Identifying Data 2022/23
Subject (*) Intervention Techniques in Refurbishment Code 630548015
Study programme
Máster Universitario en Rehabilitación Arquitectónica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Galician
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Coordinador
Rodriguez Cheda, Jose Benito
E-mail
jose.benito.rodriguez.cheda@udc.es
Lecturers
Hermo Sanchez, Victor Manuel
Rodriguez Cheda, Jose Benito
E-mail
victor.hermo@udc.es
jose.benito.rodriguez.cheda@udc.es
Web
General description Exposición teórica, análise e práctica de técnicas constructivas específicas de intervención en rehabilitación arquitectónica: contaminación, colonización biolóxica e limitación de fachadas; unha consolidación da pedra; a rehabilitación de fachadas de formigón reforzadas e prefabricadas; dá a carpintería da arquitectura moderna; de recintos exteriores, pinturas e revestimentos; demolición, formas e medios auxiliares, etc. As clases Nas ou o chamado "método de caso" consisten en exposición de diferentes técnicas que analizan un edificio singular.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 E01. Aptitud o capacidad para acometer actividades de crítica arquitectónica, mediante el análisis del patrimonio edificado bajo diferentes ópticas, y la identificación de los precedentes formales, tipológicos y estilísticos
A2 E02. Aptitud o capacidad para realizar tareas vinculadas a la protección del patrimonio edificado, incluyendo la catalogación monumental, la definición de medidas de protección de edificios y conjuntos arquitectónicos, y la redacción de planes de delimitación y conservación
A3 E03. Aptitud o capacidad para elaborar el material gráfico asociado al levantamiento, análisis, interpretación e intervención del patrimonio arquitectónico
A4 E04. Aptitud o capacidad para intervenir en el patrimonio edificado con valor histórico, aspecto que engloba la coordinación de su estudio e investigación documental, la elaboración de planes directores de conservación, y la redacción y dirección de ejecución de proyectos de restauración y rehabilitación
A5 E05. Aptitud o capacidad para la conservación de la obra pesada, mediante la inspección, el análisis, el control de calidad, la definición de las condiciones de mantenimiento, y la estimación de la seguridad de las estructuras de edificación, incluyendo sus posibles cimentaciones, pudiendo igualmente afrontar la redacción de proyectos de reparación y refuerzo, y la dirección de ejecución asociada
A6 E06. Aptitud o capacidad para inspeccionar, analizar, controlar la calidad, definir las condiciones de mantenimiento, e intervenir en las instalaciones de edificación
A7 E07. Aptitud o capacidad para la conservación de la obra gruesa y acabada, cuestión que conlleva la inspección, el análisis, el control de calidad, la definición de las condiciones de mantenimiento, y la intervención en los sistemas constructivos de edificación, incluyendo los elementos de compartimentación interior, las carpinterías y las soluciones de envolvente
A8 E08. Aptitud o capacidad para redactar informes técnicos y proyectos de rehabilitación del patrimonio edificado, incluyendo actividades de asesoramiento y consultoría
A10 E10. Aptitud o capacidad para utilizar criterios de sostenibilidad medioambiental en la elección de materiales y en la definición de soluciones técnicas, abarcando el uso y la integración de sistemas activos y pasivos
B1 CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B2 CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B3 CB08. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B4 CB09.Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B5 CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
B6 CG1. Entender la importancia de la rehabilitación arquitectónica desde el punto de vista de la preservación del patrimonio histórico y cultural de una sociedad.
C1 T01. Capacidad de análisis y síntesis
C2 T02. Capacidad de organización y planificación
C3 T03. Comunicación oral y escrita
C4 T04. Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio
C5 T05. Capacidad para la gestión de la información
C6 T06. Resolución de problemas
C7 T07. Toma de decisiones
C8 T08. Aprendizaje autónomo
C9 T09. Creatividad
C10 T10. Habilidad gráfica general
C11 T11. Visión espacial
C12 T12. Comprensión numérica
C13 T13. Intuición mecánica
C14 T14. Sensibilidad estética
C15 T15. Cultura histórica

