IMPORTANTE: As plataformas de guías docentes das dúas universidades, aínda sendo similares, teñen lixeiras diferenzas. En caso de que exista algunha discrepancia entre as guías, terase en conta a publicada na páxina web do máster.
EN LA DOCENCIA DE ESTA MATERIA PARTICIPAN TAMBIÉN LOS SIGUIENTES PROFESORES DE LA UVIGO:
Marta María Pazos Currás (e-mail: mcurras@uvigo.es)
Mª Ángeles Sanromán Braga (e-mail: sanroman@uvigo.es)
Mª Carmen Sieiro Vázquez (e-mail: mcsieiro@uvigo.es)
Desarrollo sostenible se define como el manejo y conservación de la base de recursos naturales y la orientación del cambio tecnológico e institucional, de tal manera que asegure la continua satisfacción de las necesidades humanas para las generaciones presentes y futuras. Teniendo en cuenta esta definición, es claro que los nuevos sectores de la biotecnología representan una de las áreas de mayor importancia para una estrategia de desarrollo sostenible y este será el objetivo a desarrollar en esta materia.
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
A22
Coñecer, saber deseñar e controlar os procesos de produción nas industrias alimentarias e agropecuarias.
A26
Coñecer as aplicacións da biotecnoloxía ao desenvolvemento sostible.
B1
Capacidade de análise e síntese (localización de problemas e identificación das causas e a súa tipoloxía).
B2
Capacidade de organización e planificación de todos os recursos (humanos, materiais, información e infraestruturas).
B3
Capacidade de xestión da información (con apoio de tecnoloxías da información e as comunicacións).
B4
Capacidade de planificación e elaboración de estudos técnicos en biotecnoloxía microbiana, vexetal e animal.
B5
Capacidade de identificar problemas, buscar solucións e aplicalas nun contexto biotecnolóxico profesional ou de investigación.
B6
Capacidade de comunicación oral e escrita dos plans e decisións tomadas.
B7
Capacidade para formular xuízos sobre a problemática ética e social, actual e futura, que propón a Biotecnoloxía.
B8
Capacidade de comunicación eficazmente coa comunidade científica, profesional e académica, así como con outros sectores e medios de comunicación.
B9
Capacidade de Traballo en equipo multidepartamental dentro da empresa.
B10
Capacidade de Traballo nun contexto de sostibilidade, caracterizado por: sensibilidade polo medio ambiente e polos diferentes organismos que o integran así como concienciación polo desenvolvemento sostible.
B11
Racionamento crítico e respecto profundo pola ética e a integridade intelectual.
B12
Adaptación a novas situacións legais, ou novidades tecnolóxicas así como a excepcionalidades asociadas a situacións de urxencia.
B13
Aprendizaxe autónoma.
B14
Liderazgo e capacidade de coordinación.
B15
Sensibilización cara á calidade, o respecto medioambiental e o consumo responsable de recursos e a recuperación de residuos.
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
C7
Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
Identificar las distintas aplicaciones que los recursos microbianos, vegetales y animales tienen en la
biotecnología, en el ámbito alimentario y agropecuario
Presentación de la materia. Cronograma de actividades
2.- Revalorización de residuos
Materiales residuales como sustratos en biotecnología. El lactosuero como
caso paradigmático
3.- Biocompost
O proceso de compostaxe, Parámetros de control do proceso, Tecnoloxías de compostaxe, Calidade do compost. Exemplos.
4.- Biocombustibles
Introducción. Biodiésel: Definiciones; Reacciones de producción de Biodiésel; Procesos en la producción industrial de Biodiésel; Aplicaciones; Ventajas e inconvenientes. Bioetanol: Definición; Producción de Bioetanol; Bioetanol como combustible. Normativa y otros aspectos
5.- Biotecnología Industrial aplicada a la
producción química: Aditivos, Biopolímeros,
Nanofibras, Biopesticidas, biofertilizantes,
fitoestimulantes.
Introduccion. Tipos de polímeros. Biopolímeros: tipos, aplicaciones. Polihidroxialcanoatos.
Control biológico de plagas. Problemática de los pesticidas convencionales. Tipos de biopesticidas. Biopesticidas microbios.
Introducción a los biofertilizantes y fitofortificantes/fitoestimulantes:
Definición, legislación, tipos, composición, producción, mecanismos de acción, formas de aplicación. Rizobios y micorrizas. Resistencia inducida.
Interacciones con otros productos.
6.- Diseño sostenible: diseño integral de procesos
Integración de los conceptos adquiridos para la obtención de un producto de interés
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Sesión maxistral
Exposición por parte do profesor dos contidos sobre a materia obxecto de estudo, bases teóricas e/ou directrices dun traballo, exercicio ou proxecto a desenvolver polo estudante.
Saídas de campo
Os estudantes farán unha visita-práctica a unha das industrias da contorna, na que terán a
posibilidade de estudar todo o proceso de produción.
Prácticas de laboratorio
El alumno podrá desarrollar una práctica de laboratorio en la que se analizará alguno de los ejemplos de producción sostenible.
Proba de resposta breve
Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada.
Portafolios do alumno
Informe/memoria das prácticas realizadas
Aprendizaxe servizo
Os alumnos/as traballaran, en grupos e dirixidos polo profesorado, determinados aspectos teóricos
do programa mediante a procura de información e a resolución de casos e cuestións. O traballo
versará sobre algún tema innovador relacionado coa Biotecnoloxía Aplicada ao desenvolvemento
sustentable. Os resultados dos traballos deberán reflectirse nunha presentación na que terán que
utilizar ferramentas de creación de vídeos.
Estudo de casos
Los alumnos/as en grupos y dirigidos por el profesorado, abordarán determinados aspectos
teóricos del programa mediante la búsqueda de información. El trabajo versará sobre algún tema
innovador relacionado con la Biotecnología Aplicada al desarrollo sostenible. Los resultados de los
trabajos deberán reflejarse en una presentación en la que tendrán que utilizar herramientas de
creación de videos.
Esta metodología será alternativa para los alumnos/as que no se decanten por el proyecto ApS
Atención personalizada
Metodoloxías
Saídas de campo
Estudo de casos
Portafolios do alumno
Aprendizaxe servizo
Descrición
Los Profesores exponen los contenidos de la Materia en continua interacción con
los alumnos, para conocer la asimilación de los conceptos de mayor alcance, animar al contraste de ideas y al debate o clarificar los asuntos que merezcan un especial detenimiento.
Portafolios del alumno y trabajos tutelados: Los Profesores supervisan el trabajo de cada
estudiante en el desarrollo de ambas actividades. Finalizada las practicas, la atención personalizada continúa durante el tratamiento de los resultados y la interpretación de los resultados que se obtengan (el portafolios/memoria de prácticas entregada).
Las dificultades surgidas durante el desarrollo de la Materia podrán abordarse personalmente en tutorías con los profesores durante las fechas de impartición de la Materia o en otras previamente pactadas con los alumnos. Asimismo, se les brinda la oportunidad de despachar vía e-mail con los profesores para atender cualquier dificultad planteada o cualquier aclaración sobre los contenidos teóricos o prácticos de la Materia, o sobre la elaboración de las tareas y trabajos encomendados.
Para el alumnado con reconocimiento de dedicación a tiempo parcial y dispensa académica de exención de asistencia, el profesor adoptará las medidas que considere oportunas para no perjudicar su calificación.
Avaliación
Metodoloxías
Competencias / Resultados
Descrición
Cualificación
Estudo de casos
B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B13 B14 B15 C4 C7
Como el proyecto ApS es voluntario y el Estudio de casos es
alternativo a esta metodología. En caso de decantarse por el estudio de
casos la valoracion será del 30% y en caso de ApS la valoración del
trabajo desarrollado también será el 30%
30
Proba de resposta breve
A22 A26 B1 B2 B3 B11 B12 B13 B15
Prueba de respuesta corta o tipo test que permitirá evaluar los conocimientos adquiridos por el alumno durante las clases.
55
Portafolios do alumno
B8 B9 B10 B11 B14
Se valorará el comportamiento del alumno durante las sesiones prácticas y su implicación (5%) así como la memoria de prácticas (10%)
15
Observacións avaliación
La prueba objetiva de la primera oportunidad se realizará a la finalización de la impartición de la materia .
La segunda oportunidad para superar la materia se realizará en el mes de Julio .
Tendrán prioridad para optar a Matrícula de Honra aquellos alumnos que se presenten en la primera oportunidad
Fontes de información
Bibliografía básica
Glazer,Alexander N., Microbial Biotechnology: fundamentals of applied microbiology,2007, Cambridge University P
DeLiñán, C., Vademécum de productos fitosanitarios y nutricionales, 2011,Ediciones Agrotécnicas
GonzalezSiso, M.I., La Biotecnología en el tratamiento de residuos industriales, 1999,Servicio de Publicacións Universidade da Coruña
JosepJacas, Primitivo Caballero, Jesús Avilla , El Control biológico de plagas yenfermedades : la sostenibilidad de la agricultura mediterránea , 2005,Publicacions de la Universitat Jaume I
Kannaiyan,S., Biotechnology of biofertilizers, 2002, Kluwer Academic Publishers
Knothe, G., Jon Van Gerpen , and JurgenKrahl , The Biodiesel Handbook, 2005, AOCS Publishing
Mahendra, R. , Handbook of microbialbiofertilizers, 2006, Food Products Press
Martin AM, Bioconversion of wastematerials to industrial products, 1998, London: Blackie Academic Professional
Morenoy Moral (Ed.), Compostaje, 2008, Mundi-Prensa, Madrid
Rai,M.K. Handbook of microbial biofertilizers, 2006, Food Products Press
Walters,D. Disease control in crops: Biological and environmentally friendlyapproaches, 2009, Wiley-Blackwell
Walters, D. Newton, A. & Lyon, G., Induced resistance for plant defence: A sustainable approach to cropprotection, 2007, Blackwell Publishing
Van Driesche, R.; Mark Hoddle, andTed Center, Control of pests and weeds by natural enemies: an introduction tobiological control, 2008, Blackwell Publishing
M. Soto e A. de Vega. 2001. Tratamento de residuos sólidos urbanos (cap. 9 e 10). Universidade da Coruña
Bibliografía complementaria
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
PROXECTO FIN DE MÁSTER/610475006
PRÁCTICAS EXTERNAS/610475007
Observacións
Se recomienda conocimientos de inglés, a nivel de comprensión de fuentes de información científica (libros y documentos) escritas para el correcto aprendizaje de las competencias de la materia
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías