Identifying Data 2021/22
Subject (*) Bases for the Interpretation of Scientific Knowledge Code 750G01008
Study programme
Grao en Enfermaría
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Coordinador
Freijomil Vázquez, Carla
E-mail
carla.freijomil@udc.es
Lecturers
Freijomil Vázquez, Carla
Pértega Díaz, Sonia
Seoane Pillado, María Teresa
E-mail
carla.freijomil@udc.es
s.pertega@udc.es
maria.teresa.seoane.pillado@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.gal/
General description A materia Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico establece os elementos metodolóxicos, cuantitativos e cualitativos, que necesita o/a estudante para ser consumidor crítico da información científica da sua disciplina no ámbito das Ciencias da Saude
Contingency plan A docencia será presencial.
Observacións particulares:
* Metodoloxía Cuantitativa: No caso de que un ou varios alumnos atópense confinados, estes deberán comunicarllo as profesoras da materia co fin de valorar un plan alternativo que non prexudique a súa evolución na materia.
* Metodoloxía Cualitativa: No caso de que algún estudante (ou grupo de estudantes) se encontre confinado por COVID-19 ou contacto estreito, terá que conectarse de forma síncrona a través da plataforma TEAMS á clase presencial e remitir os traballos propostos a través da plataforma Moodle.

No caso de que algún alumno (ou grupo de alumnos) se encontre confinado por COVID-19 ou contacto estreito o día marcado para a avaliación presencial, terá que remitir os informes que o avalen, e se acordará unha data de avaliación entre o docente e o alumno unha vez finalizado o illamento.

No caso dunha nova situación de pandemia que provoque o peche das actividades presenciais levaranse a cabo as seguintes medidas:
1. Modificacións nos contidos:
Non se realizarán cambios nos contidos da materia.
2. Metodoloxías:
*Metodoloxías docentes que se manteñen:
Manteranse todas as metodoloxías docentes.
*Metodoloxías docentes que se modifican:
Non se realizarán cambios nas metodoloxías da materia.
As metodoloxías programadas previamente de xeito presencial pasarán a desenvolverse de xeito virtual.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:
Correo electrónico: De uso para consultas, resolver dudas e facer seguimento dos traballos.
Moodle: Desenvolvemento do contido teórico e práctico. Posibilidade de xerar foros temáticos e de actividades específicas.
Teams: Sesión semanal (no caso de que corresponda docencia virtual) en gran grupo para o avance dos contidos teóricos e dos problemas prácticos na franxa horaria que ten asignada a materia no calendario de aulas da facultade. Sesions acordadas por grupos de alumnos para o seguemento e desenvolvemento dos traballos grupais planteados para a avaliación continua.
4. Modificacións na avaliación
Non se farán cambios na avaliación da materia.
*Observacións de avaliación:
As diferentes actividades de avaliación continuada efectuaranse de xeito non presencial, mediante a plataforma Moodle e con soporte en directo mediante Teams. A proba final realizaríase a través da plataforma Moodle.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Disporán de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A18 Comprender a metodoloxía de investigación cualitativa en saúde.
A19 Comprender a metodoloxía de investigación cuantitativa en saúde.
A20 Comprender os métodos estatísticos frecuentes en estudios do área de ciencias da saúde.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B8 Capacidade de análise e sínteses.
B11 Capacidade e habilidade de xestión da información.
B21 Implicación na calidade e busca/procura da excelencia.
B23 Habilidade para traballar nun contexto internacional.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C11 CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
C13 CB5 Que os estudantes desenvolveran aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores con un alto grao de autonomía

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Identificar e describir as características metodolóxicas da investigación cuantitativa A19
A20
B1
B3
B8
B11
B21
B23
C6
C7
C8
C11
C13
Describir e utilizar os métodos estadísticos frecuentes nos estudos da área de ciencias da saude A19
A20
B1
B3
B8
B11
B21
B23
C6
C7
C8
C11
C13
Comprender os elementos necesarios para a execución dun estudo clínico- epidemiolóxico. A19
A20
B1
B3
B8
B11
B21
B23
C6
C7
C8
C11
C13
Identificar e describir os principais fundamentos teóricos da investigación cualitativa A18
B1
B3
B8
B11
B21
C6
C7
C8
C11
Identificar e describir as características metodolóxicas da investigación cualitativa A18
B1
B3
B8
B11
B21
C6
C7
C8
C11
Describir os métodos e as técnicas para a obtención e análise de datos cualitativos A18
B1
B3
B8
B11
B21
C6
C7
C8
C11
C13

