Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A7 |
Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación. |
A9 |
Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos. |
A14 |
Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social. |
A15 |
Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad. |
A16 |
Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos. |
A17 |
Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.). |
A24 |
Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas. |
A26 |
Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento. |
A34 |
Conocimientos y actitudes de ética profesional. |
A35 |
Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales. |
B3 |
Capacidad de análisis y síntesis. |
B5 |
Capacidad de gestión de la información. |
B6 |
Comunicación oral y escrita en la lengua nativa. |
B12 |
Trabajo en equipo. |
B13 |
Razonamiento crítico. |
B17 |
Motivación por la calidad. |
B18 |
Creatividad. |
B26 |
Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Coñecemento e dominio dos fundamentos da comunicación, a información e o coñecemento manifestado nos comportamentos, as actitudes e as opinións. |
A7 A9 A14 A15 A16 A17 A24 A26 A35
|
B5 B12 B13 B17 B18 B26
|
C1 C6
|
Desenvolvemento das habilidades técnicas necesarias para tipificar, caracterizar, describir, desagregar e interpretar teóricamente as distintas e diversas formas de comunicación en forma de textos e discursos |
A14 A16 A26
|
B3 B5 B6 B17
|
C3
|
Buscar fontes documentales, analizalas a partir de conceptos sociolóxicos e obter conclusións a partir da información analizada |
A7
|
B5
|
C3
|
Aplicar os principais métodos e técnicas cualitativos de investigación a un tema concreto |
A26 A34
|
B3 B5
|
C3
|
Adquisión de coñecementos sobre comunicación a nivel xeral e capacidade crítica relativa á produción de discursos |
A15
|
B3 B13
|
C6
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Introducción ao análise de discurso |
Introdución á análise de discurso, diferenciación e definición da análise sociolóxica do discurso. Conceptos de exégesis e hermeneútica. Autores crave (Gadamer, Dilthey, Foucault e Ricoeur). O texto como obxecto de estudo. Tipos de textos, tipos de comunicación. As características da comunicación.
Os estudos sociolóxicos de discurso: surgimiento e contexto teórico. Escola de Frankfurt, socioloxía francesa, post-estructuralismo. Necesidade de xustificar metodológicamente a análise de discurso, inserción na pluralidade metodológica. Tipos de contextos de investigación onde é útil a análise de discurso. Correntes/niveis: informal/cuantitativo; estructural/textual; social/hermeneútico. |
Tema 2. Aspectos xerais e estratexias preparatorias para a análise de discurso |
Espectro de estudos de discurso. Análise de contido, análise temático, análise por categorías, análises estructural, análise crítica do discurso, análise sociolóxica do sistema de discursos. Conceptos crave para a análise de discurso: texto, discurso e sistema de discurso. Discurso como obxecto e como produción teórica. Discurso como produción e práctica colectiva. Discursos e actualización no ámbito da interacción social.
As actividades de preparación para a análise dos textos. 1) Anotacións no diario de campo si é unha entrevista ou grupo de discusión; 2) traballo de lectura ordenada e literal; 3) Fragmentación ou abordaje integral. Descomposición en unidades elementais. |
Tema 3. Principais procedementos para a análise de discurso |
As conxecturas preanalíticas. Os estilos discursivos. A análise de posicións discursivas. A análise das configuracións narrativas. Análise de discurso cualitativo e cuantitativo.
Outros tipos de textos. O visual, as imaxes, os sons, o corporal, o omitido e o contextual como forma de comunicación. Comunicacións non verbales. Análise de medios audiovisuales e Redes Sociais.
A análise das asociacións, dos desprazamentos e das condensaciones. Análise crítica do discurso. |
Tema 4. Estratexias de presentación de anális3 de discurso |
O traballo de redacción, a presentación de resultado. Exemplos distintos. Uso de software para a presentación de resultados |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Introductory activities |
A7 A9 A14 A15 A16 A17 |
2 |
0 |
2 |
Guest lecture / keynote speech |
A9 A15 A24 A26 A35 B3 B5 B13 |
35 |
0 |
35 |
Workbook |
B6 B26 |
0 |
25 |
25 |
Supervised projects |
A34 B12 B17 B18 C1 C3 C6 |
29.5 |
0 |
29.5 |
Directed discussion |
A9 B3 B13 B26 |
15 |
0 |
15 |
ICT practicals |
A17 B5 C3 |
5 |
0 |
5 |
|
Personalized attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Introductory activities |
Presentación de la materia y formación de los equipos de trabajo. |
Guest lecture / keynote speech |
Las clases en el aula |
Workbook |
Trabajo autónomo de lectura por parte del alumnado sobre las referencias obligatorias indicadas en clase
|
Supervised projects |
Realización de una investigación social empírica (individual o en equipo) tutorizada por el profesor |
Directed discussion |
Debate en clase sobre los aspectos analíticos reseñables en la exposición de diversos Casos o Documentos presentados en clase. |
ICT practicals |
Realización de prácticas en el aula de informática con el programa de análisis cualitativo ATLAS. ti |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
ICT practicals |
|
Description |
Titoría individual ou grupal sempre que ou/a alumno/a precíseo ou o profesor considéreo necesario. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A34 B12 B17 B18 C1 C3 C6 |
Realización de dous tipos de traballos prácticos.
O primeiro traballo será de tipo individual ou en grupo, consistente en análise de discurso de varios formatos distintos (noticias en prensa, redes sociais, debate parlamentario, programa electoral, anuncio comercial, grupo de discusión). En total son 2 traballos a realizar durante o curso. Os dous traballos contan o 50% da nota final.
O segundo traballo será de tipo individual, consistente na realización dunha entrevista semi-estructurada, a súa transcrición literal e a súa análise crítica do discurso, asistido opcionalmente polo software ATLAS.ti. En total trátase de 1 traballo, a entregar ao final do curso. Conta o 50% da nota final. |
100 |
|
Assessment comments |
As pautas de realización e os criterios de puntuación para cada unha dos
tipos de prácticas e exercicios propostos atoparanse publicados no Campus Virtual da asignatura. Respecto da evaluación continua e non continua tanto na oportunidade de xuño como de xullo, así como a dispensa académica actuárase segundo a lexislación vixente.
|
Sources of information |
Basic
|
Iñiguez L. (ed.) (2006). Análisis del discurso: Manual para las ciencias sociales. Barcelona: UOC. 2ª edició
Herzog, Benno y Ruiz, Jorge (2019). Análisis Sociológico del Discurso. Enfoques, métodos y procedimientos.. Valencia: Universitat de Valencia
Conde Gutiérrez del Álamo, Fernando (2010). Análisis Sociológico del sistema de discursos. CIS, Cuadernos Metodológicos, n43
Barthes, Roland (2009). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós
Potter, Jonathan (1998). La representación de la realidad. Discurso, retórica y construcción social. Barcelona: Paidós
Ibáñez, Jesús (1994). Por una sociología de la vida cotidiana. Madrid: Siglo XXI
VALLES MS (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional.. Madrid: Sintesis |
Ao longo do curso iranse especificando distintas lecturas adicionais e
específicas para os materiais audiovisuales que serán obxecto de
análise. |
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Social Research Methods and Techniques/615G01105 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Collective action and social cooperation/615G01416 | Risk, culture and environment/615G01417 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Methodologies, Techniques and Strategies for the Design and Development of Research Projects and Pap/615G01406 |
|
Other comments |
Recomendacións: 1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia: 1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático 1.2. Realizarase a través do Campus Virtual, en formato dixital sen necesidade de imprimilos 1.3. De se realizar en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a impresión de borradores. 2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural 3.-
Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados
cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e
profesionais 4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de
aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a
perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista,
utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a
intervención en clase de alumnos e alumnas...) 5.- Traballarase
para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e
influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e
igualdade 6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas 7.
Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas,
sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un
acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria |
|