Banda deseñada e novela gráfica Bordes,Enrique (2017). Cómic, arquitectura narrativa (= Signo e imagen; 173). Madrid: Cátedra. [*] Cohn, Neil (2014). The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images (= Bloomsbury Advances in Semiotics). London: Bloomsbury Academic. [*] Cohn, Neil (ed.) (2016). The Visual Narrative Reader. London: Bloomsbury Academic. Cohn, Neil (ed.) (2021). Who Understands Comics? Questioning the Universality of Visual Language Comprehension. London: Bloomsbury Academic. Davies, Paul Fisher (2019). Comics as Communication: A Functional Approach (= Palgrave Studies in Comics and Graphic Novels). Cham: Palgrave Macmillan. [*] Eisner, Will (1996). El arte secuencial. Barcelona: Norma Editorial. [Orix.: Comics and Secuential Art.] Eisner, Will (1998). La narración gráfica. Barcelona: Norma Editorial. [Orix.: Graphic Storytelling.] Gasca, Luis & Román Gubern (2011). El discurso del cómic (= Signo e imagen; 139). Madrid: Cátedra. [*] Groensteen, Thierry (2013). Comics and narration. Jackson, MI: University Press of Mississippi. [*] Madden, Matt (2007[2005]). 99 ejercicios de estilo. Madrid: Ediciones sinsentido. [**] McCloud, Scott (20072[1993]). Entender el cómic: el arte invisible. Bilbao: Astiberri Ediciones. [Orix.: Understanding Comics: The Invisible Art.] [*] Trabado Cabado, José Manuel (ed.) (2021). Lenguajes gráfico-narrativos. Especificidades,intermedialidades y teorías gráficas. Gijón: Ediciones Trea.
Outras obras de interese Barro, Pepe (2018). Máis que ver. Cen historias do deseño na Galiza. Vigo: Xerais. Berger, John, Sven Blomberg, Chris Fox, Michael Dibb & Richard Hollis (2017, 3.ª ed.). Modos de ver [basado en la serie de televisión de la BBC en colaboración con John Berger]. Barcelona: Editorial Gustavo Gili. [Orig.: Ways of Seeing. London: British Broadcast Corporation & Penguin Books, 1972]. Böck, Margit & Norbert Pachler (eds.) (2013). Multimodality and Social Semiosis: Communication, Meaning-Making, and Learning in the Work of Gunther Kress (= Routledge Studies in Multimodality). London & New York: Routledge. Boylan, Alexis L. (2020). Visual Culture (= The MIT Press Knowledge Series). Cambridge, MA: The MIT Press. Burtenshaw, Ken, Nik Mahon & Caroline Barfoot (2006). The Fundamentals of Creative Advertising. Lausanne: AVA Publishing. [Tradución ao castelán: Principios de publicidad: el proceso creativo, agencias, campañas, medios, ideas y dirección de arte. Barcelona: Gustavo Gil, 2007.] Cairo, Alberto (2008). Infografía 2.0: visualización interactiva de información en prensa. Madrid: Alamut. Carrera, F. (2013). Comunicar 2.0. El arte de comunicar bien en el siglo XXI. Barcelona: Profit. Cassany, Daniel (2012). En_línea: leer y escribir en la red (= Argumentos; 441). Barcelona: Anagrama. Dahlström, Anna (2019). Storytelling in Design. Defining, Designing, and Selling Multidevice Products. Sebastopol, CA: O’Reilly. Davies, Paul Fisher (2019). Comics as Communication: A Functional Approach (= Palgrave Studies in Comics and Graphic Novels). London: Palgrave Macmillan. Garzone, Giuliana, Gina Poncini & Paola Catenaccio (eds.) (2007). Multimodality in corporate communication: web genres and discursive identity (= Lingua, tradizone, didattica; 1058.15). Milano: Franco Angeli s.r.l. Gombrich, E. H. (2016). La evidencia de las imágenes (= Chiribitas; 8). Vitoria-Gasteiz & Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones. [Orig.: "The evidence of images". En Charles S. Singleton, Interpretation: Theory and Practice . Baltimore, MD: The Johns Hopkins Press, 1969, 35-104]. Groensteen, Thierry (2013). Comics and Narration. University Press of Mississippi. Hagen, Rose-Marie & Rainer Hagen (2010). Los secretos de las obras de arte: del tapiz de Bayeux a los murales de Diego Rivera, 2 vols. Köln: Taschen GmbH. Heller, Steven & Gail Anderson (2018a). El libro de ideas para el diseño gráfico. Inspiración de la mano de 50 maestros. Barcelona: Blume. [Orix.: The Graphic Design Idea Book. Inspiration from 50 Masters. London: Laurence King Publishing, 2016.] Heller, Steven & Gail Anderson (2018b). El libro de ideas para la ilustración. Inspiración de la mano de 50 maestros. Barcelona: Blume. [Orix.: The Illustration Idea Book. Inspiration from 50 Masters. London: Laurence King Publishing, 2018.] Jardí, Enric (2014). Pensar con imágenes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili. Jenkins, Henry, Sam Ford & Joshua Green (2015). Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa. Kress, Gunther (2005). “Gains and Losses: new forms of texts, knowledge and learning”, Computers and Composition, 22: 5-22. Kress, Gunther & T. van Leeuwen (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold. Kress, Gunther & J. Bezemer (2009). Writing in a Multimodal World of Representation.The Sage Handbook of Writing Development. London: Sage. Lamarre, Guillaume (2018). Storytelling como estrategia de comunicación. Barcelona: Gustavo Gili. [Orix.: L'art du storytelling: manuel de communication. Pyramid Éditions, 2018]. Levine, Philip & Ron Scollon (eds.) (2004). Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis (= Georgetown University Round Table on Languages andLinguistics). Washington, D.C.: Georgetown University Press. Lupton, Ellen (2019). El diseño como storytelling. Barcelona: Gustavo Gili. [Orix.: Design is Storytelling. Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, 2017]. Manghui, Dominique (2011). “La perspectiva multimodal sobre la comunicación. Desafíos y aportes para la enseñanza en el aula”, Revista Electrónica Diálogos Educativos, 22. URL: http://www.umce.cl/dialogoseducativos/n22/manghi. Norris, Sigrid (2004). Analyzing Multimodal Interaction: A Methodological Framework. New York & London: Routledge. Norris,
Sigrid (ed.) (2012). Multimodality in Practice: Investigating
Theory-in-Practice-through-Methodology (= Routledge Studies in
Multimodality). London: Routledge. O'Halloran, Kay L. (ed.) (2004). Multimodal Discourse Analysis:Systemic-Functional Perspectives (= Open Linguistics Series). London / New York: Continuum. Sánchez Vidal, A. (2020). Genealogías de la mirada. Madrid: Cátedra. Tufte, Edward R. (2001). Envisioning
information. Cheshire, CT: Graphics Press, 8ª reimpresión. Verschueren, Jef (2012). Ideology in Language Use:
Pragmatic Guidelines for Empirical Research. Cambridge & New York:
Cambridge University Press. |