Identifying Data 2021/22
Subject (*) Epistemologics basaments for the Galician and Spanish education of the languages and the literatures Code 652608821
Study programme
6 Mestrado Universitario en profesorado de Educación Secundaria: Lingua e Literatura Galega e Lingua e Literatura Castelá
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree Yearly
First Obligatory 4
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador
Sobrino Freire, Iria
E-mail
iria.sobrino@udc.es
Lecturers
Carballal Miñan, Patricia
Sobrino Freire, Iria
E-mail
patricia.carballal@udc.es
iria.sobrino@udc.es
Web
General description A materia constituirá unha aproximación ás principais achegas da Lingüística e a Teoría da Literatura ao ensino das linguas galega e castelá e a súa literatura. Ofrecerase un panorama da evolución da educación lingüística e literaria na ESO e o Bacharelato até a situación actual e analizaranse diferentes recursos de carácter innovador nestes ámbitos.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
–Non se realizarán cambios.

2. Metodoloxías
Mantéñense todas as metodoloxías, substituíndo a presencialidade pola comunicación a través dos medios telemáticos habilitados pola UDC: Campus Virtual, Teams e correo electrónico.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado:

– Correo electrónico: en horario lectivo. Pode empregarse para facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas e facer o seguimento dos traballos tutelados.
– Teams: cando se requira por parte dos/as alumnos/as, sempre no horario de titorías das profesoras ou no marco horario da materia.

4. Modificacións na avaliación:

Mantéñense as mesmas que figuran na guía docente, agás que:

O cómputo de asistencia realizarase con respecto ás sesións presenciais ou ás virtuais síncronas.
1. SITUACIÓNS:
A) Alumnado con dedicación completa:
Asistencia/participación nas actividades de clase mínima do 80%:
a) Elaboración e presentación dos traballos de pequeno grupo (70%).
b) Proba de ensaio (30%)
B) Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, segundo establece a "NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTUDANTES DE GRAO NA UDC (Arts. 2.3; 3.b e 4.5) (29/5/212): Asistencia/participación nas actividades de clase mínima do 80%:
a) Traballo tutelado (70%).
b) Proba de ensaio (30%)
C) Alumnado non presencial:
a) Proba de ensaio (máis extensa) (100)%

2. REQUISITOS PARA SUPERAR A MATERIA:
a. Asistir e participar regularmente nas actividades da clase.
b. Obter unha puntuación do 50% do peso de cada unha das partes obxecto de avaliación.
c. Entregar e expoñer os traballos tutelados na data que se indique.
4. A oportunidade de xullo estará sometida aos mesmos criterios que a de xuño.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía:
- Non se realizarán cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo da maneira dixitalizada en Moodle.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A16 Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos.
A17 Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
A18 Coñecer contextos e situacións en que se usan ou aplican os diversos contidos curriculares.
A19 Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes.
A21 Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñecer as achegas ao ensino das principais teorías lingüísticas e literarias contemporáneas AJ17
AJ19
Coñecer a evolución histórica da educación lingüística e literaria e a súa situación actual AJ16
AJ17
AJ18
Coñecer e valorar criticamente os recursos e materiais didácticos nos ámbitos lingüístico e literario AJ21
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Que é a epistemoloxía? Ideas previas en relación co ensino da lingua e a literatura 1.1. Epistemoloxía e transposición didáctica: os saberes ensinados en lingua e literatura.
2. As linguas galega e castelá e as súas literaturas na ESO e no Bacharelato. 2.1. Perspectiva histórica e situación actual.
2.2. Recursos e materiais didácticos.
3. Teorías lingüísticas e literarias: principais achegas ao ensino. 3.1. O ensino da lingua.
3.2. O ensino da literatura.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A16 A17 A21 A18 A19 C5 C6 C7 C8 14 0 14
Workshop A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 12 33 45
Supervised projects A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 33 35
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición dos contidos por parte do profesorado da materia.
Workshop Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes en que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc.) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Supervised projects Realización dun traballo tutelado.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Resolución de dúbidas e discusión dos métodos e materiais de traballo.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Workshop A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 O alumnado deberá asistir e participar activamente nos distintos obradoiros que os docentes proporán no marco da materia. 25
Supervised projects A16 A17 A21 A18 A19 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Realización dun traballo tutelado en grupo. 75
 
Assessment comments

Modalidades de avaliación

Estabelécense tres modalidades de avaliación:

1. Para as persoas que asistan regularmente ás aulas:

  • Un traballo tutelado en grupo (70% da cualificación);
  • Unha tarefa de reflexión individual (30% da cualificación).

O traballo colaborativo é fundamental nesta modalidade de avaliación, polo que se realizará un seguimento da asistencia do alumnado ás aulas.

2. Para o alumnado con dispensa académica:

  • Un traballo tutelado (70% da cualificación). Segundo os casos, valorarase a posibilidade de realizalo en grupo ou individualmente.
  • Unha tarefa de reflexión individual (30% da cualificación).

3. Para as persoas sen dispensa académica que non asistan regularmente ás clases:

  • Unha proba de ensaio (100% da cualificación), que poderá ser diferente á que se propoña para a modalidade en que esta é só unha parte.

Para aprobar a materia será necesario superar todas as partes, en calquera das dúas oportunidades, polo que será necesario obter no mínimo o 50% da puntuación en cada unha delas. Na segunda oportunidade o alumnado só repetirá as partes suspensas e manterá a nota daquelas que fosen superadas.

Os traballos entregaranse telematicamente a través dunha Tarefa creada para tal fin no Campus Virtual da materia.

Débese facer un uso sustentábel dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.


Sources of information
Basic

Bordons, G. e Díaz-Plaja. (2006). Enseñar literatura en secundaria. La formación de lectores críticos, motivados y cultos. Graó.

Calvino, I. (1992). ¿Por qué leer a los clásicos?. Tusquets.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Flecha, R. (1998). Compartiendo palabras el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Paidós.

Jover, G. (2007). Un mundo por leer. Octaedro.

Llovet, J. et al. (2012). Teoría literaria y literatura comparada. Ariel.

Lomas, C. (coord.) (2014). La educación lingüística, entre el deseo y la realidad : competencias comunicativas y enseñanza del lenguaje. Octaedro.

Lomas, C. (coord.) (2015). Fundamentos para una enseñanza comunicativa del lenguaje. Graó.

Moreno Cabrera, J.C. (2013). Cuestiones clave de la Lingüística. Síntesis.

Ruiz Bikandi, U. (coord.) (2011). Lengua Castellana y Literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas. Graó.

Complementary (). .


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar o respecto e a igualdade. Porase especial atención en detectar posibles situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.