Study programme competencies |
Code
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Study programme competences / results
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A5 |
Being able to perform a psychological evaluation in the context of a scientific investigation. |
A12 |
To acquire a basic theoretical knowledge about the state of the art in the different areas involved in applied psychology. |
A13 |
Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit. |
B1 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B6 |
Critical thinking. |
B12 |
Decision-making. |
C6 |
To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face. |
C7 |
To assume as professionals and citizens the importance of lifelong learning. |
C8 |
Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
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AR5 AR12 AR13
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BR1 BR6 BR12
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CC6 CC7 CC8
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Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Concepto e Modelos de Autorregulación. |
Fases e áreas da autorregulación. Estratexias de autorregulación. |
2. Planificación cognitiva e contextual |
Metas persoais. Crenzas autorreferidas. Establecemento de propósitos e planificación do tempo. |
3. Supervisión e revisión cognitivo-comportamental. |
Autoavaliación e retroalimentación da actuación. Toma de decisións e resolución de problemas.
Xestión da motivación e a vontade. Autoprotección da valía |
4. Intervención en autorregulación. Tipos de intervención cognitivo-comportamental |
Competencia social e adestramento asertivo. Habilidades relacionales e Counselling. Adestramento atribucional. Locus de control e autorregulación condutual. Autorregulación no proceso de ensino-aprendizaxe. |
5. Estrategias e recursos para a intervención en autorregulación |
Promoción da metacognición. Implicación nos procesos de auto-supervisión. Formación en estratexias cognitivas.
Entrevista, autoinforme e autorrexistro.
PVA e verbalización. Guías de pensamento e Modelado. Análise de pegadas e estadas. |
6. Análisis de programas de intervención en autorregulación |
Pro®ula (De la Fuente y Martínez, 2000); Progresint (Yuste y Ayala, 2000); Notice (Hernández y García, 1997)
PLEJE (Rosario et al., 2007); Self-Regulation Empowerment Program (SREP) (Cleary y Zimmerman, 2004); Cartas de Gervasio a su ombligo (Rosário, Núñez y González-Pienda, 2005; Motivation & engagement wheel (Martin, 2008) |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Workbook |
A12 A13 B1 |
0 |
16 |
16 |
Directed discussion |
B6 C6 C7 C8 |
7 |
0 |
7 |
Document analysis |
A12 A13 B1 B6 C6 C8 |
0 |
14 |
14 |
Guest lecture / keynote speech |
A12 A13 |
7 |
0 |
7 |
Supervised projects |
A5 A13 B1 B12 C7 |
7 |
16 |
23 |
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Personalized attention |
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8 |
0 |
8 |
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(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Workbook |
Profúndase nos contidos do temario a partir de textos e documentación escrita |
Directed discussion |
Coordinado polo profesorado, o alumnado discute en grupos a partir dos contidos da materia |
Document analysis |
Plantéxanse actividades deseñadas para a análise de documentos relevantes para a comprensión da materia |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral complementada por medios audiovisuais para a presentación dos marcos teóricos de referencia coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe |
Supervised projects |
Establécense unha serie de temas, conceptos ou tópicos sobre os que o alumno supervisado polo profesor deberá profundar e ampliar |
Personalized attention |
Methodologies
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Workbook |
Supervised projects |
Document analysis |
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Description |
A atención personalizada concrétase no apoio á análise das fontes documentais e lecturas e na supervisión dos traballos tutelados |
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Assessment |
Methodologies
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Competencies / Results |
Description
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Qualification
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Supervised projects |
A5 A13 B1 B12 C7 |
Proxecto de investigación elaborado polo alumno coa supervisión do profesor |
60 |
Document analysis |
A12 A13 B1 B6 C6 C8 |
Actividades deseñadas para a análise de documentos bibliográficos relevantes para a temática dá materia. |
40 |
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Assessment comments |
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Sources of information |
Basic
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Rosario, P., Mourao, R., Núñez, J.C:, González-Pienda, J.A., Solano, P. y Valle, A. (2007). Eficacia de un programa instruccional para la mejor de los procesos y estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior. Psicothema
Pozo, J.I. y Monereo, C. (2002). El aprendizaje estratégico. Enseñar a aprender desde el currículo. Madrid. Aula XXI/Santillana
Monereo, C. (1990). Enseñar a aprender y a pensar en la escuela. Madrid. Aprendizaje
Hernández, P. y García, L.A. (1997). Enseñar a pensar. Un reto para los profesores. NOTICE. . La Laguna. Tafor
Cabanach, R.G., González-Pienda, J.A., Rodríguez, S., Núñez, J.C. y Valle, A. (2004). Estrategias y técnicas de estudio. Madrid. Pearson
Valle, A., Núñez, J.C., Cabanach, R.G., Gonzaléz-Pienda, J.A. y Rodríguez, S. (2008). Handbook of instructional resources and their applications in the classroom. New York. Nova Science
Boekaerts, M., Pintrich, P. y Zeidner, M. (2000). Handbook of self-regulation. New York. Academic Press
Jorba, J. y Cassellas, E. (1997). La regulación y la autorregulación de los aprendizaje. Madrid. Síntesis
Puustinen, M. y Pulkkinen, L. (2001). Models of self-regulated learning: A review. . Scandinavian Journal of Educational Research
De la Fuente, J. y Martínez, J.M. (2000). PRO®ULA: Un programa para aprender a autorregularse durante el aprendizaje. Málaga. Aljibe
Yuste, C. y Ayala, C. (2000). Programas de estimulación de las habilidades básicas de la inteligencia: estrategias de regulación y motivación para aprender (PROGRESINT). . Madrid. CEPE
Zimmerman, B.J. y Schunk, D.H. (1989). Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research and practice. . New York. Springer
Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers and students.. Learning and Instruction
Schunk, D.H. y Zimmerman, B.J. (1998). Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York. Guilford
Cleary, T.J. y Zimmerman, B.J. (2004). Self-regulation empowerment program: A school-based program to enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning. Psychology in schools
Zimmerman, B.J. (1995). Self-regulation involves more than metacognition: A social cognitive perspective. Educational Psychologist
Schunk, D.H. y Zimmerman, B. J (1994). Self-regulation of learning and performance: Issues and Educational applications. Hillsdale, NJ. Erlbaum
Corno, L. (1986). The metacognitive control components fo self-regulated leraning. Contemporary Educational Psychology |
Monereo, C.
| 1990
| Enseñar a aprender y a pensar en la escuela
| Madrid. Aprendizaje
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Complementary
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Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
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Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
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Subjects that continue the syllabus |
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