Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A84 |
CE20 Coñecer os fundamentos da biomecánica e a cinesioloxía |
A85 |
CE21 - Coñecer os instrumentos de análise biomecánico e a biomecánica da marcha humana e obter a capacidade de análise da marcha |
A86 |
CE22 - Coñecer as alteracións estruturais do pé e o seu comportamento biomecánico e coñecer as alteracións posturais do aparello locomotor e a súa influencia sobre o pé e viceversa |
B24 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B25 |
CB3 -- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B28 |
CG01 - Coñecer e aplicar os fundamentos teóricos e metodolóxicos da Podoloxía e Podiatría |
B32 |
CG05 - Colaborar cos profesionais sanitarios especificamente formados na materia, na adaptación e uso de prótese e axudas técnicas necesarias, segundo as condicións físicas, psicolóxicas e sociais dos doentes |
B39 |
CG12 -Capacidade para a cooperación, o traballo en equipo e a aprendizaxe colaborativo en contornas interdisciplinares |
C9 |
CT01 - - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
C11 |
CT03 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida |
C17 |
CT09 -Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Desarrollar los parámetros de evaluación biomecánica de la extremidad inferior y diseñar y ejecutar un protocolo de valoración. |
A84 A85 A86
|
B24 B25 B28 B32 B39
|
C9 C11 C17
|
Conocer y definir los fundamentos de la cinemática, estática y dinámica de todo el miembro inferior tanto analíticamente (niveles articulares) como ensu globalidad funcional a través de la biomecánica descriptiva y la aplicada a sistemas de registro |
A84 A85 A86
|
B24 B25 B28 B32 B39
|
C9 C11 C17
|
Conocer y definir las alteraciones morfoestructurales del pie |
A84 A85 A86
|
B28
|
|
Conocer y manejar los instrumentos de análisis biomecánico
|
A85 A86
|
B28 B39
|
C9 C11
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
I.UNIDADE METÁTICA I. FUNDAMENTOS DA BIOMECÁNICA E A CINESIOLOXÍA
|
1.1. Biomecánica e cinesioloxía.
1.2. Parámetros cinemáticos e cinéticos.
1.3. Biomecánica dos tecidos.
1.3.1. Oso
1.3.2. Cartílago articular
1.3.3. Ligamentos e tendóns
1.3.4. Fascias
1.3.5. Músculos
1.3.6. Tecido nervioso periférico |
II. UNIDADE TEMÁTICA II. BIOMECÁNICA ARTICULAR, DA POSTURA E DA MARCHA
|
2.1. Biomecánica da postura
2.2. Biomecánica da marcha
2.3. Biomecánica do cinturón pélvico
2.4. Biomecáncia da articulación coxofemoral
2.5. Biomecánica da rodilla
2.6. Biomecánica das articulación tibio-peroneais e tibio-peronea-astragalina
2.7. Biomecánica das articulacións subastragalina, intertarsianas, tarso-metatarsiana, metatarsofalánxicas e interfalánxicas. |
III. UNIDADE TEMÁTICA III. SISTEMAS DE ANÁLISE BIOMECÁNICA
|
3.1. Parámetros cinemáticos e cinéticos
3.2. Estudio e análise visual
3.3. Estudio e análise instrumental
3.4. Análise cuantitativo.
3.5. Análisis cualitativo
3.6. Escalas
3.7. Instrumentos e sistemas de medición |
IV. UNIDADE TEMÁTICA IV. ALTERACIÓNS MORFOESTRUCTURAIS E POSTURAIS |
4.1. Alteracións morfoestructurais das articulacións tibio-peronea-astragalina e pe.
4.2. Alteracións morfoestructurais das articulacións da coxa e xeonllo |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba práctica |
A86 B24 B25 B28 C9 C17 |
1 |
7 |
8 |
Portafolios do alumno |
A84 A85 B39 C11 |
1 |
4 |
5 |
Presentación oral |
A84 A85 A86 B39 C9 |
1 |
10 |
11 |
Proba de resposta breve |
A84 A85 A86 B25 B32 C11 |
6 |
30 |
36 |
Sesión maxistral |
A84 A85 A86 |
21 |
0 |
21 |
Prácticas de laboratorio |
B25 B28 C9 C11 C17 |
9 |
9 |
18 |
Proba mixta |
A84 A85 A86 B24 B25 B32 B39 C9 C11 C17 |
2 |
48 |
50 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba práctica |
Proba que se realizará no laboratorio de prácticas e na que se buscará que o/a alumno/a desenvolva algunha técnica, método o procedemento que se tivese feito durante as clases prácticas. |
Portafolios do alumno |
Ficha de exploración biomecánica en formato papel ou dixital ordenada por apartados debidamente identificadas segundo o explicado nas clases prácticas de laboratorio. E produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo/a alumno/a no período de tempo de prácticas. |
Presentación oral |
Exposición verbal dos contidos relacionados coa segunda e/ou cuarta unidade temática. Esta exposición posterior a elaboración dun tema, será desenvolvida por grupos. |
Proba de resposta breve |
Proba/s obxectiva/s dirixida/s a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada a través das leccións maxistrais. Preséntase un enunciado en forma de pregunta para responder cunha frase específica, palabra, cifra ou símbolo. |
Sesión maxistral |
Clases expositivas para os grupos grandes de forma virtual. Expondranse contidos teóricos. |
Prácticas de laboratorio |
Prácticas no laboratorio de Biomecánica. Reprodúcense técnicas, métodos e procedimentos de exploración biomecánica previamente explicados e representados pola profesora. |
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba práctica |
Proba mixta |
Portafolios do alumno |
Proba de resposta breve |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
Atención a través das clases presencias ou virtuais. Coordinaranse coa posibilidade de responder mediante a ferramenta Microsoft Teams, correo electrónico ou moodle. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba práctica |
A86 B24 B25 B28 C9 C17 |
Exame práctico no laboratorio de prácticas de Biomecánica. Realizarase por parellas e consistirá en duas preguntas de execución práctica. O/a alumno/a reproducirá o procedemento, técnica ou método explicado e desenvolvido ó longo do cuatrimestre nas clases prácticas. |
10 |
Proba mixta |
A84 A85 A86 B24 B25 B32 B39 C9 C11 C17 |
Exame escrito con preguntas obxectivas e de desenvolvemento. |
30 |
Portafolios do alumno |
A84 A85 B39 C11 |
Entregarase o día do exame teórico (proba mixta) e práctico (proba práctica) |
20 |
Proba de resposta breve |
A84 A85 A86 B25 B32 C11 |
Ó longo do cuadrimestre, individualmente o/a alumno/a cubrirá cuestionarios por Moodle. |
25 |
Presentación oral |
A84 A85 A86 B39 C9 |
De forma presencial ou virtual (Microsoft Teams) por grupos. |
15 |
|
Observacións avaliación |
As porcentaxes asignadas a cada proba poden sufrir pequenas
modificacións dun curso a outro en función das necesidades da materia - SUPERACIÓN DA MATERIA
- Para superar a materia é necesario que o alumno obtivese a cualificación de 5 ou superior en:
- 1-
proba escrita (mixta). É o exame teórico que se efectuará ao finalizar o
cuadrimestre na data aprobada por Xunta de Facultade. Como mínimo se
deberá alcanzar en cada parte un 50% da calificación asignada - 2- Proba práctica. O mesmo día do exámen teórico e a continuación realizarase o exame práctico.
- CONDICIÓN DE ALUMNO/A NON PRESENTADO/A
- Considerarase como “Non presentado” (NP) aquel/a estudante que, estando matriculado non concorra ás distintas actividades de avaliación establecidas. En ausencia de regulación específica (en caso de regulación específica para o Grao de Podoloxía, seguirase ésta), considerarase que deberá ser cualificado como “Non presentado”:
a) cando non completase o proceso de avaliación continua nas condicións que figuran nesta guía. b) cando non se presente ás proba do período oficial de avaliación. - Se o/a alumno/a se presenta so a unha das
partes, aparecerá na acta como suspenso. De aprobar unha das partes e suspender a outra, gárdase a parte aprobada ata a convocatoria de xullo.
- MATRICULAS DE HONRA
Poderán
obter matrícula de honra (MH) aqueles/as alumnos/as que obtivesen un 9 ou
cualificación superior. Concederase esta cualificación ás mellores
notas, tendo en conta a posibilidade de outorgar unha matrícula de honra
cada 20 alumnos.
- ALUMNOS/AS CON MATRÍCULA PARCIAL Aqueles/as alumnos/as con matrícula parcial veranse sometidos ós mesmos criterios.
- SEGUNDA OPORTUNIDADE
A superación dalgunha das partes (teórica ou práctica) a través da proba escrita ou proba práctica por parte do/a alumno/a na primeria oportunidade [enténdese cunha calificación de 5 ou superior] gardarase só ata a segunda oportunidade. Na segunda oportunidade examinarase só da suspensa pero de suspender de novo nesta segunda oportunidade, non se gardará a aprobada en primera oportunidade para a nova matrícula. Quedará pendente para o seguinte curso tanto a parte teórica coma a práctica. - SEGUNDA MATRÍCULA
O/a alumno/a ten dereito a iniciar o proceso de avaliacion (continua e final) de cero. Non obstante pode elexir que se lle garde algunha ou todas as calificacións da avaliación continua. - CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA DE DICIEMBRE
O/a alumno/a examinarase a través dun exame teórico (proba mixta) e dun examen práctico (proba práctica).
- PARA
Os RESTANTES CRITERIOS NON EXPOSTOS RELATIVOS Á AVALIACIÓN, SEGUIRANSE As NORMAS DE AVALIACIÓN, REVISIÓN E RECLAMACIÓN DAS CUALIFICACIÓNS DOS ESTUDOS DE GRAO E MESTRADO UNIVERSITARIO Aprobada polo Consello de Goberno do 19 de decembro de 2013 Modificada polo Consello de Goberno do 30 de abril de 2014 Modificada polo Consello de Goberno do 24 de xullo de 2014 Modificada polo Consello de Goberno de 29 de xaneiro de 2015 Modificada polo Consello de Goberno de 28 de setembro de 2016 Modificada polo Consello de Goberno de 29 de xuño de 2017
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
1. Oatis, Carol A. [2017]. Kinesiology: The Mechanics and
Pathomechanics of Human Movement. Philadelphia: Wolters Kluwer, 3rd ed 2.
Bonilla, E., Fuentes, M., Lafuente, G., Martínez, A., Ortega, A.
B., & Pérez, M. (2010). Exploración básica. Guía práctica de
protocolos de exploración y biomecánica. 1a ed. Madrid: Consejo General de Colegios Oficiales de Podólogos, 13-22. 3. Lacuesta, J. J. S. (2005). Biomecánica de la marcha humana normal y patológica. Instituto de Biomecánica. 4.
Román, A. L., & Beltrán, E. L. (2003). Biofísica aplicada a la
biomecánica del cuerpo humano. Bellisco, Ediciones Técnicas y
Científicas. 5. Gutiérrez, M. A. (2000). Biomecánica: la física y la fisiología (No. 30). Editorial CSIC-CSIC Press. 6. Kirby, K. A. (2012). Biomecánica del pie y la extremidad inferior III: Artículos de Precisión Intricast, 2002-2008. III. Precision Intricast. 7. de la Fuente, J. L. M. (2009). Podología general y biomecánica+ CD. Elsevier España. 8. Núñez-Samper, M., & Alcázar, L. F. L. (2006). Biomecánica, medicina y cirugía del pie. Elsevier España. 9.
Dufour, M., & Pillu, M. (2006). Biomecánica funcional:
miembros, cabeza, tronco:[bases anatómicas, estabilidad, movilidad,
tensiones]. Elsevier España. 10. Lesmes, J. D. (2007). Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Ed. Médica Panamericana. 11.
Marrero, R. C. M., & Rull, I. M. (2005). Biomecánica clínica de
los tejidos y las articulaciones del aparato locomotor. Elsevier España. 12.
Marrero, R. C. M., & Rull, I. M. (2006). Biomecánica clínica de
las patologías del aparato locomotor. Elsevier España. 13.
Nordin, M., Frankel, V. H., & Forssén, K. (2004). Biomecánica básica
del sistema musculoesquelético. McGraw-Hill. Interamericana. 14.
Nordin, M., & Frankel, V. H. (2013). Bases biomecánicas del
sistema musculoesquelético. Lippincott Williams and Wilkins. 15. Valmassy, R. L. (1995). Clinical biomechanics of the lower extremities. Mosby Inc. 16. Plas, F., Viel, E., & Blanc, Y. (1996). La marcha humana: cinesiología dunámica, biomecànica y patomecánica. 17. Busquet, L. (2012). Las cadenas fisiológicas. La cintura pélvica y el miembro inferior. Editorial Paidotribo México. 18. Seibel, M. O. (1994). Función del pie: texto programado. Ortocen. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía específica do membro inferior/750G02104 | Podoloxía xeral /750G02110 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
ADAPTACIÓN DE PRESENCIALIDADE Á SITUACIÓN EPIDEMIOLÓXICA: Todas as actividades presenciais realizaranse con asentos preasignados, con máscara, ventilación, non permitindo o consumo de alimentos e bebidas e asegurando que se cumpran as medidas de prevención e hixiene do centro establecidas e publicadas en: https://udc.é/é/fep/coronavirus/.No caso de que o grupo de docencia maxistral chegue a superar as indicacións do aforamento da aula estableceranse grupos rotativos de docencia híbrida, onde os estudantes que non caiban na aula seguirán esa semana a docencia de forma telemática e á seguinte de forma presencial, sendo outro grupo o que a realice de forma telemática, segundo planificación establecida polo docente da materia. OBJECTIVOS DE DESENVOLVEMENTO SUSTENTABLE:
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co obxectivo da acción número 5: %ou201CDocencia e investigación saudable e sustentable ambiental e social%ou201D do "Plan de Acción Green Campus Ferrol": · A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos, no caso de realizarse en papel: non se empregarán plásticos, realizaranse impresións a dobre cara, empregarase papel reciclado e evitarase a impresión de borradores. · Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural tendo en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. · Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria. PLAXIO: Na realización dos traballos da materia, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través da internet, sen indicación expresa da súa orixe e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, será cualificado con suspenso (0,0) na actividade. Todo iso sen prexuízo das responsabilidades disciplinarias ás que puidese haber lugar tras o correspondente procedemento. |
|