Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A65 |
CE1 -Coñecer o desenvolvemento embriolóxico do corpo humano, os eixos e planos corporais e a anatomía de órganos, aparellos e sistemas do corpo humano e a esplacnoloxía vascular e nerviosa |
B23 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B25 |
CB3 -- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B29 |
CG02 - Coñecer a estrutura e función do corpo humano en especial da extremidade inferior, semioloxía, mecanismos, causas e manifestacións xerais da enfermidade e métodos de diagnóstico dos procesos patolóxicos médicos e cirúrxicos, interrelacionando a patoloxía xeral coa patoloxía do pé. |
C9 |
CT01 - - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
C11 |
CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida |
C14 |
CT06 -Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables |
C15 |
CT07 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sustentable ambiental, económico, político e social |
C16 |
CT08 - V- Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade |
C17 |
CT09 -Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Capacidade para conocer e comprender a morfoloxía e a estrutura global do corpo humano e empregar axeitadamente a linguaxe anatómica. |
A65
|
B23 B25 B29
|
C9 C11 C14 C15 C16 C17
|
Capacidade de conocer e comprender os planos e os eixos e a terminoloxía dos conceptos xerais de osos, cartílagos, articulacións, músculos e os sistemas de conducción. |
A65
|
B29
|
C11
|
Capacidade para coñecer o desenrolo embrionario, organoxénese e os cambios posnatais dos aparatos e sistemas do corpo humano. |
A65
|
B29
|
|
Coñecer e identificar os relieves óseos palpables, elementos musculares, estruturas articulares e nervios das diferentes rexións topográficas do corpo humano. |
A65
|
|
|
Coñecer e identificar os diferentes órganos que forman os sistemas corporais, a súa localización e características. |
A65
|
B29
|
|
Coñecer as características diferenciáis da pel e do tecido celular subcutáneo nas distintas rexións corporais, así coma a distribución normal dos seus anexos. |
A65
|
B29
|
|
Capacidade de recoñecer e diferenciar distintas estruturas corporais por medio de métodos diagnósticos máis habituais na práctica clínica |
A65
|
B29
|
C11
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1: Introducción ó estudo da anatomía humana |
Modelos anatómicos
Técnicas de estudio anatomía
Visión global do corpo humano |
Tema 2: Embrioloxía humana e desenrolo fetal |
Organoxénese
Riscos no desenrolo embrionario e fetal
Consello xenético |
Tema 3: Estudo anatómico do sistema músculo esquelético da cabeza, colo, tórax, abdome tronco, extremidades superior e inferior |
Aparato locomotor
Movemento do corpo humano |
Tema 4: Estudo anatómico do sistema cardiovascular |
Corazón
Grandes vasos
Sistema arterial
Sistema venoso
Sistema linfático |
Tema 5: Estudo anatómico do sistema dixestivo |
Boca
Esófago
Estómago
Intestino
Recto
Fígado e vías biliares
|
Tema 6: Estudo anatómica do sistema xenito - urinario |
Ril
Vías urinarias
Próstata
Útero
Trompas de Falopio
Ovario
Vulva - vaxina |
Tema 7: Estudo anatómico do sistema endócrino |
Hipotálamo
Hipófise
Tiroides
Paratiroides
Páncreas |
Tema 8: Estudo anatómico do sistema nervioso central e periférico |
Pares craneais
Pares espinais
Encéfalo
Cerebelo
Médula espinal |
Tema 9: Estudo anatómico do sistema respiratorio |
Pumón
Vías respiratorias |
Tema 10: Estesioloxía humana: órganos dos sentidos |
Vista
Olfato
Oido
Tacto
Gusto |
Tema 11: Estudo anatómico da pel e os seus anexos |
Estrutura epiderme, derme e hiopoderme |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Traballos tutelados |
A65 B23 B25 B29 |
25 |
20 |
45 |
Proba de resposta múltiple |
A65 B29 |
2 |
0 |
2 |
Presentación oral |
A65 B23 B25 B29 |
3 |
10 |
13 |
Sesión maxistral |
A65 B23 B25 B29 C9 C11 C14 C15 C16 C17 |
60 |
30 |
90 |
|
Atención personalizada |
|
0 |
|
0 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Traballos tutelados |
Elaboración en grupo dun traballo sobre un tema asignado co obxectivo de ser exposto en clase |
Proba de resposta múltiple |
Proba tipo test con 60 preguntas con catro posibles respostas e unha única delas válida |
Presentación oral |
Presentación en grupo do traballo elaborado con apoio das ferramentas que sexan precisas |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introducción de algunas preguntas dirixidas ós estudantes, ca finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba de resposta múltiple |
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
Presentación oral |
|
Descrición |
As distintas metodoloxías requiren un seguimento e apoio continuado a través das titorias e as sesión de seguimento da elaboración dos traballos, de xeito presencial se a situación epidemiolóxia e as indicacións das autoridades sanitarias o permiten ou telemática en caso contrario. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba de resposta múltiple |
A65 B29 |
Exame tipo test con 60 preguntas con unha única resposta válida das catro opción posibles. Cada tres erros resta unha pregunta acertada e para aprobar o exame ten que acadarse un 60% das preguntas. |
70 |
Sesión maxistral |
A65 B23 B25 B29 C9 C11 C14 C15 C16 C17 |
Participación activa nas sesións |
10 |
Traballos tutelados |
A65 B23 B25 B29 |
Elaboración en grupo dun traballo sobre os temas do contido da asignatura |
18 |
Presentación oral |
A65 B23 B25 B29 |
Presentación en clase do traballo elaborado co apoio dos medios audiovisuais necesarios |
2 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia é necesario realizar as prácticas e superar a avaliación final das mesmas con alomenos unha puntuación de 5 sobre 10, ademáis de obtener unha media de 6 (sobre 10) na calificación da proba de resposta múltiple e 5 sobre 10 no total da asignatura.
Convocatorias de segunda oportunidade e posteriores matrículas: Para aqueles alumnos/as que teñan cursado a materia e realizado as prácticas obrigatorias de forma completa ca calificación de apto, deben ter en conta que poden voltar a cursar toda a materia novamente e presentarse só ao examen teórico final, tendo en conta que a calificación do exame teórico fará media cas calificacións das prácticas, talleres, traballos tutelados e clases maxistrais do curso académico no que teñan cursado as mesmas.
Para os alumnos con matrícula parcial ou dispensa académica: poderán obter a calificación da asignatura ca modalidad ordinaria na que a proba de resposta múltiple supón o 40% da calificación e o outro 60% corresponde á elaboración do cuadernillo de prácticas, os traballos tutelados e o seguemento das sesión maxistrais. Nesta modalidade será obrigatorio superar a proba de resposta múltiple e realizar os cadernillos de prácticas e os traballos tutelados para superar la asignatura.
Convocatorias da oportunidade adiantada de avaliación: Para aquelles alumnos/as que teñan solicitado a oportunidade adiantada de avaliación, cumpran cos requisitos e se lles conceda podrán presentarse ó exame teórico final cuia calificación suporá o 100% da calificación da materia.
Non presentado: Se calificará como non presentado os/as alumnos/as que non concurran á realización do exame e/ou non entreguen os cadernillos de prácticas e os traballos tutelados nos prazos definidos.
Matrícula de honra: Poderá obterse a calificación de matrícula de honra habendo obtido a calificación de sobresainte e a máxima calificación na avaliación e seguimento continuo realizado durante o curso académico.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
1.AAVV. Terminología anatómica. Panamericana, 1ª ed, 2001.
2. Abrahams PH, Hutchings RT, Marks SC. Gran atlas McMinn de Anatomía Humana. Oceano, 2ª ed, 2009.
3. Agur FR, Dalley F. Grant. Atlas de anatomía. Panamericana, 11ª ed, 2007.
4. Bouchet A, Cuilleret J. Anatomía descriptiva, topográfica y funcional. Panamericana, 1º ed, 1997.
5.Canby CA. Anatomía basada en la resolución de problemas. Elsevier - Masson, 1ª ed, 2007.
6. Chung KW. Colección temas clave: Anatomía. 6ª ed. 2008.
7. Dauber W. Feneis. Nomenclatura anatómica ilustrada, Elsevier Masson, 5ª ed, 2006.
8. Delgado L. Prácticas de anatomía humana. Panamericana, 1ª ed, 2010.
9. Detton AJ. Grant. Manual de disección. Wolters Kluwer. 16ª ed, 2017.
10. Dufour M. Anatomía del aparato locomotor. Tomo 1: Miembro inferior. Masson, 1ª ed, 2003.
11. Drake RL, Vogl A. Gray. Anatomía para estudiantes. Elsevier, 2º ed, 2010.
12. Dykes M, Watson W. Lo esencial en anatomía. Elsevier Mosby, 3ª ed, 2011.
13. Escuredo B, Sánchez JM, Borras SX, Serrat J. Estructura y función del cuerpo humano. McGraw-Hill Interamericana, 1995.
14. Fraga H. Anatomía básica. Galinova, 1ª ed, 2003.
15. García-Porrero J. Anatomía humana. McGraw-Hill – Interamericana, 1ª ed, 2005.
16. Grine FE. Manual de laboratorio de anatomía humana. 3ª ed, 2008.
17. Gosling JA, Harris PF, Hunpherson JR. Anatomía Humana. Mosby/Doyma, 2ª ed, 1994.
18. Guzmán S, Eizondo RE. Anatomía humana en casos clínicos. Panamericana, 2ª ed, 2012.
19. Hansen JT. Atlas de disección. Sobotta. Elsevier, 2ª ed, 2017.
20. Hansen JT. Netter. Flashcards de anatomía. Elsevier. 4ª ed, 2017
21. Jacob S. Atlas de anatomía humana. Elsevier Science, 1ª ed, 2003.
22. Kamina P. Anatomía general. Panamericana, 1997.
23. Kapit W, Elson LM. Anatomía. Ariel, 1ª ed, 2014.
24. Latarjet M, Ruiz Liard A. Anatomía Humana. Panamericana, 4ª, 2004.
25. Lippert H. Anatomía. Marban, 1ª ed, 1999.
26. Llusá M, Merí, Ruano D. Manual y atlas fotográfico de anatomía del aparato locomotor. Panamericana, 1ª ed, 2004.
27. Lütjen-Drecoll E, Rohen JW. Anatomía. Panamericana, 1ª ed, 2012.
28. Möller TB, Reil E, Stark P. Atlas de anatomía radiológica. Marban, 3º ed, 2011.
29. Moore KL, Agur FR. Fundamentos de anatomía con orientación clínica. Panamericana, 6ª ed, 2008.
30. Moore KL, Dalley F, Agur AM. Anatomía con orientación clínica. Wolters Kluwer, 6ª edición, 2008.
31. Netter FH. Atlas de anatomía humana. Elsevier Masson, 6ª ed, 2015.
32. Nielsen M, Miller S. Atlas de anatomía humana. Panamericana, 1ª ed, 2012.
33. Olinger AB. Atlas de anatomía humana. Lippincott 1ª ed, 2016.
34. Pansky B, Gest T. Anatomía concisa e ilustrada de Lippincott, volumen 1: espalda, miembro superior e inferior. AMOLCA 1ª ed, 2017.
35.Platzer W. Atlas de anatomía con correlación clínica. Tomo 1. Aparato locomotor. Editorial médica Panamericana, 9ª ed, 2008.
36. Paulsen F, Waschke J. Sobotta. Atlas de disección. Elsevier. 2ª ed. 2017.
37. Pró E. Anatomía clínica. Editorial médica Panamericana, 1ª ed, 2011.
38. Putz R, Pabst R. Atlas de Anatomía Humana Sobotta (I y II). Panamericana, 22ª ed, 2006.
39. Rouviere H y Delmas A. Anatomía humana. Masson, 11ª ed, 2005.
40. Sadler, TW. Langman Embriología médica. Wolters Kluwer, 11ª ed, 2009.
41. Schunke M, Schulltze E, Schumacher U, Voll M, Wesker K. Texto y atlas de anatomía. Tomo I. Anatomía general y aparato locomotor. Panamericana, 1ª ed, 2005.
42. Smith-Agreda JM. Escolar. Reconstrucciones humanas por planos de disección. Editorial Panamericana, 5ª ed, 2009.
43. Spratt JD, Salkowski LR, Loukas M, Turmezei T, Weir J, Abrahams PH. Atlas de anatomía humana por técnicas de imagen. Elsevier, 5ª ed, 2017.
44. Suárez Quintanilla JA, Iturrieta Zuazo I, Rodríguez Pérez AI, García Esteo FJ. Anatomía humana para estudiantes de ciencias de la salud. Elsevier. 1ª ed., 2017.
45. Tank PW. LWW Atlas de anatomía. Wolters Kluwer. 1ª ed, 2009.
46. Thibodeau GA, Patton KT. Anatomía y fisiología. Elsevier Mosby, 6ª ed, 2007.
47. Thibodeau GA, Patton KT. Estructura y función del cuerpo humano. Elsevier Mosby, 13ª ed, 2011.
48. Tixa S. Atlas de anatomía palpatoria. Tomo 2: Miembro inferior, Elsevier Masson, 2ª ed, 2006.
49. Thompson JC,. Atlas práctico de anatomía ortopédica. Elsevier, 2ª ed, 2011.
50. Tortora GJ, Derrikson BH. Principios de anatomía y fisiología. Editorial Panamericana, 13ª ed, 2013.
51. Ullmann HF. Atlas de anatomía. Ed Ullmann, 1ª ed, 2103.
52. Vilensky JA, Hoffman LA. Rohen. Atlas de anatomía humana. Wolters Kluwer, 8ª ed, 2015.
53. Waschke J, Drenckhahn D. Compendio de anatomía. Editorial Panamericana, 1ª ed, 2009. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
ADAPTACIÓN DA PRESENCIALIDADE Á SITUACIÓN EPIDEMIOLÓXICA: Todas as actividades presenciais se realizarán con asientos preasignados, con mascarilla, ventilación, non permitindo o consumo de alimentos e bebidas e asegurando que se cumplan as medidas de prevención e hixiene do centro establecidas e publicadas en: https://udc.es/es/fep/coronavirus/.
No caso de que el grupo de docencia magistral supere as indicaciones de aforo da aula se establecerán grupos rotativos de docencia híbrida, nos que os estudantes que non quepan na aula seguirán esa semana a docencia de forma telemática e a siguinte de forma presencial, sendo o outro grupo o que a realice de forma telemática, segunda planificación establecida polo docente da materia.
Para axudar a conseguir un entorno inmediato sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos 1 e 2 do "III Plan de Acción do Programa Green Campus FCS (2018-2020)" os traballos documentais que se realicen nesta materia:
a.- Maioritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.
b.- De realizarse en papel:
- Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a realización de borradores.
|
|