Contents
Topic Sub-topic
UNIDAD DIDACTICA I.METODOLOXIA DA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA 1.1.- A investigación cualitativa no contexto da saude
1.2.- Características da investigación cualitativa. Complementariedad investigación cuantitativa e investigación cualitativa.
1.3.- Deseño da investigación cualitativa. Investigación como proceso circular. Pregunta de investigación.
1.4.- Unidad de análise e selección de participantes en investigación cualitativa. Estratexias de muestreo.
1.5.- Obtención de datos:
Datos verbales: entrevista, narracions, grupo discusión, etc.
Datos visuales: observación, etnografía, fotografía, viedo, etc
1.6.- Análise de datos:
Documentación dos datos. Notas de campo. Diario de investigación. Transcripción.
Preparación dos datos para sua análise.
Codificación e categorización
Rigor na investigación cualitativa. Plausibilización selectiva. Fiabilidade e validez. Triangulación. Inducción analítica.
UNIDAD DIDACTICA II. METODOLOXIA DE INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA: BIOESTADISTICA 3.1. Software bioestatístico
3.2. Concepto de estatística. Variables
3.3. Análise descritivo dos datos e representación gráfica das variables
3.4. Cálculo de probabilidades: A distribución normal. Características e aplicacións
3.5. Estatística inferencial. Concepto de significación estatística
Análise bivariada
Análise multivariada
3.6. Presentación de resultados e a súa interpretación

UNIDAD DIDACTICA III. METODOLOXIA DE INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA: EPIDEMIOLOXÍA 2.1.Estrutura e planificación dun proxecto de investigación
2.2 Mostraxe. Tipos de mostraxe. Cálculo do tamaño da mostra
2.3 Tipos de estudos epidemiolóxicos
2.4 Medidas de frecuencia da enfermidade
2.5 Medidas de asociación. Medidas de impacto
2.6 A decisión clínica. Significación estatística vs relevancia clínica
2.7 Concordancia diagnóstica. Índice Kappa
2.8 Validez e precisión dos estudos epidemiolóxicos


Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook A18 A19 A20 B1 B3 B8 B11 B23 C6 C8 C11 C13 0 12 12
Guest lecture / keynote speech A18 A19 A20 B1 B3 B8 B11 C8 C11 C13 21 20 41
Problem solving A19 A20 B8 C7 C11 C13 12 30 42
Supervised projects A18 B3 B8 C13 8 27 35
Mixed objective/subjective test A18 A19 A20 B3 B8 B11 C6 C11 2 18 20
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados.
Os estudantes de modo individual realizarán lecturas de artigos de investigación cualitativa.
O resto das lecturas encontrase na web http://www.fisterra.com/mbe/investiga/index.asp
Guest lecture / keynote speech Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Os contidos teóricos básicos impartense en sesions maxistrais, pero con un enfoque participativo.
A información dispoñible en Moodle será unha versión simplificada dos contidos teóricos.
Problem solving Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
De cada tema explicado da metodoloxia cuantitativa realizaranse exercicios prácticos que o alumno debe presentar na súa totalidade
Supervised projects Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Mixed objective/subjective test Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.

Na parte da materia relativa á investigación cuantitativa (4 ECTS) realizarase unha proba escrita que combinará preguntas de resposta múltiple, resposta breve e a resolución de exercicios de análise estadística de datos e interpretación de resultados, sobre os contidos desenvolvidos na materia.
Na parte da materia relativa á investigación cualitativa (2 ECTS) realizarase unha proba con preguntas de resposta múltiple.

Personalized attention
Methodologies
Description
En cada lectura que se realice apoiarase de modo personalizado a aqueles/as estudantes que teñan máis dificultades para facer a análise solicitada

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A19 A20 B8 C7 C11 C13 Esta actividade corresponde á parte da materia de investigación cuantitativa (4 ECTS). Se realizarán probas de coñecemento e boletíns de exercicios prácticos que deben resolver de xeito individual mediante a aplicación dos coñecementos traballados, valorándose con 4 puntos sobre 10 (nota máxima final da materia= 2,8 puntos). Valorarase:
- A entrega da totalidade dos traballos propostos
- A adecuación das respostas proporcionadas
- A presentación e a claridade na descripción dos resultados
- A utilización das ferramentas informáticas e os recursos web axeitados para a resolución do problema
No caso de detectar traballos ou respostas as preguntas coincidentes doutros ou coincidentes entre eles non se puntuarán.

