Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e comprender a morfoloxía, a fisioloxía, a patoloxía e a conduta das persoas, tanto sas como enfermas, no medio natural e social. |
A2 |
Coñecer e comprender as ciencias, os modelos, as técnicas e os instrumentos sobre os que se fundamenta, articula e desenvolve a fisioterapia. |
A3 |
Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas, encamiñados tanto á terapéutica propiamente dita a aplicar na clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción e mantemento da saúde. |
A4 |
Adquirir a experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuais e destrezas técnicas e manuais; que facilite a incorporación de valores éticos e profesionais; e que desenvolva a capacidade de integración dos coñecementos adquiridos; de forma que, ao termo dos estudos, os estudantes saiban aplicalos tanto a casos clínicos concretos no medio hospitalario e extrahospitalario, como a actuacións na atención primaria e comunitaria. |
A5 |
Valorar o estado funcional do paciente, considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais. |
A12 |
Intervir nos ámbitos de promoción, prevención, protección e recuperación da saúde. |
A17 |
Comprender a importancia de actualizar os coñecementos, habilidades, destrezas e actitudes que integran as competencias profesionais do fisioterapeuta. |
B1 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B2 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B3 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B4 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B5 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C9 |
Ter a capacidade de xestionar tempos e recursos: desenvolver plans, priorizar actividades, identificar as críticas, establecer prazos e cumprilos. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
1) Coñecer e comprender os elementos esenciais do método clínico, de xeito que o alumno sexa quén de recoñecer, enfocar e valorar un problema de saúde, de acordo aos principios e métodos científicos aceptados |
A1
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C1 C3 C9
|
2) Adquirir as capacidades intelectuais e profesionais que permitan a correcta valoración dun problema clínico, partindo dos seus síntomas e signos principais, integrando o coñecemento dos síndromes clínicos esenciais con unha correcta aplicación dos principios éticos e profesionais propios das profesiones sanitarias |
A4
|
|
C1 C3 C8
|
3) Valorar o estado funcional do paciente, en xeneral e en canto á repercusión dos problemas concretos de saúde que poida presentar, considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais |
A1 A2 A3 A4 A5 A12 A17
|
|
C1 C3
|
4) Interpretar correctamente os signos e síntomas que expresan as disfuncións dos distintos órganos e sistemas, aplicando os coñecementos científicos disponibles ás situacións clínicas prácticas. |
|
|
C1 C3
|
5) Saber definir un problema clínico en termos científicos correctos, así como establecer as bases para un análisis inicial do problema, en base aos principios xenerais do método clínico |
A1 A2 A3 A4 A5 A12 A17
|
|
C1 C3
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Principios de Semioloxía Xeneral |
- Fundamentos da práctica clínica
- Sistemática e toma de decisions na detección da enfermidade
- O método clínico
- A observación xeneral
- Identificación do problema principal
- Anamnese
- Exploración física
- Interpretación da analítica rutinaria
- Interpretación básica dunha radiografía de tórax e abdomen
- Outras probas diagnósticas complementarias
- Remisión do paciente
|
Tema 2. Manifestacions cardinais de enfermidade |
- Significado dos síntomas xenerais
- Dor
- Febre
- O síndrome xeneral
- Manifestacións cardinais de enfermidades básicas
- Diabetes
- Hipertensión arterial
- Insuficiencia cardíaca
- Demencia |
Tema 3. Semioloxía Cardiocirculatoria |
- Semioloxía básica
- Anamnese
- Exploración física
- Métodos complementarios
- Disnea
- Dor torácica
- Síncope
- Edemas
- Palpitacións
- Claudicación
- Ulceras y dilatacións venosas
- Clasificación xeneral das enfermidades cardiocirculatorias |
Tema 4. Semioloxía do Aparello Respiratorio |
- Semioloxía básica
- Anamnese
- Exploración física
- Métodos complementarios
- Disnea
- Tos
- Hemoptise
- Cianosis
- Outras manifestacións de enfermidade respiratoria
- Clasificación xeneral das enfermidades respiratorias |
Tema 5. Semioloxía do Aparello Locomotor. Semioloxía articular |
- Dor articular
- Tumefacción
- Derrame articular
- Rubor ou eritema articular
- Aumento de calor local
- Edema periarticular
- Deformidade articular
- Alteracións da movilidad
- Ruidos intra e extraarticulares |
Tema 6. Semioloxía do Aparello Locomotor. Semioloxía ósea |
- Dor ósea
- Fracturas
- Deformidades |
Tema 7. Semioloxía do Aparello Locomotor. Semioloxía tendinosa e de bolsas óseas |
- Semioloxía dos tendóns e das vainas tendinosas
