Identifying Data 2022/23
Subject (*) Landscape Theory Code 630G03019
Study programme
Grao en Paisaxe
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador
Agrasar Quiroga, Fernando
E-mail
fernando.agrasar@udc.es
Lecturers
Agrasar Quiroga, Fernando
García Requejo, Zaida
Pérez Sanchez, Yolanda
E-mail
fernando.agrasar@udc.es
zaida.garcia@udc.es
yolanda.perez@udc.es
Web
General description A materia de Teoría da Paisaxe estructúrase en torno a oito conceptos teóricos, formulados en diversos tempos históricos e imprescindibles para a comprensión e o deseño da paisaxe contemporánea.
Estes oito conceptos teóricos son marcos amplios que trascenden o seu tempo e permiten lecturas transversais de diversos exemplos. Escolléronse e desenvolvéronse para ofrecer ao estudiantado ferramentas teóricas útiles para avanzar no coñecemento da paisaxe e afrontar o seu deseño.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A17 CE17 - Capacidad para comprender la evolución de un paisaje bajo el efecto acumulativo de las actividades de los diferentesactores en el tiempo, en el corto, mediano y largo plazo.
A18 CE18 - Comprender las cuestiones territoriales y el papel jugado en el paisaje por el buen uso de estudios y diagnósticos existentes.
A19 CE19 - Capacidad de describir, definir, representar los patrones espaciales relativos a las relaciones entre los volúmenes construidosy los espacios libres, para detectar las componentes materiales que cumplen con las intenciones del proyecto y son compatible conlas condiciones ambientales encontradas.
A22 CE22 - Conocimiento para aplicar normas y ordenanzas urbanísticas.
A26 CE26 - Capacidad para diagnosticar, identificar, describir y caracterizar un paisaje a través de sus diferentes componentes endiferentes escalas.
A27 CE27 - Conocimientos generales relacionados con el paisaje, los campos relacionados y sus características históricas y actuales:agricultura, teoría de parques y jardines, arte, arquitectura, diseño urbano, planificación urbana, tecnologías y ciencias humanasrelacionadas.
A28 CE28 - Capacidad para diagnosticar los elementos permanentes, invariantes y mutables del paisaje, entendiendo los cambios en eltiempo.
A29 CE29 - Capacidad de inventar un proceso creando sus propias herramientas, para intervenir en el paisaje.
A30 CE30 - Capacidad de articular los conocimientos; la experiencia y la práctica artística; los logros científicos y técnicos.
A34 CE34 - Capacidad para superar las contingencias de una situación, siendo creativos, presentando una propuesta pertinente.
A35 CE35 - Programación, teniendo en cuenta los aspectos sociales, jerárquicos, materiales, técnicos, estéticos, así como las normasdimensionales y funcionales a gran escala proyectual.
A37 CE37 - Capacidad de proyectar una estrategia original y particular con distancia crítica.
A38 CE38 - Conocimiento adecuado de las teorías generales de la forma, la composición y los tipos paisaje.
A39 CE39 - Conocimiento adecuado de la historia general del paisaje.
A40 CE40 - Conocimiento adecuado de la estética y la teoría e historia de las bellas artes y las artes aplicadas.
A41 CE41 - Capacidad para expresar el diagnóstico y pronóstico de una situación paisaje de manera racional, articulando característicassensibles; organización espacial física y humana; elementos vivos, la evolución morfológica e histórica, que describe los factores yagentes en el trabajo.
A44 CE44 - Capacidad de interpretar espacialmente un problema de desarrollo y el territorio afectado, dando prioridad a los elementosde diagnóstico.
A45 CE45 - Capacidad de intervenir en los jardines y en los paisajes de valor histórico, redactar y/o colaborar en la ejecución de losproyectos de restauración y rehabilitación
B1 CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 CG1 - Conocer el papel de las bellas artes, la historia y las teorías del paisaje, así como las tecnologías y ciencias humanas relacionadas con este.
B8 CG3 - Conocer la geografía física y humana, el urbanismo y las técnicas aplicadas en el proceso de planificación del paisaje.
B13 CG8 - Comprender las relaciones entre el territorio, la cultura, la economía, el clima, las personas y las edificaciones .
C1 CT1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. Capacidadde análisis y síntesis. Capacidad para el razonamiento y la argumentación. Capacidad para elaborar y presentar un texto organizadoy comprensible. Capacidad para realizar una exposición en público de forma clara, concisa y coherente.
C2 CT2 - Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejerciciode su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. Habilidad en el manejo de tecnologías de la información y de la comunicación (TIC). Capacidad para obtener información adecuada, diversa y actualizada. Utilización de información bibliográficay de Internet.
C3 CT3 - Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía respetuosa con la cultura democrática, los derechos humanos y laperspectiva de género. Capacidad para trabajar en grupo y abarcar situaciones problemáticas de forma colectiva.
C4 CT4 - Adquirir habilidades para la vida. y hábitos, rutinas y estilos de vida saludables.
C5 CT5 - Estimular la capacidad para trabajar en equipos interdisciplinares o transdisciplinares, para ofrecer propuestas quecontribuyan a un desarrollo sostenible ambiental, económico, político y social.
C6 CT6 - Capacidad de gestionar tiempos y recursos: desarrollar planes, priorizar, actividades. identificar las críticas, establecer plazosy cumplirlos. Capacidad de trabajo individual, con actitud autocrítica.
C7 CT7 - Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico ycultura de la sociedad.
C8 CT8 - Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
To understand the landscape phenomenon from the world of ideas, understanding reflection as a substantial part of artistic creation. A17
A18
A22
A37
A41
B2
B5
To analyze the close link between thought systems and creative results with the circumstances of their own time. A19
A26
A27
A28
A29
A30
A34
A35
A44
A45
B3
B4
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8
To link the study of the form of the landscape with its main justifications: tectonic, functional, moral, aesthetic, etc. A17
A18
A19
A26
A27
A28
A29
A30
A38
A39
A40
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B13
C1
To analyze the relationship between the texts of architects, landscapers and thinkers, together with the works of intervention in the landscape and other artistic manifestations, and the historical circumstances of their time. A17
A18
A19
A26
A27
A28
A29
A30
A37
A38
A39
A40
A41
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B13
C1
C2
To understand the phenomenon of modern experience from the knowledge of the previous landscape theory. A17
A18
A19
A26
A27
A28
A29
A30
A37
A38
A39
A40
A41
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B13
C1
C2
To argue the relationship between contemporary landscape production and previous experiences. A17
A18
A19
A26
A27
A28
A29
A30
A37
A38
A39
A40
A41
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B13
C1
C2

Contents
Topic Sub-topic
1 Landscape concept: evolution and conformation - the origin of the concept
- countries and landscapes
- defining the landscape
2 Landscape as a system - the crisis of the object
- organ systems
- the shapes of chaos
- energy diagrams
3 Landscape as experience - walking as artistic practice
- territory and mobility
- contemplation and immersion in the landscape
4 Landscape and picturesqueness - the picturesque as an aesthetic category
- contemporary perspectives on the picturesque
5 Landscape and the sublime - the sublime as an aesthetic category
- contemporary perspectives on the sublime
6 Landscape as an aesthetic object - land art: the territory as artistic support
- art as a strategy of intervention in the landscape
- landscape and contemporary art
7 Ecology and contemporary landscape - aesthetics and sustainability
- Buckminster Fuller's legacy
- landscape and technology
8 Restoration of damaged territory - junk space
- landscape in restoration theory
- recover/reinvent/reuse

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A17 A18 A19 A22 A27 A30 A38 A39 A40 B1 B6 B8 B13 30 0 30
Mixed objective/subjective test B4 B5 C1 2 12 14
Supervised projects A26 A28 A29 A34 A35 A37 A41 A44 A45 B2 B3 C2 C3 C5 C6 C7 C8 30 57 87
Events academic / information B5 B6 C1 C4 C6 C8 0 3 3
Workbook A22 A27 A30 A38 A39 A40 B1 B6 B8 B13 C4 0 15 15
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Theoretical classes given in the course syllabus.
Mixed objective/subjective test Test in which the students' knowledge will be evaluated from the lectures, workshops and course readings, through analysis and identification of case studies and elaborative proposals.
Supervised projects Methodology designed to promote the autonomous learning of students, under the tutelage of the teacher and in various settings (academic and professional). It is primarily concerned with learning "how to do things." It is an option based on students taking responsibility for their own learning.
This teaching system is based on two basic elements: the autonomous learning of the students and the monitoring of this learning by the teacher-tutor.
Events academic / information Attendance at cultural events (congresses, lectures, conferences, etc), organized by the ETSAC, DPAUC, etc, indicated by the teaching staff of the subject, as part of the teaching content of the course, with the aim of providing students with knowledge and current experiences on the subject.
Preparation of material synthesis of the work carried out in the subject for its joint exhibition at the end of the course, in the event organized by the Department of Architectural Projects, Urbanism and Composition: "Arquitecturas en Curso DPAUC" (panels, models, drawings, videos, texts , performances, ...)
Workbook Series of complementary readings based on the general bibliography of the topic and other specific texts according to the topic.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Events academic / information
Description
The assignments will consist of practical analyzes in which the texts and ideas, included in the study plan, are linked to specific architectural works. The working groups will be of three students, assigned by the teachers.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test B4 B5 C1 An exam at the end of the semester, referring to all the contents of the course. 70% of the final grade will correspond to this exam. In it, it is necessary to obtain a grade of 4 (out of a maximum of 10) in order to pass the subject and to be able to average with the works. 70
Supervised projects A26 A28 A29 A34 A35 A37 A41 A44 A45 B2 B3 C2 C3 C5 C6 C7 C8 The workshop, carried out in groups, will have a maximum score of 3 points. It will be necessary to have delivered the works to pass the subject. 30
 
Assessment comments

Regular attendance (minimum 80%) will be essential to carry out the supervised work and the mixed test.

To participate in the second opportunity of each call it will be essential to have delivered, in the first, the work developed during the course and reviewed by the teachers of the subject. This supervised work can be expanded and corrected to be reevaluated at the second opportunity.

Examination in advance: To be examined in advance, general conditions are the same of the previous course.  

Measures for part time students and exemption of attendance: not contemplated.  

Plagiarism.  Regarding plagiarism, the rules of Art. 14th of the  “Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da UDC”, should be followed. "A detection of plaxium, as well as the fraudulent performance of tests or evaluation activities, once verified, it will directly imply a failing grade (0) in the matter of the corresponding call, thus invalidating the grade obtained in all the evaluation activities for the extraordinary call."


Sources of information
Basic

TEMA 1 MADERUELO, Javier, El paisaje: génesis de un concepto, Abada, Madrid, 2005

TEMA 2 MONTANER, Josep María, Sistemas arquitectónicos contemporáneos, Gustavo Gili, Barcelona, 2008

TEMA 3 CARERI, Francesco, Walkscapes: el andar como práctica estética, Gustavo Gili, Barcelona, 2013

SMITHSON, Alison, SMITHSON, Peter, AS in DS: An eye on the road, Lars Müller Publishers, Zúrich, 1983

THOREAU, Henry David, Walden, o la vida en los bosques, Losada, Madrid, 2016

TEMA 4 BOZAL, Valeriano (y otros), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (vol. I). Visor, Madrid, 2000

TEMA 5 BURKE, Edmund, Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo bello y lo sublime. Alianza Editorial, Madrid, 2005

TEMA 6 KASTNER, Jeffrey. Land Art y Arte Medioambiental, Phaidon Press, 2005

TIBERGHIEN, Gilles A., Land Art, Carré, Paris, 2012

TEMA 7 FULLER, Richard Buckminster. Operating manual for spaceship Earth, Lars Müller Publishers, Zúrich

TEMA 8 KOOLHAAS, Rem, Junkspace, Quodlibet, Milan, 2006

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Art and Landscape/630G03005

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.