Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Humanización na Asistencia Sanitaria Código 653862312s
Titulación
Máster Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (semipresencial)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Híbrida
Prerrequisitos
Departamento Fisioterapia, Medicina e Ciencias Biomédicas
Coordinación
Montoto Marqués, Antonio
Correo electrónico
antonio.montoto@udc.es
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral Nesta materia proporciónanse os coñecementos básicos na humanización da atención sanitaria. Así mesmo, abórdanse e proporcionan os coñecementos das principais medidas humanizadoras da atención aos pacientes, coidadores/familiares e profesionais. Por outra banda, tamén se facilita a familiarización con situacións complexas da atención sanitaria como, a síndrome post-UCI ou os coidados ao final da vida
Plan de continxencia 1.-A docencia da materia durante o curso 2021-2022 realizarase de maneira semipresencial na súa totalidade (12 horas presenciais e 9 horas virtuais por TEAMS). O número habitual do alumnado do máster permitirá gardar as normas de seguridade recomendadas polo centro e pola UDC) sempre que as condicións derivadas da pandemia covid-19 permitan realizar a presencialidade na aula 9 do Edificio Universitario de Oza.

2.-En caso de que polas condicións derivadas da pandemia COVID-19, a docencia presencial non sex posíbel, a docencia impartirase totalmente de forma virtual por TEAMS.

1.-Modificacións nos contidos
Non se realizarán modificacións dos contidos
2.-Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
-Sesión maxistral (computa na avaliación mediante a asistencia)
-Seminarios (computa na avaliación mediante a asistencia)
-Proba de respuesta múltiple (computa na avaliación).

*Metodoloxías docentes que se modifican:
-Non aplica

3.-Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
-Correo electrónico: diariamente. De uso para facer consultas ou solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas.
-Moodle: Diariamente. Segundo a necesidad do alumnado. Incorporarasen documentos con material para facer seguimento das sesions maxistrales e outros documentos de consulta. Ademais disporase de foros temáticos asociados aos módulos da materia para facer as consultas necesarias.
-Teams: sesións a demanda dos alumnos (previa cita por correo electrónico) para facer as consultas necesarias da materia
4. Modificacións na avaliación
1.- Asistencia (20%): valorarase a asistencia a sesións maxistrais, seminarios

2.-Avaliación continua (20%): valorarase a participación do alumno na dinámica das clases e nos seminarios

3.-Proba obxectiva (60%): consistirá nunha proba escrita de respuesta múltiple

*Observacións de avaliación:
-Na avaliación da asistencias para poder terse en conta será obrigatorio a asistencia ó 80% das sesións e seminarios.
-Para poder superar a asignatura o alumno deberá superar a proba objetiva a lo menos con un 50% do seu valor ( non se poderá facer media co apartado anterior se non se supera a proba obxectiva)

-En caso de non poder realizar dita proba por circunstancias excepcionais, o alumno deberá presentar para superar a asignatura un traballo tutelado que versará sobre os contidos da asignatura

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
-Non se realizaran cambios. Disporán ademais de material teórico e práctico dixitalizado en Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Adquirir la capacidad para elegir y aplicar las metodologías de investigación más adecuadas a la investigación planteada
A2 Desarrollar la capacidad para el diseño experimental y el completo desarrollo de proyectos de investigación en el ámbito sanitario, desde la formulación de la hipótesis de investigación hasta la comunicación de los resultados
A3 Adquirir un sentido ético de la investigación sanitaria
A4 Obtener un sustrato teórico suficiente para comprender el entorno clínico de aplicación de las técnicas de investigación
A5 Adquirir el conocimiento de la realidad investigadora en un ámbito concreto de las ciencias de la salud
B1 Ser capaz de aplicar el método científico en la planificación y el desarrollo de la investigación sanitaria
B2 Tener fluidez y propiedad en la comunicación científica oral y escrita
B3 Adquirir el compromiso por la calidad del desarrollo de la actividad investigadora
B4 Desarrollar la capacidad de análisis y de síntesis
B5 Obtener la habilidad para manejar distintas fuentes de información
B6 Ser capaz de trabajar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar
B7 Desarrollar la capacidad de establecer una relación de empatía con los sujetos implicados en el desarrollo de la actividad investigadora
B8 CB6 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B9 CB7 Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B10 CB8 Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B11 CB9 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
C1 Expresarme correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y la perspectiva de género
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras
C6 Adquirir habilidades para la vida y hábitos, rutinas y estilos de vida saludables
C7 Desarrollar la capacidad de trabajar en equipos interdisciplinares o transdisciplinares, para ofrecer propuestas que contribuyan a un desarrollo sostenible ambiental, económico, político y social
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación , la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad
C9 Tener la capacidad de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar actividades, identificar las críticas, establecer plazos y cumplirlos

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
1. Coñecer e aplicar os factores determinantes da humanización da asistencia socio-sanitaria para xerar novo coñecemento. AI1
AI4
AI5
BI1
BI3
BI9
BI10
CI7
2.-Identificar e aplicar as competencias profesionais para a investigación en asistencia humanizada. AI2
AI4
BI1
BI3
BI7
BI8
CI1
CI2
CI3
CI8
CI9
3. Ser capaz de demostrar as causas que dificultan e/ou facilitan a humanización en servizos socio-sanitarios con alta tecnoloxía para deseñar novos modelo AI1
AI3
BI2
BI4
BI5
BI6
BI11
CI4
CI5
CI6

Contidos
Temas Subtemas
1.-Introdución á humanización da asistencia socio- sanitaria Comunicación humanizada
-Comunicación efectiva
-información
-Comunicación en situacións difíciles
-Comunicación interprofesional
2.-Participantes no proceso de humanización -Usuarios: Atención sanitaria humanizada
-Implicación e participación de cuidadores e familiares
-Atención aos profesionais
3.-Competencias profesionais e humanismo.
4.-Servicios sanitarios de alta tecnoloxía e humanismo -Humanización da asistencia sanitaria en situaciones complexas (UCI, Neonatoloxía, Oncoloxía, discapacidades neurolóxicas, ..)
5.-Continuidade de coidados/tensión postraumática Síndrome post-UCI
6.-Coidados ao final da vida

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A2 B3 B6 B9 B10 B11 C7 5 10 15
Estudo de casos A5 A1 B4 B5 B6 C4 C5 C6 C9 4 8 12
Discusión dirixida B2 B6 B7 C1 C4 C5 C6 C7 4 8 12
Análise de fontes documentais A4 A5 B2 B5 C1 C2 C3 C8 0 5 5
Proba de resposta múltiple A1 A4 A5 B1 1 0 1
Sesión maxistral A3 A4 A5 B8 C6 7 21 28
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Fomentarase a discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito enfróntase ante a descrición dunha situación específica que expón un problema que ha de ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión.
O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema relacionada cos contidos da materia, podendo estar coordinados por un moderador.
Análise de fontes documentais Conxunto de procedementos de enseñanzaaprendizaje guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da
información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e o dos outros membros do grupo
Proba de resposta múltiple Proba obxectiva con preguntas tipo test con catro respostas alternativas, das que só unha delas é válida ( non se terán en conta as preguntas mal respostadas)
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
Prestarase atención personalizada en esta metodoloxia para aqueles alumnos que o precisen. Ademais, poderase facer uso das titorías para calquer orientación dos diferentes aspectos da asignatura.

A atención farase persoalmente na aula ao final da clase, por correo electrónico (antonio.montoto@udc.es),
por TEAMS (previa cita por correo electrónico)

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A1 A4 A5 B1 Proba obxectiva con preguntas tipo test con catro respostas alternativas, das que só unha delas é válida ( non se terán en conta as preguntas mal respostadas)

-Para poder superar a asignatura o alumno deberá superar a proba a lo menos con un 50% do seu valor ( non se poderá facer media co apartado anterior se non se supera a proba obxectiva)
60
Sesión maxistral A3 A4 A5 B8 C6 Valorarase a asistencia e participación activa do alumno. Será obrigatoria a asistencia ao 80% das sesións maxistrais. 20
Seminario A2 B3 B6 B9 B10 B11 C7 Valorarase o grao de participación do alumno nas sesiones de seminarios, a súa capacidade de traballar en grupo, organización, etc 10
Estudo de casos A5 A1 B4 B5 B6 C4 C5 C6 C9 Valorarase a participación na resolución de casos que se plantexaran 10
 
Observacións avaliación

"A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación
implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na
convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en
todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria

Fontes de información
Bibliografía básica Jose Carlos Bermejo (2018). Counselling humanista. Cómo humanizar las relaciones de ayuda. SAn Pablo
Jose Carlos Bermejo (2014). Humanizar la asistencia sanitaria: aproximación al concepto. Editorial Desclée de Brouwer
Jose Carlos Bermejo. Mª Pilar Martínez-Barca. Marta Villacieros (2021). HUMANIZAR. Humanismo en la asistencia sanitaria. Editorial Desclée de Brouwer
Cibanal L, Arce M, Carballal M. (2014). Técnicas de Comunicación y Relación de ayuda en Ciencias de la Salud. Elsevier

Ademais dos textos recomendados proporcionásense a través da plataforma Moodle artigos cientificos e documentos recentes relacionados cos contidos da materia

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Matrícula a tempo parcial
Segundo a norma que regula o réxime de dedicación ao estudo do alumnado de grao na Universidade da Coruña (aprobada no Consello de Goberno do 4/05/2017), cando un(ha) estudante teña recoñecida a súa condición de matrícula a tempo parcial, ten dereito a gozar dun réxime de asistencia a clase de carácter flexible e a solicitar a dispensa académica especial establecida no artigo 4 (apartado 5) da devandita norma, en tanto non afecte negativamente ao proceso de avaliación da/o estudante. A ese efecto, as Comisións Académicas dos diferentes centros da UDC concretan o alcance da citada dispensa. Por tanto, a concesión á solicitude da devandita flexibilidade quedará á expensas da valoración e decisión da Comisión académica do Grao en Terapia Ocupacional, tendo en conta as metodoloxías e criterios de avaliación das materias.


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías