Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Aloxamentos e Restauración I Código 662G01014d
Titulación
Grao en Turismo (a distancia)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Non presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Rivas Iglesias, Carlos Alberto
Correo electrónico
c.rivas@udc.es
Profesorado
Rivas Iglesias, Carlos Alberto
Correo electrónico
c.rivas@udc.es
Web
Descrición xeral A materia de Aloxamentos e Restauración, esta dividida en dúas partes: Aloxamentos e Restauración I e Aloxamentos e Restauración II.
Aloxamentos e Restauración I ten por obxecto a explotación e dirección das distintas empresas de aloxamento, aplicando as teorías propias da xestión empresarial. Introdución aos procedementos operativos asociados á devandita xestión. Visión individual e de conxunto do funcionamento, estrutura e organización, dos diversos departamentos das empresas de aloxamento para unha xestión eficiente.
Plan de continxencia PLAN DE CONTINXENCIA PARA A MODALIDADE NON PRESENCIAL

No suposto caso de que haxa que dar continuidade á actividade académica a través da non presencialidad física (caso de rebrote do COVID-19, ...), os exames previstos serán non presenciais, salvo que as Resolucións Reitorais establezcan outra cousa.

O alumnado que non realice á Proba Obxectiva (independentemente da convocatoria de que se trate), será cualificado cun "NP" (Non Presentado), aínda no caso de tener feito, presentado e exposto traballos tutelados ou outras actividades que computen na avaliación.

Competencias do título
Código Competencias do título
A6 Ter unha marcada orientación de servizo ao cliente.
A12 Dirixir e xestionar (management) os distintos tipos de entidades turísticas.
A13 Manexar técnicas de comunicación.
A14 Comprender o marco legal que regula as actividades turísticas.
A20 Coñecer o procedemento operativo do ámbito de aloxamento.
A21 Coñecer o procedemento operativo do ámbito de restauración.
A32 Detectar necesidades de planificación técnica de infraestruturas e instalacións turísticas.
A33 Creatividade.
A34 Iniciativa e espírito emprendedor.
A35 Motivación por calidade.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Comunicación oral e escrita en lingua nativa.
B3 Resolución de problemas.
B4 Razoamento crítico.
B5 Compromiso ético.
B6 Aprendizaxe autónoma.
B7 Adaptación a novas situacións.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer a terminoloxía técnica empregada, e xerar e interpretar a documentación básica asociada á prestación dos servizos demandados polos clientes no campo do aloxamento. A13
A32
A33
B2
B6
C1
C2
C7
Coñecer a estrutura usual das empresas do sector de aloxamentos, os seus distintos tipos, organización interna e procedementos operativos, así como a planificación, coordinación e control destes tendo en conta a achega que teñen as TICs e as ferramentas informáticas. A12
A13
A14
A20
A21
B1
B4
B7
C3
C4
C6
C8
Coñecer os diferentes produtos que actualmente están no mercado, e saber seleccionar os provedores máis axeitados co obxectivo prioritario de garantir un bo produto final, mellorar a calidade e a información ao cliente. A6
A34
A35
B3
B5
C5
C6

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1.- A Empresa Turística: Introdución 1.1.- O aloxamento e a restauración como servizos turísticos
TEMA 2.- A HOTELARÍA ESPAÑOLA 2.1.- Evolución histórica do Turismo e a Hotelaría en España
2.1.1.- 2ª metade do século. XIX-2ª Guerra Mundial
2.1.2.- Anos 50: Boom Mundial do Turismo
2.1.3.- Anos 60: Boom do Turismo en España (precedente planta hostaleira actual)
2.1.4.- Anos 70: Consumismo e hotelaría
2.1.5.- Anos 90: Crise e resposta
2.2.- Actualidade da Hotelaría en España e Galicia
2.3.- A Hotelaría Española e Galega ante o século XXI
2.4.- Sistemas de Explotación
TEMA 3.- DIVERSOS TIPOS DE ALOXAMENTO TURÍSTICO. GALICIA. 3.1.- Establecementos hostaleiros. Marco legal en Galicia e ferramenta para a autoevaluación e clasificación.
3.1.1.- Hotel: Hotel, Hotel Apartamento, Hotel Balneario, Hotel Talaso e Motel
3.1.2.- Pensión e Hostal
3.2.- Establecementos hostaleiros especiais (condo-hoteis, paradores, hoteis cápsula, …)
3.3.- Establecementos Extra-Hostaleiros. Marco legal en Galicia de cada un
3.3.1.- Albergues Turísticos
3.3.2.- Apartamentos Turísticos, Vivendas Turísticas e Vivendas de Uso Turístico. Problemática, intrusismo e “Home- Sharing”
3.3.3.- Campamentos de Turismo
3.3.4.- Cidade de Vacacións
3.3.5.- Aloxamentos de Turismo Rural
3.3.6.- Outros Aloxamentos: Refuxios de montaña, Interhome, CouchSurfing, Albergues Xuvenís, Residencias de Tempo Libre.
3.3.7.- Aproveitamento por quendas de bens inmobles de uso turístico
TEMA 4.- XENERALIDADES DA INDUSTRIA HOSTALEIRA ESPAÑOLA E GALEGA 4.1.- Xeneralidades da Industria Hostaleira
4.2.- A súa regulamentación. Galicia
4.3.- Prezos e Reservas: Lexislación aplicable en Aloxamentos Turísticos
TEMA 5.- DEPARTAMENTOS OPERACIONAIS NUN ESTABLECEMENTO HOSTALEIRO 5.1.- Área de Aloxamento:
5.1.1.- Recepción. Organización e funcións
5.1.1.1.- Reservas (folla reservas, slip, rack de reservas, plannings, …). Overbooking. Pick-up e previsión de vendas
5.1.1.2.- Mostrador (lista chegadas previstas, room-rack, benvido, rexistro clientes, check-in, auto check-in, folla de reclamacións, check-out, check-out express, auto check-out, parte de produción habitacións, parte de pernoitas, lista de pensións, informe diario, ...). Supostos prácticos
5.1.1.3.- Man Corrente manual e informatizada. Configuración dun modelo de Man Corrente. Supostos prácticos
5.1.1.4.- Caixa de Recepción (facturación, caixas de seguridade, cambio moeda, arqueo, …) e Caixa Xeral.
5.1.1.5.- Comunicacións (control teléfonos, mensaxes, chamadas matinais, produción, telefax, busca-persoas, megafonía, …)
5.1.1.6.- Ferramentas de Business Intelligence: PMS, RMS, Channel Manager, CRS, …
5.1.2.- Conserxería. Organización
5.1.2.1.- Funcións de Conserxería (Fichas de policía, apertura de habitacións: chave, tarxeta, móbil, escáner biométrico, pulseira …, consigna de equipaxes, relación con informadores turísticos, transferistas e animadores, …)
5.1.3.- Pisos. Organización e funcións
5.1.3.1.- Misións da gobernanta (bloqueos, cambios de habitación, …)
5.1.3.2.- Controis da gobernanta/e (habitacións, inventarios, minibares, …)
5.1.3.3.- Misións das camareiras/os de pisos (limpeza, office, Turndown Service, …)
5.1.3.4.- Room-Service, problemática e alternativas
5.1.3.5.- Lavandería-Lenzaría (seccións, planificación, inventario, …)
5.1.3.6.- Externalización do servizo de limpeza de pisos, da lavandería e Outsourcing completo. Supostos prácticos
5.1.3.7.- Dixitalización do departamento de Housekeeping. Aplicación de tecnoloxía RFDI en lavandería-lenceria.
5.2.- Área de Comidas e Bebidas. "Food and Beverage":
5.2.1.- Economato-adega
5.2.2.- Restaurante
5.2.3.- Banquetes
5.2.4.- Cociña
5.2.5.- Bar. Cafetería. Sala de festas
5.3.- Área de Distribución e Promoción:
5.3.1.- Canles de comercialización, distribución e medios
5.3.2. Promoción e publicidade
5.4.- Área de Animación
5.5.- Área Comercial:
5.5.1.- Compras
5.5.2.- Vendas
5.6.- Área de Administración:
5.6.1.- Conceptos básicos
5.6.3.- Contabilidade
5.6.4.- Intervención
5.6.5.- Caixa Xeral
5.7.- Área de Mantemento ou "Servizos Técnicos". Organización e funcións
5.7.1.- Instalacións
5.7.2.- Sala de máquinas
5.7.3.- Diferentes servizos de mantemento
5.7.4.- Dos programas de xestión de mantemento asistidos por computador á dixitalización do departamento.
5.8.- Área de Persoal
TEMA 6.- AS CADEAS HOSTALEIRAS 6.1.- Vantaxes, inconvenientes e particularidades
6.2.- Fórmulas operacionales: contrato de franquía, arrendamento, management, joint venture, outras
6.3.- Hoteis de cadea a nivel mundial, España e Galicia
6.4.- Expansión mundial das cadeas hostaleiras españolas
6.5.- CRS´s independentes e Cadeas voluntarias
TEMA 7.- COMERCIALIZACIÓN E PROMOCIÓN HOSTALEIRA 7.1.- Canles de comercialización
7.1.1.- Canle directa
7.1.2.- Canle Indirecta
7.1.3.- Centrais de reserva
7.1.4.- Distribución hostaleira coas novas tecnoloxías
7.1.4.1.- Canles de reserva (OTA´s): Booking, expedia, …
7.1.5.- Medios de comercialización: Workshops, Feiras de Turismo, Fam Trips
7.2.- Salas de reunións e banquetes
7.2.1.- Telepresencia holográfica
7.2.2.- Conpast (Contribution Per Available Space for a Given Time)
7.3.- Captación da clientela
7.3.1.- Relación AAVV-Hoteis
7.3.2.- O Bono (Voucher) e o seu circuíto
7.3.3.- Cotas e Contrato de Release
7.4.- Instalacións complementarias
7.5.- Publicidade e artigos de promoción
7.6.- Relacións públicas
TEMA 8.- ANIMACIÓN HOSTALEIRA 8.1.- Concepto
8.2.- Campo da animación turística
8.3.- Características do animador turístico
8.4.- Actividades a desenvolver
8.5.- Rendibilidade da animación
TEMA 9.- TARIFAS E PREZOS HOSTALEIROS 9.1.- Break Even Point
9.1.1.- Umbral Mínimo de Rendibilidade
9.1.2.- Prezo Técnico, Obxectivo e Mínimo
9.2.- Determinación do prezo da habitación
9.2.1.- O método de Horwarth e Toth
9.2.2.- A fórmula de Hubbart
9.2.3.- Outros métodos de fixación de prezos
9.3.- A Xestión de reservas
9.3.1.- Orientación á venda
9.4.- A Xestión da produción
9.4.1.- Yield Management
9.4.2.- Conceptos de Revenue: Rev-Par, GopPar
9.4.3.- Segmentación de tarifa
9.4.4.- Bar (Best Available Rate)
TEMA 10.- ORGANIZACIÓNS NACIONAIS E INTERNACIONAIS DO SECTOR 10.1.- Organizacións Nacionais Gobernamentais e Non Gobernamentais
10.2.- Organizacións Internacionais Gobernamentais e Non Gobernamentais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A6 A12 A14 A20 A21 A35 B5 C2 C5 C7 C8 20 30 50
Solución de problemas A32 B1 B3 B4 C4 C6 2 28 30
Traballos tutelados A13 A33 A34 B4 B6 B7 C3 C1 2 32 34
Proba obxectiva A12 A14 A20 A21 B1 B2 B3 2 30 32
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral por parte do profesorado dos aspectos fundamentais da materia. Nesta exposición, substituirase a presenza física do profesor/a por a presenza virtual vía Microsoft Teams. Así mesmo, abrirase un foro de dúbidas en Moodle e colgaranse pequenos vídeos titoriais na devandita plataforma e en Stream. As exposicións complementaranse co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao estudantado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Solución de problemas Conxunto de probas prácticas que serven para ir preparando a avaliación dos coñecementos que ten o alumnado da materia, ao longo do curso. A solución de problemas farase: de maneira virtual, a través da plataforma Moodle ou de correo electrónico.
Traballos tutelados O alumnado realizará diferentes traballos sobre temas específicos recomendados polo profesor/a. Caso de Traballos en equipo, se é posible, realizaranse en grupos de non máis de tres alumnos/ as e manteranse reunións periódicas co profesor/a (de maneira virtual, a través da plataforma Moodle ou de correo electrónico), para o seu seguimento.
Proba obxectiva Ao final do cuadrimestre celebrarase unha proba escrita presencial de contido teórico-práctico, para valorar a correcta comprensión e aplicación dos contidos da materia por parte do alumnado.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesorado, a través de correo electrónico, do campus virtual ou medios similares, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A13 A33 A34 B4 B6 B7 C3 C1 Terase en conta na súa valoración: a exposición (a través de Microsoft Teams), a capacidade de recompilación, a capacidade de síntese, a achega persoal, o rigor e a actualización das fontes utilizadas. Ademais do traballo individual, tratarase de fomentar o traballo en equipo, se é posible, en grupos de non máis de tres alumnos. O prazo e o modo de entrega serán de obrigado cumprimento. 40
Proba obxectiva A12 A14 A20 A21 B1 B2 B3 A proba escrita de contido teórico-práctico consistirá na resolución de exercicios breves e/ou resposta a cuestións curtas e/ou de resposta múltiple e/ou preguntas de desenvolvemento. 60
 
Observacións avaliación

Segundo a participación do alumnado na materia, a avaliación contempla dúas opcións:

Opción A (Primeira Oportunidade 1ª Convocatoria).-

1) Traballos tutelados 40%

2) Proba obxectiva 60%. Dita proba obxectiva, abarcará toda a materia e consistirá na resolución de exercicios breves, responder a cuestións curtas e/ou de resposta múltiple e/ou preguntas de desenvolvemento.

A planificación exposta nesta guía docente supón a aplicación dun sistema de avaliación continua, polo que a cualificación final obterase da avaliación dos Traballos tutelados e da Proba Obxectiva. No conxunto das dúas partes (40% e 60%), o alumnado deberá obter unha puntuación mínima de 5 puntos sobre 10. Con todo, non se considerará superada a materia, se nos Traballos tutelados non se obtén un mínimo de puntuación de 1 sobre 4 puntos (caso de esixirse un só traballo, se se esixisen dous traballos a puntuación mínima requirida sería de 0,5 puntos sobre 2 puntos totais, en cada un deles), e na Proba Obxectiva un mínimo de 2,5 puntos sobre 6 puntos totais.


Opción B (Primeira Oportunidade 1ª Convocatoria).- Para o alumnado que non entregue algún dos Traballos tutelados ou non chegue ao mínimo de puntos esixido neles

1) Proba obxectiva 100%. Dita proba obxectiva única, abarcará toda a materia e consistirá na resolución de exercicios breves, responder a cuestións curtas e/ou de resposta múltiple e/ou preguntas de desenvolvemento. Esta proba representará o 100% da nota final. O alumnado deberá obter unha puntuación mínima de 5 puntos sobre 10.

 

Na segunda oportunidade da Primeira Convocatoria, e nas oportunidades de ulteriores convocatorias, aplicarase o sistema de avaliación por proba obxectiva única.

O alumnado que non se presente á Proba Obxectiva
(independentemente da convocatoria de que se trate), será cualificado cun
"NP" (Non Presentado), aínda no caso de tener feito, presentado e
exposto traballos tutelados ou outras actividades que computen na avaliación

Implicacións do plaxio"A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria".


Fontes de información
Bibliografía básica GONZÁLEZ, L.; TALÓN, P. (2002). Dirección hotelera. Operaciones y Procesos. Editorial Síntesis. Madrid
MARTÍN ROJO, I. (2014). Dirección y Gestión de Empresas del Sector Turístico. Ediciones Pirámide. Madrid
CERRA, J.; DORADO, J. A.; ESTEPA, D.; GARCÍA, P. E. (2001). Gestión de Producción de Alojamientos y Restauración. Editorial Síntesis. Madrid
DORADO, J. A.; CERRA, J. (2014). Manual de Recepción y atención al cliente. Editorial Síntesis. Madrid (2ª Ed.)
BAYÓN MARINÉ, F.; MARTÍN ROJO, I. (2012). Operaciones y Procesos de Producción en el sector turístico. Editorial Síntesis. Madrid
CASANUEVA ROCHA, C.; GARCÍA del JUNCO, J.; CARO GONZÁLEZ., F. J. (2000). Organización y Gestión de Empresas Turísticas. Ediciones Pirámide. Madrid
MESTRE SOLER, J. R. (2003). Técnicas de Gestión y Dirección Hotelera. Gestión 2000. Barcelona

 

Bibliografía complementaria GONZÁLEZ TORRE, P. L.; DÍAZ FERNÁNDEZ, A. (2000). El overbooking en los recursos hoteleros: un método sencillo para el cálculo de las sobreventas . Revista Gestión de Hoteles y Empresas Turísticas nº 3 Mayo/Junio 2000, pp. 48-53
CHON, Kye-Sung (Kaye); SPARROWE, Raymond T. (2001). Atención al cliente en Hostelería. Thomson Editores Spain/Paraninfo,S.A. Madrid
IGLESIAS TOBAR, J. R.; TALÓN, P.; GARCÍA-VIANA, R. (2007). Comercialización de Productos y Servicios Turísticos. Editorial Síntesis. Madrid
MUÑOZ OÑATE, F.; RODRIGO MOYA, B. (2003). Dirección de Operaciones en Alojamiento y Restauración. Editorial Universitas Internacional,SL. Madrid
MESALLES, L. (1999). El Jefe de Recepción. Técnica de la Recepción en un hotel de calidad. Laertes,S.A. de Ediciones. Barcelona
VOGELER RUIZ, C.; HERNÁNDEZ ARMAND, E. (2000). El Mercado Turístico. Estructura, Operaciones y Procesos de Producción. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces. Madrid
RIVAS GARCÍA, J. I. (2008). Estructura y economía del Mercado Turístico. Septem Ediciones, S.L. Oviedo
GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, A. Mª.; SULÉ ALONSO, Mª A. (1994). Expectativas de la utilización del Yield Management en las empresas turísticas. Revista Estudios Turísticos, nº 123 (1994), pp. 47-70. Instituto de Estudios Turísticos
ALACREU GINÉS, J. R. (2003). Gestión de Banquetes. Editorial Síntesis. Madrid
FELIPE GALLEGO, J. (2002). Gestión de Hoteles. Una nueva visión. Paraninfo,S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
ARRILLAGA, J. I. (1982). Gestión de Producción, I. Puerta del Sol. Textos. Madrid.
MARÍN, C. (1974). Gestión Hotelera. Ediciones Turísticas, Editur, S.L.
GATELL PAMIES, J. (1994). Hotel Hotel, Marketing. CDN, Ciencias de la Dirección,S.A. Madrid
CUNHA, L. (2007). Introduçâo ao Turismo. Editorial Verbo
WEISSINGER, S. S. (2001). Introducción a las Actividades Hoteleras. Paraninfo S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
MUSA ALHASAN, S. M.; SANCHIS PALACIO, J. R. (1993). La determinación de los precios de alojamiento en la Industria Hotelera. Revista de Estudios Turísticos, nº 117, pp. 49-60. Instituto de Estudios Turísticos
FELIPE GALLEGO, J. (1996). La Dirección Estratégica en los Hoteles del siglo XXI. McGraw-Hill • Interamericana de España. Madrid
BLASCO PERIS, A. (2002). La Empresa y el Producto Turístico. Editorial Civitas. Madrid
SUCH DEVESA, M. J. (2006). La Financiación de las Multinacionales hoteleras españolas. Delta, Publicaciones Universitarias. Madrid
LÓPEZ COLLADO, A. (1996). La Gobernanta. Editorial Paraninfo, S.A. Madrid
Del ALCÁZAR MARTÍNEZ, B. (2002). Los canales de distribución en el sector turístico. ESIC Editorial. Madrid
BLASCO PERIS, A. (2014). Manual de Gestión de Producción de Alojamientos y Restauración. Editorial Civitas. Madrid
CORRAL MESTAS, F. (2006). Manual de recepción hotelera: principios y técnicas. Septem Ediciones, S.L. Oviedo
ANTUÑA SUAREZ, B. (2008). Manual Práctico de los Derechos del Consumidor en el Sector Turístico. Septem, Ediciones S.L. Oviedo
ISMAIL, A. (2001). Operaciones y Procesos Hoteleros. Gestión del Alojamiento. Paraninfo S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
MILIO BALANZÁ, I. (2000). Organización y Control del Alojamiento. Paraninfo S.A./Thomson Editores Spain. Madrid
FELIPE GALLEGO, J. (1987). Principios Generales para la Dirección de Establecimientos Hoteleros. Gráficas Lormo. Madrid
NAVARRO UREÑA, A. (2008). Recepción hotelera y atención al cliente. Cengage Learning Paraninfo, S.A. Madrid

Estudios e Informes:

AECIT (varios autores): La Actividad Turística Española (varios anos), FEH, ACHE, BDO Consulting, Horwath Consulting España, Ernst & Young, Mazars, etc.

Revistas y Seminarios Turísticos:

Tecnohotel, Gestión de Hoteles y Empresas Turísticas, Hostelmarket, SPIC, Editur, IH, Hotelería Gallega & Turismo, Hostelería y Restauración, Nexotur, Viajar, ...


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías