Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A5 |
E5 - Adquirir unha formación metodolóxica para realizar investigacións educativas. |
A6 |
E6 - Establecer os descritores xerais que caracterizan unha investigación: seleccionar, elaborar, tratar e interpretar os datos, e presentar os resultados de acordo cos propósitos da investigación. |
A8 |
E8 - Ser capaz de defender e argumentar de forma oral e escrita o traballo de investigación e/ou innovación realizado, utilizando no seu caso recursos audiovisuais de apoio. |
A11 |
E11 - Coñecer, comprender e utilizar a linguaxe científica e aplicalo correctamente nas distintas formas de expresión e comunicación. |
A14 |
E14 - Coñecer diferentes tipos de metodoloxía que se empregan na investigación educativa considerando a súa pertinencia para a resolución de problemas concretos. |
A15 |
E15 - Identificar criterios de calidade e control tanto na investigación como na práctica docente, fomentando o espírito crítico, reflexivo e innovador. |
A18 |
E18 - Recoñecer a investigación e a innovación aplicada ás ciencias da educación como ferramenta continua de innovación e mellora educativa e social. |
B1 |
CB6 - Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación. |
B2 |
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B4 |
CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
B6 |
G1 - Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
B11 |
G6 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
B13 |
G8 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C1 |
T1 - Capacidade de análise e síntese. |
C3 |
T3 - Traballar de forma autónoma e con iniciativa. |
C8 |
T8 - Ser capaz de comunicarse cos seus compañeiros, coa comunidade educativa e coa sociedade en xeral no ámbito das súas áreas de coñecemento. |
C9 |
T9 - Incorporar as TIC no proceso de investigación e a xestión da información, a análise de datos e a difusión e comunicación de resultados. |
C10 |
T10 - Ter capacidade para actualizar os coñecementos, metodoloxías e estratexias na práctica docente. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Command of the basic tools of the scientific investigation. |
AC5 AC6
|
BC1
|
CC3 CC9
|
Capacity to manage the bases of technical documentation-scientific, to select documents of interest, review them and sintetizar the works of other authors. |
AC6 AC11 AC15
|
BC1 BC2 BC11
|
CC1 CC10
|
Capacity to identify the needs of investigation in relation with real problems and to propose innovative aims of investigation in shape of projects of investigation |
AC14 AC15 AC18
|
BC11 BC13
|
CC10
|
Capacity for sintetizar and expose properly in shape written and oral the results of the own investigation |
AC8
|
BC4 BC6
|
CC8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1.Epistemological and methodological foundations of the know and the educational practices. |
- Paradigms in education: quantitative and qualitative. |
2. Methods of investigation. |
- In function of the purpose: basic and applied.
- In function of the paradigm: quantitative and qualitative.
- In function of the level of investigation: exploratory, descriptive, experimental.
- In function of the space and temporary dimension: historical. Comparative, longitudinal and transversal.
- Qualitative and mixed methodologies. |
3. Procedures and strategies of collected of quantitative and qualitative information. |
- Survey, interview, scales, observation. |
4. Analysis and interpretation of quantitative data and of qualitative information. |
-Statistical descriptive.
- Coding and categorisation of the information. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Introductory activities |
A18 |
1.5 |
0 |
1.5 |
Document analysis |
B6 C1 C3 C8 C10 |
1 |
9 |
10 |
Workshop |
A6 A8 B11 C9 |
5 |
9.5 |
14.5 |
Guest lecture / keynote speech |
A5 A14 A15 B13 |
7 |
7 |
14 |
Problem solving |
A11 B1 B2 B4 |
6.5 |
24.5 |
31 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Introductory activities |
It will realise an initial evaluation of the contents related with the matter. |
Document analysis |
They will analyse different bibliographic sources and databases and will carry out a session of research of the same that it will be given by the personnel of the library of the centre.
They will select articles to know his structure and analyse each one of his sections. |
Workshop |
To do more practical the process of education learning in the concerning the analysis of quantitative data and of the qualitative information, will realise workshops with the necessary computer resources. |
Guest lecture / keynote speech |
In these sessions will explain the contents of the subjects of the matter so that they allow the active participation of the alumnado. They will clear the doubts that go arising and will comment the bibliography that will allow them expand the knowledges seen in class. |
Problem solving |
To boost the active participation of the students, will pose different problems that comport the implementation of the learnt in class. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Document analysis |
Workshop |
Problem solving |
|
Description |
Because of the practical character of these three methodologies, will do a personalised attention to guide the learning of the student. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Problem solving |
A11 B1 B2 B4 |
A partir da formulación dun problema de investigación, terase que continuar con todas as fases que hai que seguir no proceso de investigación científica. Entregarase en forma de dossier. |
100 |
|
Assessment comments |
The student that did not take to 80% of the classes will have to do the proof of brief answer and will explain 100% of the qualification.
|
Sources of information |
Basic
|
Martínez González, R.A. (2007). La investigación en la práctica educativa: guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los Centros. Madrid: Ministerio de educación, Centro de Investigación y Documentación Educativa
Rodriguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe
Bisquerra Alzina, R. (2005). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla
Buendía, L.; Colás, M.P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill
Walker, R. (2002). Métodos de investigación para el profesorado. Técnicas de evaluación (3ª. edic.). Madrid: Morata
Padilla Carmona, M.T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. Madrid: CCS |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
It recommends the sendings of the works technologically and of not being possible, use plastics, choose the impression to double expensive, employ paper recycled and avoid print drafts.
Has to do a sustainable use of the resources and the prevention of negative impacts on the half natural.
Has to take into account the importance of the ethical principles related with the values of the sustainability in the personal and professional behaviours. |
|