Mestrado Universitario en Ciencias, Tecnoloxías e Xestión Ambiental (plan 2012)
Descriptores
Ciclo
Período
Curso
Tipo
Créditos
Mestrado Oficial
1º cuadrimestre
Primeiro
Obrigatoria
6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente
Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Departamento profesorado máster Dereito Público Enxeñaría Naval e Industrial Física e Ciencias da Terra Química
Coordinación
Pernas Garcia, Juan Jose
Correo electrónico
jose.pernas@udc.es
Profesorado
Alonso Picon, Jose Francisco
Andrade Garda, Jose Manuel
Pernas Garcia, Juan Jose
Santos Fidalgo, Luisa
Correo electrónico
jose.manuel.andrade@udc.es
jose.pernas@udc.es
luisa.santos@udc.es
Web
Descrición xeral
Nesta materia trátase de expoñer os principios, obxectivos e contidos (técnicas e sectores) máis relevantes do ordenamento xurídico ambiental, así como explicar algunhas das técnicas de protección ambiental máis empregadas (xestión ambiental da empresa e avaliación ambiental).
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
A1
Coñecemento das realidades interdisciplinares da Química e do Medio Ambiente, dos temas punteiros nestas disciplinas e das perspectivas de futuro.
A19
Coñecemento e interpretación da lexislación, normativa e procedementos administrativos básicos sobre medios acuosos, chans e atmosferas. Comprensión das bases científicas e económicas da sustentabilidade.
A21
Comprender os fundamentos dos procesos de calidade e o modo de xestionalos.
B2
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B3
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e suizos.
B4
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades.
B5
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B8
Comprender, a un nivel especializado, as consecuencias do comportamento humano na contorna ambiental.
C1
Ser capaz de traballar en equipos, especialmente nos interdisciplinares e internacionais.
C2
Ser capaz de manter un pensamento crítico dentro dun compromiso ético e no marco da cultura da calidade.
C4
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C7
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C10
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
BM2
Coñecemento e interpretación da lexislación, normativa e procedementos administrativos básicos sobre medios acuosos, chans e atmosferas. Comprensión das bases científicas e económicas da sustentabilidade.
AM1 AM19
Ser capaz de analizar datos e situacións, xestionar a información dispoñible e sintetizala, todo iso a un nivel especializado
BM8
Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
BM2 BM3 BM4 BM5
Comprender, a un nivel especializado, as consecuencias do comportamento humano na contorna ambiental.
AM19
Ser capaz de analizar datos e situacións, xestionar a información dispoñible e sintetizala, todo iso a un nivel especializado
CM1 CM2 CM4
Ser capaz de traballar en equipos, especialmente nos interdisciplinares e internacionais.
CM1 CM4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
CM7 CM10
Comprender los fundamentos de los procesos de calidad y el modo de gestionarlos.
AM21
CM2
Contidos
Temas
Subtemas
BLOQUE I: DEREITO AMBIENTAL (3 ECTS)
Módulo 1º: I. PARTE XERAL.
-Introducción ao dereito ambiental
-Ordeamento xurídico-ambiental
-Administracións públicas e xestión ambiental
-Técnicas de protección ambiental
BLOQUE I: DEREITO AMBIENTAL (3 ECTS)
Módulo 2º: PARTE ESPECIAL
-Protección dos recursos naturais (augas, biodiversidade, espazos naturais)
-prevención da contaminación (medio atmosférico, residuos, enerxía)
BLOQUE II: INSTRUMENTOS TÉCNICOS PARA A AVALIACIÓN E PREVENCIÓN DE RISCOS (2 ECTS)
II A: Estudos do medio físico aplicados a avaliación de impactos e prevención de riscos
Módulo 1º. O estudo do medio físico no marco dos estudos ambientais
-Interrelación Actividades antrópicas - Medio Físico.- Deterioración ambiental
-Análise de exemplos de interacción.- Minería, Vertedoiros de R.S.U., Outras actividades
-Riscos naturais
-Estudos ambientais: Ideas xerais e requerimentos específicos dos estudos de Impacto e Restauración
BLOQUE II: INSTRUMENTOS TÉCNICOS PARA A AVALIACIÓN E PREVENCIÓN DE RISCOS (2 ECTS)
II A: Estudos do medio físico aplicados á avaliación de impactos e prevención de riscos
Módulo 2º. Formulación e desenvolvemento dos inventarios de Medio Físico
-Formulación do estudo: Seleción e Inventario de variables
-Realización práctica dun estudo de Medio Físico e redación dun informe incluíndo a análise das seguintes variables
Morfografía
Xeoloxía
Clima
Hidroloxía
Xeomorfoloxía e chans
Vexetación e fauna
Análise e valoración da Paisaxe
Medi socioeconómico
Análise e prevención de Riscos
BLOQUE II: INSTRUMENTOS TÉCNICOS PARA A AVALIACIÓN E PREVENCIÓN DE RISCOS (2 ECTS)
II B: Metodología das avaliacións ambientais: calificacions de proxectos; estudos e declaracións de impacto ambiental.
Módulo 1º. As avaliacións ambientais.
-Esquemas metodolóxico das avaliacións ambientais.
-Normativa aplicable en Galicia ,no Estado , e na UE.
-Proxectos sometidos a avaliacións ambientais. Anexos da normativa legal vixente.
-Proxectos que se ubican na Rede Natura 2000.
-Galicia: Impacto e efectos ambientais.
BLOQUE II: INSTRUMENTOS TÉCNICOS PARA A AVALIACIÓN E PREVENCIÓN DE RISCOS (2 ECTS)
II B: Metodología das avaliacións ambientais: calificacions de proxectos; estudos e declaracións de impacto ambiental.
Módulo 2º. Os estudos de Avaliación Ambiental. As declaracións Ambientais.
-Análises de factores ambientais que producen impacto ambiental. Fases de construcción, de explotación e de abandono.
-Factores ambientais que poden quedar impactos pola execución dun proxecto: medio Bio-Físico; Medio Socio-económico.
-Identificación e valoración de impactos. Matrices de impactos. Indicadores ambentais.
-Medidas de protección para minimizar impactos.
-As declaracións ambientais. Contido.
BLOQUE III: AUTOREGULACIÓN E XESTIÓN AMBIENTAL DA EMPRESA (1 ECTS)
A empresa e o seu contorno
- O contorno nas actuacións da empresa
- A protección e a xestión ambiental como factores de competitividade
Xestión da calidade industrial
- Necesidade de calidade formal
- Elementos fundamentais da calidade
- A Calidade e a xestión ambiental
Modelos de Xestión Ambiental na empresa
- Elementos básicos na xestión ambiental
- Os modelos internacionais
- Erros máis comúns
- Papel do staff directivo e dos traballadores
Economia circular
- Concepto
- Exemplos
Planificación
Metodoloxías / probas
Competencias / Resultados
Horas lectivas (presenciais e virtuais)
Horas traballo autónomo
Horas totais
Estudo de casos
A1 A19 B8 C1
5
10
15
Presentación oral
B3 B4
2
10
12
Sesión maxistral
A1 A19 A21 C2 C7 C10
33
66
99
Análise de fontes documentais
B2 B5 C4
4
4
8
Proba obxectiva
A1 A19 C4
4
10
14
Atención personalizada
2
0
2
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Estudo de casos
Casos prácticos e actividades que impliquen a aplicación de coñecimentos teóricos.
Presentación oral
Traballos individuais que terán que expor os alumnos.
Sesión maxistral
Sesións expositivas realizadas polo profesor sobre os temas centrais da materia
Análise de fontes documentais
Actividades destinadas a melloralo uso das fontes documentais e lexislativas.
Proba obxectiva
O alumno realizará unha serie de actividades presenciais de autoavaliación e de avaliación da aprendizaxe da materia.
Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Presentación oral
Estudo de casos
Descrición
A atención personalizada se desenvolve na propia aula ou a través de titorías concertadas cos alumnos. Tamén se manterá contacto cos estudantes mediante correo electrónico e, eventualmente, foros en Moodle
Avaliación
Metodoloxías
Competencias / Resultados
Descrición
Cualificación
Proba obxectiva
A1 A19 C4
Prueba tipo test que tendrá lugar en cada uno de los módulo de la asignatura.
50
Análise de fontes documentais
B2 B5 C4
Valoración de la precisión y del acierto en el manejo de las fuentes de información.
10
Presentación oral
B3 B4
Valoración de la profundidad y calidad del trabajo, de las metodologías de apoyo en la exposición y de la claridad y precisión de la exposición.
30
Estudo de casos
A1 A19 B8 C1
Corrección de los casos y actividades propuestas por el profesor, y posterior puesta en común en el aula.
10
Observacións avaliación
Na avaliación da materia aplicarase todo o establecido no artigo
14, relativo á Comisión de Fraude e responsabilidades disciplinarias,
das Normas de avaliación de graos e másteres da UDC.
Levarase a cabo a través da valoración dunha memoria xeral que será presentada polo alumno, o traballo realizado en todas as actividades do aula e a cualificación das probas realizadas.
Requisito sine qua non para superar a asignatura é a asistencia ás clases impartidas.
Aspectos de avaliación:
- Asistencia ás clases (excluinte)
- Resolución de cuestións prácticas plantexadas
- Resolución de cuestións orais e participación en discusións na clase
- Escritura, exposición e defensa dos traballos escritos encargados
- Probas obxetivas (tests e cuestionarios)
A valoración do traballo realizarase atendendo aos seguientes criterios:
- Ao longo do curso evaluarase a actitude e participación
- Na avaliación teranse en conta os aspectos formais para a resolución dos problemas plantexados, claridade nas exposicións e capacidade de defensa dos argumentos presentados no traballo escrito.
- Correctas análises das variables ambientais, en extensión e profundidade, e análise das súas interrelacións.
- Calidade na redacción e presentación sintética da información.
ESTUDANTES CON RECOÑECEMENTO DE ADICACIÓN A TEMPO PARCIAL Aplícanse os mesmos criterios de avaliación indicados anteriormente.ESTUDANTES CON DISPENSA ACADÉMICA DE EXENCIÓN DE ASISTENCIA (de acordo coa normativa da UDC):O alumno con dispensa académica de exención de asistencia será avaliado segundo os mesmos criterios de avaliación indicados anteriormente (salvo na parte de Seminarios onde se terá en conta soamente a resolución de cuéstiones/problemas expostos polo profesor). A realización das prácticas facilitarase dentro da flexibilidade que permitan os horarios de coordinación e os recursos materiais e humanos. Isto aplica a ambas as oportunidades.
Fontes de información
Bibliografía básica
(). .
BLOQUE I. REGULACIÓN o DEREITO AMBIENTAL:
-
ALENZA GARCÍA, José Francisco: Manual
de Derecho Ambiental, Universidad Pública de Navarra, Pamplona, 2001
-
BETANCOR RODRIGUEZ, Antonio: Instituciones
de Derecho Ambiental, La Ley, Madrid, 2001
-
DE MIGUEL PERALES, C.: Derecho
Español del Medio Ambiente, Civitas, 2ª ed. Madrid, 2003.
-
JUSTE RUIZ, J.: Derecho Internacional
del Medio Ambiente, McGraw-Hill, 2ª edición, Madrid, 1999.
-
JAQUENOD DE ZSÖGÖN, S.: Derecho
Ambiental, Ed. Dykinson, 2ª edición, Madrid, 2002.
-
Aguiló, M. & Andrés, L.
et al (2004). Guía para la elaboración
de estudios del medio físico contenido y metodología. Ministerio de Medio Ambiente Madrid, 809 pp.
-
Burel, F. & Baudry, J. (2002). Ecología del paisaje: Conceptos
métodos y aplicaciones Mundi-Prensa, Madrid, 353 pp.
-
Escribano Mª del M.; De Fruto,
M.; Iglesias, E; Mataix, C. & Torrecilla, I. (1989). El paisaje Unidades Temáticas Ambientales. Dirección Gral. de Medio
Ambiente, MOPU, Madrid, 107 pp.
-
Gómez Orea, D. (1999).- Evaluación de Impacto Ambiental.
Mundi-Prensa. Madrid. 701 pp.
-
Gómez Orea, D. (2004).- Recuperación de espacios degradados.
Mundi-Prensa. Madrid. 583 pp.
-
González Bernáldez, F. (1981). Ecología y paisaje Blume, Madrid. 250 pp.
-
Instituto Nacional para la Conservación de la Naturaleza (ICONA).
1991. “Mapa Forestal de España”. E
1:200.000. Ed. Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación. Madrid.
-
ITGE. (1992).- Evaluación
y Corrección de Impactos Ambientales Serie Ingeniería. Servicio de Publicaciones
del Ministerio de Industria. Madrid. 301 pp.
-
Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación 1980. “Evaluación de Recursos Agrarios. Mapa de
Cultivos y aprovechamientos”, E. 1:50.000. Madrid
-
MOPU (1989).
Carreteras y Ferrocarriles Guías Metodológicas para la elaboración de
Estudios de Impacto Ambiental Nº 1. D G.M.A Madrid.
-
MOPU (1989). Grandes
Presas Guías Metodológicas para la elaboración de Estudios de Impacto
Ambiental Nº 2. D.G.M.A. Madrid.
BLOQUE II B:
-
Guía metodológica de Evaluación Ambiental. Xunta de Galicia. Consellería de
Medio Ambiente.2002
-
Evaluación del Impacto Ambiental.
Guía para la determinación del alcance de la evaluación. Unión Europea DGXI. Mayo 1996.
-
Curso sobre evaluaciones de impacto
ambiental. MOPU.
DGMA. 1985.
-
Evaluación del impacto ambiental de
proyectos agrarios.
Gomez Orea. MAPA. Madrid. 1988.
-
IMPRO. Un modelo informatizado para
la evaluación del impacto ambiental. D. Gomez Orea y colaboradores. Editorial Agrícola
Española, S.A. 1991.
-
Directrices técnicas para la estimación
de impactos.
ETSIM. Universidad Politécnica. 1991.
-
Las Evaluaciones de Impacto
Ambiental. Departamento de Urbanismo Vivienda y Medio Ambiente. Gobierno Vasco.1992.
-
Environmental
impact statements. Bregman and MacKenthum. 1992.
-
Papeles del Centro EIA. Escuela Técnica Superior de
Ingenieros de Montes. Universidad Politécnica de Madrid. Madrid. Año 1993 y
posteriores.
-
Guía metodológica para las
evaluaciones de impacto ambiental. Vicente Conesa Fernandez- Victoria. Editorial Mundi
Prensa. 1993.
-
Guía práctica de evaluación de
impacto ambiental: Proyectos y actividades clasificadas. A. Garcia Alvarez. Editorial
Amarn.1994.
-
A
practical guide to envirnonmental impact assessement.
A Paul Erickson. 1994.
-
Medidas correctoras de impacto
ambiental en infraestructuras lineales. Tiktin Ferreiro, J. 1997.
-
Manual de Evaluación del Impacto
Ambiental. Técnica para la elaboración de los estudios ambientales. Larry.W.Canter. Editorial Mc Graw
Hill. (2 ª edición en castellano).1997.
-
Guía
metodológica para la evaluación del impacto ambiental. Conesa, V. Mundi-
Prensa, S.A. 1997.
-
Environmental
impact assessement: a methodological approach. R. K.
Morgan. 1999.
-
El estudio de impacto ambiental. Carlos Martín Cantarino. 1999.
-
Evaluación de Impacto Ambiental. Editorial Mundiprensa. D. Gomez
Orea. 1999.
-
Evaluación de impacto ambiental. Riera, P. Editorial: Rubes
editorial. 2000.
-
Manual de evaluación del impacto
ambiental: Técnicas para la elaboración de los estudios de impacto. Canter, L.
Editorial MacGraw Hill. 2000.
-
Evaluación ambiental estratégica:
la evaluación ambiental de políticas , planes y programas. J.J. Oñate y otros. 2002.
-
Comentario a la legislación de
evaluación de impacto ambiental. Quintana Lopez, T. 2002.
-
Evaluación de impacto ambiental: Un
instrumento preventivo para la gestión ambiental. Gomez Orea, D. Editorial Mundi
Prensa. 2002.
-
Guía metodológica para la
elaboración del impacto ambiental. 3ª Edición. Conesa Victoria -Fernández Vicente.
-
Evaluación del impacto ambiental:
un instrumento preventivo para la gestión ambiental. Gómez Orea Domingo. 2ª edición.
2003.
-
Evaluación del impacto ambiental:
medidas correctoras. Introducción al análisis medioambiental. Magro Andrade Rafael. 2003
-
Manual de evaluación de impacto
ambiental: técnicas para la elaboración de estudios de impactos. Canter, Larry, W. Edit. MacGraw.
2003.
-
Estudios de evaluación ambiental:
situación actual.
Arribas de Paz, Ricardo. Editorial: Universidad de Huelva . Colección Alonso
Barba 31/05/2004. 2004.
-
Strategic
Environmental Assessment and Land Use Planning- Wood,C;
Baker, M &Carter,J.Ed. Stylus Publishing, LLC . 2005
-
Evaluación
De Impacto Ambiental. Garmendia Alfonso. Editorial Pearson.2005.
-
Evaluación
de impacto ambiental y sistemas de calidad en infraestructuras lineales. Bases
para el desarrollo de una norma técnica. Santana Sánchez, J. 2005.
-
Localización industrial e impacto
ambiental: una visión unificada del problema. Cloquell Ballester, Victor A., 2007.
BLOQUE III.
-
Reglamento Europeo 761/2001, DOCE L114, 24 abril 2001 (Corrección DOCE
L327, 4 diciembre 2002)
Para
axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir co
punto 6 da "Declaración Ambiental da Facultade de Ciencias (2020)", os
traballos documentais que se realicen nesta materia:
a. Solicitaranse maioritariamente en formato virtual e soporte informático.
b. De realizarense/pedirense a entrega en papel:
- Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado, cando sexa posible.
- Evitarase a impresión de borradores.
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías