Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer a comprensión sistemática dunha área de estudo e o dominio das habilidades e métodos de investigación relacionados coa atención temperá e rehabilitación infantil. |
AI4 AI5
|
BM1
|
CM8
|
Concebir, deseñar, poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con
seriedade académica. |
AI3 AI5
|
BM1 BM3
|
CM8
|
Fomentar en contextos académicos e profesionais o avance tecnolóxico, social ou cultural de atención integral dos nenos. |
AI3
|
BM6 BM7
|
CM4
|
Analizar as diferentes alteracións ou enfermedades que provocan discapacidade na infancia. |
AI4
|
BM4
|
CM7
|
Valorar a súa incidencia no desenvolvemento persoal e funcional do neno e no seu entorno familiar e escolar. |
AI5
|
BM6 BM7
|
CM6
|
Deseñar programas de rehabilitación infantil en casos concretos a partir da situación e do pronóstico funcional. |
AI4
|
BM1 BM5
|
|
Coñecer os principais tratamentos existentes actualmente e a súa aplicación na rehabilitación infantil. |
AI4
|
BM2 BM5
|
CM6
|
Intercambiar información sobre o desenvolvemento da atención temperá e a rehabilitación infantil en España. |
AI5
|
BM1 BM6
|
CM4 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1: INFANCIA E DISCAPACIDADE |
-Apuntes históricos.
-Concepto de infancia e discapacidade.
-Discapacidade e dereitos da infancia.
-Epidemioloxía e factores asociados á discapacidade na infancia.
-Implicacións da discapacidad infantil para a familia. |
TEMA 2: ATENCIÓN TEMPERÁ |
-Concepto de Atención Temperá.
-Fundamentos e obxectivos.
-Indicacións da Atención Temperá.
-Equipo multidisciplinar e Atención Temperá.
-Papel da familia |
TEMA 3: DESARROLLO NEUROBIOLÓXICO DO CEREBRO |
-Desarrollo psicomotor nos primeiros anos de vida
-Prematuridade |
TEMA 4: ESTIMULACIÓN PRECOZ |
-Concepto.
-Programas E recursos terapéuticos de estimulación precoz. |
TEMA 5: PARALISIS CEREBRAL INFANTIL |
-Concepto e epidemioloxía
-Fisopatoloxía e clasificación
-Formas clínicas
-Escalas de avaliación
-Pronóstico
-Opcións terapéuticas
-Intervención específica da Terapia Ocupacional |
TEMA 6: ATENCIÓN INTEGRAL Ó NENO CON MIELOMENINGOCELE |
Atención integral al niño con mielomeningocele |
SEMINARIO |
-Casos prácticos: presentación de casos clínicos: prematuridade: deseño de programas de Estimulación precoz e Atención Temperá |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A4 C4 C6 |
10 |
20 |
30 |
Seminario |
A5 B1 B4 B7 |
6 |
12 |
18 |
Prácticas clínicas |
A3 B3 B6 C7 |
4 |
8 |
12 |
Proba obxectiva |
A4 B2 |
1 |
0 |
1 |
Estudo de casos |
B2 B5 C8 |
4 |
8 |
12 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia. |
Seminario |
Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumna |
Prácticas clínicas |
Estadías prácticas nun Servizo de Rehabilitación infantil para familiarizarse coas técnicas de estimulación precoz e atención temperá |
Proba obxectiva |
Realizarase unha proba escrita que consistirá no estudo dun caso clínico sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada mas sesións magistrales y nos seminarios, así como relativas o deseño dun programa de rehabilitación para o caso concreto |
Estudo de casos |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Seminario |
Estudo de casos |
Prácticas clínicas |
|
Descrición |
Resolución de dúbidas relacionadas coas sesións maxistrais e otros aspectos da asignatura. A atención personalizada farase mediante titorías personalizadas directas (previa cita) e virtuais a demanda por correo electrónico (antonio.montoto@udc.es) ou por TEAMS (previa cita por correo electrónico)
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Seminario |
A5 B1 B4 B7 |
Valorarase a asistencia e participación activa do alumno. Será obrigatoria a asistencia ao 80% das sesións maxistrais |
20 |
Proba obxectiva |
A4 B2 |
Realizarase unha proba escrita que consistirá no estudo dun caso clínico sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada mas sesións magistrales y nos seminarios, así como relativas o deseño dun programa de rehabilitación para o caso concreto |
40 |
Sesión maxistral |
A4 C4 C6 |
Valorarase a asistencia e participación activa do alumno. Será obrigatoria a asistencia ao 80% das sesións maxistrais |
20 |
Prácticas clínicas |
A3 B3 B6 C7 |
Valorarase a asistencia as prácticas clínicas |
20 |
|
Observacións avaliación |
Sistemas e criterios de avaliación da aprendizaje: |
1.- Parte presencial (40%): valorarase a asistencia a sesións maxistrais, seminarios e prácticas clínicas; para poder terse en conta será obrigatorio a asistencia ó 80% das sesións e seminarios. A asistencia as prácticas deberá ser do 100%. 2.-Avaliación continua (20%): valorarase a participación do alumno na dinámica das clases e nos seminarios 3.-Proba obxectiva (40%): consistirá nunha proba escrita que versará sobre o estudo dun caso clínico, sobre o que se farán cuestións relativas a teoría explicada nas sesións maxistrais e seminarios, así como relativas o deseño dun programa de rehabilitación para o caso concreto. Para poder superar a asignatura o alumno deberá superar dita proba a lo menos con un 50% do seu valor ( non se poderá facer media co apartado anterior se non se supera a proba obxectiva) En caso de non poder realizar dita proba, o alumno deberá presentar para superar a asignatura un traballo tutelado que versará sobre os contidos da asignatura
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Le Metayer M. Reeducación cerebromotriz del niño pequeño. Educación Terapeutica. M. Barcelona: Masson; 2000.
- Gassier J. Manual del desarrollo psicomotor del niño. Barcelona: Masson; 1990.
- Bobath K. Base neurofisiológica para el tratamento de la Paralisis Cerebral. Panamericana; 1982.
- Vojta V. Alteraciones motoras cerebrales infantiles. A Coruña:Atam-Paideia; 1991
- Pueschel SM. Síndrome de Down. Problemática biomédica. Barcelona: Masson-Salvat; 1993.
- Cunningham C. El Síndrome de Down. Una introducción para padres. Paidos, 1999.
- Kumin L. ¿Cómo favorecer las habilidades comunicativas de los niños con Síndrome Down?. Paidós; 1997.
- Springer Sp. Cerebro izquierdo Cerebro derecho. Gedisa; 1.994.
- Cobos Álvarez. El desarrollo psicomotor y sus alteraciones. Pirámide, 1995.
- Hernández FJ. Torpeza motriz. EUB; 1995.
- Barkley RA. Niños hiperactivos. ¿Cómo comprender y atender sus necesidades especiales?. Paidós; 1999.
- Moreno García I. Hiperactividad. Pirámide; 1998.
- Arnaiz Sánchez P. Evolución y contexto de la práctica psicomotriz. Amarúa ediciones; 1991.
- Domingo Calco Q. Psicomotricidad. Una propuesta de actividades lúdicas para el desarrollo. Seco Olea; 1990.
- Taylor EA. El Niño Hiperactivo. Martinez Roca; 1990.
- Trombly C. Terapia Ocupacional para enfermos incapacitados físicamente. México: Prensa Médica Mexicana; 2001.
- Ruiz Estremera. Niños de riesgo. Programas de Atención Temprana. Norma Capitel; 2004.
- Porres E. Tocame mamá. Edad; 2000.
- Dolto F. Las etapas de la infancia. Paidós; 2000.
- Cairo Antelo FJ. Avances en la atención al niño con discapacidad. A Coruña: Unidad de Rehabilitación Infantil y Atención Temprana; 1999.
- Rochet Morata PH. El mundo del bebé. Serie Bruner; 2004.
- Toldedo González M. La escuela ordinaria ante el niño con necesidades especiales. Santillana; 1999.
- Gallardo Jáuregui MV. Discapacidad motórica. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Aljibe; 1994.
- Ruiz Pérez LM. Desarrollo Motor y Actividades Físicas. Gymnos Editorial; 1987.
- Turner A, Foster M, Johnson S E. Terapia Ocupacional y Disfunción Física: Principios, Técnicas y Práctica. Madrid: Elsevier España; 2003.
- Sánchez I., Ferrero A., Aguilar J.J., Climent J.M., Conejero J.A., Flórez M.T., Peña A., Zambudio R. (2006). Manual SERMEF de Rehabilitación y Medicina Física. Madrid: Panamericana
- Miranda Mayordomo JL. Rehabilitación Médica. Madrid:Aula Médica; 2004.
- Frontera WR, Gans BM; Walsh NE, Robinson LR. Delisa´s Physical Medicine and Rehabilitation:Principles and Practice. Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia 2010.
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
RECOMENDACIÓNS
1.- No caso no que o alumno non se presentase a proba obxectiva e optase por facer un traballo tutelado, Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)" os traballos documentais que se realicen nesta materia: a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático. b.- De realizarse en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores. 2.-RECOMENDACIONS POSIBLE PLAXIO DE TRABALLOS Caso de detectar fraude, copia ou plaxio na redacción do traballo da materia, implicará un suspenso na oportunidade de avaliación afectada (0,0) e remisión directa á oportunidade seguinte. Dita actitude comunicarase á Comisión Académica e ao resto de profesores do título. En caso de que se reitere a irregularidade nunha 2ª avaliación, a Comisión poderá solicitar ao Reitor a expulsión temporal ou perpetua do/a alumno/a do título cursado. |
|