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Training of the student so that he can design, measure and specify specific construction details of the architectural rehabilitation techniques and systems. AJ1
AJ2
AJ3
AJ4
AJ5
AJ6
AJ7
AJ8
AJ10
BJ1
BJ2
BJ3
BJ4
BJ5
CJ1
CJ2
CJ3
CJ4
CJ5
CJ6
CJ7
CJ8
CJ9
CJ10
CJ11
CJ12
CJ13
CJ14
CJ15
Knowledge of the techniques, materials, elements and building systems in architectural rehabilitation, its history, characteristics, regulations and its application to architecture. AJ1
AJ2
AJ3
AJ4
AJ5
AJ6
AJ7
AJ8
AJ10
BJ1
BJ2
BJ3
BJ4
BJ5
CJ1
CJ2
CJ3
CJ4
CJ5
CJ6
CJ7
CJ8
CJ9
CJ10
CJ11
CJ12
CJ13
CJ14
CJ15
Training of the student so that he can design, measure and specify specific construction details of the architectural rehabilitation techniques and systems. AJ1
AJ2
AJ3
AJ4
AJ5
AJ6
AJ7
AJ8
AJ10
BJ1
BJ2
BJ3
BJ4
BJ5
BJ6
CJ1
CJ2
CJ3
CJ4
CJ5
CJ6
CJ7
CJ8
CJ9
CJ10
CJ11
CJ12
CJ13
CJ14
CJ15

Contents
Topic Sub-topic
Theme 0. To train students so that you can address the architectural project from specific construction techniques of architectural rehabilitation. Grados de intervención.
Patrimonio construido.
Tradiciones constructivas.
Criterios de intervención.
La rehabilitación arquitectónica hoy; una aproximación.
Theme 1. Previous actions in the architectural rehabilitation. Emergency actions. Consolidation of facades. Formwork. Shoring. Ansdamios.
Theme 2. Fouling and cleaning of facades Fouling. Fouling by biological colonization. Façade cleaning.
Theme 3. Rehabilitation of facades. Rehabilitation of facades from the outside: exterior thermal insulation (REVIT) systems. Rehabilitation with constructive elements. new terraced facades. Case studies.
Topic 4. Rehabilitation of concrete architectures. Cleaning. Passivation of armor. Protection of armaduiras. Products. Protection of concrete.
Item 5. Rehabilitation of decks. Covered skirts. Flat roofs. Industrialized products.
Item 6. Rehabilitation of floor slabs. Industrial systems and products. Case studies.
Item 7. Refurbishment of the exterior carpentry. Woodworks. Steelwork. Case studies.
Tenma 8. Rehabilitation of facade Rehabilitation of continuous coatings: mortars, plastered, and stucco. Facings. Industrial panels.
Item 9: Comprehensive case studies of architectural rehabilitation. Actuaciones en las cubiertas de la Catedral de Santiago de Composela. Arq. J. Alonso.
Plan director de la Catedral de Santiago de Composela. Arq. J. Alonso.
Actuaciones arquitectónicas en el Pórtico de la Gloria de la Catedral de Santiago de Composela. Arq. S. Seara.



Tema 10: Casos prácticos integrales de rehabilitación arquitectónica del patrimonio histórico 2. Casa de las Conchas en Salamanaca. Arq. C. Puente.
Colegio Fonseca Salamanca. Arq. C. Puente.
Tema 11: Casos prácticos integrales de rehabilitación arquitectónica del patrimonio moderno Casa de la Cultura de Cambre. AZrq, Ezcurra y Ouzande.
Villa Ricarda. Arq. A. Bonet Correa

