Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. |
A2 |
Identificar organismos. |
A3 |
Recoñecer, obter, analizar e interpretar evidencias paleontológicas. |
A4 |
Obter, manexar, conservar e observar especímenes. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Asumir o concepto de tempo xeolóxico |
A3 A29
|
B1
|
|
Comprender o fenómeno da fosilización e a representatividade no rexistro fósil das biosferas primitivas |
A2
|
B1
|
|
Entender cómo os procesos biolóxicos que funcionan a escala xeolóxica de tempo, como a evolución ou as extincións en masa, non poden explicarse por meras proxeccións dos fenómenos que acontecen a escalas de tempo menor |
A2
|
B1 B2
|
|
Afondar no coñecemento da teoría evolutiva desde unha perspectiva mutidisciplinar |
A3
|
B1 B2
|
|
Coñecer de xeito práctico os principais grupos taxonómicos que conforman o rexistro fósil e a súa utilidade |
A1 A2 A3 A4
|
B1 B2
|
|
Identificar os principais bioeventos na historia da Terra e as súas causas e consecuencias |
A2 A3
|
B1 B2
|
|
Sintetizar os coñecementos que compoñen disciplinas aparentemente dispares, como Xeoloxía, Ecoloxía, Microbioloxía, Bioquímica, Botánica ou Zooloxía, no marco conceptual que ofrece unha Terra sometida a contínuo cambio |
A2 A3 A29
|
B1 B2
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
BLOQUE-1. |
HISTORIA E CONCEPTO DE PALEOBIOLOXÍA |
Tema 1. Introducción á Paleobioloxía |
1.1 Introdución
1.2 Rasgos teóricos e rasgos metodolóxicos
1.3 Divisións internas da Paleobioloxía |
BLOQUE-2. |
TAFONOMÍA |
Tema 2. Concepto de Fósil. Tafonomía |
2.1 Introdución
2.2 Concepto de fósil e tipos
2.3 Procesos bioestratinómicos
2.4 Procesos fosildiaxenéticos
2.5 Icnofósiles
2.6 Promediación temporal
2.7 Fossil-lagerstätten
2.8 Representatividade do rexistro fósil
|
BLOQUE-3. |
ANÁLISE MORFOLÓXICA |
Tema 3. Tamaño e Forma en Fósiles |
9.1 Introdución
9.2 Análise da variabilidade morfométrica
9.3 Tipos de crecemento
9.4 Variabilidade poboacional
9.5 Variabilidade ecofenotípica
9.6 Dimorfismo sexual
9.7 Variabilidade tafonómica |
Tema 4. Ontoxenia e Heterocronía |
10.1 Introdución
10.2 Lei Bioxenética e Lei de von Baer
10.3 Heterocronía e os seus tipos
10.4 Heterocronía e alometría
10.5 Heterocronoclinas
10.6 Heterocronía disociada
10.7 Implicacións evolutivas das heterocronías |
Tema 5. Morfodinámica y Evolución Morfológica |
11.1 Introdución
11.2 Morfoloxía construcional. Factor filoxenético. Factor funcional. Factor fabricacional. Outros factores
11.3 Métodos de investigación en morfodinámica. Análise Biomecánica. Morfoloxía teórica |
BLOQUE-4. |
PALEOBIOLOXÍA EVOLUTIVA |
Tema 6. Clasificación e Filoxenia |
12.1 Introdución
12.2 Métodos de clasificación. Esencialismo, clasificacións evolutiva, fenética e cladística
12. 3 Fósiles e filoxenia. Estratocladística. Arbres filoxenéticas |
Tema 7. Especiación |
13.1 Introdución
13.2 Os conceptos de especie
13.3 Modelos de especiación
13.4 O problema do concepto de especie en Paleontoloxía |
Tema 8. Modelos Evolutivos |
14.1 Introdución
14.2 Darwinismo e Teoría Sintética da Evolución
14.3 Modelos de evolución e rexistro fósil. Gradualismo filético e equilibrios interrumpidos
14.4 Taxas de evolución
14.5 Tendencias evolutivas
14.6 Selección de especies
14.7 Estase coordinada |
Tema 9. Paleobioxeografía |
16.1 Introdución
16.2 Bioxeografía da dispersión
16.3 Paleoxeografía e paleoclimatoloxía
16.4 Bioxeografía vicariante
16.5 Patróns bioxeográficos i extincións |
Tema 10. Paleoecoloxía evolutiva |
17.1 Introdución
17.2 Cambios globais de diversidade no Fanerozoico. Hipóteses explicativas
17.3 Lei de extinción constante. Hipótese da Raíña Vermella e hipóteses alternativas
17.4 Interaccións a nivel de clado |
BLOQUE-5. |
BIOESTRATIGRAFÍA |
Tema 11. O Tempo en Xeoloxía |
4.1 Métodos de datación
4.2 A escala xeocronolóxica |
BLOQUE 6. |
HISTORIA DA VIDA |
Tema 12. Orixe e evolución temprana da Terra e da Vida |
5.1 Orixe do Sistema Solar e do Planeta Terra.
5.2 Orixe e evolución da atmósfera.
5.3 Orixe da Hidrosfera.
5.4 Orixe e evolución dos continentes.
5.5 Vestixios das primeiras formas de vida. |
Tema 13. A diversificación da vida |
6.1 As faunas de Ediacara e outras formas de vida.
6.2 A explosión cámbrica.
6.3 Evolución das formas de vida no Paleozoico.
6.4 Terrestrialización |
Tema 14. Eventos de extinción en masa |
7.1 Os eventos de extincións en masa. Causas e consecuencias.
7.2 A extinción finipérmica.
7.3 A extinción finicretácica. |
Tema 15. O clima e a Vida |
8.1 Evolución climática do planeta Terra
8.2 Os episodios de glaciación global. Métodos de estudio.
8.3 A hipótese Snowball Earth
8.3 As fluctuaciones climáticas do Cuaternario e a súa influencia nos seres vivos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A3 A29 B1 B2 |
21 |
63 |
84 |
Obradoiro |
A1 A2 A3 A4 A29 B1 B2 |
7 |
12.6 |
19.6 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A3 A4 A29 B1 B2 |
14 |
25.2 |
39.2 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A3 A4 A29 B1 B2 |
2 |
3.2 |
5.2 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
As clases maxistrais abordarán os principos e problemas da paleontoloxía, así como o estudo da historia da vida na Terra. Os alumnos elaborarán os seus propios apuntamentos das clases. Haberá tamén lecturas obrigatorias de temas específicos desenvolvidos durante as clases |
Obradoiro |
Os obradoiros pretenden introducir aos alumnos en conceptos básicos de tafonomía e sistemática mediante a observación directa de fósiles. Os alumnos tomarán os seus propios apuntamentos e resolverán cuestionarios. A asistencia aos obradoiros é obrigatoria para aprobar a materia. |
Prácticas de laboratorio |
As prácticas de laboratorio supoñen unha ampliación no coñecemento dos rasgos morfolóxicos esenciais dos principais grupos de fósiles, así como da identificación dos taxóns máis representativos da Península Ibérica. Os alumnos tomarán os seus propios apuntamentos e resolverán cuestionarios. A asistencia ás prácticas de laboratorio é obrigatoria para aprobar a materia. |
Proba obxectiva |
A calificación da asignatura ten por base un sistema de avaliación continuada e, polo tanto, NON É PRECISA a realización do exame final para aqueles alumnos que rematen con éxito a devandita avaliación continuada. Os alumnos que suspendan algunha das partes ou a totalidade da asignatura sí terán que presentarse ao exame final de aquelas partes que suspenderan |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Obradoiro |
Prácticas de laboratorio |
Sesión maxistral |
Proba obxectiva |
|
Descrición |
Espérase dos alumnos que asistan ás titorías persoalizadas para aqueles aspectos da materia que requiran dun maior esforzo, como a resolución de cuestionarios, os exames, ou as observacións realizadas durante os obradoiros e prácticas de laboratorio.
Os estudantes a tempo parcial que non poidan asistir aos obradoiros e/ou prácticas de laboratorio poderán quedar exentos destas actividades obrigatorias dentro do horario establecido. Porén, terán que resolver as tarefas nun horario adaptado ás súas obrigas como traballadores. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Obradoiro |
A1 A2 A3 A4 A29 B1 B2 |
A avaliación continua comprenderá a resolución de cuestionarios de resposta múltiple, verdadeiro/falso, recheo de espazos en branco ou preguntas curtas ou de ensaio. Estes cuestionarios supoñen un 10% da nota final |
10 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A3 A4 A29 B1 B2 |
A avaliación continua comprenderá a resolución de cuestionarios de resposta múltiple, verdadeiro/falso, recheo de espazos en branco ou preguntas curtas ou de ensaio sobre os principais grupos de fósiles e/ou a súa identificación |
25 |
Sesión maxistral |
A3 A29 B1 B2 |
A avaliación continua comprenderá a resolución de cuestionarios e a participación en clase. Os cuestionarios serán de resposta múltiple, verdadeiro/falso, recheo de espazos en branco ou preguntas curtas ou de ensaio sobre os temas tratados durante as clases. A cualificación dos cuestionarios supón un 60% da nota final |
65 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A3 A4 A29 B1 B2 |
Tal e como se indica no Paso 5, a cualificación toma como base un sistema de avaliación continuada e, por tanto, NON É NECESARIA a presentación ao exame final para aqueles estudantes que superaron a avaliación continuada. Para o resto de estudantes realizarase un exame final das partes específicas que teñan suspendidas (i. e., clases maxistrais 70%, obradoiros + prácticas de laboratorio 25%) |
0 |
|
Observacións avaliación |
Os estudantes deberán obter un mínimo de 5.0 sobre 10 para superar esta asignatura. A compensación de nota entre todas as actividades que compoñen a cualificación global (sesións maxistrais, obradoiros e prácticas) farase só a partir dunha nota mínima de 4.0 en cada unha das partes.
As cualificacións das tres partes (sesións maxistrais e obradoiros + prácticas) consérvanse para as dúas oportunidades (Xaneiro e Xullo). No que respecta a sucesivos cursos académicos, o proceso de ensinanza-aprendizaxe, incluida a avaliación, refírese a un curso académico, e polo tanto voltaría a comenzar cun novo curso, incluidas todas as actividades e procedementos de avaliación que fosen programados para dito curso. No caso de circunstancias excepcionais debidamente
xustificadas, como a de estudantes a tempo parcial ou con necesidades
educativas especiais, poderán tomarse medidas específicas de avaliación. Para obter a cualificación de non presentado, os alumnos non poderán ter
participado en máis dun 20% das actividades avaliables programada. Todas as intrucciones arriba mencionadas aplican tamén aos alumnos a tempo parcial.
Os alumnos de cursos anteriores que se presenten á convocatoria adiantada de decembro examinaranse segundo as instrucións contempladas na guía docente da materia do curso 2020-21. A
realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez
comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na
materia na oportunidade correspondente
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
PROTHERO, D. R. (2013). Bringing Fossils to Life. An Introduction to Paleobiology. Columbia University Press, New York
BENTON, M.J. (2020). Cowen’s History of Life. Wiley
MARTIN, R. (2016). Earth's Evolving Systems: The History of Planet Earth. Jones & Bartlett Learning, Sudbury
FREEMAN, S. & HERRON, J.C. (2013). Evolutionary Analysis. Preason Prentice Hall
REGUANT, S. (2005). Historia de la Tierra y de la Vida. Editorial Ariel, Barcelona
WICANDER, R. & MONROE, J. S. (2015). Historical Geology. Evolution of Earth and Life through Time. Thompson Learning, Belmont
COWEN, R. (2013). History of Life. Blackwell Science, Oxford.
DOMÈNECH, R. & MARTINELL, J (1996). Introducción a los Fósiles. Masson
BENTON, M. J. & HARPER, D. A. T. (2020). Introduction to Paleobiology and the Fossil Record. Wiiey-Blackwell
BRIGGS, D. E. G. & CROWTHER, P. R. (2003). Palaeobiology II. Blackwell Science
MARTÍNEZ-CHACÓN, M. & RIVAS, P. eds. (2009). Paleontología de Invertebrados. Sociedad Española de Paleontología
FOOTE, M. & MILLER, A.I. (2007). Principles of Paleontology. W. H. Freeman, New York
LEVIN, H. L. (2010). The Earth through Time. John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey |
|
Bibliografía complementaria
|
ANGUITA, F. (2002). Biografía de la Tierra. Editorial Aguilar, Madrid
GOULD, S. J. (1993). El Libro de la Vida. Editorial Crítica, Barcelona
FUTUYMA, D. J. & KIRKPATRICK, M. (2017). Evolution. Oxford University Prees
SKELTON, P. (1993). Evolution. A Biological and Palaeontological Approach. Addison Wesley Longman
MILSOM, C. & RIGBY, S. (2010). Fossils at a Glance. Wiley-Blackwell
JAIN, S. (2016). Fundamentals of Invertebrate Palaeontology: Macrofossils. Springer
JAIN, S. (2019). Fundamentals of Invertebrate Palaeontology: Microfossils. Springer
LEVINTON, J. S. (2001). Genetics, Paleontology, and Macroevolution. Cambridge University Press
CLARKSON, E. N. K. (2001). Invertebrate Palaeontology and Evolution. Blackwell Science, Oxford
GOULD, S. J. (1992). La Flecha del tiempo : mitos y metáforas en el descubrimiento del tiempo geológico. Alianza Editorial, Madrid
BRENCHLEY, P. J. & HARPER, D. A. T. (1998). Palaeoecology: Ecosystems, Environments and Evolution. Chapman & Hall, London
BOTTJER, D. J. (2016). Paleoecology: Past, Present and Future. Wiley |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Xeoloxía/610G02004 | Xeografía física/610G02006 | Xenética/610G02019 | Xenética de poboacións e evolución/610G02021 | Botánica sistemática: Criptogamia/610G02024 | Botánica sistemática: Fanerogamia/610G02025 | Zooloxía I/610G02031 | Zooloxía II/610G02032 | Ecoloxía I: Individuos e ecosistemas/610G02039 | Ecoloxía II: Poboacions e comunidades/610G02040 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Biodiversidade animal e medio ambiente/610G02033 |
|
Materias que continúan o temario |
Bioloxía do desenvolvemento/610G02010 | Adaptacións funcionais da fauna ao medio/610G02037 |
|
Observacións |
Os alumnos que teñan calqueira tipo de dúbida ou queiran discutir os temas impartidos na clase son sempre benvidos no horario de titorías. É moi importante que comuniquen calqueira tipo de problema que afecte ao seu rendemento académico, posibilidade de facer exames ou asistencia ás clases, especialmente no caso de alumnos extranxeiros. Esta materia segue o Programa Green Campus sobre
sustentabilidade da Facultade de Ciencias (https://ciencias.udc.es/images/Facultade/Green_Campus/Declaraci%C3%B3n_Ambiental_FCiencias.pdf) |
|