Identifying Data 2021/22
Subject (*) Metodoloxía para a Investigación Clínico-Epidemiolóxica e Traslacional Code 653862302d
Study programme
Máster Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (a distancia)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Galician
Teaching method Non-attendance
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
Pértega Díaz, Sonia
E-mail
s.pertega@udc.es
Lecturers
Pértega Díaz, Sonia
Seoane Pillado, María Teresa
E-mail
s.pertega@udc.es
maria.teresa.seoane.pillado@udc.es
Web
General description Esta materia ten como obxectivo amosar o proceso xeral de deseño dun proxecto de investigación cuantitativa no campo das Ciencias da Saúde, con especial énfase nos diferentes deseños epidemiolóxicos dispoñibles, as medidas epidemiolóxicas de uso máis recurrente e os principais métodos de análise estatística.
Contingency plan No se contemplan modificacións por ser una materia completamente NON PRESENCIAL

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Adquirir la capacidad para elegir y aplicar las metodologías de investigación más adecuadas a la investigación planteada
A2 Desarrollar la capacidad para el diseño experimental y el completo desarrollo de proyectos de investigación en el ámbito sanitario, desde la formulación de la hipótesis de investigación hasta la comunicación de los resultados
B1 Ser capaz de aplicar el método científico en la planificación y el desarrollo de la investigación sanitaria
B2 Tener fluidez y propiedad en la comunicación científica oral y escrita
B3 Adquirir el compromiso por la calidad del desarrollo de la actividad investigadora
B4 Desarrollar la capacidad de análisis y de síntesis
B5 Obtener la habilidad para manejar distintas fuentes de información
B6 Ser capaz de trabajar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar
B8 CB6 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B9 CB7 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B10 CB8 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B11 CB9 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B12 CB10 Que los estudiantes posean las habillidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
C1 Expresarme correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita en un idioma extranjero
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C7 Desarrollar la capacidad de trabajar en equipos interdisciplinares o transdisciplinares, para ofrecer propuestas que contribuyan a un desarrollo sostenible ambiental, económico, político y social
C8 Valorar la importancia que tiene la investigacion, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad
C9 Tener la capacidad de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar actividades, identificar las críticas, establecer plazos y cumplirlos

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e deseñar a estrutura dun protocolo de investigación en Ciencias da Saúde AR1
AR2
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR8
BR9
BR12
CR1
CR2
CR3
CR8
CR9
Coñecer e aplicar os deseños de investigación de uso máis habitual en Ciencias da Saúde AR1
AR2
BR1
BR3
BR4
BR5
BR8
BR9
BR12
CR1
CR2
CR3
CR8
CR9
Ser capaz de decidir que tipo de estudo é o máis adecuado para responder a unha pregunta de investigación AR1
AR2
BR1
BR4
BR9
BR10
Saber calcular, interpretar e aplicar as principais medidas epidemiolóxicas de frecuencia de enfermidade, asociación e impacto AR1
AR2
BR1
BR4
BR5
BR9
BR12
CR3
Ser capaz de interpretar e aplicar adecuadamente os principais resultados dun estudo de investigación en Ciencias da Saúde AR2
BR2
BR4
BR6
BR11
CR7
CR8

Contents
Topic Sub-topic
1. Estrutura xeral dun proxecto de investigación
2. Precisión e validez. Limitacións e rumbos na investigación clínica.
3. Poboación e mostra. Técnicas de mostraxe e introdución ao tamaño muestral.
4. Tipos de estudos clínicos epidemiolóxicos: deseños cuantitativos experimentais, case-experimentais e observacionales.
5. Recolección de datos en investigación cuantitativa.
6. Significación estatística e relevancia clínica.
7. Medidas de frecuencia, asociación e impacto.
8. Estratexia de análise estatística. Interpretación de resultados en estudos clínico-epidemiolóxicos.
CONTIDOS PRÁCTICOS 1. Apartados dunha proposta de investigación para a súa presentación en comités e axencias de avaliación
2. Métodos de mostraxe en investigación cuantitativa. Identificación de artigos con diferentes métodos de selección muestral.
3. Tipos de estudos experimentais. Ensaio clínico. Ensaio de campo. Ensaio comunitario de intervención. Exemplos prácticos.
4. Tipos de estudos observacionales. Estudos ecolóxicos. Estudos de prevalencia. Estudos de casos e controis. Estudos de cohortes ou de seguimento. Exemplos prácticos.
5. Vantaxes e inconvenientes dos diferentes tipos de estudo
6. Concepto e medición da relevancia clínica. Exemplos prácticos.
7. Lectura crítica e interpretación de resultados en investigación cuantitativa en Ciencias da Saúde.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
ICT practicals A2 A1 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C3 C7 C8 C9 0 15 15
Problem solving A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 0 10 10
Objective test A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 0 1 1
Guest lecture / keynote speech A1 A2 B1 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11 C3 C8 C9 0 39 39
Workbook A1 A2 B1 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11 B12 C8 0 10 10
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
ICT practicals Exporanse actividades de carácter práctico para aplicar os contidos teóricos da materia mediante a utilización das tecnoloxías da información. Realizaranse prácticas de uso de software para análise bioestatístico e epidemiolóxico.
Problem solving Exporanse situacións prácticas concretas que deberán ser resoltas a partir dos coñecementos traballados na materia
Objective test Esta proba permitirá avaliar o grao de adquisición de coñecementos
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais dos contidos para desenvolver na materia
Workbook Facilitarase aos estudantes textos como material de estudo e profundización nos contidos traballados

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Problem solving
Description
A atención personalizada relacionada con estas metodoloxías ten como finalidade orientar aos estudantes no estudo da materia e na realización dos traballos prácticos propostos.

O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, de maneira telemática, a través do correo electrónico, o Campus Virtual ou Teams.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 Proba obxectiva con preguntas tipo test, sobre os contidos desenvolvidos na materia 50
Problem solving A1 A2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B12 C1 C2 C3 C7 C8 C9 Elaboración, de forma individual, do borrador dun protocolo de investigación clínico-epidemiolóxica ou traslacional, de temática libre 50
 
Assessment comments

A avaliación da materia constará de dúas partes:

  • Unha parte de avaliación continua (50%, 5 puntos sobre 10) consistente na elaboración, de forma individual, do borrador dun protocolo de investigación clínico-epidemiolóxica ou  traslacional, de temática libre, coas especificacións indicadas polas profesoras da materia.  
  • Unha proba obxectiva (50%, 5 puntos sobre 10), en relación cos contidos desenvolvidos na materia.

Non presentado

Para obter a cualificación de  NP (Non Presentado), o/a alumno/a non poderá participar en ningunha das actividades/metodoloxías de avaliación propostas.

Segunda convocatoria e sucesivas

No caso do alumnado de segunda convocatoria e sucesivas, non se conservarán as cualificacións obtidas en cursos anteriores.

Convocatoria adiantada

Os criterios son os establecidos nas "Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e máster universitario", artigo 19.

Matrícula de honra

Poderán optar a Matrícula de Honra os alumnos cuxa media supere o 9. As profesoras da materia poderán considerar criterios adicionais nos resultados obtidos polos estudantes en calquera das accións formativas programadas na guía docente.

Fraude

No caso de realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación aplicarase a normativa vixente nas Normas de avaliación, revisión e reclamación da UDC e no Estatuto do Estudantado da UDC

Todas as observacións previas son aplicables ao estudantado a tempo parcial e/ou con dispensa académica.


Sources of information
Basic
  • Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica (5ª ed.). Barcelona: Elsevier, 2019.
  • Metodología de la Investigación (Fisterra.com): https://www.fisterra.com/formacion/metodologia-investigacion
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

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Subjects that continue the syllabus

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(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.