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 18 18 36
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 3 21 24
Workbook A1 A2 A3 1 9 10
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exhibition in the classroom of the corresponding agenda item. At the beginning of the session the index and summary of the topic will be displayed. The explanation with the required images and diagrams and convenient summary tables will be supported. At the end of the session a summary highlighting the most important aspects will be made and the relevant complementary readings will be recommended.
Supervised projects "Supervised proyects": elaboration by the student of a working professional or research." Methodology designed to promote autonomous learning of students, under the tutelage of Professor, in various scenarios (academic and professional). Primarily refers to the learning of the "how to do things". It is a choice based on the assumption by the students of the responsibility for their own learning and in the monitoring of the learning by the tutor. Protected work will focus on direct content of the matter or that are related in the opinion of Professor. Work may arise as unique and independent work or, preferably, may form part of the end of Master work, as it is the case with the rest of the materials of the construction Area."

During the course there will be a practical work consisting of constructive development - memory, plans and technical specifications - from the renovation of an existing building. Work will be raised at the beginning of the course and it will be the proposed buildings to serve as exercise to other subjects of the Master. Also more theoretical work topics of the type will be proposed: assessment and comparative study of materials and systems for architectural rehabilitation.
Workbook Los estudiantes leer libros, artículos científicos y técnicos y documentación que demuestre los profesores.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Description
The importance of personalized attention is a consequence of targets teachers of the subject consisting of not only inform or communicate a more or less objective content, but form: develop skills, ways to deal with the problems, stimulating creativity, critical thinking, etc. Personalized student attention will take place during the performance of protected works, through personal interviews with the teacher.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 There will be no exams in the subject. To overcome the course is an essential condition given lectures all to attend and present the notes taken of the subject for evaluation. The assistance will be checked. Any lack in attendance, justified, must be restored through a work consisting of a reading indicated by the teacher who must be accompanied by the corresponding written summary. 30
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A10 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 To overcome the course is indispensable condition the realization and presentation of a work of course. This work must obtain a minimum score of approved. 65
Workbook A1 A2 A3 To overcome the course is indispensable condition the realization and presentation of a work of course. This work must obtain a minimum score of approved. 5
 
Assessment comments
<div>A esixencia xeral de asistencia non terá efecto có alumnado que teña recoñecida unha dedicación a tempo parcial según a Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e mestrado universitario na UDC. O seguemento do curso e a autoría verificarase có cumplimento de tutorías obrigatorias.</div>

Sources of information
Basic

MALDONADO RAMOS, L.; Técnicas de intervención en edificios históricos (TIEH), Instituto Juan de Herrera, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 2001.

MONJO CARRIÓ, J.; Patología de cerramientos y acabados arquitectónicos, Munilla-Lería, 2000.

MONJO CARRIÓ, J.; MALDONADO RAMOS, L.; Manual de inspección técnica de edificios,  Munilla-Lería, 2002.

DEPARTAMENTO DE CONSTRUCCIÓN Y TECNOLOGÍAS ARQUITECTÓNICAS, Tratado de rehabilitación, Munilla-Lería, 1999.

VILLEGAS  SÁNCHEZ, R.; Metodología de diagnóstico y evaluación de tratamientos para la conservación de los edificios históricos, Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico, ed. Comares, 2003.

PARICIO ANSUÁTEGUI, I.; Pátina o suciedad, ed. Bisagra, 2002.

Complementary

TECTÓNICA 18; Rehabilitación (I): estructuras,  Madrid 2005.

TECTÓNICA 33; Rehabilitación:  la arquitectura moderna ,  Madrid 2010.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Modern Architectural Actions and Strategies/630567102
Materials deterioration and traditional building technology/630567113
Structural Analysis of Historical Buildings/630567118
Architectural Heritage: Theory and Analysis/630567101
Restoration Project: Concept and Method/630567107

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Damage and Restoration of Wooden Structures/630567121
Damage and Restoration of Concrete Structures/630567120
Construction Assemblies Inspection/630567109
Damage and Restoration of Stonework Structures/630567122

Subjects that continue the syllabus
Advanced Structural Repair and Reinforcement Systems/630567123

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.