- Semioloxia das bolsas serosas, membro superior e inferior |
Tema 8. Semioloxía do Aparello Locomotor. Semioloxía muscular |
- Debilidade
- Fatigabilidade ou intolerancia ao exercicio
- Dor muscular
- Calambres
- Contracturas
- Alteracións da marcha |
Tema 9. Semioloxía do Sistema Nervioso |
- Bases xenerais da exploración neurolóxica
- Métodos complementarios en Neuroloxía
- Mareo e vértigo
- Trastornos da marcha e o equilibrio
- Temblor e movementos involuntarios
- Convulsións
- Debilidade e parálise
- Déficits e alteracións sensoriais
- Alteracións da consciencia. Delirio
- Perda de memoria
- Deterioro cognitivo
- Trastornos do sono
- Trastornos da linguaxe
- Cefalea y dor neuróxena
- Manifestacións cardinais dos trastornos do Sistema Nervioso Autónomo
- Manifestacións cardinais das enfermidades psiquiátricas
- Clasificación xeneral das enfermidades do Sistema Nervioso |
Tema 10. Semioloxía das enfermidades do Aparello Dixestivo |
- Semioloxía básica das enfermidades dixestivas
- Anamnese e exploración física
- Probas de laboratorio
- Endoscopia dixestiva e outras exploracións complementarias
- Intolerancia dixestiva. Náuseas e vómitos
- Disfaxia
- Dor abdominal
- Hemorraxia dixestiva
- Malabsorción
- Estreñimento
- Diarrea
- Incontinencia fecal
- Interpretación das alteracións hepáticas de laboratorio
- Ictericia
- Ascite
- Cólico biliar e colecistitis
- Semioloxía dos trastornos pancreáticos. Pancreatite |
Tema 11. Semioloxía das enfermidades renais |
- Semioloxía básica das enfermidades renais
- Anamnese e exploración física
- Probas de laboratorio. Estimación do filtrado glomerular
- Probas complementarias
- Significado da proteinuria
- Significado das alteracións no sedimento urinario
- Semioloxía do fracaso renal agudo
- Semioloxía da insuficiencia renal crónica |
Tema 12. Semioloxía do Aparello Urinario |
- Semioloxía básica
- Anamnese e exploración física
- Exploracións complementarias
- Hematuria
- Interpretación do urocultivo. Infección urinaria
- Bacteriuria asintomática
- Cólico nefrítico
- Semioloxía dos trastornos prostáticos
- Retención de ouriños
- Incontinencia urinaria
- Disfunción eréctil |
Tema 13. Semioloxía das enfermidades sanguíneas |
- Semioloxía básica
- Anamnese e exploración física
- Estudos de laboratorio
- Exploracións complementarias
- Anemia
- Leucocitosis e leucopenia
- Diátese hemorráxica
- Adenopatías |
Tema 14. Outras manifestacions de enfermidade |
- Clasificación dos trastornos endocrino-metabólicos
- Manifestacións de disfunción de hipófise
- Manifestacións de disfunción do tiroides
- Significado dos trastornos cutáneos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A4 A5 A17 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C3 C8 C9 |
30 |
30 |
60 |
Estudo de casos |
A1 A4 A12 C1 C3 C6 |
10 |
20 |
30 |
Traballos tutelados |
A1 A17 C1 C3 C6 |
3 |
11 |
14 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A3 A4 C1 C6 C7 |
14 |
26 |
40 |
Proba práctica |
A1 A17 C1 C6 C7 C8 |
1 |
0 |
1 |
Proba obxectiva |
A1 A17 C1 C6 C7 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral por parte do profesor de aqueles temas da materia que se consideren fundamentalis para a mellor formación dos alumnos na descripción e coñecemento dos síntomas y signos mais frecuentemente relacionados coas afeccións dos distintos órganos e sistemas. |
Estudo de casos |
Estudo por parte do alumno de aqueles temas que, previamente seleccionados polo profesor e debidamente tutorizados por este, expondrá o alumno ao resto dos seus compañeiros, donde demostrará a súa capacidade de comprensión, síntese e capacidade expositiva. |
Traballos tutelados |
Consistirán no estudo e profundización de aspectos específicos de temas contidos no programa, relacionados coa formación dun alumno de Fisioterapia |
Prácticas de laboratorio |
Sesións prácticas donde se discutirán por grupos diferentes situacións clínicas para a súa avaliación polos alumnos. Presentación práctica de procedementos e técnicas de interese para a formación do alumnado en relación á interpretación das manifestacións de enfermidade. |
Proba práctica |
Discusión por parte do alumno dun suposto clínico, en relación a definición do problema, exposición ordenada do método clínico, hipótesis diagnósticas, plan diagnóstico e avaliación da conveniencia e urxencia da remisión do paciente. |
Proba obxectiva |
Consistirá na avaliación do coñecemento adquirido polo alumno, da parte teórica explicada en forma de lección maxistral ao longo do curso. Según especificacións que figuran no apartado correspondente. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Actividade que o profesor de forma individual ou en pequeno grupo, desenrolará para atender as necesidades e consultas do alumno no estudo de casos, durante a realización dos Seminarios e a hora de elaborar os Traballos Tutelados, en grupo ou individual.
O obxectivo primordial será a orientación, apoio e motivación para facilitar o proceso de aprendizaxe.
Farase preferentemente de xeito non presencial, a través de correo electrónico ou do campus virtual (Teams).
Prestarase especial dedicación aos alumnos con recoñocemento de dedicación a tempo parcial.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A3 A4 C1 C6 C7 |
Evaluación continuada. O valor de este apartado computará conxuntamente có estudo de casos, trasladándose a un total de 1 punto (máximo) na calificación final. |
5 |
Proba obxectiva |
A1 A17 C1 C6 C7 |
Exame principal, de tipo test multirresposta, que constará dun mínimo de 45 preguntas. Cada pregunta presentará cinco respostas posibles, das que sólo unha será correcta. A porcentaxe mínima requerida para aprobar o test será do 60%. As respostas incorrectas non computarán en negativo. O valor de esta nota trasladarase a un máximo de 7 puntos (sobre 10) para a calificación final |
70 |
Sesión maxistral |
A1 A4 A5 A17 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C3 C8 C9 |
Exposición oral por parte do profesor de aqueles temas da materia que se consideren fundamentalis para a mellor formación dos alumnos na descripción e coñecemento dos síntomas y signos mais frecuentemente relacionados coas afeccións dos distintos órganos e sistemas. |
1 |
Estudo de casos |
A1 A4 A12 C1 C3 C6 |
Evaluación continuada. O valor de este apartado computará conxuntamente coas prácticas clínicas , trasladándose a un total de 1 punto (máximo) na calificación final |
4 |
Traballos tutelados |
A1 A17 C1 C3 C6 |
Evaluación continuada mediante traballo(s) tutelado(s) (mínimo 1, máximo 2). O valor de este apartado trasladaráse a un máximo de 1 punto (sobre 10) na calificación final. |
10 |
Proba práctica |
A1 A17 C1 C6 C7 C8 |
Discusión de un suposto clínico durante a proba final. Valor máximo de 1 punto na calificación final. |
10 |
|
Observacións avaliación |
CRITERIOS DE CALIFICACION
GLOBAL: - Para obter o aprobado na asignatura é necesario cumprir as dúas
seguintes condicións: 1) Aprobar a proba obxectiva (exame tipo test)(mínimo de
60% de respostas correctas). 2) Obter un mínimo de 5 puntos na suma de todolos
apartados de calificación. - As porcentaxes asignadas a cada proba poden sufrir
pequenas modificacións dun curso a outro, en función das necesidades da
materia; no entanto o valor do exame (proba obxectiva e proba práctica) nunca
será inferior ao 70% da nota final, e o valor da avaliación continuada
(traballos tutelados e lecturas) nunca será superior ao 30%.
A realización fraudulenta das probas ou actividades de evaluación, implicará directamente a calificación de suspenso na materia da convocatoria correspondente, invalidando así calqueira calificación obtida en todas as actividades de Evaluación de cara á convocatoria extraordinaria.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Siegenthaler W (2007). Diagnóstico Diferencial en Medicina Interna. Manual Moderno, México
Laso Guzmán (2018). Diagnóstico diferencial en Medicina Interna. Elservier, Barcelona
Jameson JL (2018). Harrison. Principios de Medicina Interna. McGraw Hill, México
Laso Guzmán (2010). Introducción a la Medicina Clinica. Fisiopatología y Semiología. Elsevier, Barcelona
Porter RS (2010). Manual de signos y síntomas del paciente. Panamericana, México
Ball JW (2019). Manual Seidel de Exploración Clínica. Elsevier, Barcelona
García Conde J (2001). Patología general Semiología Clínica y Fisiopatología. McGraw Hill, Madrid
Fernández Rosa L (2016). Patología Médico Quirúrgica para fisioterapeutas. Elsevier, Barcelona
Buckup K (2014). Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular. Elsevier, Barcelona
Goic A (2010). Semiología Médica. Mediterráneo, Santiago de Chile
Surós Batlló J (2001). Semiología Médica y Técnica Exploratoria. Masson, Barcelona
Argente AH (2005). Semiología Médica. Fisiopatología, Semiotécnica y Propedéutica. Panamericana, Madrid
Swartz MH (2010). Tratado de Semiología. Elsevier, Barcelona
Duró Pujol JC (2010). Tratado de Semiología. Anamnesis y exploración. Elsevier, barcelona |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
PATOLOXÍA MÉDICO-CIRÚRXICA I/651G01011 | PATOLOXÍA MÉDICO-CIRÚRXICA II/651G01018 |
|
Observacións |
A asignatura poderase impartir
e avaliar indistintamente en galego ou en castelán. Para axudar a conseguir
unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 9 do Plan
Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia: a.-
Poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático.
b.- De realizarse en papel, seguiranse as seguintes recomendacións xerais: -
Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. -
Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores |
|