Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Literatura Poscolonial Código 613G03026
Titulación
Grao en Inglés: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Barros Grela, Eduardo
Correo electrónico
eduardo.barros@udc.es
Profesorado
Barros Grela, Eduardo
Nuñez Puente, Carolina
Correo electrónico
eduardo.barros@udc.es
c.nunez@udc.es
Web http://https://moodle.udc.es/course/view.php?id=28956&lang=en
Descrición xeral Esta materia aportará unha visión panorámica dos/das autores/as de países que foron colonias do imperio británico, así como das diásporas destes países. Tamén se estudará o contexto socio-histórico destas literaturas coloniais e poscoloniais anglófonas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A6 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua inglesa.
A7 Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa.
A9 Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua inglesa.
A17 Coñecer a historia e a cultura das comunidades anglófonas.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer as literaturas en lingua inglesa dos países que foron antiguas colonias do imperio británico, así como das súas diásporas. A1
A7
A16
B5
B8
C2
C4
Coñecer o contexto socio-histórico e cultural das comunidades anglófonas de fóra de Europa, con especial atención á súa relación cos textos literarios da materia. A16
A17
B1
B5
B7
B8
C2
C4
Ler e analizar textos dende unha perspectiva crítica e / ou poscolonial. A1
A2
A3
A11
A15
B1
B2
B3
B6
B7
B8
C2
C4
C6
C7
Ser capaces de elaborar ensaios e comentarios de texto en lingua inglesa, e preparar e facer exposicións orais coherentes en lingua inglesa. A6
A9
B1
B3
B5
B7
B8
C2

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución: contextos coloniais. 1.1. O imperialismo británico: introdución socio-histórica.
1.2. O discurso colonial. Orientalismo.
Lecturas: Rudyard Kipling, “White Man’s Burden” e Marlene Nourbese Philip (selected poems).
2. Descolonización e poscolonialismo. 2.1. Descolonizando a mente.
2.2. Literaturas e crítica poscolonial. Estereotipos e opostos maniqueos.
Lecturas: Chinua Achebe’s Things Fall Apart (fragmentos), Chimamanda Ngozi Adichie’s “The Danger of a Single Story”, Merlinda Bobis ("Fish Hair Woman), y Amalia Ortiz (selections from The Canción Cannibal Cabaret).
3. Resistencia e descolonización. 3.1. Sudáfrica: de colonia de asentamiento a la era pos-apartheid.
3.2. Rexións post-coloniais(?).
Lecturas: Nadine Gordimer, “Country Lovers” y Uno, Thirty One: A Bilingual Anthology of Saharawi Resistance Poetry (selection).

4. Axencia poscolonial. 4.1. Hibridismo e terceiros espazos.
4.2. "Ritos de paso" e liminalidade.
4.3. "Pode o subalterno falar?"
Lectura: Gabby Rivera (fragmento de Juliet Takes a Breath) e Joumana Haddad (fragmentos de I Killed Scheherazade).
5. Diásporas, migracións e contextos transnacionais. 5.1. Aínda, o comercio triangular da escravitude.
5.2. Afropolitanismo.
5.3. Globalización, neocolonialismo e cosmopolitanismo.
Lecturas: Jamaica Kincaid’s “A Small Place” e Suniti Namjoshi (fragmentos de The Fabulous Feminist). Selección de poesía (Warsan Shire, Rupi Kaur, Fariha Róisín, ou Nayyirah Waheed).

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A7 A15 A16 A17 B5 B7 C2 21 25 46
Discusión dirixida A1 A2 A11 A15 B7 B8 C4 C6 C7 30 14 44
Proba de ensaio A9 B1 B2 B3 B6 5 24 29
Proba mixta A3 A6 A7 A9 A11 A15 A16 A17 C2 2 24 26
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Neste tipo de sesións as docentes explicarán a) o contexto socio-histórico e cultural no que se inscriben os textos e autores/as a analizar, b) conceptos teóricos dos estudos poscoloniais, c) pautas para analizar críticamente e para facer un uso axeitado das teorías poscoloniais.
Discusión dirixida Animarase ao alumnado a debatir e expresar a súa opinión, tanto de forma oral como escrita. Esta discusión dirixida pode complementar as sesións maxistrais nas clases de grupo grande (DE), aínda que se levará a cabo fundamentalmente nas clases interactivas (DI).
Proba de ensaio O alumnado redactará dous ensaios (un a mediados do cuadrimestre e o outro cara ó final) sobre os contidos expostos en DE e parte das obras estudadas nas clases interactivas.
Proba mixta Este tipo de proba valorará a capacidade do/a estudante para comprender e aproximarse a un texto literario de xeito crítico por medio de preguntas sobre os textos analizados no curso. Ademais, o alumnado deberá demostrar que comprenden os principais temas e conceptos teóricos do poscolonialismo, e que os poden aplicar ao estudo de textos literarios.

Atención personalizada
Metodoloxías
Discusión dirixida
Sesión maxistral
Descrición
O profesorado axudará ao alumnado a resolver dúbidas sobre os textos e conceptos discutidos na clase de xeito individual e en grupos pequenos. Tamén están ao dispor do alumnado para orientar sobre calquera aspecto do curso durante o horario semanal de titorías.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A1 A2 A11 A15 B7 B8 C4 C6 C7 Valoraranse actividades feitas na clase (individuais e en grupo, orais e escritas):

Presentación oral (10% DI): faránse en grupos de 3-9 estudantes e será OPCIONAL.
Seminario (5% DE + 15% DI): Valoraránse as actividades feitas por o alumnado nas aulas, tales como a participación activa en debates e a resposta a preguntas, ou realizar comentarios de texto (close-reading), entre outras actividades.
30
Proba de ensaio A9 B1 B2 B3 B6 Cada estudante redactará dous textos escritos (un a mediados do cuadrimestre, o outro cara o final) sobre os conceptos teóricos e as obras estudadas en clase (DE). (As datas especificaranse ao principio do cuadrimestre). Na valoración destas probas valorarase en particular a capacidade do/a estudante para a comprensión crítica dos textos e conceptos vistos na clase así como a súa competencia lingüística en inglés. 40
Proba mixta A3 A6 A7 A9 A11 A15 A16 A17 C2 O exame final poderá incluír preguntas breves (ex., identificación /análise de citas, definicións de termos clave, etc.), así como preguntas máis longas e complexas ou comentarios de texto.

O exame terá dúas partes (DE - 15%, na data oficial de exame, e DI - 15% durante unha sesión de aulas).
30
 
Observacións avaliación

Para aprobar a materia a/o estudante debe obter unha nota de 5 (ou superior) a 10 despois de sumar todos os compoñentes da avaliación. Adicionalmente, non se superará a materia a menos que se obteña unha nota mínima de 5 sobre 10 no exame final.

Todas
as actividades, incluídos os exames, deben estar escritas con claridade; os
erros de gramática, vocabulario, ortografía, puntuación e estilo xeral
afectarán negativamente ás cualificacións.

Todos os traballos deberán entregarse a tempo e no formato especificado para evitar unha penalización do 25% sobre a cualificación obtida.

A segunda oportunidade de avaliación en xullo consistirá nas seguintes seccións:

1) Un ensaio
crítico máis extenso (40%);



2) Dúas probas
escritas similares ás probas finais de xuño (15% DE + 15% DI);



3) Unha
exposición oral OPCIONAL (10%);



4) O traballo do
seminario correspondente ás sesións de "Debate dirixido" será
substituído por dúas probas (5% DE + 15% DI) con preguntas sobre os textos e
conceptos explicados ao longo do curso.

Obterase unha calificación de "non presentado" por non acudir ao exame e/ou por ter completado traballo de curso que represente unha porcentaxe inferior ao 50%.

 
O alumnado que se presenta á convocatoria adiantada de decembro avaliarase segundo as normas especificadas para a oportunidade de xullo.

O alumnado matriculado a tempo parcial e que teña concedida unha dispensa académica deberá porse en contacto co profesorado da materia a principio de curso e avaliarase do mesmo xeito que o especificado para a oportunidade de xullo.

Calquera
deslealdade académica (plaxio ou "copiar" en exames, entre outras) será
sancionada de conformidade co disposto no Artigo 14 das “Normas para a
avaliación, revisión e reclamación de títulos de dous estudos de grao e
mestrado universitario”. 

O profesorado pode usar o servizo de detección do plaxio “Turnitin” para revisar o traballo do alumnado. O plaxio en calquera actividade significará a cualificación de "cero" nesta actividade.
 
A materia poderá ser adaptada ao estudantado que precise da adopción de medidas encamiñadas ao apoio á diversidade (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada coa saúde mental). De ser o caso, deberán contactar cos servizos disponíbeis na UDC/no Centro: nos prazos oficiais estipulados de maneira previa a cada cuatrimestre académico, coa Unidade de Atención á Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/); no seu defecto, coa Titora ADI da Facultade de Filoloxía (no seguinte enderezo electrónico: pat.filoloxia@udc.gal). 

Fontes de información
Bibliografía básica ACHEBE, Chinua (1958 [2001]). Things Fall Apart (novel). London: Penguin
KINCAID, Jamaica (1988). "Small Place" (essay). New York: Farrar
ADICHIE, Chimamanda Ngozi (2009). "The Arrangers of Marriage" (short story). London: Fourth State.
KAY, Jackie (). "Things Fall Apart" (poem). http://www.poetryarchive.org/poetryarchive/singlePoet.do?poetId=5682
Morris, Rosalind C. (ed.) (2010). Can the Subaltern Speak? Reflections on the History of an Idea. Columbia UP
Haddad, Joumana (2011). I Killed Scheherazade: Confessions of an Angry Arab Woman. Lawrence Hill
Rivera, Gabby (2016). Juliet Takes a Breath. Riverdale Avenue Books
Said, Edward (1995). Orientalism: Western Concepts of the Orient. Penguin
Philip, Marlene Nourbese (2014). She Tries her Tongue, her Silence Softly Breaks. Wesleyan UP
Ortiz, Amalia (2019). The Canción Cannibal Cabaret & Other Songs. Wing
Namjoshi, Suniti (2013). The Fabulous Feminist: A Reader. Zubaan
VVAA (2007). Treinta y Uno, Thirty One: A Bilingual Anthology of Saharawi Resistance Poetry. Sombrerete
Bobis, Merlinda (1999). White Turtle. Spinifex

Bibliografía complementaria McLeod, John (2010). Beginning Postcolonialism, 2nd ed.. Manchester UP
Anzaldúa, Gloria (1987). Borderlands/La frontera: The New Mestiza. Spinster/Aunt Lute
Clarke, Ayebia (2005). Broadening the Horizon: Critical Introductions to Amma Darko. Banbury, UK
Boehmer, Elleke (1995/2005). Colonial and Postcolonial Literature. Oxford UP
Young, Robert J.C. (1995). Colonial Desire: Hybridity in Theory, Culture and Race.
Keown, Michelle; David Murphy and James Procter, eds. (2009). Comparing Postcolonial Diaspora. . Macmillan
Steger, Manfred (2013). Globalization: A Very Short Introduction. Oxford UP
Childs, Peter, and Patrick Williams (1997). Introduction to Post-Colonial Theory. Prentice
Wisker, Gina (2007). Key Concepts in Postcolonial Literature. Macmillan
Raiford, Leigh and Heike R-Hernandez (2017). Migrating the Black Body. The African Diaspora and Visual Culture. Seattle: U of Washington
Wawrzinek, Jennifer and J.K.S. Makokha (2011). Negotiating Afropolitanism: Essays on Borders and Spaces in Contemporary African Literature and Folklore. Rodopi
Isidoros, Konstantina (2018). Nomads and Nation-Building in the Western Sahara: Gender, Politics and the Sahrawi. I.B. Tauris
Ashcroft, B., G. Griffiths and H. Tiffin (2007/2013). Postcolonial Studies: The Key Concepts. 2nd/3rd edition.. Routledge
Ramone, Jenni (2011). Postcolonial Theories. New York: Palgrave
Gadsby, Meredith (2006). Sucking Salt: Caribbean Women Writers, Migration, and Survival. . Columbia:U of Missouri
Booker, M. K. (1998). The African Novel in English. An Introduction. Heinemann
Ashcroft, B., G. Griffiths and H. Tiffin (1989/2002). The Empire Writes Back. Theory and Practice in Post-Colonial Literatures. 2nd ed. . Routledge
Donnell, Alison (2006). Twentieth-Century Caribbean Literature: Critical Moments in Anglophone Literary History. London: Routledge

Recoméndase utilizar o primeiro libro desta lista, de Ashcroft, Griffiths e Tiffin (identificador ou sinatura da biblioteca UDC: L2-4120), como libro de consulta xeral (especialmente na sua segunda ou terceira edición), ademáis de outros textos máis curtos (capítulos de libro e artigos) que aportará ou recomendará a docente para cada tema en particular.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Introdución aos Estudos Literarios/613G03005
Literatura Inglesa 1/613G03010
Literatura Inglesa 2/613G03017
Lingua Inglesa 4/613G03019
Lingua Inglesa e os seus Usos 1/613G03020
Cultura e Civilización dos Países de Fala Inglesa/613G03022

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
A Literatura Inglesa e a súa Crítica/613G03032

Materias que continúan o temario
A Literatura Inglesa e a súa Crítica/613G03032
Traballo Fin de Grao/613G03041

Observacións

Aínda que o calendario detallado de lectura darase a coñecer na primeira clase da materia, o profesorado recomenda encarecidamente ás/aos estudantes que comecen ler os textos de obrigada lectura tan pronto lles sexa posible.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías