Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A29 |
Coñecer e aplicar probas complementarias en quiropodoloxía. Estudo e valoración do paciente candidato a tratamentos quiropodolóxicos. Protocolos diagnósticos e catalogación do risco quirúrxico. |
A30 |
Coñecer e aplicar procedementos técnicos e habilidades en cirurxía podolóxica. Coñecer e diagnosticar a patoloxía do pé con indicación quirúrxica. |
A31 |
Coñecer e empregar a historia clínica, valorar e aplicar o protocolo preoperatorio e o consentimento informado. |
A32 |
Coñecer e aplicar a Farmacoloxía especifica de uso podolóxico. Coñecer e utilizar a farmacoloxía pre e post quirúrxica, os tipos de anestesia en podoloxía e técnicas de aplicación. |
A33 |
Coñecer e obter habilidades na aplicación das técnicas podolóxicas de cirurxía ungueal, de cirurxía podolóxica de partes brandas, de cirurxía ósea e articular do pé. |
A34 |
Coñecer os métodos de reanimación cardiopulmonar e resucitación en casos de emerxencia. DEA. |
A35 |
Coñecer e empregar as técnicas de exploración, diagnóstico e tratamentos dos tumores no pé. Coñecer e saber tratar as complicacións e efectos secundarios derivados da aplicación das técnicas de cirurxía podolóxica e quiropodolóxicas. |
A38 |
Realizar a historia clínica podolóxica e rexistrar a información obtida. |
A43 |
Deseñar o plan de intervención integral ou tratamento podolóxico. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B8 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B9 |
Fomento dunha segunda lingua de interese para a profesión. |
B13 |
Traballo en equipo de carácter interdisciplinar. |
B17 |
Capacidade de motivarse e motivar a outros. |
B19 |
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
CM1 Coñecer, diagnosticar e tratar as dermatopatias e queratopatias, o tratamento dos helomas e as causas. |
A29 A30 A31 A32 A33 A35
|
B3 B5 B6 B8 B9 B13 B17
|
C1 C3 C6
|
CM4 Coñecer e empregar o instrumental en cirurxía e quiropodología, os métodos de esterilización e a toma de mostras para cultivos. |
A29 A30 A31 A32 A33 A35
|
B3 B5
|
|
CM6 Saber elaborar e utilizar a historia clínica e emitir e interpretar os informes clínicos. |
A29 A30 A31 A32 A33 A35
|
|
|
CM7 Coñecer e aplicar as técnicas de exploración, diagnóstico e tratamento de feridas, úlceras e procesos infecciosos que afectan ao pé así como os mecanismos de reparación e cicatrización tisular. |
A30 A31
|
B13 B19
|
|
CM13 Coñecer e aplicar os protocolos diagnósticos e de catalogación do risco cirúrxico. |
A43
|
|
|
CM14 Coñecer e aplicar procedementos técnicos básicos e desenvolver habilidades en técnicas de cirurxía podológica. |
A29 A32
|
B1
|
|
CM16 Coñecer valorar e aplicar o protocolo preoperatorio e o consentimento informado. |
A31
|
|
|
CM17 Coñecer e utilizar a farmacoloxía pre, intra e post cirúrxica, os tipos de anestesia en podoloxía e técnicas de aplicación. |
A30 A31 A32
|
|
|
CM18 Conocer y saber aplicar las técnicas podológicas de cirugía ungueal, de cirugía podológica de partes blandas.
|
A29 A30
|
|
|
CM19 Coñecer e empregar as técnicas de exploración, diagnóstico e tratamentos dos tumores no pé |
A33 A35
|
B5
|
|
CM 21 Coñecer e saber tratar as complicacións e efectos secundarios derivados da aplicación das técnicas de cirurxía podóloxica |
A35
|
|
|
CM 22 Coñecer e comprender o concepto e características da infección nosocomial. |
A35 A38
|
B13 B17 B19
|
|
CM 23 Coñecer e identificar as medidas de prevención e control da infección nosocomial. |
A29 A32
|
|
|
CM 24 Describir e identificar os antisépticos e desinfectantes de uso xeral en podoloxía. |
A32
|
|
|
CM 25 Capacidade para describir e realizar procesos de limpeza, desinfección e esterilización do material clínico e cirúrxico de podoloxía. |
A33 A35
|
|
|
CM 26 Capacidade para describir e realizar as técnicas de lavado de mans higienico e cirúrxico no marco da prevención da infección. |
|
B3
|
|
CM 27 Coñecer e aplicar as medidas de prevención da infección de localizacdión cirúrxica |
A33
|
|
|
CM 28 Xestionar as características ambientais de ambientrs clínicos e cirúrxicos no marco da prevención da infección. |
A31
|
|
|
CM 29 Coñecer e aplicar as medidas de prevención da infección relacionada coa caracterización intravascular. |
A29 A34
|
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
UNIDAD 1 . - INTRODUCCIÓN A CIRUXÍA PODOLOXICA.
|
Tema 1: Criterios de selección de pacientes e clasificación ASA.
Tema 2: Criterios de cirurxía maior ambulatoria ( CMA) e curta estancia
Tema 3: Profilaxe tromboembólica, antibiótica e da endocarditis bacteriana en cirurxía. Factores de risco indicacións e tipos.
Tema 4: O intraoperatorio: disección cirúrxica. Complicacións xerais intraoperatorias na cirurxía do pé. Sincope vagal, hemorraxia, toxicidade por fármacos, reaccións alérxicas e anafilaxia.
Tema 5: Coidados postquirúrgicos. O postoperatorio inmediato e seguimento postoperatorio.
tema 6: Complicacións locais da ferida cirúrxica. Complicacións xerais: Trombosis venosa profuna e TEP. Lesión por torniquete |
UNIDAD 2.- O PREOPERATORIO.
|
Tema 7: Historia clínica, protocolo preoperatorio e consentimento informado.
Tema 8: Avaliación cirúrxica preoperatoria.
Tema 9: Farmacoloxía pre e post cirúrxica.
Tema 10: Lavado de mans cirúrxico. Aseptización. Colocación de vestiario estéril.
Tema 11: Lavado prequirúrgico do pé e preparación do campo cirúrxico. Equipamento cirúrxico e instrumentación. Monitoraxe e signos vitais.
Tema 12: Hemostasia. Concepto. Tipos. Técnicas e complicacións. |
UNIDAD 3.- SUTURAS PROCEDIMIENTOS Y TÉCNICAS.
|
Tema 13: Suturas y drenajes. Concepto. Clasificación. Cualidades de la sutura ideal.
Tema 14: Material de sutura. Características de hilo y agujas. Tipos, indicaciones, contraindicaciones, técnicas de sutura y complicaciones.
Ligaduras en pequeños y grandes vasos.
|
UNIDAD 4.- ANESTESIA E INFILTRACIONES.
|
Tema 15: Descripción, características y mecanismo de acción de los anestésicos locales empleados en cirugía del pie. Composición química.
Tema 16: Técnicas anestésicas en cirugía del pie.
Tema 17: Complicaciones de la anestesia. Contraindicaciones y Dosis seguras.
Tema 18: Reacciones alérgicas.
Tema 19: Corticoterapia. Otras infiltraciones terapéuticas.
|
UNIDAD 5.- TÉCNICAS DE CIRUXÍA UNGUEAL E DE PARTES BLANDAS.
|
Tema 20: Introdución ás técnicas cirúrxicas ungueales.
Tema 21: Clasificación dos procedementos.
Tema 22: Correccións de tecido brando e plastias ungueales. Definición, indicacións, técnicas cirúrxicas e complicacións.
Tema 23: Técnicas de avulsión da lamina ungueal. Definición, indicacións, técnicas cirúrxicas e complicacións.
Tema 24: Matriceptomias parciais convencionais con afectación ungueal. Definición, indicacioines, técnicas cirúrxicas e complicacións.
Tema 25: Matriceptomias parciais convencionais con afectación ungueal e de partes brandas. Definición, indicacioines, técnicas cirúrxicas e complicacións.
Tema 26: Matriceptomias químicas. Definición, indicacioines, técnicas cirúrxicas e complicacións.
Tema 27: Matriceptomias totais convencionais. Definición, indicacioines, técnicas cirúrxicas e complicacións. |
UNIDAD 6.- PATOLOXÍA DEL PIE CON INDICACIÓN QUIRÚRXICA.
|
Tema 28: Cirugía de salvamento. Criterios y técnicas de revascularización. Drenajes.
Tema 29: Pie diabético. Diagnóstico diferencial de las úlceras del pié. Diabéticas Vs vasculares
Tema 30: Osteoartritis séptica.
tema 31: Amputaciones, Determinación del nivel de amputación. Zamputación digital . Amputación transmetatarsiana y amputación de Syme.
Tema 32: Complicaciones de las amputaciones.
Tema 33: Transtornos vasoespasticos. Síndrome de Raynaud. Acrocianosis. Livedo reticularis. Eritromelalgia. Enfermedad de Buerger.
Tema 34: Cirugía minimamente invasiva. definición e indicaciones.
Tema 35: artroscopia tobillo y pié
Tema 36: Afecciones de los nervios del pie. neuroma de Morton. Concepto, técnicas quirúrgicas y complicaciones.
Tema 37: Síndrome del tunel tarsiano.
Tema 38: Síndrome doloroso del 2º espacio interdigital.
Tema 39: Traumatismos nerviosos.
|
UNIDAD 7.- TUMORES NO PÉ.
|
Tema 40: Técnicas de exploración, diagnóstico e tratamento da patoloxía tumoral. Angiomas. Tumor Glómico. Tumor de Koënen. Verrugas plantares.
Tema 41: Bioloxía e indicacións dos enxertos.
Tema 42: Clasificación dos colgajos. Indicacións, abordaxe cirúrxica, técnicas e factores de viabilidade. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
A38 A35 A34 A33 A32 A31 A30 A29 B1 B8 B9 B13 B17 B19 C1 C3 C6 |
2 |
127 |
129 |
Prácticas de laboratorio |
A43 B3 B5 B6 |
9 |
9 |
18 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Pediráselles aos alumnos que realicen traballos relacionados coa materia. Serán expostos polos propios alumnos en clase, e discutidos entre todos |
Prácticas de laboratorio |
Terán lugar dirante o primeiro cuadrimestre nos laboratorio que para ese efecto dispón na planta baixa da Facultade de Enfermería e Podoloxía. Estas prácticas comprenden a simulación sobre modelo animal de técnicas propias de cirurxía do pé. Será obrigatoria a asistencia ao 100% destas prácticas para todo o alumnado matriculado nesta materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Proba mixta |
|
Descrición |
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese
como momentos de traballo presencial co profesor que implican unha participación e reforzo da relación profesor alumno. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A43 B3 B5 B6 |
Valorarase en función da asistencia, actitude e participación na práctica.
AVALIACIÓN DO MÓDULO PRÁCTICO.
Durante as prácticas de laboratorio e clínicas realizaranse controis de asistencia sendo necesario asistir ao 100% delas para poder ser avaliados e optar á cualificación de aprobado en ambas as oportunidades.
Na súa realización teranse en conta as actitudes e aptitudes demostradas polo alumno en base aos seguintes criterios:
- Aplicación gradual á práctica dos coñecementos adquiridos na teoría.
- Destreza e habilidade na execución das técnicas explicas.
- Cumprimento das normas xerais de prácticas establecidas para o efecto e incluídas na guía do estudante.
- Grao de interese e participación do alumno.
*DINAMICA DAS PRÁCTICAS
O grupo de alumnos que agarraches á práctica clínica deberá traballar de forma organizada e en equipo respectando en todo momento a normativa de práctica clínica e as instrucións dadas polo profesorado da materia, quen serán os encargados de distribuír as diferentes tarefas:
Alumno que agarraches na intervención cirúrxica: seguirá en todo momento as instrucións do profesorado da materia e ao finalizar esta acompañará ao paciente ata o servizo de Admisión onde o persoal encargado proporcionará a correspondente cita para o seguimento postoperatorio.
Alumno encargado de aplicar a anestesia local: xunto co profesorado da práctica clínica realizará a técnica *anestésica correspondente.
Alumno encargado da *instrumentación: preparará o material necesario para a intervención ademais de asistir no *enguantado e vestimenta estéril do alumno asistente na intervención.
Alumno responsable da documentación clínica cirúrxica: deberá revisar a historia clínica cirúrxica antes da intervención comprobando que o paciente achega todas as probas *preoperatorias necesarias así como o consentimento informado. Así mesmo encargarase de cubrir a folla de quirófano a medida que se desenvolve a intervención.
Chegados a este punto, é importante lembrar que a historia clínica constitúe un documento confidencial de importancia non só asistencial senón tamén legal, polo que toda actuación realizada sobre o paciente deberá quedar reflectida nela así como o nome (de forma clara e lexible) de todos os alumnos que tomen parte na intervención e asinado todo iso polo profesor responsable da práctica.
O alumno deberá realizar e superar un exame final práctico. Este exame práctico será realizado en horario de práctica clínica segundo calendario académico aprobado en Xunta de Centro. O mesmo día da súa realización facilitarase toda a información relativa á normativa de cualificación do mesmo. |
20 |
Proba mixta |
A38 A35 A34 A33 A32 A31 A30 A29 B1 B8 B9 B13 B17 B19 C1 C3 C6 |
Os contidos teóricos serán avaliados cun exame final que constará de dous partes (unha por cada profesor da materia) sendo necesario aprobar ambas as partes para superar o módulo teórico, excepcionalmente poderá superarse facer media entre as dúas partes a partir do 4,0 nunha das partes.
O exame poderá combinar preguntas tipo test con preguntas curtas a desenvolver incluíndo imaxes e simulacións de casos clínicos reais.
|
80 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia é necesario: superar
o exame cunha cualificación de aprobado e asistir á totalidade das prácticas e
superar a proba práctica. En caso de non superar o exame, a cualificación da
materia será a nota obtida no exame e non será posible facer media co resto de
apartados de avaliación. A cualificación final do alumno quedará fixada de forma numérica
entre 0 e 10, sendo o 5 a nota mínima para aprobar. Aqueles alumnos que obteñan unha nota superior a 9 poderán optar á
matrícula de honra,
a cal se realizará a proposta dos docentes da materia en función das
cualificacións obtidas e a participación na aula. A cualificación de non presentado:
outorgarase a aqueles alumnos que non realizasen a totalidade das prácticas
independentemente da súa participación no resto de actividades, incluída a
proba mixta. 2ª Oportunidade: os
criterios de avaliación serán os mesmos criterios que na primeira oportunidade. 2ª e posteriores matrículas: O alumno
que cursase a materia un ano e non supere a materia, gardaráselle as notas das
partes superadas tendo que repetir as partes non superadas e o exame. Os alumnos con Dispensa Académica
poderán solicitar elixir o día de prácticas en con o grupo #de acordo con o
docente. Para a oportunidade
extrahordinaria de decembro o alumno poderá solicitar elixir o
día de prácticas en con o grupo de acordo con o docente.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Alethea VM Foster. Podiatric assesment and management of the diabetic foot. Churchill Livingstone Elsevier Isbn 0-443-100437.
- Alonso Peña D. Atlas de dermatología del pie. Edita Panamericana. Isbn 978-84-9835-062-3.
- Aragón Sánchez FJ, Lázaro Martínez JL. Atlas de manejo práctico del pie diabético. ISBN 84-609-2565-X. Impreso en CPG, 2004.
- Banks A; McGlamry’s comprehensive textbook and ankle surgery; 3ª ed; Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins, cop 2001.
- Butterworth R, Dockery G L; Atlas a color y texto de cirugía del antepie; London: Mosby-Wolfe Publishing, 1992.
- Christman R; Foot and ankle radiology; St. Louis (Mo): Churchill Livingstone, 2003.
- Duvries, H., Inman, V. Cirugía del pie, Ed. Médica Panamericana S.A., 1987, Buenos Aires
- García Carmona, F.J. Tratamiento quirúrgico de la onicocriptosis. Madrid. Ed. Aula Médica, 2003.
- Gould, J S; The foot book; Baltimore.: Williams & Wilkins, cop 1988.
- Hetherington V; Hallux valgus and forefoot surgery; New York, etc: Churchill Livingstone, 1994.
- Izquierdo Cases J O. Podología quirúrgica, Barcelona: Masson, 2006
- Jay R; Current therapy in Podiatric medicine; Philadelphia: B.C. Decker, Inc, 1989.
- Levy L, Hamilton V; Principles and practice of podiatric medicine; New York, etc: Churchill Livingstone, 1990.
- Martínez Nova. Podología, Atlas de cirugía ungueal. Ed. Panamericana. Madrid, 2006.
- Marín Arguedas M. Documento del consentimiento informado. Revista española de podología, 2002; XIII (2): 81-83.
- Mercado, OA; Atlas de Cirugía del pie; Illinois: Carolando Press, 1995.
- Myerson, MS; Foot and ankle disorders; Philadelphia: Saunders, cop 2000.
- Núñez-Samper, M; Biomecánica y cirugía del pie; Barcelona: Masson, DL 1997.
- Scurran, BL; Foot and ankle trauma; 2º ed; New York-Madrid etc.: Churchill Livingstone, cop 1996.
- Thomson, T; Assisting at podiatric surgery: a guide for podiatric students and podiatric theatre assistants; Edinburgh: Churchill Livingstone, 2002.
- Turner Warren A, Merriman Linda M. Clinical skills in treating the foot. Churchill Livingstone 2ª edic. Isbn 0-443-07113-6.
- Viadé Juliá J. Pie diabético: guía práctica para la prevención, evaluación y tratamiento. Edita Panamericana. Isbn 84-9835-058-1.
- Yale I. Podiatric medicine; 2º ed; Baltimore, etc: Williams & Wilkins, cop. 1980.
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía humana xeral/750G02001 | Anatomía específica do membro inferior/750G02002 | Fisioloxía de sistemas/750G02004 | Bioloxía/750G02005 | Microbioloxía e parasitoloxía/750G02007 | Farmacoloxía/750G02009 | Podología xeral/750G02012 | Biomecánica do membro inferior/750G02013 | Atención ante situacions de urxencia/750G02038 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Cirugía Podolóxica 2/750G02030 | Prácticum 1/750G02033 | Prácticum 2/750G02034 | Prácticum 3/750G02035 |
|
Observacións |
ADAPTACIÓN DA PRESENCIALIDADE Á SITAUCIÓN EPIDEMIOLÓXICA: Todas as actividades presenciais realizaranse con asentos *preasignados, con máscara, ventilación, non permitindo o consumo de alimentos e bebidas e asegurando que se cumpran as medidas de prevención e hixiene do centro establecidas e publicadas en: https://udc.es/gl/fep/coronavirus/. No caso de que o grupo de docencia chegue a superar as indicacións do aforo da aula estableceranse grupos rotativos de docencia *híbrida, onde os estudantes que non caiban na aula seguirán esa semana a docencia de forma telemática e á seguinte de forma presencial, sendo outro grupo o que a realice de forma telemática, segundo planificación establecida polo docente da materia. OBXECTIVOS DE DESENVOLVEMENTO SOSTIBLE: Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sostible e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e sostible ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": - Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
- Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria.
|
|