0
Mixed objective/subjective test A18 A19 A20 B3 B8 B11 C6 C11 Na parte correspondente á materia de investigación cuantitativa (4 ECTS) realizarase unha proba escrita que se valorará con 5 puntos sobre 10 (nota final máxima da materia 3.5 puntos) que combinará preguntas de resposta múltiple y/o resposta breve y/o resolución de exercicios de analise estatística de datos e interpretación de resultados, sobre os contidos desenvolvidos na materia

Na parte correspondente á materia de investigación cualitativa (2 ECTS) realizarase unha proba final que terá unha puntuación máxima de 3 puntos sobre 10 puntos (nota final máxima da materia 0.9 puntos). Será necesario acadar unha calificación mínima de 1.5 puntos (sobre 3) na proba final para poder superar a materia.
0
Supervised projects A18 B3 B8 C13 Consiste en realizar en grupos de 5 estudantes unha propuesta de investigación.
Na parte de investigación cuantitativa: elaborarase unha proposta de investigación cuantitativa e terá unha puntuación de 1 punto sobre 10 na parte avaliada (nota máxima final de la materia 0.7 puntos).

Na parte de investigación cualitativa: elaborarase unha proposta de investigación cualitativa e terá unha puntuación de 7 puntos sobre 10 na parte avaliada (nota final máxima materia 2.1 puntos). Será necesario obter unha calificación mínima de 3.5 puntos (sobre 7) na proposta de investigación cualitativa para poder superar a materia.
0
 
Assessment comments
NOTA IMPORTANTE.

A materia Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico consta de 2 bloques:
  • METODOLOXÍA CUANTITATIVA (4 ECTs) 70% da nota final, Prof. Dra.Teresa Seoane Pillado e Prof. Dra. Sonia Pértega Díaz
  • METODOLOXÍA CUALITATIVA (2 ECTs) 30% da nota final, Prof. Dra. Carla Freijomil Vázquez (Coordinadora da materia).

Para aprobar a materia é necesario superar cada unha das 2 partes individualmente. A nota final calcularase segundo o peso en créditos ECTS de cada unha das partes.

No caso de que non se supere unha das duas partes da materia, a nota que lle figurará será a calificación obtida tras a ponderación de cada parte si é inferior a 5, en outro caso a nota será un 4. Na 2ª oportunidade manterase aprobada a parte que se teña superada na 1ª oportunidade dentro da mesma convocatoria.  

MATRICULA PARCIAL.
Os/As estudantes poderán solicitar DISPENSA ACADEMICA.

Os/as estudantes de matricula parcial deberán poñerse en contacto cas profesoras ó inicio do curso. 
Metodoloxía cuantitativa: Deberán entregar os boletins de exercicios e facer as probas de avaliacion continua no tempo e forma que se lles solicite para ser avaliados/as. Ademais de realizar a proba mixta correspondente a esta parte da materia.
Metodoloxía cualitativa: Realizar o mesmo proceso de avaliación que o descrito para a PRIMEIRA OPORTUNIDADE 

SEGUNDA OPORTUNIDADE E OUTRAS. 

Metodoloxía cuantitativa: Deberán entregar os boletins de exercicios e  facer as probas de avaliacion continua no tempo e forma que se lles solicite para ser avaliados/as. Ademais de realizar a proba mixta correspondente a esta parte da materia
Metodoloxía cualitativa: A avaliación consistirá nunha proba obxectiva sendo necesario acadar 5 puntos para superar a materia.

OPORTUNIDADE ADIANTADA. 

Metodoloxía cuantitativa: Deberán entregar os boletins de exercicios e  facer as probas de avaliacion continua no tempo e forma que se lles solicite para ser avaliados/as. Ademais de realizar a proba mixta correspondente a esta parte da materia  
Metodoloxía cualitativa: A avaliación consistirá nunha proba obxectiva sendo necesario acadar 5 puntos para superar a materia.

MATRICULA DE HONRA.

Outorgarase ás puntuacions máis elevadas superiores a 9 obtidas unha vez ponderadas e sumadas as dúas partes da materia.

NON PRESENTADO.

A calificación de Non Presentado corresponderá ó/á estudante que non fixera a proba mixta na parte de investigación cuantitativa e/ou que non realizara a proba final na parte de investigación cualitativa.

Sources of information
Basic http://www.fisterra.com/mbe/investiga/index.asp (). .
Latimer, J (Editor) (2003). Advanced Qualitative Research for Nursing. Oxford, Blackwell Publising
Martín, A. A. y Luna, J. C. (1999). Bioestadística para las Ciencias de la Salud. Ediciones Norma
Cobo, E., Muñoz, P. y González, J.A. (2007). Bioestadística para no estadísticos. Barcelona. Elsevier Masson
Moral Santaella C (2006). Criterios de Validez en la investigación cualitativa. Revista de Investigación Educativa,24,147-164
Hulley, S.B., Cummings, S.M., Browner, W.S., Grady, D.G. y Newman, T.B. (2007). Diseño de investigaciones clínicas. Barcelona. Wolters Kluwer-Lippincott Williams & Wilkins
Coggon D, Rose G, Barker DJP (2003). Epidemiology for the uninitiated. BMJ group
Milton, J. S. (2001). Estadística para Biología y Ciencias de la Salud. McGraw-Hill
Flick U (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid. Morata
Taylor S; Bogdan R (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona. Paidós
Streubert Helen J.; Rinaldi Carpenter D (2011). Investigaçao qualitativa em enfermagem. Portugal, Lusodidactica
Arantzamendi M; López-Dicastillo O; Viivar C (2012). Investigación cualitativa. Manual para principiantes.. Ediaciones Eunate
Pérez Serrano G (2001). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid. La Muralla
Maykut P; Morehouse R (1999). Investigación Cualitativa. Una guía práctica y filosófica. Barcelona. Hurtado
Hernandez Sampieri R; Fernández-Collado C; Baptista Lucio P (2006). Metodología de la Investigación. Mexico. McGraw Hill
Rodriguez Gomez G; Gil Flores J; García Jiménez E (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga. Aljige
Cao, R., Labora, A., Naya, S. e Ríos, M. (2001). Métodos estatísticos e numéricos. A Coruña. Baia Edicións
Altman DG (2018). Practical Statistics for Medical Research. CHAPMAN&HALL
Holloway I; Wheeler S (2010). Qualitative Research in Nursing and Healthcare. United Kingdom, Wiley-Blackwell
Ruiz Olabuénaga JI (2012). Teoría y práctica de la investigación cualitativa. Deusto

Complementary Villareal Reyna MA; Salazar González BC (2006). La Teoría Crítica y su contribución al desarrollo del conocimiento en Enfermería. Desarrollo Científico de Enfermería, 14, 339-341


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Information and Communication Systems in Health Science/750G01004

Subjects that continue the syllabus
Pharmacology/750G01011
Health Risk Situations and Radiology/750G01013
Community Nursing I/750G01014
Mental Health Nursing/750G01015
Professional Ethics, Legal Framework and Philosophy of Care/750G01016
Clinical Nursing III/750G01017
Nursery Nursing/750G01018
Community Nursing II/750G01019
Gerontological Nursing/750G01020
Management of Nursing Services/750G01021
Occupational Health Nursing/750G01022
Advanced Tools and Methods in Qualitative Research/750G01023
Pharmacotherapy/750G01024
Clinical Placement I/750G01025
Clinical Placement II/750G01026
Clinical Placement III/750G01027
Clinical Placement IV/750G01028
Clinical Placement V/750G01029
Clinical Placement VI/750G01030
Clinical Placement VII/750G01031
Final Dissertation/750G01033
Clinical Nursing I/750G01034
Clinical Nursing II/750G01035

Other comments
MATERIAS QUE SE RECOMENDA HABER CURSADO PREVIAMENTE: 
Neste apartado non seleccionamos ninguna materia xa que Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico atópase no 2º cuadrimestre de 1ºcurso. 

MATERIAS QUE CONTINÚAN O TEMARIO: 
A materia Bases para a Interpretación do Coñecemento Científico establece os elementos metodolóxicos, cuantitativos e cualitativos, que necesita o/a estudante para ser consumidor crítico da información científica da sua disciplina. E por isto que en todas aas materias posteriores dos cursos 2º, 3º e 4º do Grao de Enfermaría os/as estudantes de modo transversal terán que facer uso das competencias adquiridas en esta materia. Será unha necesidade, nas devanditas materias, profundizar dende un enfoque práctico e clínico na capacidade do estudante para consumir información científica, realizar unha análise crítica da mesma, aplicala no contexto de cada materia e nos casos que o precisen tomar decisions clínicas.

ADAPTACIÓN DE PRESENCIALIDADE Á SITAUCIÓN EPIDEMIOLÓXICA: 
Todas as actividades presenciais realizaranse con asentos preasignados, con mascarilla, ventilación, non permitindo o consumo de alimentos e bebidas e asegurando que se cumplan as medidas de prevención e hixiene do centro establecidas y publicadas en: https://udc.es/es/fep/coronavirus/. No caso de que o grupo de docencia maxistral chegue a superar as indicacións de aforo da aula se establecerán grupos rotativos de docencia híbrida, onde os estudantes que non quepan na aula seguirán esa semana a docencia de forma telemática e á siguiente de forma presencial, sendo outro grupo o que a realice de forma telemática, según planificación establecida polo docente da materia.

OBXECTIVOS DE DESENROLO SOSTIBLE:
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": 
  • A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de se realizar en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores.
  • Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais
  • Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria
  • Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade, no caso de detectar situacións de discriminación por razón de xénero tomaranse medidas para corrixilas.
PLAXIO:
Na realización dos traballos da materia, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, será cualificado con suspenso (0,0) na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.