Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Describir e analizar a relación entre lingua e sociedade e interpretar a complexidade dos fenómenos sociolingüísticos.
|
A1 A2 A3 A4 A9 A11 A14 A15
|
B1 B3 B4 B5 B7 B8
|
C1
|
Recoñecer a lingua como un vehículo de creación e transmisión cultural que produce e reproduce as relacións de xénero no plano simbólico.
|
A10 A3 A4 A5 A6 A8
|
B5 B6 B9 B12 B13
|
C7 C3 C4 C5 C6
|
Desenvolver estratexias e técnicas que permitan comprender os procesos comunicativos e, especialmente, identificar os patróns de xénero que rexen a comunicación. |
A10 A3 A4 A5 A6 A8
|
B5 B6 B9 B12 B13
|
C7 C3 C4 C5 C6
|
Realizar análises segundo os principios e os métodos propios das correntes teóricas máis relacionadas cos contidos da materia.
|
A1 A2 A3 A4 A9 A10 A11 A14 A15
|
B3 B4 B5 B7 B8 B9
|
C1 C8
|
Desenvolver un pensamento crítico sobre a situación sociolingüística no espazo cultural galego.
|
A4 A10 A11 A14 A15
|
B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10
|
C1 C4 C6 C8
|
Saber detectar os usos sexistas e desenvolver pautas de interpretación non androcéntricas. |
A10 A12 A3 A4 A5 A6 A8 A9
|
B5 B6 B9 B12 B13
|
C7 C3 C4 C5 C6
|
Acreditar o coñecemento e manexo dos principais recursos bibliográficos, bases de datos e repositorios dixitais sobre lingua e sociolingüística no ámbito cultural galego. |
A4 A11 A15
|
B1 B2 B3 B4 B6 B7 B9
|
C4 C6 C8
|
Ter un dominio avanzado da norma gramatical galega, así como coñecer o proceso de estandarización e a variación lingüística do galego. |
A4 A9 A10 A15
|
B4 B7
|
C1
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Lingua, estándar e variación |
1.1. Norma e uso. Definicións e tipos. Relacións entre norma e variedade estándar.
1.2. O proceso de estandarización da lingua galega.
1.3. A variación lingüística: histórica, xeográfica, social, situacional e de xénero. |
2. Norma e calidade lingüística |
2.1. O concepto de lingua de calidade
2.2. Aspectos ortográficos e ortolóxicos
2.3. Aspectos morfosintácticos
2.4. Aspectos léxico-semánticos
2.5. Aspectos pragmático-textuais |
3. Usos lingüísticos e situación sociolingüística galega |
3.1. Usos lingüísticos e ámbitos de uso: familia, amizades, traballo, comercio local, finanzas, escola, administración, saúde, medios de comunicación; oral/escrito; popular/culto; urbano/tradicional
3.2. A situación sociolingüística de Galiza. Natureza social da lingua. Problemática das linguas sen normalizar. Ideoloxías e xuízos de valor sobre as linguas. Monolingüismo, bilingüismo, diglosia, multilingüismo e plurilingüismo. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A3 A10 A11 A14 B4 B5 B8 B9 B10 C4 C6 C8 |
16 |
26 |
42 |
Obradoiro |
A1 A2 A4 A9 A10 A11 A14 A15 A3 A5 A10 A9 B1 B2 B3 B5 B6 B7 C1 C3 |
10 |
18 |
28 |
Lecturas |
A1 A3 A11 A8 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B5 B6 C1 C6 C4 |
0 |
17 |
17 |
Solución de problemas |
A1 A2 A4 A9 A10 A11 A15 A4 A6 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B13 B12 B9 C1 C6 C7 C5 C6 |
5.5 |
0 |
5.5 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A4 A9 A11 A14 A15 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C1 |
2 |
15 |
17 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Presentación, desenvolvemento e análise de contidos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas na materia. |
Obradoiro |
Nestas sesións, o alumnado realizará ACTIVIDADES PRÁCTICAS de diferente tipoloxía (exercicios de completar, corrección de textos, análise e elaboración de textos, lectura e entoación de textos, exposicións, debates etc.) destinadas á consolidación dos contidos presentados nas sesións maxistrais, así como das destrezas e das estratexias relacionadas cos obxectivos e contidos da materia.
No inicio do curso haberá ACTIVIDADES INICIAIS a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións de que parte o alumnado.
|
Lecturas |
Cada estudante deberá facer ao longo do curso unha serie de lecturas que serán seleccionadas e, eventualmente, fornecidas polo/a profesor/a. |
Solución de problemas |
Como complemento ás sesións maxistrais e ás actividades prácticas presenciais, o alumnado deberá realizar (fóra da aula) unha serie de ACTIVIDADES PRÁCTICAS ou TRABALLO TUTELADO sobre os contidos traballados nas aulas presenciais que deberá entregar á/ao docente nas datas marcadas. |
Proba mixta |
Exame práctico escrito en que se demostrarán os coñecementos e competencias adquiridos. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Obradoiro |
Lecturas |
Solución de problemas |
|
Descrición |
Para alén do labor de titorización realizado no horario de atendemento marcado polo profesorado responsábel da materia, a atención personalizada estará dirixida especialmente para o apoio á realización das prácticas presenciais e non presenciais. Esta atención personalizada tamén está contemplada para o alumnado a tempo parcial e con dispensa académica recoñecida, así como para o estudantado matriculado para se examinar na oportunidade adiantada de decembro. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Obradoiro |
A1 A2 A4 A9 A10 A11 A14 A15 A3 A5 A10 A9 B1 B2 B3 B5 B6 B7 C1 C3 |
Actividades prácticas presenciais e lecturas derivadas das sesións maxistrais, nas cales se avaliará a asistencia, a participación e a correcta aplicación dos contidos teóricos á práctica, a capacidade de análise, a clareza e corrección na expresión oral e escrita, así como o traballo individual e en grupo. |
10 |
Solución de problemas |
A1 A2 A4 A9 A10 A11 A15 A4 A6 A12 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B13 B12 B9 C1 C6 C7 C5 C6 |
Actividades prácticas non presenciais.
Nestas prácticas de ampliación avaliarase o correcto desenvolvemento das instrucións indicadas, a correcta aplicación dos contidos teóricos á práctica, para alén da corrección na análise e na expresión escrita.
Fornecesanse pautas específicas para cada unha das actividades, que deberán entregaranse nos prazos marcados. |
40 |
Proba mixta |
A1 A2 A3 A4 A9 A11 A14 A15 B1 B3 B4 B5 B6 B7 C1 |
Proba escrita con elementos teórico-prácticos.
Serán valoradas nesta proba cuestións tales como os contidos, a clareza e rigor expositivo e a calidade expresiva. |
50 |
|
Observacións avaliación |
1. OBSERVACIÓNS XERAIS DE AVALIACIÓN 1.1. Para superar a materia, o alumnado deberá aprobar (con 5 puntos sobre 10) cada unha das metodoloxías avaliábeis: "Obradoiro", "Solución de problemas" e "Proba mixta". En caso contrario, poderá recuperar parcial ou totalmente estas metodoloxías na 2.ª oportunidade, segundo as normas que se detallan na epígrafe 2 destas "Observacións avaliación". 1.2. As actividades prácticas entregaranse exclusivamente nos días fixados polo profesorado da materia. Aquelas actividades que foren entregadas fóra de prazo e/ou que non cumpran coas pautas marcadas non serán obxecto de avaliación. 1.3. Todas as
probas e actividades deberán cumprir unhas exixencias mínimas de corrección
lingüística (ortografía, puntuación, concordancia sintáctica, ausencia de
reiteracións, precisión léxica, rexistro formal etc.); no caso de deficiencias
lingüístico-expresivas, estas poden ser penalizadas na cualificación, segundo o documento "Exixencias mínimas de corrección lingüística" (aprobado pola Sección de Galego-Portugués o día 06/07/2018 e colgado en Moodle). 2.AVALIACIÓN DA 2.ª OPORTUNIDADE (xullo) 2.1. Na 2.ª oportunidade, o alumnado será avaliado cos mesmos criterios e coas mesmas porcentaxes que na oportunidade anterior, excepto o "Obradoiro", cuxa cualificación -ao ser presencial- se integrará en "Solución de problemas" (que, deste xeito, equivalerá o restante 50 % da cualificación final). De igual modo que na 1.ª oportunidade, para superar a materia nesta 2.ª oportunidade o estudantado deberá aprobar (con 5 puntos sobre 10) cada unha das metodoloxías. 2.2. O alumnado que suspender as actividades avaliábeis terá que realizar outras substitutivas que lle foren encomendadas. As especificacións sobre a tipoloxía destas actividades e sobre as datas de entrega serán publicadas en Moodle antes da celebración da "Proba mixta". 3.AVALIACIÓN DA OPORTUNIDADE ADIANTADA DE DECEMBRO 3.1. Nesta oportunidade adiantada cada alumno/a será avaliado/a mediante unha "Proba mixta", que suporá o 50 % da cualifiación final e que terá lugar na data oficial marcada pola Facultade de Filoloxía, e unha serie de prácticas, puntuábeis nun 50 %. 4.CUALIFICACIÓN DE NON PRESENTADO (NP) 4.1. Será considerado Non Presentado o alumnado que non concorra á "Proba mixta" e, alén diso, cuxo número de actividades avaliadas for inferior ao 50 %. 5.ALUMNADO A TEMPO PARCIAL E CON DISPENSA ACADÉMICA 5.1. O alumnado matriculado a tempo parcial e con dispensa académica de exención de asistencia concedida deberá pórse en contacto co profesorado da materia no inicio do curso académico para planificar, en cada situación concreta, os axustes necesarios na avaliación no tocante ás actividades presenciais (que serán substituídas por outras non presenciais equivalentes). Así mesmo, aquel alumnado que xustifique a imposibilidade de asistir ás aulas debe tamén contactar co profesorado responsábel.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Sánchez Rei, Xosé Manuel (2019). "Sociosintaxe. Perspectivas históricas sobre a calidade da lingua no galego desde o ámbito sintáctico". Acta Iassyensia Comparationis, Special Issue, 145-165
Moure, Teresa (2011). Ecolingüística. Entre a ciencia e a ética. A Coruña: UDC
Freixeiro Mato, Xosé Ramón (2006 [1998-2004]). Gramática da Lingua Galega (4 vols.). Vigo: A Nosa Terra
Ninyoles, Rafael (2005). Idioma e poder social. Santiago de Compostela: Laiovento
Freixeiro Mato, Xosé Ramón (2010). Lingua de calidade. Vigo: Xerais
Sanmartín Rei, Goretti (coord.) (2010). Lingua e futuro. Santiago de Compostela: Laiovento
Sánchez Rei, Xosé Manuel (2011). Lingua galega e variación dialectal. Santiago de Compostela: Laiovento
Freixeiro Mato, Xosé Ramón (2020 [1997]). Lingua galega: normalidade e conflito. Santiago de Compostela: Laiovento
Sánchez Rei, Xosé Manuel (ed.) (2014). Modelos de lingua e compromiso. A Coruña: Baía
Sanmartín Rei, Goretti (coord.) (2009). Nos camiños do entusiasmo. Calidade da lingua e planificación. Vigo: Xerais
García Negro, Mª Pilar (1993). Sempre en Galego. Santiago de Compostela: Laiovento
García Negro, Mª Pilar (coord.) (2009). Sobre o racismo lingüístico. Santiago de Compostela: Laiovento |
|
Bibliografía complementaria
|
|
Entregaranse uns materiais de traballo cos temas. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|