Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Investigación de Accidentes Marítimos Código 631G01512
Titulación
Grao en Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinación
Pacheco Martínez, Eliseo Antonio
Correo electrónico
eliseo.pacheco@udc.es
Profesorado
Pacheco Martínez, Eliseo Antonio
Correo electrónico
eliseo.pacheco@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo desta materia consiste en proporcionar os coñecementos básicos no proceso da investigación de accidentes e incidentes marítimos, e servir de ferramenta científica introdutoria que permita orientar a actividade profesional ao estudo técnico dos accidentes no mar.

Competencias do título
Código Competencias do título
A10 Redactar e interpretar documentación técnica e publicacións náuticas.
A40 Capacidad para identificar daños y defectos en la estructura del buque.
A41 Capacidad para identificar evidencias ante casos de accidentes y siniestros marítimos.
A42 Capacidad para recabar información objetiva en las entrevistas personales.
A44 Capacidad para redactar informes técnicos.
B2 Resolver problemas de xeito efectivo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B9 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B13 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B14 Capacidade de análise e síntese.
B20 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
B24 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C11 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
C12 Que os estudantes saiban comunicar as suas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sin ambigüidades

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecemento da normativa nacional e internacional aplicable ao transporte marítimo. B20
C6
C11
Aplicación de la normativa nacional e internacional en la investigación de siniestros y sucesos marítimos. C4
C6
Capacidad para identificar daños en la estructura del buque A40
Recolección de evidencias, entrevistas personales A41
A42
B9
Redactar informes y elaborar estadistica A10
A44
B2
B3
B13
B14
B24
C12

Contidos
Temas Subtemas
1. Necesidade de investigar os accidentes.
Diferenza con Investigacións Xudiciais, Policiais ou Periciais.
Outras investigacións regulamentarias.
2. Normativa relacionada coa Investigación de Sinistros e Sucesos Marítimos.

Normativa Internacional.
Normativa Europea.
Normativa Española.
3. Resolucións IMO A.849(20) e A.884(21). Código para a Investigación de Sinistros e Sucesos Marítimos.

Estrutura do Código.
Definicións.
Aspectos máis importantes.
Factor Humano.
4. Organismos Nacionais encargados das Investigacións.

Organismos máis importantes.
Foro Internacional de Investigadores de Accidentes Marítimos (MAIIF).
Comisión de Investigación de Accidentes e Incidentes Marítimos (CIAIM).
5. Metodoloxías para realizar a Investigación.

A.1075(28): Guidelines to assist investigators in the implementation of the Casualty Investigation Code.
MAIIF Investigation Manual.
MAIIF Investigators’ In- the- field Job Aid
MAIIF Fire Investigation Manual.
Outras metodoloxías.
6. Redacción do Informe.

Fases na redacción.
Elementos a cubrir.
Terminoloxía.
A.918(22). SMCP
7. IMO Reporting. IMO Global Integrated Shipping Information System (GISIS)
8. Estatísticas. Exemplos de bases de datos de estatísticas.
9. Exemplos de Investigacións. Comentarios sobre Informes de Investigacións

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A10 B3 B9 B14 B20 B24 C6 30 30 60
Obradoiro A10 A40 A41 A42 A44 B2 B3 B9 B13 B14 B20 B24 C4 14 28 42
Proba mixta B2 B9 B13 C12 6 0 6
Traballos tutelados A10 A40 A41 A42 A44 B2 B3 B9 B13 B14 B20 B24 C4 C6 C11 10 30 40
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Obradoiro Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Proba mixta Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Proba mixta
Sesión maxistral
Descrición
Presencial.
En horario de titorías, seguindo a normativa sanitaria en vigor.

Teams.
A titoría síncrona soamente dependerá da dispoñibilidade do/a profesor/a.

Email.
O/A profesor/a comprométese a responder o antes posible a todas as preguntas enviadas de maneira asíncrona.

En canto ao "Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia" o/o profesor/para poderá ofrecer a posibilidade de titorías en liña.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta B2 B9 B13 C12 Para optar a Avaliación Continua haberá que xustificar un mínimo do 80% de asistencia. 60
Traballos tutelados A10 A40 A41 A42 A44 B2 B3 B9 B13 B14 B20 B24 C4 C6 C11 Os Traballos Tutelados poderían consistir na elaboración dun borrador dun Informe de Investigación dalgún sinistro proposto ao/á alumno/a, ou o estudo dun sinistro a partir do Informe Oficial.

En relación cos traballos tutelados valorarase:
- A adecuación metodolóxica cos requirimentos do traballo.
- A exactitude dos cálculos empregados.
- A profundidade do contido.
- O dominio dos conceitos utilizados.
- O uso correcto da terminoloxía propia da materia.
- A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
- A presentación e a claridade da exposición.
40
 
Observacións avaliación

Para ter o dereito a
avaliación continua, será necesario como mínimo un 80% da asistencia ás clases
presenciais. A nota final da Avaliación Continua será dun 60% de Proba Mixta e
un 40% de Traballo Tutelado.

O alumnado con recoñecemento
de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia
(segundo establece a "Norma que Regula o Réxime de Dedicación ao Estudo
dos Estudantes de Grao na UDC”), poderá acollerse á Avaliación Continua sen necesidade
de asistir o 80% das clases presenciais. Para iso, estes/as alumnos/as
informarán debidamente os profesores, ao principio do curso, da devandita
situación de dispensa académica e así como da súa dispoñibilidade horaria de
asistencia. Á marxe do Traballo Autónomo que consta nesta Guía Docente, os
profesores poderán encargarlle a este alumnado diferentes traballos/problemas
ao longo do curso para ser expostos en horario de titorías.

O alumnado que non siga o
curso presencial (asistencia menor do 80%), ou que non superase a Avaliación
Continua, poderase presentar ás convocatorias finais de xaneiro e xullo. A
avaliación destas convocatorias consistirá nunha Proba Mixta que poderá
integrar preguntas tipo de probas de ensaio, preguntas abertas de desenvolvemento,
de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de
completar e/ou de asociación. Os contidos destas Probas Mixtas poderán abarcar
calquera contido da materia. Dita Proba Mixta supoñerá 100% da cualificación
desa convocatoria.

Os criterios de avaliación contemplados no cadro A-II/1 do Código STCW, e recolleito no Sistema de Garantía de Calidade, teranse en conta á hora de deseñar e realizar a avaliación.


Fontes de información
Bibliografía básica

Resolución IMO A.849(20). Código para la Investigación de Siniestros y Sucesos Marítimos

Resolución IMO A.884(21). Enmiendas al Código para la Investigación de Siniestros y Sucesos Marítimos

A.1075(28). Directrices para Ayudar a los Investigadores en la Implantación del Código de Investigación de Siniestros

MAIIF Investigation Manual.

MAIFF Investigators "In-the-field Job Aid".

MAIIF Fire Investigation Manual.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías