Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Psicoloxía da memoria Código 652438004
Titulación
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Gonzalez Fernandez, Maria angeles
Correo electrónico
maria.angeles.gonzalez@udc.es
Profesorado
Gonzalez Fernandez, Maria angeles
Correo electrónico
maria.angeles.gonzalez@udc.es
Web
Descrición xeral Con esta materia se pretende que el alumnado conozca los conceptos y las perspectivas básicas de la psicología de la memoria, estrategias de investigación y ámbitos de aplicación, y diversos programas y técnicas para incrementar la memoria.
Plan de continxencia O ENSINO SERÁ PRESENCIAL. NO CASO DE QUE A SITUACIÓN SANITARIA O REQUERISE, OPTARÍASE POR UNA METODOLOXÍA E AVALIACIÓN EXCLUSIVAMENTE VIRTUAL
1. Modificacións nos contidos: Non se realizarán cambios.
2. Metodoloxías: Mantéñense, aínda que pasarían a un formato virtual (Teams, Moodle, correo electrónico)
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: Atención ao alumnado por correo electrónico, foro de moodle e Teams nos horarios previstos.
4. Modificacións na avaliación: De ser o caso, a proba e a exposición dos traballos realizaríanse de xeito online.
*Observacións de avaliación: O indicado previamente se a situación sanitaria o require.
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía: Non se realizarán cambios.



Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título
A3 Ser capaz de elaborar un informe científico que implique definir un problema de investigación, as hipóteses e variables asociadas, así como definir o deseño, a mostra e o seu modo de selección, as ferramentas de recollida de datos e a súa consecuente análise e discusión.
A4 Ser capaz de lograr un adecuado nivel de comprensión da demanda do destinatario en cada situación ou contexto de aplicación.
A7 Saber realizar un seguimento sobre un caso elixindo obxectivos pertinentes e realistas.
A8 Coñecer as bases para establecer hipóteses respecto dun caso concreto e, a partir das mesmas, saber deducir enunciados contrastables.
A13 Coñecer e ser capaz de utilizar os diferentes modelos, teorías, métodos e técnicas de avaliación e intervención que son específicos dos distintos ámbitos da investigación en Psicoloxía Aplicada e desenvolver unha actitude crítica propia do espírito científico.
A14 Ser capaz de analizar a documentación bibliográfica necesaria para un traballo de investigación.
A16 Adquirir os coñecementos e destrezas necesarias para a exposición e defensa dun traballo de investigación.
A18 Mostrar un compromiso ético e profesional con respecto ás responsabilidades cívicas, sociais e globais.
B1 Capacidade de análise e síntese.
B2 Capacidade de organización e planificación.
B3 Traballo en equipo.
B5 Habilidades nas relacións interpersoais.
B8 Aprendizaxe autónoma.
B10 Motivación pola calidade.
B18 Habilidade para traballar de forma autónoma.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Coñecer os conceptos e perspectivas básicas da psicoloxía da memoria e as súas estratexias de investigación (Identificar as diferentes estruturas e procesos, diferenciar as limitacións normais e os trastornos da memoria, e coñecer as estratexias e programas de axuda á memoria). AI3
AI4
AI7
AI8
AI13
AI14
AI16
AI18
BI1
BI2
BI3
BI5
BI8
BI10
BI18
CM1
CM3
CM4
CM6
CM8

Contidos
Temas Subtemas
1. Estruturas e procesos de memoria.
2. Problemas de memoria.
3. Estratexias de memoria.
4. Programas para incrementar a memoria.
5. Investigación en psicoloxía da memoria.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A14 3 3 6
Obradoiro A4 B3 C6 4 4 8
Presentación oral A16 B2 B5 C1 10 23 33
Proba de resposta múltiple A8 A13 B1 B8 B18 1 10 11
Traballos tutelados A7 A18 B10 C3 C4 C8 1 12 13
Actividades iniciais A3 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Proxección de vídeos e análise de investigacións sobre contidos específicos da asignatura.
Obradoiro Manexo de programas e outros materiais de estimulación da memoria.
Presentación oral Exposición de diversos apartados do programa, tanto por parte da profesora, a modo de clase maxistral, coma por aquel alumnado que seleccione esta opción como traballo complementario.
Proba de resposta múltiple Realización dunha proba obxectiva tipo test, con catro alternativas de resposta por pregunta, sobre os contidos traballados na aula ao longo do curso.
Traballos tutelados Realización dun traballo que pode consistir na dirección dun seminario, a preparación dunha exposición teórica, revisións da literatura, resúmenes de lecturas complementarias... Valorarase ademáis noutro apartado se o traballo implica o seu desenvolvemento na aula (como seminario ou presentación oral).
Actividades iniciais Aproximación aos coñecementos previos e intereses do alumnado neste ámbito e introdución á asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Proba de resposta múltiple
Traballos tutelados
Descrición
Atención en grupo para aclarar dúbidas nas clases presenciais, e individual para quen expoña contidos ou desexen máis información nas titorías.
A orientación ao alumnado para a proba obxectiva será individualizada, e se levará a cabo a través das titorías.
Será atención personalizada dende o primeiro momento, orientando e supervisando o traballo de cada estudiante, tanto para o alumnado que asista normalmente, como para o alumnado con "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia".

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Obradoiro A4 B3 C6 Rexístrarase e valorarase a asistencia aos talleres sobre manexo de programas de estimulación da memoria. 5
Presentación oral A16 B2 B5 C1 Rexistrarase e valorarase con outro 5% a asistencia ás clases de presentación de contidos, e con ata un 10% da puntuación total, a exposición oral do traballo tutelado. Na exposición se valorarán os seguintes aspectos: orden, claridad na exposición, seleción dos contidos fundamentais, e precisión nas respoestas ás cuestións que se formulen na mesma. 15
Proba de resposta múltiple A8 A13 B1 B8 B18 A puntuación obtida na proba obxectiva constituirá o 60% da calificación na asignatura. 60
Traballos tutelados A7 A18 B10 C3 C4 C8 Elaboración dun traballo que se propondrá nas primeiras sesións e será supervisado ao longo do curso. A súa exposición oral valorarase en outro apartado. 20
 
Observacións avaliación
“Alumnado con recoñecemento de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”.: quen se atope nesta situación poderá:
a) optar igualmente pola realización do traballo (que se valora con ata 2 puntos) e incorporar a parte da evaluación que se otorga por asistencia e exposición do traballo á puntuación do examen (é decir, a proba obxectiva constituiría entón o 80%, 8 puntos), ou,
b) derivar o 100% da calificación da puntuación obtida no examen (proba obxectiva: 10 puntos).

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Morgado, I. (2014). Aprender, recordar y olvidar. Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel
Ruiz-Vargas, J.M. (1997). Claves de la memoria. Madrid: Editorial Trotta
González, M. A., Amor, A. y Campos, A. (2003). La mnemotecnia de la palabra clave. A Coruña: Universidad de A Coruña
Ruiz, M. (2004). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson-Prentice-Hall
Ruiz-Vargas, J. M. (2010). Manual de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis
Baddeley, A., Eysenck, M. W., y Anderson, M. C. (2010). Memoria. Madrid: Alianza
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Memoria humana. Función y estructura. Madrid: Alianza
Sanchez, A., Arana, J. M., y Crespo, A. (1999). Prácticas de Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Puig, A. (2003). Programa de entrenamiento de la memoria. Madrid: Editorial CCS
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Ballesteros, S. (2010). Psicología de la memoria. Madrid: Editorial Universitas
Sánchez, A. y Beato, M. S. (2001). Psicología de la memoria. Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza
Maroto, M. A. (2000). Taller de memoria. Madrid: TEA
Acuña, M. M. y Risiga, M. (2001). Talleres de activación cerebral y entrenamiento. Barcelona: Paidós

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías