísticos a avaliar.
5.2. Principais probas estandarizadas. |
TEMA 6. Intervención logopédica nos trastornos do desenvolvemento do linguaxe. |
6.1. Intervención dos aspectos fonéticos e fonolóxicos.
6.2. intervención dos aspectos semánticos e pragmáticos.
6.3. Intervención dos aspectos sintácticos e morfolóxicos.
|
TEMA 7. Intervención do neno co parálise cerebral. |
7.1. Control postural e psicomotricidad.
7.2. Tratamiento da voz.
7.3. Tratamiento da fala e articulación.
7.4. Tratamiento da deglución.
7.5. Tratamiento da respiración. |
TEMA 8. Intervención da discapacidad mental.
|
8.1. Linguaxe..
8.2. Voz e articulación.
8.3. Outros aspectos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A6 B2 B3 B7 |
21 |
0 |
21 |
Estudo de casos |
A1 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A21 A22 A27 A28 B5 B7 B9 B11 B16 B17 B19 C6 C7 C8 |
5 |
15 |
20 |
Recensión bilbiográfica |
A6 A7 A8 A9 A10 A16 A17 B1 B2 B5 B7 B9 C1 |
1 |
10 |
11 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A15 A28 B4 B7 B14 C8 |
3 |
0 |
3 |
Prácticas a través de TIC |
A2 A6 A7 A8 A9 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A21 A22 A27 A28 B1 B2 B5 B7 B9 B11 B16 B17 B19 C1 C6 C7 C8 |
5 |
25 |
30 |
Debate virtual |
A7 B2 B5 B6 B7 B11 B14 B16 B24 |
8 |
16 |
24 |
Proba de resposta múltiple |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A17 A21 A22 A27 A28 |
3 |
34 |
37 |
Actividades iniciais |
A1 A6 A7 A8 A9 |
1 |
0 |
1 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Na aula impartiranse os contenidos teóricos (bases fundamentas, avaliación e intervención) así como as bases para a programación terapéutica de casos clínicos. Se utilizará a plataforma TEAMS o similar. |
Estudo de casos |
Se realizará a programación terapéutica dos casos clínicos cas patoloxías afasia e Linguaxe infantil có fin de aprender a deseñar o ttatamento logopédico, establecendo obxectivos, sistemática e selección razoada dos exercicios. Esta actividade é grupal e pódese facer virtualmente. |
Recensión bilbiográfica |
Se realizará unha búsquea bibliográfica sobre algunha das patoloxías impartidas na sinatura. Para éllo nas clases interactivas o en titorías podarán resolver dúbidas sobre algúns aspectos fundamentais para esta actividade (Manexo das bases de datos, criterios de búsquea, normas APA e ética na investigación en Logopedia, etc).
Esta actividade será grupal e se fará lectura e reflexión clínica dun artículo entre os encontrados. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
O alumnado asistirá e participará á seminario-taller sobre linguaxe corporal. Esta actividade será online o virtual. |
Prácticas a través de TIC |
Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (Role-Playing o simulación de intervención logopédica en supostos doentes afásicos) mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións (Elaboración de vídeos, presentaciones co Power point con audio...). De esta forma o alumnado poñe en práctica os coñecementos teóricos, ademáis de facilitar a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades comunicativas e trabajo en equipo.
Esta actividades será en pequeno grupo (5-6 alumnos/as) e se desarrollarán presencialmente, si fose posible, o virtualmente nas horas interactivas. |
Debate virtual |
Ao final de sesión maxistral se farán preguntas para levar á reflexión dos contenidos impartidos. Tempo considerado 30´por tema para todo o grupo, con apoio da plataforma TEAMS. |
Proba de resposta múltiple |
Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida.
Ao largo do curso se farán tres probas. Dous se farán á rematar o módulo da afasia (Cuestionario 1) e o módulo de linguaxe infantil (Cuestionario 2). O terceira proba será na data do examen oficial (Cuestionario 3) para avaliar o aprendizaxe de toda a materia. |
Actividades iniciais |
Se avaliará as competencias do alumnado (coñecemento e habilidades de avaliación) sobre as patoloxias incluídas na sinatura. Para elo, se planificará unha tarefa en Moodle (Cuestionario inicial) para ser completado o primeiro día da clase |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Recensión bilbiográfica |
Prácticas a través de TIC |
Debate virtual |
|
Descrición |
Os estudantes terán unha atención personalizada para levar a cabo estudos de casos, prácticas a través de TIC, recensión bibliográfica e resolucións de dúbidas no debate virtual.
A atención personalizada se ofrecerá ao alumnado nas titorías (grupais o individuais) para resolucións de dúbidas durante o aprendizaxe, correccións das actividades e tarefas realizadas.
As titorías serán virtuais (plataforma TEAMS) no horario disposto no 1º cuadrimestre. Recoméndase solicitar cita previa mediante chat (TEAMS) preferentemente. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba de resposta múltiple |
A1 A2 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A17 A21 A22 A27 A28 |
Se farán tres probas de resposta múltiple como avaliación continua. Primeira proba ao rematar o bloque da patoloxía de afasia (15%).
Segunda proba ao rematar a patoloxía de Linguaxe infantil (15%).
Ambos cuestionarios teñen preguntas con 4 respostas posibles, e sólo unha é correcta.. Cada error se descontará 0.20 puntos.
Terceira proba se fará na data oficial de examen para avaliar todos os contenidos teóricos e prácticos impartidos (40%). Este cuestionario teñe preguntas con 4 respostas posibles e cada error tamén desconta 0.20 puntos.
|
70 |
Prácticas a través de TIC |
A2 A6 A7 A8 A9 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A21 A22 A27 A28 B1 B2 B5 B7 B9 B11 B16 B17 B19 C1 C6 C7 C8 |
El alumnado se agruparán en grupos de 5-6 estudantes, có fin de facer prácticas de programación e intervención en diversos supuestos clínicos de afasia. Cada grupo de traballo desarrollará o proceso terapéutico dun caso clínico (avaliación-programación e intervención) e o presentará mediante apoyo de vídeo y power point (TEAMS).
Se valorará: Capacidad de análisis y síntesis (B7), organizar y planificar bien lo presentado (B9) y capacidad para trabajar en equipo (B24) |
30 |
|
Observacións avaliación |
O profesor tamén valorará a participación e disposición e actitude positiva mostradas durante a realización das actividades teóricas e prácticas. Na primeira oportunidade se avaliará as actividades cos porcentaxes antes descritos e os criterios de avaliación establecidos son: 1) Para aprobar a materia é necesario obter como mínimo 5 puntos ou superior, de los 10 posibles (proba de resposta múltiple e Prácticas a través de TIC).. 2) É condición para sumar o resultado da Práctica a través de TIC haber superado as probas de resposta múltiple, é dicir obter 3.5 puntos ( como mínimo) dos 7 posibles.
Na segunda oportunidade o alumnado sólo teñe que facer unha única proba de resposta múltiple que computa o 100% e para aprobar a materia teñe que obter como mínimo 5 puntos dos 10 posibles.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Fawcus Margaret (1990). Aphasia therapy in practice: Comprehension. Bicester:Winslow
Fawcus Margaret (1990). Aphasia Therapy in practice: Expression. Bicester:Winslow
Fawcus Margaret (1991). Aphasia therapy in practice: Readiing. Bicester:Winslow
Fawcus Margaret (1993). Aphasia therapy in practice: Writing. Bicester:Winslow
Narbona Juan (2003). El lenguaje del niño. Barcelona: Elsevier
Monfort Marc (1999). El niño que habla. El lenguaje oral en el preescolar.. Madrid: Cepe
Juárez Sánchez Adoración (2002). Estimulación del lenguaje oral. Un modelo interactivo para niños con dificultades. Madrid: Santillana
Goodglass H (2005). Evaluación de la afasia y trastornos relacionados. Madrid: Panamericana
Bosch Galceran Laura (2003). Evaluación fonológica del habla infantil.. Barcelona: Masson
Buckley Sue (2005). Habla, lenguaje y comunicación en alumnos con Síndrome de Down y actividades para padres y profesores. Madrid: Cepe
Chapey Roberta (2008). Language intervention. Strategies in aphasia and related neurogenic communication disorders. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins,
Monfort Marc (1993). Los niños disfásicos. Descripción y tratamiento. Madrid: Cepe
Peña Casanova Jordi (2005). Programa integrado de exploración neuropsicológica Test Barcelona revisado: TBR. Barcelona: Masson
Boehm Ann E (2000). Test Boehm de conceptos básicos. Madrid: TEA
Aguado Alonso Gerado (2004). Trastornos específicos del lenguaje: Retraso del lenguaje y disuasivas. Málaga: Aljibe
Aguado Alonso Gerardo (2002). TSA: El desarrollo de la morfosintaxis en el niño. Madrid: Cepe |
Aguado Alonso G (2002). El desarrollo de la morfosintaxis en el niño. Madrid, Cepe. Aguinag G, Armentia ML, Fraile, A, Olangua P y Uriz N (2004). PLON_R. Prueba de lenguaje oral Navarra-revisada. Madrid: TEA. Boehm AE (2000). Boehm. Test Boehm de conceptos básicos. Madrid: TEA: Bosch L (2004). Evaluación fonológica del habla infantil, Barcelona. Masson, 2004. Hedge MN,y Pomaville F (2008). Assessment of Communication Disorders in Children. Resources and Protocols.San Diego: Plural Publishing.
|
Bibliografía complementaria
|
|
-Powell T, Head injury. A practical guide, United Kingdom. Winslow, 1994, Libro,
-Rapin I, Disfunción cerebral en la infancia, Barcelona. Martínez Roca, 1987, Libro, |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía dos órganos da audición e a linguaxe/652G04001 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Avaliación das alteracións de base neurolóxica e anatómica/652G04026 |
|
Materias que continúan o temario |
Psicolingüística/652G04003 | Fundamentos de avaliación e diagnóstico/652G04010 | Neuropsicoloxía/652G04016 | Lingua galega/652G04036 | Lingua española/652G04037 | Lingüística clínica/652G04042 |
|
Observacións |
Recoméndase o coñecemento dunha lingua estranxeira (mínimo de nivel B1 en inglés) para acceder ás fontes bibliográficas que precisa a recensión bibliográfica. Recoméndase a asistencia a eventos e conferencias científicas que poidan ser programados nesta signatura.
Recórdase que nas actividades presenciais na aula será necesario o uso de mascarilla. |
|