Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as estratexias e os procedementos que capaciten ao alumnado para o deseño de probas diagnósticas no campo das dificultades de aprendizaxe. |
AP6 AP9
|
BM1 BM5 BM7 BM8 BM10
|
|
Saber interpretar os resultados obtidos nas probas diagnósticas que se aplican ao campo das dificultades de aprendizaxe. |
AP6 AP9 AP11
|
BM5 BM7 BM8 BM11 BM12
|
CM1 CM6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Conceptualización do diagnóstico: diagnóstico das dificultades de aprendizaxe e atención á diversidade.
|
1.1. Definición de conceptos: avaliación e diagnóstico.
1.2. Enfoques de avaliación.
1.3. Diagnóstico: Procedemento xeral e específico |
Tema 2. Deseño de probas diagnósticas e instrumentos. |
2.1. O diagnóstico cualitativo e cuantitativo: integración de procedementos.
2.2. Tipos de instrumentos: vantaxes, inconvintes, validez e fiabilidade.
2.3. Consideracións sobre a selección de instrumentos para o diagnóstico e a avaliación. |
Tema 3. Interpretación de resultados e informe final |
3.1. Interpretación dos resultados de probas diagnósticas.
3.2. Redacción do informe final.
3.3. A presentación dos resultados.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A6 A9 A11 B11 |
7 |
0 |
7 |
Actividades iniciais |
B1 B5 B8 B10 C1 C6 |
1 |
2 |
3 |
Análise de fontes documentais |
A6 A11 B5 B7 B11 C1 C6 |
1 |
8 |
9 |
Estudo de casos |
A9 B5 B10 B11 B12 C6 |
6 |
15 |
21 |
Proba obxectiva |
A6 B5 B10 B11 B12 C1 C6 |
2 |
20 |
22 |
Discusión dirixida |
A11 B5 B12 C1 |
2 |
0 |
2 |
Aprendizaxe colaborativa |
A9 B1 B7 B8 B10 B11 C6 |
2 |
8 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Actividades iniciais |
Actividade que se desenvolverá antes de iniciar o proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados ao deseño e interpretación de probas diagnósticas. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado. |
Análise de fontes documentais |
O alumnado realizará unha análise de documentos relevantes que amplíen a comprensión de conceptos básicos da materia e permitan a elaboración de pensamentos razoados sobre o deseño e a interpretación de probas diagnósticas.
Esta actividade desenvolverase en grupos de traballo (segundo o número de alumnado), desenvolvéndose en cada grupo unha temática específica. |
Estudo de casos |
O alumnado será exposto a enfrontarse ante a descripción dunha situación específica que formula un problema que debe ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través de un proceso de discusión. Trátase dun problema concreto, unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Proba obxectiva |
Proba escrita para a avaliación dos coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.
Poderase combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas. |
Discusión dirixida |
Proporanse dinámicas nas que se aborden temáticas que inviten á reflexión do alumnado acerca de contidos relativos ao diagnóstico no campo educativo. Preténdese favorecer a construción dunha visión crítica á hora de interpretar a realidade educativa.
Utilizaranse recursos como lecturas ou vídeos para a contextalización das discusións, para o cal requerirase que o estudantado, previamente, realice a súa lectura/visionado crítico (traballo autónomo). |
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Aprendizaxe colaborativa |
Análise de fontes documentais |
Estudo de casos |
|
Descrición |
Durante o desenvolvemento das actividades prácticas, os grupos disporán de 1h (aprox.) de atención personalizada na aula, entendida como atención, supervisión e seguemento dos grupos de traballo, para resolver as dúbidas que poidan xurdir durante o manexo de fontes e a resolución de problemas prácticos. Isto supón que o alumnado debe participar nas sesións prácticas de xeito activo.
O alumnado poderá consultar dúbidas no horario de titorías. As ditas titorías poderán ser atendidas, segundo as circunstancias sanitarias do momento, ben de forma presencial (despacho P1 A19) ou virtual (TEAMS, Outlook), exclusivamente no horario de titorías que figura na web da Facultade.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial, segundo establece a "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudante dos Grao na UDC (Art. 2.3.,3b y 4.5) (29%5/212)".
Este alumnado desenvolverá a súa actividade coa asistencia e a participación nas dinámicas recollidas no apartado de "Metodoloxías" y en "Atención personalizada", aplicable ás prácticas de "análise de fontes documentais" e "estudo de casos", sempre que lle sexa posible. As actividades faranse seguindo as observacións de avaliación sobre a flexibilidade da asistencia-participación e os requerimentos para superar a materia.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Análise de fontes documentais |
A6 A11 B5 B7 B11 C1 C6 |
Valorarase, a través dunha rúbrica, elaborada expresamente para a avaliación desta metoloxía, atendendo a criterios relativos á riqueza e pertinencia das fontes bibliográficas, á capacidade de síntese, precisión e expresión escrita correcta, e ao correcto emprego das Normas APA 7ª ed.
A actividade levarase a cabo en grupos e presentarase como "Introducción" ao estudo de caso que será entregado ao final do cuadrimestre.
|
10 |
Proba obxectiva |
A6 B5 B10 B11 B12 C1 C6 |
Valorarase a adquisición dos coñecementos teóricos e prácticos mediante varias probas ao longo do cuadrimestre que poderá incluir preguntas de resposta múltiple, ordenación, resposta breve, discriminación, completar e/ou asociación, ou ben pódese construír con un só tipo dalgunha destas.
Realizarase en dous partes, incorporando na primeira delas, contidos teórico-prácticos relativos ao Tema 1 e a segunda, aos Temas 2 e 3.
Os tipos de preguntas seguirán o sseguinte sistema de corrección:
- Preguntas V/F: unha resposta incorrecta, restará unha resposta correcta.
- Preguntas resposta múltiple: aplicarase a fórmula de corrección ao azar (acertos - erros/nº alternativas - 1).
- Preguntas resposta curta: valorarase a claridade e a capacidade de síntese e adecuación da respuesta á pregunta formulada.
- Preguntas de asociación e completar: cada erro resta a metade dun acerto.
Nota importante: a proba mixta introdúcese no formato de “Avaliación continua” que substitúen a exame final; é dicir, o alumnado deberá ir superando as probas ao longo do curso, non existindo una “proba final”. Cada una destas dúas probas terá contidos diferenciados e excluíntes (é dicir, eliminase materia tras cada proba) e ser calificarán de forma independiente sobre 10 puntos. Para a superación da metodoloxía “proba obxectiva” é requerido que o estudante obteña un 5 ou máis puntos como resultados da media aritmética de ambas partes, así como que, en cada proba, se acade un mínimo de 4 puntos, para que esta metodoloxía sexa considerada “superada”.
A modo de exemplo:
• Un estudante obtén un 7.5 na primeira proba e un 4 na segunda. O resultado da metodoloxía proba será 5.75. Non terá que repetir a segunda proba xa que, ainda que a nota da segunda proba foi inferior a 5 puntos, é de 4 puntos.
• Un estudante obtén un 3.5 na primeira proba e un 9 na segunda. A media aritmética sería de 6.25 puntos, pero terá que realizar a primeira proba de novo (no exame da 1ª convocatoria oficial), para se lle poder facer a media, con ambos exames aprobados (ou acadando o mínimo de 4 puntos).
• Un estudante obtén un 4 na primeira proba e un 4.5 na segunda. A calificación final é de 4.25 puntos. Terá que someterse á avaliación na 2ª oportunidade de Xullo, xa que non superou o 50% da calificación global para esta metodoloxía. |
40 |
Estudo de casos |
A9 B5 B10 B11 B12 C6 |
Cada grupo de estuddantes traballará cun caso ao longo de todo o cuadrimestre. Deberá ir aplicando, de forma progresiva, os coñecementos teórico-prácticos desenvolvidos nas sesións expositivas ao un problema real, que presentará por escrito e de forma oral,, e que será valorado a través dunha rúbrica elaborada expresamente para a avaliación desta metodología.
Terase en conta a capacidade do alumnado para aplicar os coñecementos teóricos adquiridos, para resolver problemas en entornos novos ou pouco conecidos, a súa integración para formular xuizos e para comunicar as conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan. |
50 |
|
Observacións avaliación |
REQUERIMENTOS PARA SUPERAR A MATERIA: - Asistir a clase. A asistencia a clase é
obrigatoria nun 80% das sesiones.
- Participar en clase. A condición de alumnado asistente (80% de asistencia)
supón, non só a asistencia, senón tamén a participación e aproveitamento do
tempo de clase.
- Realizar
todas as actividades obrigatorias que computan na avaliación final da materia;
isto é: a proba obxectiva (final e/ou parciais), a análise de fontes
documentais e os estudos de casos.
- Acadar
o 50% da calificación en cada unha das metodoloxías de avaliación para superar
a materia, calquera que sexa a modalidade de avaliación á que se somete o
estudante. No caso de non acadar o 50% nalgunha das partes, a calificación
final será de 4 puntos.
- Axustarse ás datas de entrega sinaladas no calendario
presentado durante a presentación da materia. As entregas fóra de prazo ou a
ausencia de entrega terán unha calificación de 0 puntos e, polo tanto, suporán
unha calificación final de suspenso.
- Realizar as actividades propostas, aproveitando e
optimizando o tempo que se destina na aula
- Realizar
traballos de carácter orixinal. O incumprimento das normas éticas na
realización de traballos académicos suporá unha calificación de 0 puntos na
mesma e, polo tanto, dará lugar a unha calificación final de suspenso. Baixo
ningunha circunstancia aceptaranse traballos parcial ou totalmente extraídos
doutras fontes que non foran debidamente citadas.
MODALIDADES DE AVALIACIÓN
Tendo en conta a posible existencia de alumnado que, polas súas
circunstancias particulares non cumpla co requisito de asistencia, terase en
conta diversas modalidades de avaliación segundo o réxime de adicación do alumnado:
- Avaliación continua: modalidad de
avaliación aplicable a alumnado asistente; é dicir, a aquel
que cumpla co requisito de asistencia dun 80%, tanto das sesións teóricas como
prácticas; e ao alumnado con recoñecemento de adicación a tempo parcial:
- Alumnado asistente: Será
evaluado ao longo do proceso de aprendizaxe, a través da realización das
diversas prácticas establecidas dentro das metodoloxías de avaliación (análise
de fontes documentais, estudos de caso) que será entregado nas datas establecidas
pola docente. De forma complementaria, poderánse realizar probas (tests) de
avaliación continua, que computen na porcentaxe asignada á “proba obxectiva”.
- Alumnado con recoñecemento
de dedicación a tempo parcial: atendiendo á norma que regula o réxime
de adicación ao estudo e a permanencia e progresión dos estudantes de grao e
mestrado universitario na Universidade da Coruña (aprobada en Consello de
Goberno o 28 de xuño de 2016), nos seus artigos 4, 5 y 6, será necesario que
este alumnado solicite a dispensa e a entregue á docente, concertando unha
titoría na que lle informará sobre o xeito en que se desenvolverá o proceso de
aprendizaxe. Realizará as actividades de forma individual, e a súa avaliación
consistirá na entrega das prácticas establecidas dentro das metodoloxías de
avaliación (de maneira autónoma, e cunha ponderación de 60%) e a avaliación
final por medio da proba obxectiva (40%), podéndose someter ás avaliacións
continuas nas mesmas condicións que o alumnado non asistente, sempre que cumpra
os prazos establecidos pola docente.
- Avaliación
final: modalidade de avaliación aplicable ao alumnado non asistente (aquel
que non cumpre co requisito de asistencia mínimo do 80%). Recoméndaselle a
realización das actividades prácticas (análise de fontes documentais, estudo de
casos) de modo autónomo, e acoder regularmente a titorías para a consulta de
dúbidas sobre as mesmas. Será avaliado mediante proba obxectiva na que se
introducirán (a) preguntas relativas aos contidos das actividades realizadas
polo alumnado na modalidade de avaliación continua (60%) e (b) preguntas
referidas aos contidos teóricos da materia (40%).
As
metodoloxías que se teñan aprobadas na primeira oportunidade só se gardarán
para a segunda oportunidade (xullo) do ano en curso.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Ibáñez López, P., & Mudarra Sánchez, M.J. (2014). Atención temprana. Diagnóstico e intervención psicopedagógica. UNED.
Anaya Nieto, D. (2003). Diagnóstico en educación. Diseño y uso de instrumentos. Sanz y Torres.
Marí Molla, R. (2001). Diagnóstico pedagógico: Un modelo para la intervención psicopedagógica. Ariel Educación.
Cardona Moltó, M.C., Chiner Sanz, E., & Lattur Devesa, A. (2010). Diagnóstico psicopedagógico. ECU.
Romero Pérez, J.F., & Lavigne Cerván, R. (2005). Dificultades en el aprendizaje: Unificación de criterios diagnósticos (Vol. I). Junta de Andalucía.
Romero Pérez, J.F., & Lavigne Cerván, R. (2006). Dificultades en el aprendizaje: Unificación de criterios diagnósticos (Vol. II). Junta de Andalucía.
Ayala Flores, C.L. (2001). Evaluación e informes psicopedagógicos: de la teoría a la práctica. CEPE.
Alonso Tapia, J. (2012). Evaluación psicopedagógica y orientación educativa. Síntesis.
Anaya Nieto, D. (1994). Introducción al diagnóstico en orientación. Sanz y Torres.
Díaz, M.I., Ruíz, M.A., & Villalobos, A. (2017). Manual de técnicas y terapias cognitivo conductuales. UNED.
Padilla, M.T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. CCS. |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|