Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar. |
A2 |
Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones. |
A3 |
Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación. |
A4 |
Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio. |
A5 |
Constatar e influir en el debate racional y su razonado en relación a la ocupación humana y la terapia ocupacional. |
A7 |
Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones. |
A14 |
Valorar críticamente la práctica de la terapia ocupacional para asegurar que el foco está sobre la ocupación y el funcionamiento ocupacional. |
A19 |
Apreciar y respetar las diferencias individuales, creencias culturales, costumbres y su influencia sobre la ocupación y la participación. |
A22 |
Demostrar continuamente el proceso de aprendizaje y cambios en la TO. |
A25 |
Identificar la necesidad de investigar y buscar publicaciones relacionadas con la ocupación, la terapia ocupacional y/o la ciencia ocupacional y formular preguntas de investigación relevantes. |
A26 |
Demostrar habilidades en la propia búsqueda, el examen crítico y la integración de la literatura científica y otra información relevante. |
A29 |
Desarrollar el conocimiento de ocupación y de la práctica de la terapia ocupacional. |
A34 |
Considerar los avances en salud, cuidado social, sociedad y legislación a nivel internacional, nacional y local que afecten a los servicios de terapia ocupacional. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B4 |
Trabajar de forma autónoma con iniciativa. |
B8 |
Capacidad de análisis y de síntesis. |
B9 |
Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica. |
B10 |
Conocimientos básicos de la profesión. |
B12 |
Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio. |
B13 |
Resolución de problemas. |
B16 |
Habilidad para trabajar de manera autónoma. |
B19 |
Comunicación oral y escrita en la lengua materna. |
B21 |
Habilidades básicas de manejo de ordenadores. |
B24 |
Habilidades de gestión de la información (habilidad para buscar y analizar información proveniente de diversas fuentes). |
B25 |
Capacidad de crítica y autocrítica. |
B27 |
Capacidad para generar nuevas ideas. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Knowledge of the history and evolution of the Occupational Therapy and the main authors |
A1 A2 A5 A29
|
B1 B4 B8 B10 B12 B19 B24
|
C1 C3
|
Explain the theoretical concepts that sustain the occupational therapy, on purpose the occupational nature of the human beings and his operation through the occupations. |
A1 A2 A3 A4 A5 A19 A22 A29
|
B1 B3 B8 B10 B19
|
C1 C6
|
Knowledge of the theoretical bases and philosophical principles, models, methodologies, technical, evaluations and assessments of necessary Occupational Therapy to recognize and interpret the processes of function-occupational dysfunction. |
A1 A2 A3 A7 A14
|
B1 B4 B8 B10 B12 B19 B27
|
C1 C3
|
Comprise the process of health, illness and the disability. Explain the International Classification of Functioning, Disability and Health |
A1 A3 A19 A34
|
B1 B3 B8 B9 B10 B12
|
C1 C3
|
Identify the structure and typology of the scientific works in his different supports |
A26
|
B1 B2 B3 B4 B8 B13 B16 B19 B21 B24
|
C1 C3 C6 C7 C8
|
Identify the systems of research and recovery of the scientific information in sciences of the health |
A25
|
B1 B2 B3 B4 B8 B10 B12 B13 B16 B19 B21 B24 B25 B27
|
C1 C3 C6 C7 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
BLOCK I
UNIT I CONCEPTS, HISTORICAL AND PHILOSOPHICAL BASES IN OCCUPATIONAL THERAPY
|
1.- Concept and definition of Occupational Therapy.
2.- Objectives and fields of action of Occupational Therapy.
3.- History and evolution of Occupational Therapy. Development within the framework of the health sciences. Main authors.
4.- Health and illness. Theory of illness and disability. International classification of functioning, disability and health. CIF.
5.- Philosophical foundations of Occupational Therapy.
6.- Concept of occupation as an evolutionary characteristic and main activity of human beings. Biological, psychological and social dimensions of occupation. |
BLOCK I.
UNIT II. ORGANIZATION OF KNOWLEDGE IN OCCUPATIONAL THERAPY. FRAMEWORKS |
7.- Organization of knowledge in Occupational Therapy: Primary theoretical frameworks, Reference frames of physical dysfunction: kinesiological / biomechanical; Neuromotor and neurological-evolutionary; Perceptive-cognitive.
Frames of reference of the psycho-social dysfunction: behavioral; cognitive; analytical; humanist. |
BLOCK I.
UNIT III. OCCUPATIONAL ACTIVITIES
|
Occupational activities. Workshops |
BLOCK II.- DOCUMENTATION IN OCCUPATIONAL THERAPY
UNIT I. SOURCES OF INFORMATION |
1.- Characteristics and classification
2.- Scientific journals
2.1. The scientific article
2.2 Structure of the original scientific article
3.- Gray literature
4.- The scientific fraud |
BLOCK II.- DOCUMENTATION IN OCCUPATIONAL THERAPY
UNIT II: RECOVERY OF BIBLIOGRAPHIC INFORMATION |
1.- Location of books and manuals: catalogs
2.- Location of articles: bibliographic databases
2.1.- Elaboration of a search strategy
2.2.- Identification of suitable databases:
2.2.1.- Spanish databases: CARE, ELDERLY, ENFISPO ...
2.2.2.- International databases: CINAHL, MEDLINE, Cochrane Library, OTseeker, Psycinfo ... |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Oral presentation |
A26 B2 B8 B12 B13 B19 B21 C1 C3 C6 C7 |
4 |
4 |
8 |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A1 A3 A4 A5 A7 A14 A19 A29 |
39 |
30 |
69 |
Mixed objective/subjective test |
A1 A22 A26 B1 B2 B4 B8 B10 B12 B13 C1 |
5 |
0 |
5 |
Workbook |
A2 A1 A4 A25 A26 B1 B3 B4 B10 B12 B16 |
10 |
10 |
20 |
Workshop |
A2 A1 A3 A7 A14 A29 A34 B10 B24 B25 |
20 |
15 |
35 |
Supervised projects |
A2 A1 A14 A19 A29 B2 B3 B9 B12 B27 C8 |
6 |
25 |
31 |
|
Personalized attention |
|
7 |
0 |
7 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Oral presentation |
Core component of teaching-learning process involving coordinated oral interaction between student and teacher, including proposition, explanation and dynamic exposition of facts, topics, tasks, ideas and principles. |
Guest lecture / keynote speech |
Oral presentation (using audiovisual material and student interaction) designed to transmit knowledge and encourage learning. Presentations of this type are variously referred to as ‘expository method’, ‘guest lectures’ or ‘keynote speeches’. (The term ‘keynote’ refers only to a type of speech delivered on special occasions, for which the lecture sets the tone or establishes the underlying theme; it is characterised by its distinctive content, structure and purpose, and relies almost exclusively on the spoken word to communicate its ideas.) |
Mixed objective/subjective test |
Mixed test consisting of essay-type and objective test questions. Essay section consists of open (extended answer) questions; objective test may contain multiple-choice, ordering and sequencing, short answer, binary, completion and/or multiple-matching questions. |
Workbook |
Compilation of printed texts and written documents, collected and edited as tool to consolidate knowledge of course content. |
Workshop |
Through various methodologies / tests (exhibitions, simulations, debates, problem solving, guided practices, etc.) students will develop eminently practical tasks on a specific topic, with the support and supervision of the teaching staff. |
Supervised projects |
Supervised learning process aimed at helping students to work independently in a range of contexts (academic and professional). Focused primarily on learning ‘how to do things’ and on encouraging students to become responsible for their own learning. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Mixed objective/subjective test |
Oral presentation |
Guest lecture / keynote speech |
Workshop |
|
Description |
Personalized attention will be made, globally, through direct and virtual personalized tutoring, individual and group
It will take into account the students with part-time dedication |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A2 A1 A14 A19 A29 B2 B3 B9 B12 B27 C8 |
Se realizarán varios traballos relacionados con algúns dos apartados dos temas do programa que seleccionará o profesorado: algúns de modo individual e outros en grupo. Os pasos a seguir son: selección do tema, documentación, guión xeral, sesións periódicas co profesor para o seguimiento, presentación escrita, preparación da presentación e exposición na aula, no seu caso. |
20 |
Mixed objective/subjective test |
A1 A22 A26 B1 B2 B4 B8 B10 B12 B13 C1 |
Se realizarán dúas probas mixtas para cada un dos bloques según instruccións do profesorado. |
65 |
Oral presentation |
A26 B2 B8 B12 B13 B19 B21 C1 C3 C6 C7 |
A presentación oral se evaluará individualmente e será unha das partes a evaluar de cada un dos traballos tutelados realizados |
3 |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A1 A3 A4 A5 A7 A14 A19 A29 |
Se rexistrará e valorará a asistencia e participación ás clases de presentación de contidos |
4 |
Workshop |
A2 A1 A3 A7 A14 A29 A34 B10 B24 B25 |
Se valorará a asistencia e aproveitamento dos obradoiros organizados |
8 |
|
Assessment comments |
Os aspectos e criterios que se terán en consideración ao avaliar as actividades son a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, coherencia dos contidos abordados, coñecementos demostrados nos exames teóricos e prácticos e competencias referidas para esta materia. O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional. Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable) A materia está dividida en dous bloques con avaliación independente: Bloque I: Nota ata 7 Bloque II: Nota ata 3 AVALIACION DO BLOQUE I: BASES HISTORICAS DE TERAPIA OCUPACIONAL: Dun total de 7 puntos correspondente a este bloque o exame será un 70% do total do bloque 1 (4,9); Asistencia e aproveitamento ao 80% das clases, un 10% do total do bloque 1 (0,7); traballos realizados, un 20% do total do bloque 1 (1,4). Será preciso obter un 5 sobre 10 no exame para aprobar, non se sumando as outras actividades se non se aproba o exame. AVALIACIÓN DO BLOQUE 2: DOCUMENTACION EN TERAPIA OCUPACIONAL As porcentaxes de avaliacion serán as que se presentan a continuación: Proba de ensaio.........................................60% *para aprobar este módulo é requisito haber obtido polo menos un 3 sobre unha puntuación máxima de 6 Traballos tutelados........................................40% *para aprobar este módulo e requisito realizar o 100%, e obter polo menos un 2 sobre unha puntuación de 4. OBSERVACIÓNS XERAIS DA MATERIA Para superar a materia é requisito que o alumno alcance un 5 (sobre 10) en ambas as partes. Se o alumno suspende unha parte en xaneiro, só terá que presentarse á parte suspensa na convocatoria de xullo. No caso de que o alumno non supere a convocatoria de xullo, tería a materia suspensa e a parte aprobada non se gardaría para cursos posteriores. Para a calificación de matrícula de honra os aspirantes poderán ser convocados a unha proba voluntaria obxectiva para asignar as matrículas ás mellores cualificacións. Otorgarase, como manda a normativa da UDC, ás calificacións superiores a 9. Os aspectos e criterios que se terán en consideración para avaliar as distintas actividades serán a asistencia, participación e compromiso individual e grupal, a coherencia dos contidos abordados, a expresión oral e escrita e os coñecementos demostrados. Segundo a norma que regula o réxime de dedicación ao estudo do alumnado de grao na Universidade da Coruña (aprobada no Consello de Goberno do 4/05/2017), cando un(ha) estudante teña recoñecida a súa condición de matrícula a tempo parcial, ten dereito a gozar dun réxime de asistencia a clase de carácter flexible e a solicitar a dispensa académica especial establecida no artigo 4 (apartado 5) da devandita norma, en tanto non afecte negativamente ao proceso de avaliación da/o estudante. A ese efecto, as Comisións Académicas dos diferentes centros da UDC concretan o alcance da citada dispensa. Por tanto, a concesión á solicitude da devandita flexibilidade quedará á expensas da valoración e decisión da Comisión académica do Grao en Terapia Ocupacional, tendo en conta as metodoloxías e criterios de avaliación das materias.
|
Sources of information |
Basic
|
|
Gómez Tolón. J. 1997. "Fundamentos Metodológicos de la Terapia Ocupacional". 1ª Ed. Editorial Mira. Zaragoza.. Hopkins. H.L., Smith, H.D. 2011. "Terapia Ocupacional", 11ª Edición. Editorial Médica Panamericana Madrid, Kielhofner G. 2006. Fundamentos conceptuales de la terapia ocupacional. 3ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana. Polonio Begoña y cols. 2003. Conceptos fundamentales de Terapia Ocupacional. Editorial Panamericana Romero A. Moruno P. 2003. Terapia Ocupacional. Teoría y Técnicas. Madrid. Masson. OMS. CIF. Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. 2001
DOCUMENTACIÓN EN TERAPIA OCUPACIONAL: Sobrido Prieto M, Talavera Valverde MA, Gutiérrez Couto U. El artículo científico en terapia ocupacional. Madrid; síntesis; 2017. Day R. Cómo escribir y publicar trabajos científicos. 2ª ed. Washington : OPS, Oficina Sanitaria Panamericana, 1996 Durán Martínez R, Gómez Gonçalves A, Sánchez Sánchez, ME. Guía didáctica para la elaboración de un trabajo académico [Internet]. Zamora: Iberoprinter, 2017 [citado 10 julio 2018]. Disponible en: https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/132754/1/dpee_Gu%C3%ADatrabajoacad%C3%A9mico.pdf Iñesta García, A. Webs y buscadores en Ciencias de la Salud [Internet]. Madrid, Escuela Nacional de Sanidad (ENS) Instituto de Salud Carlos III, 2012. [citado 10 julio 2018] Disponible en: http://gesdoc.isciii.es/gesdoccontroller?action=download&id=20/12/2012-c4cf662b7d González de Dios J, González-Muñoz M, Alonso-Arroy A, Aleixandre-Benavent R. Comunicación científica (III). Congresos científicos (2): Claves para elaborar un buen póster científico. Acta Pediatr Esp [Internet]. 2013 [citado 10 julio 2018]; 71 (7): e186-e188. Disponible en: http://webs.ucm.es/BUCM/med/doc22199.pdf |
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
1. The teacher will provide complementary bibliography on each of the topics 2.- The responsible teacher reserves the possibility of making some changes in the evaluation and other aspects that will be notified to the students well in advance. To help achieve an immediate sustainable environment and meet strategic objectives 1 and 2 of the "III Plan of Action of the Green Campus FCS Program (2018-2020)" the documentary works carried out in this subject: a.- Mostly they will be requested in virtual format and computer support. b.- To be done on paper: - Plastics will not be used. - Double-sided prints will be made. - Recycled paper will be used.- Drafting will be avoided. |
|